پخش آزمایشی شبکه نسیم از شب گذشته -26 شهریورماه- مقارن با میلاد امام رضا (ع) آغاز شد. بنا بر این گزارش، آرم این شبکه هنوز طراحی نشده و مخاطبان در گوشه سمت راست تصویر نسیم بزودی را می بینند. در حال حاضر شبکه نسیم با پخش سکانسهای برتر آثار طنز نظیر کلاه قرمزی، دزد و پلیس، ساختمان پزشکان و … و همچنین پخش فیلم های کوتاه طنز که با دوربین های دستی و از طریق خانواده ها گرفته شده، فعالیت می کند.
شبکه آزمایشی «نسیم» (مخفف نشاط، سرگرمی، یادها و مسابقه) در حالی کار خود را آغاز کرده است که به نظر میرسد صداوسیما این روزها در مدیریت باقی شبکه های خود نیز با مشکلات متعددی روبروست.
تا پیش از این شکبه های آی فیلم، تماشا و نمایش نیز روندی مشابه را در پیش گرفته بودند و صرفا به بازپخش چندباره برنامه های سیما اختصاص یافته بود. این روزها مخاطبین به نظر میرسد که میتوانند از چند روز آینده دوباره سریال های دودکش، دزد و پلیس، ساختمان پزشکان و زیرآسمان شهر را در شبکه جدید پیگیری کنند.
عزت الله ضرغامی در حالی شبکه نسیم را راهی خانه ها کرده است که وی در آخرین سال مدیریتی خود قرار دارد. ضرغامی در دوره ده ساله خود بیش از هر چیز تلاش کرد تا توسعه زیربنایی و گسترش شبکه های رادیو تلویزیونی را در دستور کار خود قرار دهد. وی با وجود موفقیت های غیرقابل انکاری که در افزایش سطح کیفی و فنی این شبکه ها داشته است، اما بنظر میرسد که در اداره شبکه های قدیمی سیما نیز با مشکلات جدی روبروست.
این روزها برنامه های کودک که بیشترین تاثیر را در رفتار کودکان دارد عملا به یک شرکت ماکارونی کرایه داده شده است و بچه ها در این برنامه ها باید یاد بگیریند که با استفاده از یک برند خاص ماکارونی قوی و باهوش خواهند شد.
باقی شبکه های سیما نیز حال و روز بهتری ندارد. برنامه هایی نظیر گلخانه و برنامه های مشابه نیز این روزها بجای ادامه روند تولیدی گذشته خود مجبور هستند که تریبون یکی از شرکت های غذایی برای تبلیغ محصولات خود باشند. روند تبلیغات بازرگانی نیز حال و روز خوشی ندارند. کوتاه آمدن صداوسیما از برخی اصول اخلاقی و قانونی (نظیر تبلیغات اپراتور تلفن همراه) و اختصاص آنتن ویژه به محصولات شبه داری نظیر کرم های حلزون از دیگر نتایج بی پولی این روزهای اهالی جام جم است.
فارغ از نقدهای جدی که میتوان به برنامه های این شبکه ها و رویکرد آنها در انتخاب مخاطب هدف میتوان داشت؛ حال سوال اینجاست که با این مشکلات جدی در تامین هزینه های اولیه شبکه های موجود سیما چرا مسئولین اصرار دارند شبکه ای جدید را تاسیس کنند تا شبکه جدید فقط و فقط به بازپخش برنامه های از پیش تولید شده سیما بپردازد؟ آیا بازپخش دهها باره ساختمان پزشکان مردم را از دیدن ماهواره بازخواهد داشت؟ یا بلکه سرعت گرایش به ماهواره را سرعت خواهد بخشید؟
در نگاه مردم تبلیغات صداوسیما نسبت به همه ی شبکه های ماهواره ای از اعتماد و صداقت بیشتری برخوردار بود و مردمی که در تبلیغات شکبه های ماهواره ای چیزی غیر از کلاه برداری یا تبلیغات غیراخلاقی را شاهد نبودند به راحتی به تبلیغات سیما اعتماد میکردند. اما بی پولی صداوسیما به دلیل اصرار غیرمنطقی در گسترش شبکه ها و مشکلات اخیر در تامین بودجه دولتی صداوسیما سبب شده است که عملا نظارت نیز بر تبلیغات کاهش یابد و اخیرا شاهد کلاه برداری های متعدد در تبلیغات سیما و همچنین عدول از برخی مسائل اخلاقی باشیم! صداوسیمایی که رنگ موی زنان تبلیغ میکند و کفش و کرم تقلبی تبلیغ کرده و استدیوی اختصاصی به شرکت های هواپیمایی هدیه میدهد تفاوت چندانی با شبکه های ماهواره ای نداشته و این مزیت ویژه خود را هم از دست داده است.
اما از نظر تولید محتوا نیز اهالی جام جم چیز جدیدی برای عرضه کردن ندارند! وقتی چند دانشجوی خوشفکر کلیپ طنز «دکتر سلام» را در اینترنت پخش میکنند، آنقدر با استقبال روبرو میشوند که مسئولین سیما ناچار میشوند آنتن رسانه ملی را در اختیار این جوان ها قرار داده تا برنامه طنز سیاسی «حساس نشو!» را برای شبکه خبر بسازند. برنامه ای که اختلاف کیفی مشهودی نسبت به دیگر برنامه های صداوسیما دارد. نکته اینجاست در حالی که این دانشجویان میتوانند با ابزار و توان فنی محدود خود چنین برنامه ای بسازند؛ مسئولین سیما پرونده تنها برنامه طنز خود «خنده بازار» را برای همیشه بستند تا نشان دهند که تولیدکنندگان فعلی سیما با همه امکانات خود از لحاظ فنی و محتوایی در حد چند دانشجو هم نمی توانند تولید برنامه داشته باشند.
حال با این مرثیه ای که خوانده شد، خبر تاسیس شبکه تلویزیونی جدید میتوانند امیدوار کننده باشد؟
Sorry. No data so far.