نشستی تخصصی به مناسبت رونمایی انقلابیترین کتاب علامه محمدرضا حکیمی، «منهای فقر»، عصر روز گذشته، 29 مهرماه، با حضور حسن سبحانی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران، سارا شریعتی، استاد جامعهشناسی دانشگاه تهران و محمدرضا زائری، مدیر مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی به همت بنیاد الحیات و موسسه فرهنگی سرچشمه برگزار شد.
حجتالاسلام زائری اولین سخنران این نشست بود که طی سخنانی گفت: ویژگی آثار استاد حکیمی بیش و پیش از هر چیز وامداری ایشان از منابع اصیل روایی و احادیث پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) است و این توجه به سرچشمه اصیل معرفت دینی در همه آثار استاد موج میزند.
وی ادامه داد: دغدغه جدی ایشان نسبت به روایات اهل بیت(ع) یک رفتار شعاری نیست و بارها پیش آمده که نقل روایت معصومین(ع) از سوی ایشان با جوش و خروش و قطرات اشک همراه بوده است. حتی یک بار از ایشان شنیدم که تعبیری چنین به کار میبردند که «این روایات را باید غسل کرد و کفن پوشید و نوشت». استاد حکیمی در نقل روایات متعهد است و اولویت را بیش از هرچیز به خدا و دین میدهد و با آنها شروع میکند، در عین حال ثمره این تعهد، موضعگیری منفی سیاسی و عدم تعهد به نظام اسلامی و انقلاب نیست.
مدیر مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی تصریح کرد: متأسفانه عدهای از ایشان شناخت نداشته و حتی گاهی به ایشان «ضد انقلاب» هم میگویند. جدای از عدم شناخت، یکی از دلایل این تلقی رواج فضای ریا و نفاق و دورویی و شعارزدگی است؛ به گونهای که اگر کسی کوچکترین انتقادی بکند، او را ضد انقلاب میدانند و اگر این دیدگاه تعمیم پیدا کند، ضدانقلابتر از همه رهبر انقلاب خواهند بود که همواره انتقادهای اساسی درباره بسیاری از مسائل کشور دارند.
وی افزود: استاد حکیمی در منهای فقر نیز مانند آثاری چون تفسیر آفتاب و الحیات نیز زبان به تمجید امام(ره) گشوده و از مشی امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی تقدیر و آن را تأیید کرده است. یکی از تعابیری که خود ایشان روزی به من میگفت این بود که «با خودم عهد کردهام کلمهای که باعث تضعیف این سید اولاد پیغمبر(ص) شود، نگویم».
حجتالاسلام زائری در ادامه سخنان خود با مروری اجمالی به کتاب منهای فقر و قرائت فقراتی از آن، همسانی و اشتراک تأکیدات و منویات رهبر معظم انقلاب با تعابیر استاد حکیمی درباره عدالت را مورد تأکید قرار داد و گفت: اوج فرمایشات استاد حکیمی این است که اسلامی که در آن عدالت نباشد، اسلام نیست. همچنان که شهید بهشتی نیز میگفت: دین یعنی عدل و عدل یعنی دین؛ و هرجا دیدید دین هست و عدل نیست، بدانید اسلامش قلابی است. استاد حکیمی در منهای فقر خود بر جریانهای مخالف و معاندی که اسلام را به دلیل مشکلات اجتماعی و اقتصادی مورد هجمه قرار میدهند، با غیرت دینی میتازد.
مدیر مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی گفت: اسلام تنها نماز و روزه و سختگیری در حجاب نیست. امروز در جامعه ما برخی رگ گردنشان به خاطر مسئله ـ البته بسیار مهم ـ حجاب و بدحجابی چند زن باد میکند! اما آیا حجم روایات ما درباره حجاب چقدر و درباره فقر و غنا و مستضعفین چقدر است. آیا حساسیت ما نسبت به این دو مسئله نسبتی با حجم روایات درباره آنها دارد؟
وی تصریح کرد: البته نگرانی برخی مسئولان و متولیان امر درباره مسئله حجاب کاملا بحق است، اما آیا آنقدری که برای حجاب یک دختر جوان حساسیت نشان میدهیم، برای عدالت اجتماعی و اقتصادی هم حساسیت نشان میدهیم؟ درست است که بیحجابی و بد حجابی یک زن در جامعه ممکن است جوانان را به طغیان وادارد، اما آیا دیدن ماشینهای یک و دو میلیاردی و خانه های 15، 20 و 30 میلیاردی این افراد را به طغیان نمیاندازد؟ و آیا آگهیهای تلویزیونی آنچنانی باعث طغیان نمیشود.
حجتالاسلام زائری تعابیر محمدرضا حکیمی در منهای فقر را بسیار شبیه به تعبیر «من انقلابیام» رهبر انقلاب دانست و گفت: حکیمی در منهای فقر حرفش این است که «من انقلابیام». در بخشی از کتاب، حکیمی در انذاری به عالمان می گوید: «عالم راستین باید به حاکمان و حاکمیتهای مدعی، به سختی هشدار دهد، و با فاصلههای مالی و معیشتی و اختلاسهای نجومی (که با خبران از احوال جامعه و مردم میدانند که سر از فوق جهنم در آورده است)، بجنگد، و «جنگ فقر و غنا» را که امام خمینی مطرح کردند زنده کند…».
وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به برخی از مظاهر آشکار بیعدالتی اجتماعی و اقتصادی در جامعه، به یادآوری برخی از تأکیدات و گوشزدهای رهبر انقلاب درباره ضرورت برقراری عدالت اجتماعی و مجاهدت همگانی برای رفع فقر و فساد و تبعیض پرداخت.
Sorry. No data so far.