برنامه مناظره عصرجمعه با موضوع صنعت خودروسازي و خودروي ملي از شبکه اول سيما پخش شد.در اين مناظره که در برخي اوقات هم به مجادله تبديل شد، همگان بر فقدان خودروي ملي صحه گذاشته و نتيجه نظر سنجي اين برنامه نشان مي داد۹۰درصد مردم مخالف همکاري جديد خودروسازان با پژو و رنو بوده و خواهان همکاري با ديگر خودروسازان معتبر بين المللي مي باشند.مهمانان برنامه مناظره حميدرضا تقوي نژاد معاون استراتژي و برنامه ريزي ايران خودرو و مدير سابق مهندسي ايران خودرو،علي خاکساري عضو هيات علمي دانشگاه علامه ، محمدحسن شجاعي فرد موسس و رئيس دانشکده و پژوهشکده خودرو، داوود ميرخاني رشتي مشاور دبير انجمن خودروسازان و مديرعامل اسبق ايران خودرو ومحمدرضا نجفي منش دبير انجمن قطعه سازان ايران بودند.
خاکساري: مردم از خودرو هاي توليد داخل راضي نيستند
به گزارش فارس، علي خاکساري در برنامه مناظره با اشاره به شرايط فعلي صنعت خودروسازي اظهار داشت: آيا خودروي ملي صرفاً يک شعار بود و وسيله اي براي تأمين منابع شخصي برخي افراد و يا صرفاً يک اشتباه بود و اينکه چه مسيري را طي کرد. وي افزود: واژه ملي يا اسلامي مقدس است و هرکجا نمي توان از آن استفاده کرد؛ در صنعت اتومبيل سازي بايد به طور واقع گرايانه به يکسري مسائل بپردازيم تا بتوانيم عملکرد گذشته و مسير آينده را مشخص کنيم. اين استاد دانشگاه تصريح کرد: در حوزه خودروي ملي هيچگاه مشتري از توليد داخلي راضي نيست و اگر مديران خودروساز راضي هستند دليل راضي بودن مشتريان و مردم نيست و حتي مردم اصلاً خودروي ملي نمي خواهند. خاکساري تصريح کرد: در استفاده از واژه خودروي ملي مشکلاتي هم به وجود آمده که هر روز تعريف عوض مي شود در گذشته يک تعريف بود و امروز تعريف ديگري ارائه مي شود؛ آيا با کمي تغيير يک مدل خودرو مي توان گفت که خودروي ملي توليد شده است؟
ميرخاني رشتي: پژو به ما خيانت نکرد، ما نتوانستيم حق و حقوق خودمان را بگيريم
داوود ميرخاني رشتي مديرعامل اسبق ايران خودرو در برنامه تلويزيوني مناظره با اشاره به اينکه بايد روي تعريف و استفاده از ماهيت ملي و اسلامي بودن خودرو دقت کرد، اظهار داشت: ملي بودن حالت سياسي و ناسيوناليستي به ما مي دهد که البته اين طور نيست و من فکر مي کنم در حال حاضر سؤال پيامک برنامه غلط است و انتخاب در اين مواقع نياز به فن اقتصاد دارد و بايد طرفين قرارداد يکديگر را بپذيرند. وي تأکيد کرد: در سال 68 قرارداد با پژوي فرانسه را من بستم و در آن موقع ماشين به روز اروپا بود و يک سال بود که در اروپا عرضه مي شد. مديرعامل اسبق ايران خودرو با تأکيد براينکه پژو به ما خيانت نکرد، گفت: ما نتوانستيم حق و حقوق خود را بگيريم و اين ضعف و ناتواني از ما بود.به گفته ميرخاني رشتي اين مباحث علمي نيست و بايد مطابق با توانمندي هاي صنعت خودرو صحبت کنيم و قبل از اينکه شبکه قطعه سازي توانمندي داشته باشيم به توليد پرداختيم و اين زمينه سازي لازم را نداشتيم و به همين دليل نتوانستيم از شرکت هاي خارجي امتياز بگيريم.
نجفي منش: هزينه هاي مالي، بيمه و ماليات بر ارزش افزوده ۴۰درصد قيمت خودرو را تشکيل مي دهد
دبيرانجمن قطعه سازان تصريح کرد: در اين مدت قيمت همه کالاها افزايش يافته و نبايد تنها خودرو را در نظر بگيريم. نجفي منش گفت: همانطور که قيمت آب، برق و ساير کالاها 3 تا 4 برابر افزايش يافته هزينه توليد خودرو هم افزايش يافته است؛ بنابراين ما محصولات را گران نکرديم بلکه هزينه توليد آن افزايش يافته است.وي ادامه داد: 40 درصد از قيمت خودرو به هيچ وجه به خود خودرو مربوط نمي شود بلکه 20 درصد مربوط به هزينه هاي مالي است که براي ايران خودرو 5 ميليون تومان و براي سايپا 3.6 ميليون تومان هزينه در بر دارد.وي افزود: هزينه هاي جانبي مانند بيمه و ماليات بر ارزش افزوده در مجموع 40 درصد قيمت خودرو را تشکيل مي دهند با اين حساب تنها 60 درصد از قيمت خودرو مربوط به شرکت هاي خودروساز است.
شجاعي فرد:سمند هم ملي نيست
رئيس دانشکده مهندسي خودرو گفت: ايران بايد به جاي مونتاژ خودروهاي ديگران به دنبال مهندسي خودرو رود که اين کار نيز با عجله صورت نمي پذيرد.شجاعي فرد گفت: وقتي ما صحبت از خودروي ملي مي کنيم خودرويي به عنوان سمند به ذهن مي رسد که اين خودرو نيز ايراني نيست به طوري که زماني که از خودروي ملي صحبت مي کنيم يعني مالکيت اين خودرو بايد ملي باشد. وي افزود:وقتي که مورد تحريم قرار گرفتيم بهترين کار همين بود که به خودمان بازگرديم و ببينيم در کجاي صنعت خودروسازي جهان قرار داريم. وي ادامه داد: در سال 1988 پژو 405 ديگر توليد نشد اما از سال 1993 اين خودرو در ايران توليد مي شود به طوري که هنوز پژو 206 به عنوان يکي از بهترين خودروهاي کشور معرفي مي شود در حالي که اين خودرو نيز ديگر در فرانسه توليد نمي شود. شجاعي فرد با اشاره به اينکه خودروسازان ما محصولي را توليد مي کنند که کهنه و بدون ايمني است تصريح کرد: شما ببينيد سال گذشته نزديک به 30 هزار کشته داديم که چه مقدار از اين حوادث را خودروهاي ناايمن مسببش بوده اند. وي با اشاره به تمام خيانتي که خودروسازي فرانسه و رنو به ايران داشت گفت: به نظر مي رسد ما بايد خودمان دست به کار شويم و به سراغ طراحي و مهندسي خودرو برويم اما متأسفانه شنيده مي شود هم اکنون خودروسازان ما به سمت کشور چين حرکت کرده اند.
طراحي سمند 500 ميليارد هزينه داشت
وي در خصوص اينکه چه زماني پلتفرم ايراني در دانشکده مهندسي خودرو نهايي مي شود، تصريح کرد: از سوي وزارت علوم به دانشکده علم و صنعت برنامه 4 ساله ارائه شده اما نياز به اعتبار دارد و 100 ميليارد اعتبار در نظر گرفته شد که 3 ميليارد آن به سه دانشگاه اختصاص يافت اما براي خودروي سمند 500 ميليارد تومان هزينه شد تا طراحي شود. شجاعي فرد تاکيدکرد: خودروسازان با دانشگاه آشتي کنند و رابطه داشته باشند.
تقوي نژاد: ۲۰سال در صنعت خودرو قصور کرديم
معاون استراتژي و برنامه ريزي ايران خودروگفت: ما بايد طرحي نو در اندازيم و آسيب شناسي کنيم، اگر کشور کره پس از 20 سال توانسته است روي پاي خودش بايستد به اين دليل بود که در اين مدت نگذاشت حتي يک خودروي خارجي وارد شود و توانست پس از 20 سال خودروي ساخت داخلش را با يک کيفيت بسيار عالي به خارج صادر کند. وي افزود: ما قبول داريم قصور کرديم اما بايد اين کار را نيز از هم اکنون شروع کنيم؛ تقوي نژاد ادامه داد: من پس از ديدن صحبت هاي شما به اين جمع بندي رسيدم که پژو و رنو خيانت کردند و از طرفي نيز سمند هم خودروي ملي نبود به طوري که اين محصول را که ايمني ندارد ما در بازارهاي داخلي عرضه مي کنيم و حتي به دنبال صادرات آن هم هستيم من بايد بگويم آقاي شجاعي فرد 25 مهندس را تحويل ما دادند و اين خروجي صنعت خودروي ما است.
مردم: خودروسازان فرانسوي را به بازار ايران راه ندهيد
در اين برنامه سوال نظرسنجي به اين شرح مطرح شده بود: به نظر شما خودروسازان کشور در همکاري هاي بين المللي پس از تحريم، کدام راه را انتخاب کنند؟ 1- تمديد همکاري با خودروسازان فرانسوي، 2- همکاري با ديگر خودروسازان معتبر بين المللي. بر اين اساس، 90 درصد (بيش از 170 هزار نفر) شرکت کنندگان در اين نظر سنجي خواستار قطع همکاري ايران با خودروسازان فرانسوي شدند.
خاکساري: آمار غسالخانه را هم به اشتغال خودروسازي اضافه کنيد
همچنين به گزارش تسنيم،در ادامه مناظره خاکساري گفت: قطعا اشتغال در هر صنعتي مورد توجه است اما بايد به آمارها دقت شود. اينکه گفته مي شود 500 هزار يا يک ميليون نفر در صنعت خودرو شاغل هستند عوام فريبي است. صنعت خودرو امروز دنيا سرمايه بر است نه کاربر. وي ادامه داد: اگر خودرويي توليد مي شود که تعداد زيادي نيروي کار در آن دخيل بودند نتيجه کار کيفيت پايين خودرو مي شود. اساسا تعداد افراد شاغل در صنعت خودرو آن قدر نيست که گفته مي شود. براساس آمارهاي جهاني براي توليد يک ميليون خودرو 50 تا 60 هزار شغل ايجاد مي شود. بنابراين اينکه گفته مي شود سالانه 1.5 ميليون خودرو در کشور توليد مي شود حداکثر 80 هزار نفر شغل در صنعت خودرو ايجاد خواهد شد. خاکساري با تاکيد بر اينکه اگر نيروي کار بيشتري براي توليد اين تعداد خودرو به کار گرفته شود توليد خودرو ايراد دارد، گفت: در حال حاضر از خودرو به عنوان ارابه مرگ ياد مي شود که باعث کشته شدن مردم مي شود. اگر تعداد کشته هاي اتوبوس و تعداد شاغلان در اين صنعت را مقايسه کنيم تعداد کشته ها و مصدومان از افراد شاغل بيشتر است. خاکساري گفت: بهتر است افرادي را که درگير تصادفات رانندگي هستند و مجروحان را به بيمارستانها منتقل مي کنند و همچنين افرادي که در غسالخانه کشته ها را مي شويند به آمار اشتغال صنعت خودرو اضافه کنيم.
ميرخاني:20 هزار کشته ربطي به خودروسازها ندارد
ميرخاني رشتي در واکنش به سخنان خاکساري گفت: در حال حاضر در ايران خودرو و سايپا به ترتيب 54 هزار و 48 هزار نفر مشغول به کار هستند. علاوه بر اينها در 20 شرکت خصوصي نيز 140 هزار نفر شاغل هستند. از سوي ديگر 2 هزار قطعه ساز داريم که 265 هزار نفر در واحدهاي آنها مشغول به کار هستند. وي ادامه داد: همچنين ميزان اشتغال در مواداوليه و واسط مانند شيشه و نساجي و فولاد 380 هزار نفر است ضمن آنکه در خدمات پس از فروش 56 هزار نفر و در حوزه لجستيک نيز 23 هزار نفر فعاليت مي کنند در نهايت مجموع خدمات و توليد صنعت خودرو 840 هزار نفر شاغل دارد. وي خطاب به خاکساري گفت: سمپاشي نکنيد، از 20 هزار کشته تصادفات 8 هزار نفر مربوط به کساني است که کمربند را نمي بندند و ضربه مغزي مي شوند، 12 هزار نفر بقيه نيز مربوط به موتورسواران است.
Sorry. No data so far.