حامد با مروتنژاد دبیر اجرایی چهارمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار با اشاره به اکران فیلمهای عمار در روز ۱۳ آبان و اینکه بستهای از فیلمهای ضدآمریکایی برای اکران در روزهای قبل و بعد از ۱۳ آبان آماده شدهاند، گفت: این اکران چند روز است که شروع شده زیرا بعضی از اکرانکنندهها نمیتوانستند درست در همان روز ۱۳ آبان فیلمها را اکران کنند بنابراین اکرانها در ۵۰۰ نقطه کشور شروع شده و تا چند روز آینده هم ادامه خواهد داشت.
وی درباره استقبال فیلمسازان از چهارمین دوره این جشنواره که دیماه برگزار میشود، بیان کرد: تاکنون ۳۵۰ اثر فقط در بخش مسابقه فیلم ثبتنام کردهاند. همچنین در بخش اقلام تبلیغی ۳۳ اثر و در بخش «فیلم ما» ۲۰ اثر شرکت کردهاند و امسال با وجود بخش «۱۳ آبان ما» عدهای از متقاضیان حضور در این جشنواره فیلمهای خود را در این حوزه به جشنواره ارسال میکنند که از دیروز پیامکهایشان درباره اکران ۱۳ آبان و بخش «۱۳ آبان ما» به دبیرخانه جشنواره رسیده است. این بخش از بخشهای فرعیتر «فیلم ما» است که امسال به جشنواره اضافه شد تا کسانیکه علاقمند به فیلمسازی هستند با گوشیهای موبایل خود و دوربینهای ابتدایی از تصاویر پیرامونی خود در روز ۱۳ آبان فیلم بگیرند و به جشنواره عمار بفرستند.
دبیر اجرایی چشنواره عمار افزود: همچنین دلیل اینکه بخش «فیلم ما» ایجاد شد تقاضاهای مختلف علاقمندان به فیلمسازی بود اما اینها با دو مشکل عمده مواجه بودند؛ اول اینکه امکانات ویژهای نیاز داشتند که این امکانات محدود هستند و دوم نیاز به سوژههای خاص داشتند و ما خواستیم از طریق بخش «فیلم ما» این فضا را برای همه فراهم کنیم به همین دلیل گفته شد که با ابتداییترین ابزار در دسترس میتوانند از سوژههای خود فیلمبرداری کنند.
قرار نیست ما کسی را به سمت ۱۳ آبان هدایت کنیم
بامروتنژاد در توضیحات بیشتر از سوژه «۱۳ آبان ما» که از زیرمجموعههای «فیلم ما» است، گفت: «۱۳ آبان ما» هم یکی از همین سوژهها است. البته قرار نبود ما کسی را به سمت ۱۳ آبان هدایت کنیم بلکه شرایطی ایجاد شد تا مردم به محیط اطراف و پیرامونی خود توجه کنند. در روز ۱۳ آبان خلاقیتها، اتفاقات و حاشیههایی رخ میدهد که میتواند بسیار جذاب باشد، ما مردمی را میبینیم که هر کس به زبان خود اعتقادش را بیان و از پلاکاردهای متنوع و مختلفی برای منظور خود استفاده میکند. ما در جشنواره مردمی عمار احساس کردیم که این روز پتانسیل زیادی دارد که از طرف خود مردم دیده شده و به فیلم تبدیل شود. به همین دلیل مطابق با نیاز جامعه این بخش شکل گرفت و علاقمندانی که فیلمهای خود را تهیه کردهاند میتوانند فیلمهای خود را از این روز تا آخر آبان برای ما ارسال کنند.
تلاش در عرصه فرهنگ عمومی تلاش برای سیاست ورزی عمومی است
دبیر اجرایی چهارمین دوره از جشنواره مردمی فیلم عمار با اشاره به رویکرد این جشنواره در توجه به مخاطب و ایجاد بخشهای مختلف این جشنواره در تناسب با مخاطبان اظهار کرد: در جشنواره عمار مخاطب و بدنه مردم برای ما اهمیت زیادی دارد و اصلاً بخش «فیلم ما» شاید از همین جهت ارایه شد که مردم بتوانند در حد خودشان موضوعات اطراف خود را به تصویر بکشند. در بدنه مردمی فرهنگ، سیاست، اقتصاد مرز تنگاتنگی دارد و تلاش برای تاثیرگذاری در فرهنگ عمومی تلاش برای سیاستورزی در عرصه عمومی است. یعنی اگر ما در حوزه فرهنگ کاری کنیم تاثیرش در حوزه سیاست هم مشخص میشود.
بامروتنژاد در بخش دیگری از سخنان خود به نقش فیلمهای جشنواره در شکلگیری تجمعات اشاره و بیان کرد: قصد ما در دبیرخانه جشنواره مردمی عمار این بود که فضای فیلمسازی برای هر کسی که میخواهد وارد این میدان شود باز باشد و همه نقشآفرینی کنند و حوزه فرهنگ و هنر به عنوان بهانهای برای حرکتهای اجتماعی استفاده شود همین که مردم در مساجد دور هم جمع میشوند یا در پایگاهها فیلم را اکران میکنند باعث شروع این حرکت اجتماعی شد. همچنین مخاطبان فیلمها به داشتههای خود فکر میکنند و امید در آنها افزایش پیدا میکند.
بسیاری از فیلم اولیهای عمار اکرانکنندهها و مخاطبان خود ما بودند که اعتماد به نفس گرفتند
دبیر اجرایی چهارمین دوره جشنواره مردمی عمار با اشاره به فیلمسازانی که جشنواره عمار باعث شد تا در جامعه دیده شوند، بیان کرد: جشنواره عمار سعی کرده است تریبونی برای افرادی ایجاد کند که شاید در سینمای ایران کمتر دیده شدند. در این سه دوره فیلمسازانی بودند که در سینمای ایران حضور داشتند اما کمتر به آنها توجه میشد. تنها کاری که جشنواره عمار برای این افراد انجام داد این بود که ویترین و تریبونی برایشان ایجاد کرد. این فیلمسازان در ساختار مستند و داستانی که فضای غالب سینمای ایران بوده است جایی نداشتهاند و ما خواستیم این خلا را پر کنیم.
با مروتنژاد تصریح کرد: سعی و تلاش ما این است که جشنواره عمار در فضای بسته انجام نشود. شاید برای همین هم خیلی از مردم احساس کردند که این جشنواره خودشان است و هر ساله ما با عدهای زیادی از فیلم اولیها مواجه میشویم. فیلماولیهایی که بسیاری از آنها مخاطبان و اکرانکنندههای جشنواره عمار بودهاند. سال گذشته که دوره سوم جشنواره عمار برگزار شد بعضی از اکران کنندههای جشنواره عمار به این باور رسیدند که خودشان میتوانند فیلمسازی کنند. جشنواره عمار به این افراد اعتماد به نفس داد و آنها ترغیب شدند که وارد فضای فیلمسازی شوند. حالا اگر بعضی از اینها به طور جدی وارد فیلمسازی شوند طبعاً در دورههای بعدی جشنواره خواهند ماند و ممکن است نتوانند همزمان با دورههای بعدی جشنواره سطح کیفی کارهای خود را ارتقا دهند و به این ترتیب به تدریج از جشنواره عمار محو و حذف میشوند.
«میراث آلبرتا» و توجه به فرار مغزها از فیلمهای عمار است
وی در پاسخ به پراکندگی موضوعات فیلمهای جشنواره عمار بیان کرد: برای ما رویکرد مهمتر از موضوع است، ما رویکرد واحدی داریم که مثل نخ تسبیح موضوعات مختلف را دور هم جمع میکند. ممکن است اتفاقی در مدرسه، رویدادی در دهه ۶۰، یک معضل اجتماعی یا مساله انقلابی در فیلمها مطرح شود اما آنچه مهم است این است که رویکرد فیلمی انقلابی باشد و به پشتیبانی از آرمانهای نظام بپردازد. با این رویکرد هر موضوعی از سوژههای اجتماعی، اقتصادی تا سیاسی و فرهنگی وارد فیلمهای عمار میشود. همچنان که ما فیلمهایی داشتیم که هم فضای امیدبخش را نشان دادهاند، هم مشکلات یک زوج مبتلا به بیماری «ام اس» را نشان دادهاند و هم فیلمهایی مثل «میراث آلبرتا» بودهاند که به فرار مغزها پرداختهاند.
دبیر اجرایی دورههای سوم و چهارم جشنواره عمار درباره ویژگی اصلی این جشنواره خاطرنشان کرد: از ویژگیهای جشنواره عمار بههنگام بودن آن است. اولین دوره جشنواره عمار در سال ۸۹ به خاطر سالگرد فتنه شکل گرفت و آثاری در یادآوری فتنه ساخته شد و این جشنواره هر ساله به روز بودن خود و توجه به مسایل روز را حفظ کرده است. همچنان که امسال بخش اقتصاد مقاومتی اضافه شد و در روزهای اخیر هم به خاطر حاشیههایی که در ارتباط با آمریکا بوجود آمد بخش «مرگ بر آمریکا» اضافه شد.
جشنواره عمار مخاطبشناسی میکند
وی همچنین درباره فضایی که جشنواره عمار برای اکرانکنندههای در پایگاههای بسیج و… فراهم میکند گفت: از برکات فضاهایی چون مسجد است که میتواند افراد را دور هم جمع کرده تا فیلمهای جشنواره را ببینند. اینکه مردم میتوانند در این اتفاق شریک شوند هم برای خود سینمای ایران مفید است و هم برای مردم زیرا تجمعات، روابط، انگیزه و اعتماد به نفسی شکل میدهد که تاثیر مستقیم در تولید و پیشرفت فیلمهای ما دارد.
بامروتنژاد در پایان به یکی از اکرانهای مردمی در یکی از این مساجد اشاره و عنوان کرد: یکی از اکرانهای ما به صورت مستمر در یکی از هیاتهای نوجوانان شکل میگیرد. این هیات ۱۵ تا ۲۰ نفر جمعیت دارد و هر هفته نوجوانان این هیات بعد از خواندن زیارت عاشورا فیلمهای عمار را میبینند. ویژگی اول چنین اکرانهایی تاثیری است که این نوجوانان از فیلمهای اکران شده میگیرند و ویژگی دوم جایگاهی است که این فیلمها در آنها نمایش داده میشود. یعنی اگر کارگردان و فیلمساز ما بداند که فیلمش در کجا نمایش پیدا میکند و برای چه کسانی به چه آرمانهایی عرضه میشود مخاطبشناسی میکند و فیلمهای کاربردی تری میسازد. مخاطب معمول سینمای ایران شاید از ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار نفر بیشتر نشود اما اکرانهای مردمی فیلم عمار در هر کجا و هر نقطهای میتواند شکل بگیرد و اصلاً یکی از راههای برون رفت از نبود مخاطب در سینمای ایران همین است که به بدنه مردم بیشتر نزدیک شویم.
Sorry. No data so far.