به گزارش تریبون مستضعفین، نشست تخصصی به مناسبت انتشار انقلابیترین اثر محمدرضا حکیمی ۲۹ مهرماه برگزار میشود.
در این مراسم که به همت بنیاد الحیات و موسسه فرهنگی سرچشمه برگزار خواهد شد، دکتر حسن سبحانی استاد اقتصاد دانشگاه تهران، دکتر سارا شریعتی استاد جامعهشناسی دانشگاه تهران و حجتالاسلام محمدرضا زائری به سخنرانی خواهند پرداخت.
این مراسم ۲۹ مهر از ساعت ۱۶ – ۱۸ در مجموعه فرهنگی سرچشمه واقع در بهارستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، کوچه شهید صیرفیپور با حضور دانشجویان و علاقمندان به مباحث حوزه عدالت اجتماعی برگزار خواهد شد.
درباره منهای فقر
«منهای فقر»، آخرین کتاب از مجموعه آثار استاد علامه محمد رضا حکیمی است.
به گزارش الحیات ،محمد رضا حکیمی که قبل از شروع نهضت اسلامی در سال ۱۳۴۲، با تشکیل جلساتی هفتگی در مشهد با عنوان «الغدیر»، به تبیین ویژگی های «حکومت عادل» می پرداخت؛ بعد از قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ به رهبری امام خمینی نیز، از معرفی و تبلیغ ایشان از جمله در بین نخبگان حوزوی مشهد دریغ نورزید؛ تا جایی که حکیمی اولین فردی بود که در کتابش به نام «سرود جهش ها» (۱۳۴۳ش) تعبیر «امام» را برای تثبیت جایگاه بی نظیر امام خمینی در رهبری نهضت بکار برد؛ و این اقدام سال ها قبل تر از آن زمانی است که روی منابر و در اعلامیه های انقلابیون استفاده از تعبیر «امام خمینی» مرسوم گشت. این کتاب و بعضی دیگر آثار او بعد ها در میان انقلابیون دست بدست می گردید تا جایی که بعضی از زندانیان سیاسی، دهه محرم خود را در زندان با بازخوانی آن سپری می کردند. علاوه بر نگاشتن انقلابی ترین کتاب های شیعی، او در فاصله بین خرداد ۱۳۴۲ تا بهمن ۱۳۵۷ چندین نوبت و در جاهای مختلف در کشور مورد بازپرسی و بازداشت و حبس قرار گرفت.
«سپس…در سال ۱۳۵۷، در شرف پیروزی انقلاب، که برخی گروه ها میخواستند انقلاب را به خود نسبت دهند، و به نام خود کنند»، وی کتاب «تفسیر آفتاب» را نوشت (و تا کنون چنین کتابی درباره انقلاب و مبادی و مقاصد آن نوشته نشده است) و باید های انقلاب را شرح داده…
«انقلابی ترین بوده ایم و هستیم!»
اکنون و در سن ۷۶ سالگی نیز این پیرمرد انقلابی دوران ما «حبیب بن مظاهر»وار دوباره از انقلاب و مبارزه و قیام دم زده ماست، انقلاب علیه فقر: «انقلابی ترین فریادگران تاریخ انسان، و قاطع ترین مدافعان حقوق خلق های محروم و مظلوم، پیامبران بوده اند… قرآن کریم می فرماید ما پیامبران را فرستادیم، به همراه شواهدی روشن، و با کتاب و معیار، تا مردم همه در «منهای فقر» زندگی کنند: «لیقوم الناس بالقسط»؛ یعنی: زندگی کردن مردم –همه مردم- به شکلی عادلانه باشد، و محروم نیازمندی باقی نماند… اگر چنین نشود، یعنی هدف قرآن کریم تحقق نیابد، از حقوق خلق دفاع نشده است، و انقلابی دینی و قرآنی و اسلامی اتفاق نیفتاده است. هیچ کس و هیچ مقام نمی تواند با گفتن جملاتی انشایی ایجاد واقعیت کند…»
«فیلسوف عدالت» در تعریف عدالت به طور قاطع می گوید: «عدالت –در تعریف ائمه طاهرین (ع)- یعنی: رفع فقر و هرگونه نیاز، از همه جامعه… جز این هرچه باشد عدالت نیست.»
در بخشی از کتاب، حکیمی در انذاری به عالمان می گوید: «عالم راستین باید به حاکمان و حاکمیت های مدعی، به سختی هشدار دهد، و با فاصله های مالی و معیشتی و اختلاس های نجومی (که با خبران از احوال جامعه و مردم می دانند که سر از فوق جهنم در آورده است)، بجنگد، و «جنگ فقر و غنا» را که امام خمینی مطرح کردند زنده کند…»
پشت جلد «منهای فقر» چنین آمده است: «اگر انقلاب ها برای بر انداختن ریشه ظلم است، باید گام نخستین، و نخستین گام، در جهت بر طرف کردن ظلم، از مظلوم ترین ها باشد، یعنی: محرومان… و گرنه قیام هایی خواهد بود در جهت جابجایی قدرت و ثروت، نه بیشتر…»
حکیمی در این کتاب بیشتر از همه از آرمان جامعه منهای فقر نوشته است و به احادیث معتبر در این زمینه رجوع کرده است. و سپس از کلام بزرگان تشیع نیز درباره مبارزه با فقر و تکاثر سخنانی آورده است.
عناوین بخش های دوازده گانه «منهای فقر» بدین شرح است:
۱- اسلام و جامعه منهای فقر
۲- اسلام و جامعه منهای تکاثر و اسراف
۳- اسلام و هشدار در آخر الزمان
۴- اسلام و حدود مال مشروع
۵- اسلام و تعالیم دین از زبان بزرگان (درباره مال بسیار، و حضور فقر در جامعه)
۶- «جنگ فقر و غنا»
۷- امکانات محرومین
۸- زکات باطنی
۹- ارتفاعات «نهج البلاغه»
۱۰- کار بزرگ
۱۱- انفاق و ادای حق مال و ثروت
۱۲- پیامبر اکرم «ص» و ائمه طاهرین «ع» را خوشحال کنید
روی جلد کتاب های حکیمی که همیشه سفید و درخشنده بوده است، اینبار رنگ و بوی سیاهی فقر به خود گرفته است. گویا طرح جلد چرک منهای فقر نیز می خواهد تیرگی فقر را نشان دهد.
این بی اخلاقی نیست که بقیه متن استاد درباره کتاب تفسیر آفتاب را نمی گذارید؟ این که دستور دادند دیگه چاپ نشه؟ این که به صراحت در همان کتاب «فیلسوف عدالت» این مسئله را توضیح داده اند؟
انقلابی ترین یعنی معترض ترین به وضع حاکم . منظورتان مدح کتاب است یا قدح آن ؟
تعریف شما از نویسنده هم غیر واقعی و محافظه کارانه است . آثار اخیر ایشان مثل قصد و عدم وقوع کلام جاودانه و مرام جاودانه و . . . حرف های صریحی است که هر خواننده عاقل از آن هر چه بخواهد می فهمد .
برچسب دلخواه زدن به شخص زنده!