یک مقام آگاه با بیان اینکه در سال 2011 تولید کل شرکت پژو به 2 میلیون و 900 هزار دستگاه رسید، اظهار داشت: 21 درصد از این رقم به تولید پژو در ایران اختصاص داشته است و ایران پس از فرانسه، دومین بازار شرکت پژو محسوب میشود.
وی تصریح کرد: این نشان میدهد که در ایران چقدر برای تولید محصولات پژو سرمایهگذاری شده ولی به اندازهای که سرمایهگذاری شده است، شاهد همکاری شرکت پژو نبودهایم.
این مقام آگاه ادامه داد: اگر این سرمایهگذاری در جهت توسعه برند ایرانی، توسعه محصول و تحقیق در صنعت خودرو میشد، نتیجه بهتری برای کشور داشت.
وی افزود: ایران سرمایهگذاری بالایی برای برند پژو انجام داده است، اما بعد از 23 سال همکاری، طی فراخوانی تنها در عرض یک هفته 30 کارشناس شرکت پژو از ایران خارج شدند.
وی اظهار داشت: پس از این اقدام، شرکت پژو هیچ پاسخی به تماسهای ایران خودرو نداد و رابطه پژو و ایران خودرو قطع شد.
برخورد پژو با ایران در تاریخ خودروی جهان بیسابقه است
به گفته وی، در تاریخ صنعت خودروی جهان چنین برخوردی با یک شرکت پس از 23 سال همکاری مشترک، بیسابقه بوده است.
این کارشناس صنعت خودرو تأکید کرد: برای شرکت پژو مهم نبود که در ایران چه میزان سرمایهگذاری برای این شرکت صورت گرفته و پس از خروج از ایران، چه برخوردی با مشتریان محصولات پژو خواهد شد.
وی با بیان اینکه خروج شرکت پژو از ایران، خسارت سنگینی را به کشور وارد کرد، افزود: تنها بابت کاهش تولید ایران خودرو طبق برآوردهای اولیه 500 میلیون یورو بابت عدم تحقق برنامه تولید سالهای 90 و 91 زیان به شرکت ایران خودرو وارد شده و این در حالی است که باید خسارت ناشی از سرمایهگذاریهای معطل مانده را نیز محاسبه کنیم.
به گفته وی، حداقل خسارت اولیه که بابت قطع رابطه ناگهانی پژو به ایران وارد شده، 800 میلیون یورو یعنی تقریباً معادل 3 هزار و 200 میلیارد تومان است.
این مقام آگاه تأکید کرد: با محاسبه موارد دیگر، میزان خسارت وارد شده بیشتر از این رقم خواهد بود.
حضور پژو و رنو در ایران، قیمت تولید خودرو را افزایش داد
به گفته وی، حضور شرکت پژو و رنو در ایران باعث شده تا خودروی تولیدی با برند این شرکتها با قیمت بسیار بالایی تولید و عرضه شود، در حالی که بدون حضور آنها در ایران و با استفاده از توان تولید داخل، امکان تولید خودروهای با کیفیت و با قیمت مناسب وجود دارد.
این کارشناس صنعت خودرو تأکید کرد: برای تولید خودرو در کشور به تکنولوژیهای جدید نیازمندیم ولی وقتی یک شرکت خارجی با ما درست برخورد نمیکند، مجبور نیستیم به همکاری با آن ادامه دهیم بلکه باید به سراغ شرکتهای دیگری برویم.
چه دلیلی دارد صنعت خودروی ایران در قبضه فرانسویها باشد؟
وی این سؤال را مطرح کرد که چه دلیلی دارد صنعت خودروی ایران در قبضه خودروسازان فرانسوی باشد و چرا قدرت چانهزنی خود را بالا نمیبریم و با شرکتهای خارجی دیگر وارد مذاکره نمیشویم؟
وی ادامه داد: چرا باید بعد از اینکه نمایندگان پژو و رنو، ایران را ترک کردند دوباره سراغ آنها برویم و به آنها التماس کنیم که برگردند؟ به جای این کار میتوانیم با شرکتهای خارجی از کشورهایی مانند آلمان، ایتالیا، ژاپن یا کره همکاری کنیم.
Sorry. No data so far.