سه‌شنبه 07 ژانویه 14 | 13:33

جشنواره فجر دیگر بر تولید سینما موثر نیست

خزاعی و عباسیان در نشست آسیب‌شناسی جشنواره‌های ایران در حاشیه جشنواره عمار معتقد بودند جشنواره فجر کارکرد اثرگذاری بر تولید سینما را از دست داده و در کارکرد امروز خود دیگر قرار نیست جریان‌ساز باشد.


خبرگزاری فارس: خزاعی: جشنواره فجر کارکرد اثرگذاری بر تولید سینما را از دست داده/ عباسیان: فجر قرار نیست جریان‌ساز باشد روز گذشته در حاشیه جشنواره مردمی عمار نشست آسیب‌شناسی جشنواره‌های سینمایی ایران با حضور محمدرضا عباسیان و محمد خزاعی برگزار شد.

 خزاعی: جشنواره عمار می‌تواند چون دهه 60 حزب‌الهی‌ها را وارد عرصه سینمای حرفه‌ای کند

در این نشست خزاعی با بیان اینکه هر جا مردم وارد صحنه شدند حرکت‌های عمیق‌تری صورت گرفت، گفت: جشنواره عمار که حرکت جدیدی در عرصه سینماست با مولفه‌های خودش تلاشی برای مردمی شدن دارد و دغدغه‌ای از جنس دهه 60 را دنبال می‌کند دغدغه‌هایی که خیلی از بچه حزب‌الهی‌های امروز سینما را وارد عرصه حرفه‌ای کرد.

وی با بیان اینکه جشنواره مردمی فیلم عمار حرکت خوبی است، افزود: کنار مولفه‌ها و استعدادیابی ضروری است این جشنواره از فیلمسازی که به این جریان سینمایی نزدیک است حمایت کند و حداقل ده فیلمساز را وارد عرصه سینمای حرفه‌ای کند.

عباسیان نیز در ابتدای این بحث با اشاره به اینکه از دوره دوم هر سال در جشنواره عمار حضور داشته‌ام، گفت: ما این جشنواره را جشنواره خودمان می‌دانیم.

عباسیان: جشنواره فجر برشی از تولید یکساله سینمای ایران است

وی افزود: تفاوت جشنواره عمار و جشنواره فجر در این است که عمار تکلیف خود را از نظر موضوعی معلوم کرده است و اعلام کرده از آن بچه حزب‌الهی‌هاست اما در فجر مرجعیت دارد و برشی از تولید یکساله سینمای ایران است و توجه به یک فیلم در فجر در طول اکران سال و حتی فیلم‌های تلویزیونی دیده نمی‌شود.

عباسیان ادامه داد: جشنواره‌های دیگری چون جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشنواره کودک و جشنواره سینما حقیقت مرجعیت دارد و موضوعی نیست.

خزاعی در ادامه این نشست به آسیب‌شناسی جشنواره فجر پرداخت و گفت: در 14 – 15 سال گذشته فجر آن ارزش خود در دهه 60 را به مرور از دست داده است و امروز کارکرد آن بررسی سند سینمای ایران است و دیگر اثرگذاری بر تولید سینمای ایران ندارد.

وی با بیان اینکه فجر الان جشنواره مادر شده است، افزود: این در حالی است که جشنواره‌هایی چون عمار، مقاومت و بسیج که زمانی برگزار می‌شد موضوعی و استراتژیک است و شاید شما به فیلمی که ساختاری خوب نباشد اما محتوایی خوب باشد جایزه بدهید.

خزاعی: سیاست‌گذاری در جشنواره فجر سلیقه‌ای است و به هر وزیر برمی‌گردد

دبیر دوره 30 جشنواره فجر با بیان اینکه هر جشنواره‌ای سیاست و سیاست‌گذاری دارد، تاکید کرد: اما این سیاست‌ها در فجر به متولیان فرهنگی در دولت‌های مختلف برمی‌گردد و این حتی در ممیزی هم متفاوت است که مثلا فیلمی در دوران آقای جلوه بد است و در دوران شمقدری خوب می‌شود و همه اینها به نبود نظامنامه فرهنگی در کشور بر می‌گردد.

وی افزود: سیاست‌گذاری در جشنواره فجر سلیقه‌ای است و به هر وزیر برمی‌گردد و این نه تنها مربوط به جشنواره فجر بلکه به فراتر از فجر می‌گردد.

خزاعی به انتخاب وزیران سیاسی برای وزارت ارشاد انتقاد کرد و ادامه داد: با توجهی که مقام معظم رهبری به عرصه فرهنگی دارد معلوم نیست چرا اینگونه رفتار می‌شود.

در ادامه این نشست که به مجری‌گری مهدی آذرپندار برگزار شد، عباسیان در پاسخ به سوال وی در مقایسه بین جریان‌سازی کن و فجر گفت: فجر اساسا قرار نیست جریان‌سازی داشته باشد بلکه ویترین یکساله سینمای ایران است و اینکه این آثار چگونه انتخاب می‌شود به برگزارکنندگان برمی‌گردد.

 عباسیان: حداقل مدیریت فرهنگی باید ده ساله باشد

وی به ضرورت مدیریت طولانی مدت در عرصه فرهنگ اشاره کرد و افزود: شاید در حوزه صنعت مدیر در 8 سال بتواند کاری بکند اما حداقل مدیریت فرهنگی باید ده سال باشد تا اتفاقی بیافتد و در کن و برلین مدیریت‌ها حداقل 20 ساله است.

خزاعی نیز در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا دوره 30 و 31 جشنواره فجر با حضور یک دولت تفاوت زیادی دارد، درباره دوره خودش توضیح داد: وقتی شما دو ماه قبل از جشنواره انتخاب می‌شوید و با 90 فیلم که با فلان مضمون ساخته شده روبرو می‌شوید کار سختی پیش‌رو دارید.

وی افزود: آقای عباسیان در دوران خود خیلی‌ها را کنار گذاشت و کار خوبی بود ولی ما از شورای نظارت می‌پرسیدیم که چرا مجوز دادید.

خزاعی با بیان اینکه سیاست‌ها در کن به چه شکلی است، تصریح کرد: فجر باید به دوران سابق خود برگردد که سیمرغ‌ها تاثیر داشت در حالی که امروز کسانی که سیمرغ می‌گیرند به طور متوسط تا سه سال کار نکرده‌اند چون یا حمایت نشده‌اند یا توقع‌شان بالا رفته است.

وی افزود: وقتی در جشنواره کن فیلمی جایزه می‌گیرد اکران جهانی‌اش تامین شده است در حالی که ما در فجر اکران داخلی را هم نمی‌توانیم تامین کنیم.

خزاعی با بیان اینکه جشنواره فجر آیین‌نامه ندارد، ادامه داد: مسایل فرهنگی متاسفانه درگیر سیاستمداران است و اگر به دست هنرمندان بیافتد درست می‌شود.

عباسیان نیز در تایید سخنان خزاعی با بیان اینکه ورودی جشنواره فجر باید بر اساس یک چارچوب فکری باشد، تاکید کرد: داوران نیز باید وزن فکری داشته باشند و دبیر دخالت نکند.

خزاعی: کوک‌های سیاست‌گذاری فرهنگی باید کوک شود

خزاعی در ادامه افزود: در سال‌های اول انقلاب در جشنواره فجر به دلیل اینکه در اختیار فارابی بود و تولید تقریبا به صورت کامل در اختیار این مرکز بود جایزه جشنواره مسیر تولید سال بعد را تعیین می‌کرد اما این روزها فیلمساز یا برای آن طرف آب فیلم می‌سازد و یا دل‌مشغولی‌های خود را دنبال می‌کنند و بعضی وقت‌ها هم برای اهداف نظام می‌سازند.

وی با تاکید بر ضرورت ساز شدن کوک‌های سیاست‌گذاری فرهنگی در تولید و جشنواره و یکدست شدن آنها، ادامه داد: اگر حمایت و استراتژی درستی باشد شاید بتوانیم به مسیر درست برگردیم.

عباسیان اما با این امر مخالف بود و گفت: من با جدا بودن برگزارکننده جشنواره با تولیدکننده موافقم و معتقدم نهادی مستقل باید جشنواره‌های کودک، کوتاه تهران و فجر را برگزار کند.

وی در عین حال افزود: در تولید باید کاری بکنیم که محتوا و فرم خوب داشته باشیم و این تاکید مقام معظم رهبری بود که باید فیلم‌های ارزشی مخاطب‌پسند بسازند.

بنابر این گزارش این نشست‌ها که با همکاری موسسه اشراق و دبیرخانه جشنواره عمار برگزار می‌شود، امروز نیز در جشنواره عمار با حضور شهاب اسفندیاری برگزار می‌شود

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.