شنبه 16 نوامبر 13 | 10:43

کارت‌ پایان‌خدمت چه افرادی باید تعویض شود؟

جانشین رییس سازمان وظیفه‌عمومی ناجا ضمن ارائه توضیحاتی درباره روند طرح تعویض کارت‌های معافیت و پایان خدمت قدیمی با کارت‌های هوشمند، گفت: تمامی افرادی که از اول فروردین‌ماه سال 60 به بعد کارت پایان‌خدمت یا معافیت خود را دریافت کرده‌اند، باید با مراجعه به دفاترپلیس +10 درخواست تعویض دهند.


سردار ابراهیم کریمی، با بیان اینکه از سال 90 طرح تعویض کارت‌های معافیت و پایان خدمت قدیمی با کارت هوشمند آغاز شده، گفت: در مرحله نخست که از کارت‌های معافیت شروع شد، سعی کردیم با توجه به در دسترس بودن اطلاعات و ارائه زمان‌بندی، فرصت‌هایی را برای اجرای طرح تعویض اعلام کنیم.

وی با بیان اینکه در تیرماه سال 91 فرصت تعویض کارت‌های معافیت به اتمام رسیده و از این به بعد تمامی این کارت‌ها فاقد اعتبارند، گفت: در حال حاضر چنانچه فردی با کارت معافیت قدیمی، قصد دریافت خدمات با استفاده از کارت خود را داشته باشد، هیچ یک از خدمات به وی ارائه نخواهد شد.

جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا با بیان اینکه در حال حاضر کارت‌های معافیت قدیمی تعویض می‌شود، گفت: با توجه به اینکه زمان‌بندی آن گذشته و در حال حاضر طرح تعویض کارت‌های پایان خدمت در دستور کار قرار دارد، بنابراین اولویت نیز با این افراد خواهد بود، اما دارندگان کارت‌های معافیت قدیمی حتما باید نسبت به تعویض آن اقدام کنند چرا که از دریافت خدمات محروم می‌شوند.

وی با اشاره به آغاز اجرای طرح تعویض کارت‌های پایان خدمت‌قدیمی با کارت‌های هوشمند از سال‌گذشته، افزود: در این زمینه نیز زمان‌بندی‌های لازم اعلام شده و شهروندان با دفاتر پلیس +10 می‌توانند نسبت به ثبت درخواست تعویض و تعویض کارت‌های پایان خدمت قدیمی خود با کارت هوشمند اقدام کنند.

کریمی اضافه کرد: در حال حاضر کلیه کارت‌های پایان خدمت و معافیت افراد منقضی خدمت از سال انقضای خدمت 60 به بعد باید تعویض شود و تمامی افرادی که از اول فروردین‌ماه سال 60 به بعد کارت پایان خدمت یا معافیت خود را دریافت کرده‌اند، باید به دفاترپلیس +10 مراجعه و درخواست تعویض دهند.

وی درباره اظهاراتی که درباره شرایط سنی و نحوه تعویض کارت‌های پایان خدمت مطرح می‌شود نیز گفت: با توجه به متفاوت شدن مدارک تحصیلی و تاریخ اعزام‌ها، نمی‌توانستیم فراخوان تعویض کارت‌های پایان‌خدمت و معافیت را بر اساس سن اعلام کنیم. بنابراین سال 60 را به عنوان مبنا قرار داده و گفتیم تمامی افرادی که از اولین روز فروردین‌ماه سال 60 کارت پایان‌خدمت یا معافیت دریافت کرده‌اند، باید برای تعویض اقدام کنند.

به گفته جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا، مبنا قراردادن سال 60 عمدتا شامل افرادی می‌شود که کمتر از 50 سال سن دارند، اما ممکن است افرادی نیز باشند که کارت پایان‌خدمت یا معافیت خود را در سال 60 یا پس از آن دریافت کرده اما بیشتر از 50 سال سن داشته باشند که باید برای تعویض اقدام کنند.

کریمی با بیان اینکه لزومی برای تعویض کارت‌های پایان‌خدمت و معافیت افرادی که قبل از سال 60 کارت خود را دریافت کرده‌اند، وجود ندارد، گفت: شناسنامه‌های افراد بالای 50 سال در حکم کارت پایان‌خدمت است و نیازی به تعویض کارت‌های قدیمی ندارند. در صورت تمایل این افراد می‌توانند برای تعویض کارت‌های خود به دفاتر پلیس +10 مراجعه کنند. اما توصیه می‌کنم با توجه به اینکه فعلا روند تعویض کارت‌ها برای دیگر افراد ضرورت دارد، دست به این کار غیر ضروری نزنند.

وی با اشاره به استقبال خوبی که از روند تعویض کارت‌های پایان‌خدمت انجام شده، گفت: در حال حاضر روند تعویض کارت‌های پایان‌خدمت و معافیت قدیمی با کارت هوشمند تا پایان امسال ادامه دارد و افراد باید برای تعویض آن هر چه سریع‌تر اقدام کنند.

تعرفه‌های تعویض کارت پایان خدمت تغییری نکرده است

جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا با بیان اینکه تعرفه‌های تعویض کارت پایان‌خدمت تغییری نکرده و مانند سال قبل است، گفت: بر این اساس 14 هزار تومان برای هزینه صدور کارت از متقاضی دریافت می‌شود و 12 هزار تومان نیز به عنوان هزینه‌ خزانه‌داری کلی باید پرداخت شود که این رقم افزایشی 2000 تومانی بر اساس قانون بودجه داشته و عدد آن نیز به حساب دولت ریخته شده و متوجه سازمان نیست.

وی فرآیند صدور کارت‌های هوشمند را از زمان ثبت درخواست تا دریافت کارت از طریق پست، یک ماه اعلام کرد و افزود: در بیش از 95 درصد موارد این زمان وجود داشته و در مابقی نیز ممکن است به دلیل نبود اطلاعات در سامانه و … سازمان مجبور به انجام استعلام شود که زمان آن کمی به طول می‌انجامد.

در زمان تعویض منعی برای دریافت گذرنامه یا گواهینامه نیست

جانشین رییس سازمان وظیفه‌عمومی ناجا درباره مشکلاتی که ممکن است هنگام تعویض کارت‌های معافیت یا پایان‌خدمت قدیمی با کارت هوشمند برای گرفتن گذرنامه یا گواهینامه به وجود بیاید نیز گفت: هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد و متقاضیان دریافت گذرنامه یا گواهینامه می‌توانند کارهای اداری خود را انجام دهند و سازمان نیز در ظرف کمتر از یک هفته شرایطی را فراهم می‌کند که مشکلی به لحاظ استعلام این مراکز وجود نداشته باشد، چرا که سیستم مکانیزه شده و این اطلاعات برای این بخش‌ها نیز در دسترس است.

به گفته کریمی، رسیدی که هنگام تعویض کارت به متقاضیان تعویض داده می‌شود، نمی‌تواند تضمین‌کننده کارت باشد بلکه این اطلاعات ثبت شده در سیستم است که کار را به پیش می‌برد.

جانشین رییس سازمان وظیفه‌عمومی ناجا همچنین افزود: خوشبختانه با اقدامات انجام شده، تمامی فرآیندهای انجام شده در روند تعویض کارت از طریق پیامک به متقاضی اطلاع داده می‌شود و آنان از این طریق به راحتی می‌توانند از نحوه پیشرفت کار و پیگیری فعالیت‌شان باخبر شوند.

وی از افراد خواست نسبت به تعویض کارت‌های خود در نزدیک‌ترین زمان ممکن اقدام کرده و آن را به زمان‌های آتی نیاندازند، چرا که نداشتن کارت هوشمند گرچه سبب از بین رفتن سابقه سربازی‌شان نمی‌شود، اما آنان را از دریافت خدمات و ارائه امکانات محروم خواهند کرد.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.