چهارمین نشست کارگروه عدالت و پیشرفت شهرستان ورامین که در محل بیت معظم شهیدان آقائی -در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۹۲- برگزار گردید؛ در این نشست موضوع مهم «تبیین جهت حرکت دانشگاههای ایران متناسب با جهت حرکت انقلاب اسلامی» به صورت اجمالی مورد دقت قرار گرفت.
همچنین با تبیین سه اصطلاحِ «تبیین مبنای حرکت دانشگاه»، «تبیین مراحل تحقق مبنای دانشگاه» و «موضوعات انتقال مراحل تحول دانشگاه»، «جهت حرکت دانشگاه» متناسب با «جهت حرکت انقلاب اسلامی» تبیین شد.
در بخش مربوط به تبیین «مبنای حرکت دانشگاه» سه احتمالِ «استقلال علمی در تأمین نیازمندیهای علمی توسعه مادی»، «تئوریزه کردن فرآیند مدرنیزاسیون در ایران» و «اقتدار علمی در راستای نظام سازی ذهنی» به عنوان مبنای پیشنهادی برای تحول در دانشگاههای ایران مورد بررسی قرار گرفت. احتمال اول پیشنهاد جریان فهم سنتی، احتمال دوم پیشنهاد جریان روشنفکری و احتمال سوم پیشنهاد جریان اسلام ناب برای تحول در دانشگاه میباشد.
در بخش مربوط به تبیین «مراحل تحول دانشگاههای ایران»، مبتنی بر پذیرش احتمال اقتدار علمی سه مرحلهٔ زیر- به عنوان مراحل تحول در دانشگاههای ایران- تبیین شد:
۱- «دوران پاسخگوئی دانشگاه به نیازهای علمی توسعه مادی» (مرحله فعلی دانشگاههای ایران)
۲- «دوران ایجاد فهم در دانشگاه نسبت به مبنای انقلاب» (مرحله آینده میان مدت دانشگاههای ایران)
۳- «دوران پاسخگوئی دانشگاه به نیازهای علمی مبنای انقلاب» (مرحله آینده بلند مدت دانشگاههای ایران)
بدیهی است که این مراحل متناسب با انتقال جامعه ایران از مرحله دولت اسلامی به مرحله جامعه اسلامی است؛ که در مباحث مربوط به «جهت حرکت انقلاب اسلامی» به صورت تفصیلی مورد دقت قرار گرفته است.
همچنین در این نشست در بخش آخر تبیین جهت حرکت دانشگاه، مسئله «تئوریزه کردن الگوی متناسب برای اداره ایران» به عنوان موضوع انتقال از مرحله میان مدت به مرحله بلند مدت تبیین شد.
در نشستهای آینده معرفی نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی؛ چگونگی ایجاد مبنای «اقتدار علمی» در مراحل سه گانه فوق و تبیین تفصیلیتر «موضوعات انتقال مراحل تحول در دانشگاه» -بر اساس مفاهیم این نقشه- مورد دقت قرار میگیرد.
Sorry. No data so far.