شرکتهای خودروسازی پژو و رنوی فرانسه که بیشترین حضور در بازار ایران را دارند احتمالاً نسبت به سایر خودروسازان اروپایی بیشترین منفعت را از توافق هستهای ایران و 1+5 به دست میآورند.
لغو تحریمها علیه صنعت خودروی ایران یکی از بندهای مندرج در این توافق است که یکشنبه بین ایران و گروه 1+5 امضا شد. در جریان مذاکرات 10 روز پیش همه کشورها بر روی متنی به توافق رسیده بودند اما فرانسه در لحظات آخر تغییر موضع داد و مانع امضای این توافق شد.
بر اساس این گزارش شرکت خودروسازی پژو در سال 2011 یعنی پیش از اجرای تحریمها 458 هزار دستگاه از محصولات خود را در بازار ایران به فروش رسانده بود. ایران در آن سال دومین بازار بزرگ پژو در جهان پس از فرانسه شناخته شد.
رنو نیز در سال 2012 بالغ بر 100 هزار دستگاه خودرو در ایران به فروش رساند. در پی وضع تحریمها، شرکت خودروسازی رنو در نیمه نخست سال جاری میلادی 512 میلیون یورو زیان دیده است. مقامات شرکت پژو نیز اذعان کردهاند تحریم ایران سود عملیاتی این شرکت را 10 میلیون یورو در ماه کاهش داده است.
جین بابتیس توماس، سخنگوی پژو با اشاره به توافق هستهای اخیر گفت: «هرگونه تحولی که نشان دهد ما میتوانیم معامله با شرکای خود در ایران را از سر بگیریم حرکتی در جهتی درست است. مسلماً ما از بازگشایی بازار ایران استقبال میکنیم».
یک کارشناس اقتصادی گفت: بیشتر محصولات پژو در ایران بهصورت سیکیدی به فروش میرسد. ایران بازار جذابی با دورنمای رشد است و در منطقه خاورمیانه در کانون توجه خودروسازان قرار دارد.
فلورنس گلدفیم، سخنگوی شرکت رنو نیز در واکنش به توافق هستهای اخیر بین ایران و 1+5 گفت: «این خبر خوبی برای ما است چرا که ایران بازار مهمی برای رنو به حساب میآید».
وی افزود: «ما منتظریم ببینیم توسعه مجدد فعالیتهایمان در ایران چه شرایطی خواهد داشت».
Sorry. No data so far.