روز گذشته بود که برای چندمین بار اتوبوس اسکانیا حین حرکت دچار حریق شد و چیزی نمانده بود تا حادثهای سخت و فاجعهای نظیر تصادف اتوبوس دو اسکانیا در آزادراه تهران-قم بیافریند اما خوشبختانه به سرعت تمام مسافران این اتوبوس با همکاری نیروهای امداد پیاده شده و جان آنها حفظ میشود.
بنا به گفته فرمانده پلیس راه استان اصفهان این اتوبوس ساعت 10:40 روز گذشته پایانه مسافربری کاوه اصفهان را به مقصد چابهار ترک میکند و یک ساعت پس از حرکت در کیلومتر 100 محور اصفهان – نایین دچار آتشسوزی میشود.
راننده این اتوبوس میگوید: در زمان حادثه صفحه مانیتور اتوبوس علامت هشدار و STOP داده و در همان لحظه تعدادی از مسافران از استشمام بوی دود خبر دادهاند؛ راننده، اتوبوس را متوقف و پس از پیاده شدن مشاهده میکند که در عقب اتوبوس، موتور دچار حریق شده است.
راننده اتوبوس به همراه تیم پلیسراه با کمک کپسولهای اطفای حریق داخل اتوبوس و کپسولهای آتشنشانی داخل خودروی پلیس و خودروهای عبوری اقدام به مهار آتشسوزی میکنند اما شدت آتش در حدی بود که این کپسولها نتوانستند آتش را مهار کنند و سرانجام با رسیدن مأموران آتشنشانی و در حالی که تقریباً کل اتوبوس به جز قسمت جلوی آن به طور کامل سوخته بود، آتش مهار شد.
طبق اعلام پلیس راه این خودرو 90 درصد آسیب دیده است اما خوشبختانه هیچ یک از 27 مسافر این اتوبوس آسیبی ندیدند.
بنا به گفته پلیس آتشسوزی از قسمت آخر اتوبوس و موتور آغاز شد و تا قبل از رسیدن آتش به قسمت باک و باتری آن، مسافران پیاده شدند.
اتوبوس مذکور در سال 1391 تولید شده بود.
* اولین سکانس: آتشسوزی اتوبوس اسکانیا در هفتگل و بیتدبیری
همین اردیبهشت امسال در هفتگل خوزستان اتوبوس اسکانیایی تصادف شاخ به شاخ میکند و شعلهور میشود، همه مسافران این اتوبوس نیز در آتش میسوزند و جالب اینکه مدیرعامل شرکت عقابافشان دلیل شعلهور شدن این اتوبوس را «نشت نفتگاز پس از برخورد اتوبوس و سوراخ شدن باک، سپس جابهجا شدن گازوئیل در هوا به علت وجود جریان باد و پس از آن آتش گرفتن نفتگاز به دلیل گرمای هوا»، اعلام میکند.
مدیرعامل شرکت عقابافشان همچنین در برنامه مناظره نیز اعلام کرد «در اثر برخورد شدید دو خودرو با یکدیگر انرژی جنبشی به انرژی حرارتی تبدیل شده است و اتوبوسها مشعل شدهاند».
بنا به گفته یک استاد دانشگاه (سیدمسعود هراتی موسوی) «این ادعا هیچ مصداق علمی ندارد؛ مدیرعامل شرکت عقابافشان با چه استدلالی عنوان میکند که اگر اتوبوسی با اتوبوسی دیگر برخورد کند آتش گرفتن عادی است؟ به چه دلیل علمی مطرح میکند که بر اثر برخورد، انرژی جنبشی به انرژی حرارتی تبدیل میشود به حدی که انفجار رخ دهد؟»
هراتی میگوید: در یک بازسازی صحنه کامپیوتری و شبیهسازی سیمولیشن، دو اتوبوس را با فرض سرعت 110 کیلومتر بر ساعت و 20 تن وزن، با یکدیگر برخورد دادیم، بدون آنکه عاملهای بازدارندهای نظیر گاردریل، دوپوسته شدن لاستیک و تیر چراغ برق را در نظر بگیریم، یعنی در صحنه شبیهسازی شده ما این دو اتوبوس بدون هیچ مانعی و با سرعت 110 کیلومتر در ساعت با یکدیگر برخورد میکنند، در این سیمولیشن، یک تُنِ جلوی هر اتوبوس، بر اثر این انرژی برخورد، تنها 10.38 درجه سانتیگراد افزایش دما داشتند.
به هر حال پس از وقوع تصادف اسکانیا در هفتگل و سوختن مسافران، شاید کسی ندانست که این آتشسوزی ریشه در مشکلات فنی و سیمکشی اسکانیا دارد، شاید باور نداشتند این حادثه دوباره رخ خواهد داد و جان عدهای از هموطنان را به همین دلیل خواهد گرفت.
* دومین و سومین سکانس: آتشسوزی دو اسکانیا در آزادراه تهران قم و سوختن 44 انسان
ساعت 22:45 هجدهمین روز شهریورماه بود که حادثه دلخراش تصادف دو اتوبوس اسکانیا در آزادراه تهران-قم جان 44 تن از هموطنانمان را گرفت.
اتوبوسی که از اصفهان به سمت تهران میآمد در کیلومتر 28 آزادراه تهران ـ قم دچار مشکل شده و با دو پوسته و پاره شدن لاستیک سمت چپ اتوبوس (سمت راننده)، کنترل خودرو از دست راننده خارج شده و این اتوبوس با سواری که در باند سبقت عبور میکرد، برخورد میکند.
سپس اتوبوس مذکور پس از برخورد به گاردریل به باند مقابل میرود و بیش از 100 متر در باند مقابل حرکت میکند و پس از آن با اتوبوس اسکانیایی که از تهران به سمت اردکان یزد در حرکت بود، تصادف میکند. پس از این تصادف متأسفانه هر دو اتوبوس شعلهور میشوند و همین آتش گرفتن اتوبوسها، موجب افزایش تلفات این سانحه میشود.
44 مسافر این دو اتوبوس به نحوی در آتش سوختند که حتی اجساد آنها توسط نزدیکانشان هم قابل شناسایی نبود، حادثهای دلخراش که دل بسیاری از مردم را به درد آورد.
یکی از اتوبوسهای اسکانیا که در حادثه تصادف آزادراه تهران-قم شعلهور شد
* کابلهای برق و سیمکشیهای اتوبوس اسکانیا هیچ حفاظی ندارد
هراتی موسوی که درباره این تصادف تحقیقات حقوقی انجام میدهد میگوید: در ادامه تحقیقات خود، اینجانب از رانندههای دو اتوبوس اسکانیا که تولید سالهای 1390 و 1392 بودند، خواستم درب جعبه برق اتوبوسهای خود را باز کنند تا سیمکشیها را بررسی کنم، با تعجب مشاهده کردیم سیستم برق اتوبوس اسکانیا کوچکترین حفاظی ندارد، در حالی که در سیمکشی ساختمان هم سیم فاز و نول از درون یک لوله حفاظتی عبور داده میشوند، اما در اتوبوس اسکانیا این سیمها بدون حفاظ نصب شدهاند.
سیمکشیهای بدون حفاظ اسکانیا که در برخورد اتصالی کرده و سوختهاند
بنا به گفته این استاد دانشگاه شرکت سازنده اتوبوس اسکانیا با وجود آنکه استاندارد دنیا تأکید دارد تمام کابلها و سیمهای حامل جریان برق خودرو باید توسط لولههای ضدبرش، ضدسایش، ضد ضربه و ضد حرارت محافظت شود، این کار را انجام نداده است.
طبق استاندارد جهانی باک خودرو باید با گارد محکم محافظت شود و ضربهگیر داشته باشد، حال در اتوبوس اسکانیا باک بدون ضربهگیر کنار باتری بدون محافظ قرار گرفته است، سیمکشیها هم که هیچ محافظی ندارد، مشخص است که انفجار رخ میدهد.
سکانس چهارم: اشتعال روز گذشته اتوبوس اسکانیا در محور اصفهان-نائین
فعلاً آخرین حادثه آتش سوزی اتوبوس اسکانیا، روز گذشته بود که امیدواریم با تدبیر مسئولان و پلیس راه، این حادثه، آخرین سانحه آتشسوزی این اتوبوس باشد.
ساعت 10:40 روز گذشته پایانه مسافربری کاوه اصفهان را به مقصد چابهار ترک میکند و یک ساعت پس از حرکت در کیلومتر 100 محور اصفهان – نایین دچار آتشسوزی میشود.
به گزارش فارس پس از تصادف اتوبوسهای اسکانیا در آزادراه تهران-قم بود که پلیس طی نامهای به شرکت عقابافشان به عنوان تولیدکننده اتوبوس اسکانیا در ایران، اعلام کرد که تا بهمنماه امسال مهلت دارد نسبت به رفع نقایص تولیدات این خودرو نظیر رفع مشکل ایمنی بدنه اتوبوس، سیستم برقرسانی، نزدیکی باتری به باک و از این قبیل اقدام کند.
طبق اعلام پلیس در صورت عدم اجرای این امر در مهلت تعیینشده، نسبت به مسدود کردن شمارهگذاری این خودرو اقدام خواهد شد.
امروز 23 آذرماه است و شرکت عقابافشان حدود 1.5 ماه دیگر مهلت دارد این مشکلات ساختاری اتوبوسهای اسکانیا را رفع کند.
امیدواریم پلیس نیز بر این گفته خود استوار باشد و موضوع عدمشمارهگذاری خودروهای غیراستاندارد را عملیاتی کند و مثل سوژه تکراری شمارهگذاری برخی سواریهای تولید داخل که استانداردها را رعایت نمیکنند، این موضوع نیز به فراموشی سپرده نشود.
نگرانی دیگر احتمال وقوع حوادث مشابه در خودروهای تولید قبل شرکت عقابافشان است؛ انتظار میرود در قالب یک فراخوان، این شرکت نسبت به رفع نقصهای فنی اتوبوسهای تولید گذشته خود تا بهمنماه نیز اقدام کند تا شاهد اتفاقات ناخواسته در تصادفات نباشیم و علاوه بر هزینه تصادف پرهزینه برای کشور، جان انسانهای بیگناه به خطر نیافتد.
Sorry. No data so far.