چهارشنبه 06 نوامبر 13 | 11:05
ملتجی رئیس شورای سیاستگذاری عاشورائیان:

عاشوراییان می‌خواهد هنر را به خدمت دین درآورد

عاشورائیان قرارش بر این است که مفاهیم دینی در شکلی درست و با زبان درست و به روز خودش آن را ارائه دهد. عاشوراییان عنصر خلاقیت و متفاوت بودن را همیشه مد نظر قرار دهد. عاشوراییان اگر خلاقیت نداشته باشد دیگر عاشوراییان نیست. از این زاویه بود که عاشوراییان در واقع به نوعی توانست هنر را در خدمت دین در بیاورد. و الان هم دغدغه‌اش چنین چیزی است.


به گزارش تریبون مستضعفین مجموعه فرهنگی عاشورائیان از گروه‌های فعال جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است. هرچند اصفهان مرکز فعالیت‌های این گروه بوده است لیکن آوازه تلاش‌های آن‌ها در سطح کشور پراکنده‌است. در آستانه محرم‌الحرام و اجتماع سالانه عاشورائیان برای اقامه عزای حضرت سید‌الشهدا با وحید ملتجی رئیس شورای سیاستگذاری این مجموعه به گفتگو نشستیم. کتاب من سیاسی‌نویس نیستم پیشتر از وی در خصوص دغدغه‌های فرهنگی‌‌اش منتشر شده است.

 در ابتدای بحث به صورت اجمالی عاشورائیان را معرفی کنید؟

وحید ملتجیمجموعه فرهنگي عاشوراييان تشکیلاتي فرهنگی – مذهبی با هویت شیعی، مردم نهاد، تاثیر گذار، پویا و الهام بخش در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است که زمینه ساز ارتقاء فرهنگ دینی جامعه و رشد و سازماندهی جوانان در راستای تحقق جا معه مهدوی می‌باشد.

عاشوراییان در دو عرصه قصد ورود داشته و دارد: اول تربیت نیروی انسانی کارآمد یا نسل نوجوان و جوان انقلاب که در عرصه فرهنگ کارآمد باشند. یعنی هم صاحب دانش باشند و هم صاحب ذوق و قریحه و توان اجرایی. عرصه دوم تعظیم و گرامیداشت شعائر اسلامی در شکلی قابل قبول وبه روز برای همان نسل نوجوان و جوان. پس با این معنا عاشوراییان یک گروه واسط است. واسط بین معارف و مصادر دین (یعنی کسانی که دین را تبیین و تفسیر می کنند) از یک طرف و از طرف دیگر با نسل نوجوان و جوان جامعه در هر زمان و در هر روز. عاشوراییان اینجا تعریف می‌شود، نقش واسط بین ثابتات دین (معارف و مصادر دین) از یک طرف و نسل نوجوان و جوان از طرف دیگر یعنی مخاطب.

تفاوت عاشوراییان با دیگر گروه­های مشابه چیست؟ به طور کلی ویژگی های این مجموعه را چه می دانید؟

تفاوت کارکردش با دیگر گروه‌­های فرهنگی یا هیأت­‌های مذهبی اینجا مشخص می‌شود که قرارش فقط بر این نیست که دین را در هر شکلی ارائه دهد؛ بلکه این است که آن را پالایش کند و در شکلی درست و با زبان درست و به روز خودش آن را ارائه دهد. پس نیاز دارد که همواره پویا و در تغییر و تحول باشد. از همین زاویه لازم است که عاشوراییان عنصر خلاقیت و متفاوت بودن را همیشه مد نظر قرار دهد. عاشوراییان اگر خلاقیت نداشته باشد دیگر عاشوراییان نیست.  از این زاویه بود که عاشوراییان در واقع به نوعی توانست هنر را در خدمت دین در بیاورد. و الان هم دغدغه‌اش چنین چیزی است.

یکی از ویژگی ها و نکات بارز این است که همواره متولیان و مجریانش و اعضایش رده سنی نوجوان و جوان بوده‌اند و نگرش آینده‌مان هم همین است. از سال 89 به بعد بود که عاشوراییان تغییراتی را در ساختار تشکیلاتی‌اش انجام داد و یک گروه از نوجوان‌ها را وارد رده‌های تشکیلاتی خودش کرد. اعتقاد داریم که همواره باید  این چرخه حفظ شود. نکته دیگر از ویژگی‌ها این است که یک گروهی است که فعالیتش یک فعالیت مشارکتی است. یعنی تلاش شده که همه اعضا هم در روند تصمیم‌گیری و هم اجرا مشارکت داشته باشند. البته این را هم بدانیم که طبیعتاً وقتی مشارکت اجتماعی است و گروهی این اتفاقات می افتد شاید سرعت اجرای کار کم باشد اما به نظر می رسد که عمق تأثیر آن بیشتر خواهد بود.

توسعه فرهنگ اباعبدالله اولی بر اطعام برای اباعبدالله است

شیوه تأمین منابع عاشوراییان؟

عاشوراییان یک گروه مردمی مستقل به معنای واقعی کلمه است. وقتی این را می‌گوییم یعنی به لحاظ تصمیم‌گیری نیز کاملاً مستقل عمل می‌کند. البته عاشوراییان خودش را در پازل انقلاب اسلامی تعریف می‌کند یعنی یک تشکل مردمی است که در این مسیر حرکت می‌کند و منابعش هم منابع مردمی است. و در طول این پانزده سال این حفظ شده است و این حاصل خون‌دل‌های تمام کسانی است که در این حوزه کار کردند. مردم هستند که کمک می‌کنند. البته برای دریافت این کمک‌ها راهکارهایی را طراحی می‌کنیم و پیش می‌بریم به شکل های مختلف. کلیت مسأله یک کار مردمی است و همین جا هم ما درخواست داریم از مردم که کمک کنند به این حرکت. ما باید فرهنگ کمک به توسعه و ترویج فعالیت های فرهنگی را در جامعه رواج بدهیم. دهه محرم عموم مردم برای بحث اطعام حضرت اباعبدالله به شکل خیلی قوی وارد می شوند و کمک میکنند این کار ضمن اینکه خوب است اما باید بدانیم که فرهنگ به عنوان زیر ساخت جامعه است و توسعه فرهنگ اباعبدالله اولی بر اطعام برای اباعبدالله است. ما باید در این زمینه کار کنیم. افراد خیر و مردمی و خودمان باید بدانیم که این برای ما اولویت دارد. در همین راستا و برای همین منظور یکی از منابع اصلی هزینه های عاشوراییان کمک های خودیاری است یعنی خود اعضا کمک می کنند که این هم یک منبعی است که به نظرم هم خیلی خوب و مقدس است و لازم است.

آیا عاشوراییان خودش را متولی فرهنگ می داند؟

ما اصلاً خودمان را متولی فرهنگ نمی‌دانیم ما یک تشکل فرهنگی هستیم که در این عرصه فعالیت می کنیم به همین اندازه هم در جامعه نقش داریم و سهم داریم و فرهنگ هم که می گوییم دقیقاً بحثمان فرهنگ دینی است. بله تمام این بخش هایی که گفتیم در ذیل آن قرار می‌گیرد. ما اعتقادمان این است که اگر به مسأله فرهنگ به شکل درستی پرداخته شود آن زیر مجموعه هایش هم اصلاح می شود. چه بحث اقتصادی چه سیاسی چه بقیه موارد. پس اولویت ما مسأله فرهنگ است این خیلی واضح و مشخص است.

وحید ملتجی

فرهنگ واژه ای عام است شما کدام قسمت از آن را مد نظر دارید؟

وقتی که می‌گوییم فرهنگ فرهنگ را معادل دین می‌دانیم وقتی می‌گوییم فعالیت فرهنگی یعنی فعالیت دینی. نه فقط از منظر ما بلکه به طور عام هم همین است ما معتقدیم دین اسلام دین آخر است و برای همه جوانب فرد و اجتماع حرف برا ی گفتن دارد و اینکه چقدر این استخراج شده و در اختیار عموم قرار گرفته بحث دیگری است. پس وقتی می گوییم کار فرهنگی می کنیم در واقع داریم کار دینی و یک کار انسان سازانه انجام می دهیم.

در شکل ظاهری مثلا قرار نیست کار اقتصادی یا سیاسی انجام بدهیم اما اینطور هم نیست که بگوییم کار فرهنگی از کار سیاسی جداست وقتی می گوییم کار فرهنگی یعنی یک کار زیر ساختی یک کار تربیتی.

منظورم این است که باید از زاویه دین به قضایا دیده شود تا وقتی هم این اتفاق نیافتد ما دچار مشکلیم. منبع اصلی ما دین است شما از این منبع استخراج می کنید و در اختیار عموم قرار می دهید تولید می کنی، بسته بندی می کنی و ارائه می دهی.

عاشوراییان بنابراین در عرصه فعالیت های سیاسی به معنای گروه بندی های سیاسی و جناحی ورود نمی کند ما در اصل بالا بردن دانش سیاسی مردم در چارچوب انقلاب اسلامی قطعاً فعالیت خواهد کرد.

این توضیح را بدهم که این موارد را اجزای جدا از هم نمی دانیم یکی از نکات مثبت و موفق عاشوراییان همین بوده که این موارد را جدا از هم نمی داند، بلکه همه این را داشته است یعنی وقتی حرف از سیاست، هنر، تربیت و … می زنیم اینها همه در قالبی ریخته می شود که وقتی پوسته قالب جدا می شود محصول نهایی شکل یافته و ممزوج همه اینهاست و اصلا تربیت یعنی همین. این اتفاق باید بیافتد و الا اینکه  ما بگوییم ما به لحاظ سیاسی خودمان را با جایی تنظیم میکنیم و از لحاظ دینی با جای دیگر به لحاظ اقتصادی نگاهی دیگر این نشان می دهد که این تربیت التقاطی است و راستین نیست. نگاه ما چنین نگاهی است ان شاءالله خداوند کمک کند و این کار انجام شود.

چرا عاشوراییان سال 90 در جشنواره ملی اتفاق برترین برترین ها شد؟

دلائل متعددی دارد. شاید یکی از دلایلش این باشد که سر فصل هایی که برای فعالیت یک تشکل فرهنگی تعریف می شود اینها را در عاشوراییان از قبل به آنها پرداخته بودیم . یعنی الان در کشور گروههایی را داریم که هر کدام در یک دو یا سه حوزه فعالیت می کنند یعنی بعضاً کارهای تربیتی (تربیت محور) انجام می دهند  یا اینکه  نگاهشان ورزشی است و فعالیت های ورزشی میکنند، جلسات سخنرانی، هیأت، فعالیت­های قرآنی، فعالیت اردویی اینها عرصه هایی است که تشکل های فرهنگی اصولاً به اینها می پردازند. عاشوراییان به دلیل نوع نگاهش نسبت به فعالیت فرهنگی (این نگاه این است که وقتی یک فعالیت فرهنگی موفق خواهد بود که این فعالیت­ها در تمام عرصه­های یک فعالیت فرهنگی جاری و ساری بشود. یعنی عضو در یک تشکیلات باید بداند که آن تشکلی که در آن عضو است تقریباً همه نیازهای او را پاسخ می دهد) این زیر ساخت ها را از ابتدا داشت. هرچند شاید در همه آنها موفق نبوده ولی حداقل به آن موضوعات این نگاه را داشته است. بنابراین هم قدرت تأثیرگذاری­اش هم قدرت جذبش بالاتر است. در آن جشنواره هم همه آن آیتم ها وجود داشت و عاشوراییان در اکثر آنها حرف برای گفتن داشت. چون تک بعدی نبود. این یکی از دلائلی است که ما انتخاب شدیم البته این که به لحاظ کیفی هم در چه عرصه هایی بالاتر از بقیه بود اینها چیزهایی است که هیأت داوران مد نظر داشته اند.

عاشوراییان اگر خلاقیت نداشته باشد عاشوراییان نیست!

سیر تکوینی عاشوراییان چگونه بوده و بر اساس چه برنامه­ریزی حرکت می­کند؟

عاشوراییان سال 1378 آغاز به کار کرد. با همان دو هدف اول که خدمت شما عرض کردم. به لطف خدا در مدت زمان کوتاهی رشد سریعی داشت و مورد اقبال عموم مردم و نسل جوان قرار گرفت که البته این خودش دلائلی دارد. از جمله این دلائل یکی احساس نیازی است که در جامعه بود و تشنگی که وجود داشت. در واقع در این موضوع و حوزهخلاء بود و شاید با این نوع کار، هیچ گروهی تا قبل از آن ورود نکرده بود. دلیل دوم آن خلاقیتی است که گفتیم. یعنی استفاده خلاقانه از ابزارها و روش‌هایی که می‌شود با آنها به انتقال پیام پرداخت. در عصر خودش در همان دهه‌­ای که شروع به کار کرد، به این دلیل مورد اقبال قرار گرفت. و البته قطعاً لطف و عنایات ائمه معصومین علیهم السلام هم شامل حال بوده است که این اتفاق ها افتاده است. برکت امام حسین قطعاً در این اتفاق وجود داشته که با همین مسأله هم شروع شد و با محرم این اتفاق شکل گرفت و فعالیت­‌ها ادامه یافت. در 4 مقطع ما به اصلاح و تدوین سند راهبردی­مان دست زدیم. اولین مقطع در سال 1382 بود که اولین سند چشم اندازمان را تحت عنوان سند راهبردی آماده کردیم.با این روش که: نزدیک به صد سوال در ارتباط با فعالیت­هایی که داریم انجام می دهیم طراحی شد. این صد سوال را خدمت 20 نفر از کارشناسانی که آن موقع در شهرهای مختلف مثل اصفهان، قم و تهران بودند ارائه دادیم. به پاسخ­‌هایی رسیدیم و آنها را جمع بندی کردیم و از سال 82 فاز اول اجرا شد. در این فاز عاشوراییان مخاطب اصلی خودش را شناخت که دانش آموزان مقطع متوسطه بودند. از این سال به بعد عاشوراییان رنگ دانش آموزی به خود گرفت.

نقطه عطف عاشوراییان کجاست؟

آبان ماه 86 دیداری با مقام معظم رهبری داشتیم. در این دیدار بر عاشوراییان تکلیف شد که در آن دو عرصه ای که از قبل پیش بینی کرده فعالیت بیشتر، دقیق‌تر و مساوی داشته باشد. حضرت آقا تأکید کردند که عاشوراییان بایستی هر دو را با هم انجام بدهد و این نقطه عطف عاشوراییان بود. بر این اساس تغییراتی را در برنامه ها داشتیم. تا سال 1388 که این را به سند راهبردی تبدیل کردیم. در سال 91 مرحله چهارم اصلاحات را انجام دادیم و رسماً اعلام کردیم حرکت اول عاشوراییان تمام شده و آغاز حرکت دوم از سال 92 اعلام شد. سال 92 تا 94 قرار است مسأله زیرساخت­‌های عاشوراییان را تقویت یا اصلاح کنیم. این کار در بخش‌های مختلفی انجام می­‌شود. در بخش اول نوع نگرشمان نسبت به آینده، کار فرهنگی و فعالیت خودمان را اصلاح کردیم. در این بخش قرارمان بر این شد که با جلساتی که داشتیم و آسیب شناسی که از حرکت اول انجام شد نهایتاً به سند چشم انداز عاشوراییان در حرکت دوم رسیدیم.

عاشورائیان

علت شروع حرکت دوم و مبنای این حرکت را بیان کنید.چرا از واژه حرکت استفاده کردید؟

این انتخاب یک پیام دارد و آن اینست که در حرکت، اولین چیزی که به ذهن می رسد فعال بودن، پویایی و شروع کار از خود است. اینها پیام هایی است که در حرکت وجود دارد. بنابراین از واژه حرکت استفاده شد چون خیلی گزینه های دیگری هم داریم. دوم هم به این دلیل که ادامه همان مسیر است.

عاشورائیان ادبیات جدیدی در عرصه فعالیت های فرهنگی تعریف کرد.

چرا ادامه همان مسیر است؟

همان طور که خدمتتان عرض کردم ما منابعمان منابع ثابت و مشخصی است. قرار نیست که دین جدیدی ارائه دهیم . ما همان ثابتات را قرار است تبدیل کنیم به محصولات به روز برای نسل نوجوان و جوان پس حرکت دوم در واقع تعریف و تفسیرش چنین چیزی است.

حرکت اول عاشوراییان چون که اول و نخست بوده و  ضمن اینکه این خودش اولین ویژگی است منتهی از تجربه کمتری برخوردار بودیم اگر بخواهیم تقسیم بندی کنیم دوران جنینی داشته، تولد، خردسالی، کودکی، نوجوانی. ما الان در مرحله ای هستیم که عاشوراییان دارد از نوجوانی به جوانی می‌رود و به بلوغ می‌رسد. و این مهمترین ویژگی و بارزه حرکت دوم است که از همه تجربیات حرکت اولش استفاده خواهد کرد. به نظرمان می رسد که این مسأله آنقدر مهم است که می تواند یک سرفصل باشد یعنی می‌تواند خط بکشد زیر تمام اتفاقات قبلی و یک کار متفاوت و جدیدی را بر پایه گذشته و تجارب گذشته طراحی کند. این مهمترین مسأله است یعنی استفاده از تجربه گذشته. نکته مهم دیگر این است که چون ما یک نهاد اجتماعی هستیم فضای عمومی و فرهنگی جامعه تحولات اجتماعی برای عاشوراییان چه بخواهد چه نخواهد مهم خواهد بود. چون شکل گیری اش بر همین اساس بوده است. و یکی از تفاوت هایش با هیأت های سنتی یا تشکل های تک بعدی در همین مسأله است که بر اساس شرایط جامعه باید حرکت کند و نوع نگاهش را بر اساس آن شرایط باید تنظیم کند. حرکت دوم (نکته دومش که نکته ی مهمی است) این است که قرار است نوع نگاهش را به روز بکند یعنی بر اساس شرایط روز حرکت کند. نه اینکه امروز بلکه در واقع با نگاه به آینده خودش را تنظیم کند. یکی از خدمات عاشوراییان به تشکل های فرهنگی و کار فرهنگی همین تعریف ادبیات جدید بود که در عرصه فعالیت‌های فرهنگی تعریف کرد. خود عاشوراییان بعد از چند سال به نظر می‌رسد که دچار روزمرگی شد که همانطور که می‌دانید این مسأله از آفت های فعالیت‌های این چنینی است و از خلاقیتی که در ابتدا اشاره کردیم از ویژگی‌هایش بود یک مقدار به دور افتاد. این یک طرف بود طرف دوم اینکه فضای فرهنگی جامعه به سرعت تغییر کرد یعنی سرعت تغییرات شرایط اجتماعی و سیاسی در جامعه سرعت بسیار بالایی بود رسانه‌ها قدرت و ضریب نفوذشان در جامعه به شدت زیاد شد و نه عاشوراییان و نه هیچ گروه فرهنگی دیگری خودشان را بر اساس این شرایط آماده نکرده بودند و آمادگی ارائه به روز مسائل را نداشتند. تعریفشان تعریف به روزی نیست الان هم همینطور است چه تشکل‌های فرهنگی دولتی چه غیر دولتی همه نیازمند بازنگری هستند اینجا ضرورت حرکت دوم خودش را نشان داد و این جزو نکات مثبت عاشوراییان است  و فکر می‌کنم جزو معدود دفعات و معدود مواردی هست که یک تشکل فرهنگی خودش اعلام می‌کند که الان یک بخشی از فعالیت هایش پایان یافته و می‌خواهد حرکت جدیدی را آغاز کند و حاضر است با تمام مشکلاتش هم دست و پنجه نرم کند. یعنی علاوه بر این که عاشوراییان سعی کرد که آن سراشیبی که معمولا تشکل‌ها بعد از چند سال فعالیت پیدا می کنند به آن سمت نرود بلکه یک توان مضاعفی را بچه‌ها به خرج دادند و  سعی کردند که در جبهه جنگ نرم  و در جبهه فرهنگی حرف تازه‌ای را بزنند و نیروی تازه‌ای را وارد کنند در این عرصه.

علت انتخاب سبک زندگی؟

در طول 14 سال فعالیت عاشوراییان و تا قبل از تدوین سند چشم انداز چهارم ما در واقع خود فعالیت عاشوراییان و اینکه عنوان مجموعه فرهنگی برایش انتخاب شده بود دقیقاً همین مسأله بود که ما بتوانیم دین را در عرصه زندگی تعریف کنیم. فلسفه به وجود آمدن عاشوراییان این بود. و الان هم همین است بنابر این عاشوراییان شکل گرفته بر همین مبنا بود منتهی از این واژه استفاده نمی‌شد دوم اینکه پراکنده بود یعنی در طول سالیان مختلف یک بخشی از مسأله را به آن پرداخته بود در زمانی که ما تنظیم می‌کردیم سند راهبردی چهارم را و حرکت دوم را طراحی می‌کردیم نهایتاً با مشورت کارشناسان  و بررسی نقاط قوت و ضعف خودمان به این جمع بندی رسیدیم که حرکت دوم ما باید بر مبنای سبک زندگی دینی طراحی بشود به این معنا که ما باید بتوانیم شیوه زندگی کردن در دنیای امروز را اگر بخواهد دین دارانه باشد این شیوه زندگی را باید برایش 1- تعریف داشته باشیم 2- طراحی داشته باشیم 3- محصول داشته باشیم یعنی هر گروهی بخواهد موفق باشد بایستی این سه بخش را برای خودش تعریف کند و بتواند به این سه بخش به شکل خوبی بپردازد. اگر اینگونه بشود آنوقت به نظر می‌رسد که ما حرفی برای گفتن خواهیم داشت و موفق می‌شویم. این را ما به جمع بندی رسیده بودیم و بعد از اینکه حضرت آقا هم این مسأله را اشاره کردند آن موقع تصمیم گرفتیم مسأله را بیان کنیم و طرح کردیم. اما نکته ای که وجود دارد ما تا سال 94 چیزی را ارائه نمی‌دهیم یعنی آنچه که باید ارائه داده شود از سال 1394 خواهد بود تا 1400 در واقع الان مرحله تدوین و تحقیق و پژوهش در این عرصه هستیم البته شاید بعضی محصولاتی ارائه دهیم اما به این معنا نیست که داریم ارائه نسخه می کنیم در سبک زندگی دینی. بلکه فعلاً حول و حوش مسأله حرف می زنیم و یا اینکه ضرورت مسأله را داریم برمی‌شمریم و یکی از محصولات ما در برنامه امسال همین است که چرا باید به سبک زندگی دینی بپردازیم. این را قرار است که بحث کنیم پس الان قرار نیست راهکار ارائه کنیم گرچه شاید چیزهایی هم گفته بشود منتهی ما نگاهمان این است که از سال 94 به صورت بخشی محدود در این حوزه اما با کیفیت و تخصصی ورود کنیم یعنی چند عرصه از عرصه هایی که ذیل سبک زندگی به آن پرداخته می شود را در آن ورود کنیم.

سنگ اجتماعی عاشورائیان

در سال ۹۴ عاشورائیان ۵۰۰ افسر جنگ نرم تربیت کرده است

در سال 94 قرار است چه اتفاقی در عاشوراییان رقم بخورد؟

در حوزه نیروی انسانی قرارمان بر این است که در سال 94 به گردان 500 نفری جنگ نرم برسیم. 500 مبارز جنگ نرم. به این دلیل که باید در حوزه های مختلف این عرصه و حوزه­‌های مختلف عرصه کار فرهنگی افراد کارشناس و با تجربه­‌ای داشته باشیم. در این دو سال قرار است به این مسأله بپردازیم و کار کنیم. فعالیت­‌های عاشوراییان در این دو سال در یک پازل مشخصی باز تعریف شد و توسعه پیدا کرد. این را می‌گوییم چون بعضی فکر می‌کنند این دوران دورانی است که قرار است بیشتر به کارهای نرم افزاری بپردازیم اما اینطور نیست ما به این جمع بندی رسیدیم که آموزش در حین عملیات باید داشته باشیم. که خود این شیوه‌ای است. بعضی اعتقادشان بر این است که اگر بروید در کنج عزلت و به مطالعه  و تحقیق و پژوهش و برگزاری کلاس تئوری بپردازید این اتفاق می‌افتد که خوب این طور نیست هر چند که یک بخشش این است اما آموزش در حین عملیات یکی از راهکارهای اساسی برای فعالیت مجموعه‌هایی از این دست است. چون در عرصه جنگ نرم واقعیت این است که مسأله مشهود نیست و یکی از مشکلات ما همین است که افراد نمی‌توانند به جمع بندی برسند. چون دشمن را  در مقابلشان نمی‌بینند اما گرفتاری‌های زندگی را در مقابلشان می بینند. بنابراین اینکه فرد هر لحظه با خودش بخواهد این جنگ را داشته باشد که خوب حالا کدام اولویت دارد؟ این مشکلی است که تقریباً همه با آن مواجهند. در صورتی که در جنگ فیزیکی این طور نبوده و نه تنها رزمندگان بلکه خانواده های آنان هم دشمن را احساس می کردند. یعنی در خانه و محله و شهرشان این احساس می شد. بنابراین خیلی راحت تر به نتیجه می رسیدند. الان اینطور و به این شکل نیست. پس بنابراین ما باید آموزش در حین عملیات داشته باشیم. یعنی افراد در حین اینکه دارند آموزش می بینند خودشان یک بخشی از یک عملیات هستند؛ و این باعث می شود مثل تذکر همیشگی که در مباحث اخلاقی هست، فرد باید یک ذکر همیشگی داشته باشد. اینجا در مباحث فرهنگی هم همین هست. یعنی در حین این که دارد آموزش فرا می گیرد همزمان از آن سو نیازش را می بیند و در آن عملیات فرهنگی و در برنامه فرهنگی خودش شرکت دارد.

از سال 94 به بعد با این گردان مسلح و مجهز و آماده که نقشه راهی هم در اختیار دارد، در عرصه فعالیت برای دانش آموزان مقطع متوسطه ورود می‌کنیم. در این دو سال برای این که این زیر ساخت‌ها تعمیر و اصلاح شود، عاشوراییان باید توانمند و به علم روز تجهیز بشود. دو کار را همزمان پیش می‌بریم؛ یکی تجهیز و ارتقاء سطح معلومات و توانمندی­‌های اعضا، که برای این منظور پروژه­‌هایی تعریف شده است. چک لیست سربازان جنگ نرم، همان سنگر اجتماعی، یکی از این محورهاست. فعالیت‌های دیگری هم در آینده انجام خواهد شد. در این بخش ما جذب نیرو خواهیم داشت. در این دو سال از افرادی که در حوزه جنگ نرم توانمند هستند دعوت می­‌کنیم که با ما همکار شوند. افرادی که خودشان به نتیجه رسیده‌­اند در زمان حاضر جنگ فرهنگی یکی از اولویت هاست و ضمناً در رشته­‌هایی که در عرصه مقابله با جنگ نرم مورد نیاز است تخصصی هم دارند، دعوت به همکاری کرده و می­‌کنیم و از همه افرادی که این توانمندی را دارند طلب یاری داریم.

افراد همواره در عاشوراییان باید در حال تربیت باشند.

کار دیگری که در این دو سال به آن می­‌پردازیم زیرساخت­های مالی و پشتیبانی، زیر ساخت‌های فیزیکی یا سخت افزاری است. طبیعتاً وقتی می خواهیم در این عرصه ها ورود کنیم نیازمند به این هستیم که به لحاظ سخت افزاری آمادگی لازم و کافی را داشته باشیم.

پس این دو مسیری است که می خواهیم در این دو سال به آن برسیم، که از این دو طریق بتوانیم آن زیر ساخت‌هایمان را اصلاح کنیم.

از 94 به بعد در چهار عرصه ما فعالیت خواهیم داشت عرصه اول تربیت است که جنبه داخلی دارد. افراد همواره در عاشوراییان باید در حال تربیت باشند. تربیت خودشان و کمک به تربیت دیگران. عرصه دوم هیأت است که عاشوراییان در واقع از ابزار هیأت قطعاً استفاده خواهد کرد چون هیأت را یکی از رساترین و توانمند ترین ابزارهای موجود می داند برای فعالیت فرهنگی. سومین عرصه عرصه ی اجتماعی است ایجاد جریان های اجتماعی که ما بر این باوریم فعالیت های فرهنگی وقتی اثر گذار خواهند بود که تبدیل به یک جریان عمومی بشوند، یک جریان فرهنگی و اجتماعی عمومی، مطالبه عمومی باید ایجاد شود. خواست عمومی باید ایجاد شود و از آن طرف هم باید پاسخ عمومی به این نیازها داده شود تا ما موفق بشویم در حرکتمان و گرنه تا وقتی فعالیت فرهنگی فقط در کتاب ها نوشته شده یا در حلقه‌های خواص از آن گفت و گو می‌شود جامعه از آن بهره‌ای نخواهد برد و ما نمی‌توانیم موفق باشیم. این توضیح را اضافه کنم که ما فعالیت های هنری را به خدمت می‌گیریم، ابزار های رسانه‌ای را باید به خدمت بگیریم تا آن جریان اجتماعی را ایجاد کنیم؛ چهارمین عرصه هم عرصه مجازی است.

می‌خواهیم جهانی شویم

نوع نگاه عاشوراییان به مسائل فرهنگی چگونه است؟

اول باید ببینم روند درست چیست؟ و ما باید بر اساس روند صحیحش تنظیم شویم. روند صحیح اصلاح در یک اجتماع از پایین به بالا خواهد بود. البته شکی نیست که متصدیان هم مسئولیت­‌هایی دارند یا ضرورت­‌هایی پیش می­‌آید. منتها در حرکت فرهنگی وقتی می‌گوییم حرکت فرهنگی یا کار فرهنگی داریم حرف از زمان می‌زنیم و نقش گذشت زمان در آن بلا شک است. فرهنگ را با کشت مقایسه می‌کنند که سه مرحله کاشت، داشت و برداشت را دارد که یکی از این مؤلفه‌ها در اینجا مسأله زمان است. یعنی باید زمان بگذرد. شما اصلا نمی‌توانید یک شبه از مرحله کاشت به مرحله برداشت برسید. باید دوران داشت طی شود پس ما هم لاجرم باید نوع نگاهمان در بحث اصلاح چنین حالتی باشد یعنی از پایین به بالا. خوب این هم در داخل عاشوراییان اتفاق می افتد که سال 92 تا 94 به نوعی همین مرحله است. یکی از مهمترین بخش­هایش همین است. گرچه این تعریف شدنی نیست اما الان نگاه ویژه ما این است که اگر عاشوراییان را به عنوان یک گروه فرهنگی در جامعه ببینید باز همین است. یعنی وقتی که عاشوراییان اصلاحات را انجام دهد و در مسیر درست حرکت کند و حرف نویی داشته باشد، دیگران هم به او خواهند پیوست و در نهایت آن حرکت اجتماعی که مد نظر است حاصل خواهد شد.

جوانان علاقه مند در هرجای ایران هستند به ما کمک کنند.

در حرکت دوم قرارمان بر این است که حیطه فعالیت‌مان کشور و بلکه در بعضی عرصه‌ها جهان اسلام و حتی دیگر کشورها باشد. و آن روز دیر نیست. شاید آن روز ما نباشیم اما من خیلی امیدوارم به این که آدم‌هایی بیایند که شاید الان در بین ما هم نباشند بیایند و این مسیر را پیش ببرند.

ما به شدت یاری می‌طلبیم از جوانان چون عرصه کارهای فرهنگی امروز یک کار تخصصی است گروهی باید انجام بشود باید از منیت‌ها دوری کنیم. آدم هایی می توانند در این عرصه موفق باشند از افراط ها و تفریط ها عبور کرده باشند و به مقام تعادل رسیده باشند.

محرم امسال چه اتفاقات جدیدی قرار است بیافتد؟

اجازه بدهید از اینجا شروع کنم که الان عاشوراییان در طول سال فعالیت های مختلفی دارد در همان چهار عرصه­ای که از سال 94 به بعد قرار است در آن حرکت کند. همان را الان دارد طراحی می­کند و به نوعی دارد تمرین می­کند. هیأت هفتگی که برگزار می شود ویژه اعضاء است با موضوع مباحث تربیتی و آموزشی و اخلاقی که موضوع محوری آن هم خطبه متقین تعیین شده و با حضور حجت الاسلام مهدوی ارفع که سالهای سال است ایشان با عاشوراییان در ارتباط بوده است و این موضوع را به شکل هفتگی پی می گیرد. هیأت های مناسبتی ماهانه داریم که در عرصه شهری  که به مناسبت و برای عموم برگزار می شود با حضور سخنرانان و کارشناسان برجسته کشور.

سومین فعالیت بحث برگزاری دوره سنگر اجتماعی است که در این دوره برخی از کارشناسان برتر این حوزه حضور پیدا می کنند آقایان محمد رضا زائری، شهاب مرادی، امیرخانی و …  این دوره هم با همان دو هدفی که گفتیم برگزار می شود یعنی یکی این که ارتقاء سطح فرهنگ، دانش و توانمندی اعضای عاشوراییان و کمک گرفتن از دیگر افرادی که در عرصه فعالیت فرهنگی هستند برای حرکت دوم. در واقع داریم برای تشکیل گردان 500 نفره آماده می شویم.

این ها فعالیت‌های ثابت عاشوراییان است البته در همه عرصه‌ها دارد یک سری اتفاقاتی می‌افتد منتهی اینها نکات متمایز و ویژه ای است که اینجا می شود به آنها اشاره کرد

محرم امسال هم که اجتماع عظیم سالانه عاشوراییان است امسال هم با همین نوع نگاهی که گفتیم ان شاالله قرار است که برگزار بشود و حجت الاسلام شهاب مرادی سخنرانی خواهندکرد و به مدت ده شب این برنامه به طول خواهد انجامید. نمایش های عاشورایی که سبک متفاوتی از ارائه هنرمندانه وقایع تاریخی بالاخص عاشوراست توسط کارگردان شناخته شده سینما و تئاتر آقای بهزاد بهزاد پور و با همکاری و همیاری اعضای عاشوراییان اجرا خواهد شد چند محصول فرهنگی در عرصه سبک زندگی امسال در برنامه ارائه می شود. برند محصولات فرهنگی عاشوراییان در محرم امسال معرفی خواهد شد که برند «کمک»، شعار امسال و برند محصولات فرهنگی عاشوراییان است. همچنین آغاز به کار باشگاه هواداران عاشوراییان که البته در این باشگاه از مقطع متوسطه تا بزرگسال می توانند عضو باشند. خدمات این باشگاه فعلاً این است که برنامه های آتی عاشوراییان در مرحله اول به این اعضا اطلاع رسانی و دعوت می‌شود. و همچنین سرویس های فرهنگی دیگری که در نظر گرفته شده و در  آینده اعلام می‌شود.

شیوه برگزاری برنامه چگونه است؟

شیوه برگزاری برنامه محرم و کلا مناسبت‌های ویژه عاشوراییان متفاوت است. علاوه بر اینکه قرارمان بر این است که پایبند باشیم به برگزاری شیوه سنتی منتهی از همه ابزارها و روش های موجود برای بهینه کردن انتقال پیام استفاده می کنیم که برنامه امسال هم زیر خیمه حسینی برگزار می شود و نمایش‌های عاشورایی هم حین برنامه اجرا خواهد شد که موضوع آنها یک بخشی بازگویی وقایع عاشوراست و همچنین ارائه و بازگویی وقایع تاریخی دوران اهل بیت علیهم السلام خواهد بود که این باز از ویژگی های امسال است که یک رتبه نسبت به سال های قبل که نمایش داشتیم بالاتر است.

در پایان امیدوارم همه ما فرزند زمان خویش باشیم.

  1. زائر
    8 نوامبر 2013

    بنده توفیق داشته ام که در جریان برنامه های عاشوائیان بوده ام و زحمات این دوستان را مشاهده کرده ام. چیزی که در روضه امسال عاشورائیان به چشم می خورد غلبه احساس و نماد گرایی بر عقلانیت و شعور است. پس زمینه مراسم روضه و گریه و برانگیختن احساس با ابزارهای مختلف است و متأسفانه کمتر به انتقال معارف و بروز عقلانیت توجه شده است. حتی سخنرانی جناب شهاب مرادی هم با انکه بسیار جذاب شیرین است، ولی از عمق خاصی برخوردار نیست و معرفت غمیقی به مخاطب منتقل نمی کند. هرچند نو آوری های عاشورائیان همیشه جذاب بوده و افق های جدیدی به روی فعالین فرهنگی اصفهان باز کرده، ولی این اشکال در بین دوستان این مجموعه به وضوح دیده میشود که نمادگرایی و ظاهرسازی و شکل را به محتوا و مغز ارجح می دانند و محتواهای ضعیف و کم عمق را در قالب های بسیار زیبا و جذاب و متنوع بروز میدهند
    با عرض خسته نباشید خدمت دوستان زحمت کش و مخلص این مجموعه مخصوصاً آقا وحید ملتجی

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.