به گزارش تریبون مستضعفین «جان پیلگر» (John Pilger)، روزنامهنگار و مستندساز استرالیاییالاصل ساکن در لندن که تا کنون دو بار موفق به اخذ جایزه روزنامهنگار سال در انگلستان شده است. به بهانه اکران مستند اتوپیای او در چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار به مرور کارنامه مستند سازی او میپردازیم.
[jwplayer mediaid=”249984″]
اتوپیا آخر اثر پیلگر برای اولین بار در دنیا در جشنواره عمار اکران میگردد.میتوانید تریلر فیلم را از اینجا دریافت کنید
فیلم های مستند جان پیلگر
«سانسور تلویزیون ایالات متحده به گونه ایست که فیلم هایی مانند فیلم های من شانسی در آن ندارند.»
«روزنامه نگراران غربی به راحتی میتوانند از لحاظ سودمندی انسانیت برای منافع «ما» به آن نگریسته و از دستور کار دولت که ظالمان بد و خوب و قربانیان نالایق و لایق را مقدر می سازد پیروی کرده و، همیشه سیاست های «ما» را بی خطر و سودمند نشان دهند، در حالی که معمولاً این گونه نیستند. اولین وظیفه ی روزنامه نگار این است که به آینه ی جامعه ی خود نگاه کند.»-جان پیلگر
جنگی که نمی بینید
کارگردان: جان پیلگر
1 ساعت و 35 دقیقه
«ما روزنامهنگاران…باید آنقدر شجاع باشیم تا با افرادی که به دنبال این هستند که با ما ساخت و پاخت کنند تا آخرین ماجراجویی خونینشان در کشور دیگران را به فروش برسانیم مقابله کنیم… این یعنی به چالش کشیدن همیشگی داستان های از پیش تعیین شده، علی رغم ظاهر قهرمانانه، فریبنده و حیلهگرانه ی آنها. زیرا تبلیغات به ما که در رسانه ها هستیم تکیه میکنند تا فریبکاری های آن ها در وطن و خانه ی شما، نه در کشوری دور افتاده، را به هدف برسانیم… در این عصر جنگ قدرت بی پایان، زندگی مردان، زنان و کودکان بیشماری به حقیقت وابسته است و در غیر این صورت خون آن ها به گردن ماست… کسانی که کارشان ثبت واقعیت هاست باید صدای مردم باشند، نه صدای قدرت.»-جان پیلگر
این فیلم جدید بررسی قدرتمند و در خوری از نقش رسانه ها در جنگ است که پیشینه ی گزارشگری مستقل را از کشتار جنگ جهانی اول تا ویرانی هیروشیما، و از حمله به ویتنام تا جنگ کنونی در افغانستان و افتضاح به بار آمده در عراق دنبال میکند. از آن جا که سلاح ها و تبلیغات پیچیدهتر شده اند، ماهیت جنگ به سوی «رزمگاهی الکترونیک» پیش میرود که روزنامهنگاران در آن نقشی کلیدی دارند و غیرنظامیان قربانیان آن هستند. اما دشمن واقعی کیست؟ (برگرفته از وب سایت اصلی)
جنگ دموکراسی
تهیه کننده: جان پیلگر
1 ساعت و 34 دقیقه
«رئيس جمهور بوش قول داده دنیا را از شر بدی و شرارت برهاند و مأموریت بزرگ ایجاد جوامع آزاد در همه ی قاره ها را هدایت نماید. درک این دروغ حماسی یعنی درک تاریخ. تاریخ پنهان شده. تاریخی که بر آن سرپوش گذاشته شده. تاریخی که توضیح می دهد چرا ما غربی ها دربارهی جنایاتی که دیگران انجام میدهند اطلاعات زیادی داریم، اما تقریباً هیچ چیز درباره ی جنایات خودمان نمی دانیم. کلمهای که در این جا جاافتاده قدرت مطلق است. وجود امپراطوری و قدرت مطلق آمریکا به ندرت تصدیق می شود.»
رئیس جمهور بوش در دومین روز سوگند خود عهد کرد «دموکراسی را برای جهان به ارمغان بیاورد». او در سخنرانی 23 دقیقه ای خود 21 مرتبه کلمات «دموکراسی» و «آزادی» را به کار برد. می توان گفت که بیش تر مردم دنیا یکه خوردند؛ دلیل یکه خوردن بسیاری از آن ها ترس بود…
سخنرانی بوش قابل توجه بود زیرا بالاخره معنای حقیقی مفاهیم پرشکوهی مانند «دموکراسی» را از آن ها گرفت-دولت مردمی و برای مردم. تا قبل از آن مردم غرب هیچگاه چنین عدم نارضایتی را از دموکراسیای که به آن رأی داده بودند و چیزی که در عوض آن دریافت میکردند نشان نداده بودند. تا قبل از آن هیچگاه بیش تر انسان ها این چنین ملعبه ی جاهطلبی های قدرتی بزرگ نشده بودند.
جنگ دموکراسی واقعیت بیرحمانهی مقصود آمریکا از «انتشار دموکراسی» را به تصویر می کشد؛ این که آمریکا در حقیقت دارد علیه دموکراسی میجنگد و این که امروزه دموکراسی محبوب واقعی بیش تر در بین فقیرترین آمریکایی لاتین تبارهایی یافت میشود که غرب اغلب به جنبش های مردمی آن ها بی اعتنایی میکند.
حاکمان جدید جهان
تهیه کننده: جان پیلگر
53 دقیقه
«پیش از این هیچگاه شکاف بین فقیر و غنی این چنین گسترده و نابرابری این چنین شایع نبوده است. حقایق جهانی شدن دارند به آشکار شدن گروه کوچکی از افراد قدرتمند منجر می شوند… تنها دویست شرکت غول آسا بر یک چهارم فعالیت اقتصادی جهان حکم فرمایی میکنند. جنرال موتورز از دانمارک بزرگ تر است. فورد از آفریقای جنوبی بزرگتر است.»
پیلگر برای بررسی آثار واقعی جهانی شدن توجه همه را به اندونزی جلب میکند؛ کشوری که تا پیش از سقوط اقتصاد جهانی شدهی آن در سال 1980، بانک جهانی آن را به عنوان شاگردی نمونه توصیف می کرد. این فیلم به بررسی استفادهی برندهای مشهور از کارخانه های تولیدی پرداخته و پرسش های زیرکانهای را مطرح میسازد. ذینفعان واقعی اقتصاد جهانی شده چه کسانی هستند؟ در حال حاضر واقعاً چه کسانی بر دنیا حکومت میکنند؟ دولت ها یا مشتی شرکت بزرگ؟ شرکت فورد موتور به تنهایی بزرگ تر از اقتصاد جنوب آفریقاست. ثروت انسان های بغایت ثروتمند، مانند بیل گیتس، از کل ثروت آفریقا بیشتر است. پیلگر از نشئه ی اقتصاد جهانی فراتر رفته و نشان میدهد که شکاف بین افراد فقیر و غنی از همیشه بزرگتر بوده – دو سوم کودکان جهان در فقر زندگی میکنند – و همواره در حال پهنتر شدن است؛ پیش از این هرگز این گونه نبوده است.
این فیلم به حاکمان جدید جهان نگاه میکند – شرکت های چندملیتی بزرگ و دولت ها و مؤسساتی که از آن ها پشتیبانی میکنند – IMF و بانک جهانی. میلیون ها نفر در سرتاسر جهان بنا بر قوانین IMF شغل و وسیله ی امرار معاش خود را از دست میدهند. واقعیتی که در پشت بسیاری از خریدهای مدرن و برندهای مشهور پنهان شده، اقتصاد تولیدی ای است که در کشوری پس از کشور دیگر تکرار میشود.
این فیلم به اندونزی و واشنگتن سفر کرده و پرسش های چالش برانگیزی را مطرح مینماید که به ندرت در رسانه های اصلی پیش کشیده میشوند؛ این فیلم به افشاگری درباره ی رسوایی جهانی سازی میپردازد و مصاحبه های افشاگرانه ای را با مقامات ارشد بانک جهانی و IMF نشان میدهد.
شکستن سکوت – واقعیت ها و دروغ ها در جنگ علیه ترور
کارگردان: جان پیلگر
51 دقیقه
«زرادخانهی عظیم سلاح های کشتار جمعی عراق باعث شد ما این جنگ را بپذیریم؛ زرادخانه ای که هرگز پیدا نشد و پیدا نخواهد شد، زیرا اصلاً زرادخانهی سلاح های کشتار جمعیای در کار نبوده است. همچنین به ما گفته شد باید جنگ شود زیرا عراق و القاعده همکاری فعالی با هم دارند و قطعاً مقداری اسلحه های این زرادخانهی بزرگ به دست این گروه تروریست خواهند رسید و تنها زمان این اتفاق معلوم نیست… درک ارتباط بین عراق و القاعده به هوش زیادی نیاز نداشت.»
جان پیلگر واقعیت ها و دروغ های «جنگ علیه ترور» را تشریح میکند. جان پیلگر، روزنامه نگاری که جوایز متعددی را به خود اختصاص داده، اختلافات بین ادعاهای آمریکا و بریتانیا دربارهی «جنگ علیه ترور» و واقعیت هایی که در مورد افغانستان و واشنگتن یافته را مورد بررسی قرار میدهد.
در سال 2001، وقتی بمباران شروع شد، جورج دبلیو بوش به افغانستان قول «سخاوت آمریکا و متحدانش» را داد. اکنون، فرمانروایان ظالم آشنا دوباره دارند قدرت میگیرند، بنیادگرایی مذهبی در حال قدرتمند شدن است و درگیریهای نظامی به طور معمول ادامه دارند. آمریکا در افغانستان «آزادشده» پایگاه نظامی و کانال های ارتباطی دارد و مردم فرمانروایان ظالمی دارند که، زنی می گوید، از جهات بسیاری از طالبان بدترند».
پیلگر در واشنگتن با ویلیام کرستول، سردبیر ویکلی استاندارد و مقامات دولتی مهم، مانند داگلاس فیث، معاون وزیر دفاع در امور سیاسی و جان بولتون، معاون وزیر امور خارجه در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین المللی انجام مصاحبه میکند؛ این مجموعه مصاحبه ها فوق العاده هستند. دولت اول بوش در اوایل دهه ی 90، وقتی این افراد، و دیگر معماران پروژهی قرن جدید آمریکایی، ایده های خود در مورد حملات پیشگیرانه و سلطه بر جهان را ارائه دادند، آن ها را به عنوان «افراد دیوانه» اخراج کرد.
جنگ به نوعی دیگر
کارگردان: دیوید مانرو
52 دقیقه
«بر خلاف افسانه ای که مدت هاست در غرب محبوب است، این فقیرهای جهان هستند که منابع مالی ثروتمندان را فراهم میکنند – نه برعکس – و این فیلم توضیح میدهد که چرا این گونه است. این فیلم درباره ی جنگ نیز هست، جنگی که آن را بر صفحه ی تلویزیون خود نمیبینید زیرا به ندرت در اخبار گزارش میشود. این جنگ به عنوان جنگی خاموش توصیف شده است. در این جنگ به جای این که سربازها کشته شوند، کودکان میمیرند… به جای بمباران پل ها، جنگل ها و سایر منابع طبیعی در هم کوبیده میشوند؛ تخریب زمین های کشاورزی؛ و توقف کار مدارس و بیمارستان ها. این جنگ از جهات بسیاری به جنگ های استعماری میماند. تفاوت آن ها در این است که این روزها، فرمانرواها و نیروهای اشغالگر مردم و منابع را کنترل نمی کنند، بلکه ابزارهای پیچیدهتری این کار را انجام میدهند که بدهی در رأس آن ها قرار دارد.»
جان پیلگر و دیوید مانرو سیاست بانک های کشورهای جهان اول و جهان سوم را در مورد وام هایی که گیرندگان آن ها از پس بهره های فلج کنندهشان بر نمیآیند مقایسه میکنند. این فیلم جوایز زیر را به خود اختصاص داد: جایزهی تلویزین بین المللی در مراسم رویارویی رسانه های شمالی-جنوبی، ژنو، 1993؛ مدال طلای «بهترین گروه تولید فیلم مستند» جشنوارهی بین المللی فیلم های تلویزیون، مانت فریدم، نیوجرسی 1993؛ جایزهی طلایی «مسائل سیاسی/بین المللی» فستیوال جهانی-هوستون (جشنوارهی بین المللی فیلم و ویدئوی هوستون)، 1993؛ جایزهی نقره ی هوگوی «فیلم مستند – اجتماعی/ سیاسی» بیست و نهمین جشنوارهی بین المللی فیلم شیکاگو ، 1993.
در برمه – سرزمین ترس
کارگردان: دیوید مانرو
52 دقیقه
«بیش از یک میلیون نفر از خانه های خود بیرون رانده شدهاند و بنا بر گزارشات ایالات متحده، هزاران نفر قتل عام و شکنجه شده و در معرض شکل مدرنی از برده داری قرار گرفتهاند. سازمان عفو بین الملل می-گوید برمه زندانی بدون میله است.»
جان پیگلر و دیوید مانرو به صورت ناشناس به یکی از منزویترین و غیرعادیترین کشورهای جهان، یعنی برمه، میروند؛ سازمان عفو بین الملل به آن «زندانی بدون میله» میگوید. آن ها متوجه میشوند که برده های کارگر در حال آماده شدن برای سرمایه گذاری خارجی و توریسم هستند. این فیلم جوایز زیر را به خود اختصاص داد: جایزهی بین المللی بهای واقعی برای روزنامه نگاری در خطر، بارسلونا، اسپانیا، 1996؛ پلاک برنز «مسائل اجتماعی – روابط بین الملل»، جوایز کریس، اوهایو، 1996؛ جایزهی طلای ویژهی هیات داوران، « بخش فیلم و تولید فیلم»، فستیوال جهانی چارلستون، 1996؛ جایزهی بهترین برنامه ی واقعی، مرکز جوایز RTSمیدلند، بیرمنگام، 1996؛ سیب طلایی «سیاست: سازمان های اجتماعی در سرزمین های دیگر»، مسابقه ی فیلم و ویدئو شبکه ی رسانه های آموزشی ملی در جوایز سیب NEMN سال 1997، اوکلند، کالیفرنیا، 1997؛ نسخه ی به روز شده ی این فیلم در سال 1999جایزهی طلایی ویژهی هیات داوران «بخش تولید فیلم و ویدئو»، فستیوال جهانی-هوستون، را به خود اختصاص داد.
نیکاراگوئه: حق ملتی برای زنده ماندن
کارگردان: جان پیلگر
52 دقیقه
«تقریباً همهی مردم نیکاراگوئه علیه حاکم ظالمی به نام سوموزا به پا خاستند؛ خانواده ی سوموزا که توسط تفنگداران دریایی ایالات متحده به قدرت رسیده بودند، بیش از 40 سال قدرت را در دست داشتند. این قیام به قیمت کشته شدن 50000 تن تمام شد که این تعداد تقریباً با تعداد کشته شدگان آمریکایی در ویتنام برابر بود، اما مسئله اینجاست که کل جمعیت این کشور کم تر از 3 میلیون نفر بود.»
در سال 1979، ساندنیست ها برندهی انقلاب مشهور نیکاراگوئه شدند و به چندین دهه فساد دیکتاتوری سوموزا که تحت حمایت ایالات متحده بود پایان دادند. آنها جنبش تعاونی انگلیسی را مبنای ایدئولوژی اصلاح طلبانهی خود قرار دادند، اما ثابت شد که این ایدئولوژی برای دولت ریگان بیش از حد «افراطی» است. پیلگر در این فیلم به شرح دستاوردهای ساندنیستها و «خطری که آنها با پیروی از نمونهای خوب با آن مواجه شدند» میپردازد.
سال صفر – مرگ خاموش کمبوج
کارگردان: جان پیلگر
52 دقیقه
«رئیس جمهور نیکسون و آقای کیسینجر از 10000 تن بمب، یعنی مقداری معادل با 5 برابر بمب های هیروشیما، استفاده نمودند. بمباران تصمیم فردی آن ها بود؛ آن ها به طور قانونی و محرمانه، کمبوج، که کشوری بیطرف بود، را بمباران کردند و آن را به عصر حجر بازگرداندند. منظورم از عصر حجر به معنای واقع این کلمه است.»
جان پیلگر به روشنی خشونت و جاه طلبی های سیاسی مرگبار رژیم تمامیت خواه خمرهای سرخ / پل پوت که نسل کشی و ناامیدی را برای مردم کامبوج به ارمغان آورد، و بیاعتنایی کشورهای همسایه، جمله استرالیا، را به درد و رنج و جنایت های غیر قابل بیان انسانی بسیار زیادی را نشان داد که این کشور که زمانی زیبا بود را به خون کشید.
فلسطین همچنان زنده
کارگردان: جان پیلگر
52 دقیقه
«این بلف بزرگ دم و دستگاه اسرائیل است که هر انتقادی از سیاست هایش را ضد یهودی نشان میدهد.»
در سال 1977، جان پیلگر، روزنامهنگار و فیلمسازی که جوایز متعددی را به خود اختصاص داده، مستندی ساخت که فلسطین همچنان زنده (1977) نام گرفت. او توضیح داد که چگونه حدود یک میلیون فلسطینی در سال 1948 و مجدداً در سال 1967 از سرزمینشان بیرون رانده شدهاند. وی در این مستند عمیق به ساحل غربی اردن و غزه و اسرائیل بازگشته تا جویا شود که برای چه فلسطینیان، که ایالات متحده بیش از نیم قرن پیش حق بازگشت آنها را تأیید نمود، هنوز در برزخی وحشتناک گرفتارند – پناهندگانی در سرزمین خود، که اسرائیل در طولانیترین اشغال نظامی دوران مدرن آن ها را کنترل میکند.
پیلگر میگوید «سرنوشت و مبارزهی فلسطینی ها فقط از نظر به رسمیت شناخته شدن حقوق اساسی آن ها اهمیت ندارد، بلکه برای درگیری منطقه و جهان گسترده تر در جنگ نیز بسیار مهم است. اکنون اسرائیل یکی از بزرگترین قدرت های نظامی جهان است. اگر هیچ چیز تغییر نکند، خطر بزرگتر میشود. این فیلم دربارهی ملتی است که آسیب دیده، تحقیر شده و هنوز انعطاف پذیر است. آن ها در تلاش برای آزاد نمودن کمتر از یک چهارم فلسطین مشهور هیچ ارتش، نیروی هوایی و دوست قدرتمندی نداشتند – و با تک تیراندازی و در حال حاضر با تروریسم بمب گذاران انتحاری مبارزه کرده اند.»
کشتن کودکان عراق برای پرداخت هزینه
کارگردان: جان پیگلر
1 ساعت و 15 دقیقه
«حدود 10 سال انزوای فوق العاده که توسط سازمان ملل متحد اعمال و توسط آمریکا و انگلیس اجرا شد، بیش از دو بمب اتمیای که در ژاپن انداخته شدند مردم را به کشتن داد –نیم میلیون کودک در این ماجرا کشته شدند.»
پس از حمله ی عراق به کویت در سال 1990، سازمان ملل متحد (با حمایت شدید ایالات متحده و انگلستان) به مدت 10 سال تحریم های سختی را بر عراق تحمیل کرد (2001-1991)؛ این محدودیت های سخت اعمال شده بر واردات همه ی اقلام، که دسترسی به داروهای مهم را نیز دربر میگرفت، به مرگ بیش از یک میلیون تن منجر شد که بیش از نیم میلیون آن ها زنان و کودکان بودند. این رقم از مجموع تعداد کشته شدگان دو بمب انداخته شده بر ژاپن و 11/9 بیش تر است.
هدف از این کار تغییر رژیم بود، اما این اتفاق هرگز نیفتاد. اکثریت قریب به اتفاق کسانی که کشته شدند فقرا، سالمندان، زنان و کودکان بودند.
تجربه نشان داده که تحریم ها به شدت فقرا و افراد بیبضاعت را تنبیه میکنند. در حالی که تحریم ها جاری بودند، ثروتمندترین افرادی که کنترل منابع را در دست داشتند (صدام حسین و همکاران) هنوز همهی چیزهایی که میخواستند را در اختیار داشتند: انواع غذا، اتومبیل ها، قصرها، دسترسی به بهترین داروها و غیره.
جان پیلگر، روزنامهنگاری که جوایز متعددی را به خود اختصاص داده، در این فیلم مستند تکان دهنده واقعیت تحریم های سخت ملل متحد را به ثبت رسانده است.
دزدیدن یک ملت
تهیه کننده: جان پیلگر
56 دقیقه
«قرار نبود مجلس و کنگرهی آمریکا در جریان باشند، اما معامله از این قرار بود: آمریکایی ها جزیره را میخواستند، به گفتهی خودشان، «جارو شده و پاکسازی شده.» کل جمعیت مصرفی اعلام شدند؛ همه ی آن ها باید اخراج میشدند.»
دزدین یک ملت (جان پیلگر، 2004) فیلمی فوق العاده است که به وضعیت اسفبار مردم جزایر چاگوس در اقیانوس هند میپردازد- مردمی که دولت بریتانیا در اواخر دهه ی 1960 و اوایل دهه ی 1970 به طرزی مخفیانه و وحشیانه آن ها را از میهن خود اخراج نمود تا راه را برای یک پایگاه نظامی آمریکایی باز کند. این پایگاه، در جزیره ی اصلی دیگو گارسیا، سکوی پرتابی برای حمله به افغانستان و عراق بود.
بازی حقیقت
کارگردان: جان پیلگر
1 ساعت و 19 دقیقه
«نابودی ناکازاکی رسماً دارای «نتایجی خوب» توصیف شده است. این اطلاعیه ها و به خصوص کلمات به کار برده شده در آن ها: آزمایش، موفقیت، نتایج خوب، برای توصیف قتل عام منحصر به فرد و وحشتناک جنگ هستهای، اولین نمونه های عمومی از نوع جدیدی از تبلیغات بودند. با استفاده از زبانی اطمینان بخش، و حتی تسکیندهنده – زبانی که هم به سیاستمداران و هم به ما اجازه می دهد از ترس و وحشت جنگ هستهای فاصله بگیریم.»
جان پیلگر به تبلیغات جهانی پیرامون مسابقهی تسلیحات هسته ای نگاهی میاندازد.
مستند هوشمندانهی جان پیلگر به تبلیغات پیرامون مسابقهی تسلیحات هستهای نگاهی می اندازد. وقتی آمریکا در سال 1945 دو بمب اتمی خود را در هیروشیما و ناکازاکی رها کرد، این بمب ها «مرد چاق» و «پسر کوچک» نام گرفته بودند و پس از این واقعه رئیس جمهور ترومن اعلام کرد: «این آزمایش موفقیتی قطعی بوده است.» پیلگر می گوید: «این ها کلماتی بودند که برای توصیف قتل عام افتضاح و وحشتناک جنگ هستهای مورد استفاده قرار گرفتند. با استفاده از زبانی اطمینانبخش، و حتی تسکیندهنده، این نوع جدید از تبلیغات تصاویر قابل قبولی از جنگ را ایجاد نموده و این توهم را شکل دادند که با سلاح های هستهای می توانیم در امنیت زندگی کنیم.» «حقایق» رسمی در رابطه با بمباران هیروشیما، ساخت اسلحه توسط روسیه و آمریکا، استقرار پایگاه های هستهای توسط آمریکا در بریتانیا و اروپا، اظهارات وزارت دفاع در مورد پایگاه موشکی کروز در گرینهام کامن، و دیگر پایگاه های آمریکا، مقدار پولی که دولت برای سلاح ها هزینه میکند، آرایش «دفاع مدنی» و تمرینات جنگ هستهای و شیمیایی «محدود» ناتو در آلمان غربی، که پیلگر آن ها را به عنوان «کرنش آزمایشی برای امور غیرممکن» توصیف میکند، مورد بررسی قرار میگیرند. بسیاری از کارشناسان، از جمله پل وارنک، که معتقد است کاهش تسلیحات امکان پذیر است، نظرات خود را مطرح میکنند — «همهی چیزی که به آن نیاز داریم ارادهی سیاسی است تا کار را شروع کنیم.»
آپارتاید نمرده است
کارگردان: جان پیلگر
51 دقیقه
در حال حاضر آپارتاید بر اساس نژاد غیرقانونی است، اما نظام همیشه از این فراتر میرود. آپارتاید اقتصادی که مردم را چیزی بیش از نیروی کار مصرفی ارزان در نظر نمیگرفت، موجب ظلم و ستم و بیعدالتی شد. شرکت های بزرگ تجاری آفریقای جنوبی، بریتانیا، بقیهی اروپا، و ایالات متحده از آن حمایت میکردند. و این آپارتاید مبتنی بر پول و سود بود که اجازه میداد اقلیتی کوچک بیشتر زمین ها، بخش اعظم ثروت صنعتی و بیشتر قدرت اقتصادی را کنترل نمایند. امروز، همان سیستم – بدون این که ردی از طنز داشته باشد – بازار آزاد نامیده میشود.»
ورود جان پیلگر به آفریقای جنوبی به خاطر گزارش هایش در دوران آپارتاید ممنوع شد. وی سی سال بعد، وقتی به همراه آلن لوئری به آفریقای جنوبی بازگشت، سخاوت فوق العادهی افراد آزاد شده را توصیف مینماید، اما در عین حال میپرسد ذینفعان واقعی دموکراسی چه کسانی هستند – اکثریت سیاه یا اقلیت سفید؟ این فیلم جوایز زیر را به خود اختصاص داد: جایزهی طلای «تولید فیلم و ویدئو: مسائل بین المللی/سیاسی»، فستیوال جهانی فلگستاف، 1998؛ گواهی خلاقیت برتر (مقام سوم)، جشنوارهی بین المللی فیلم و ویدئوی آمریکا، المهرست، ایلینوی، 1999.
مرگ یک ملت – توطئه ی تیمور
کارگردان: جان پیلگر
1 ساعت و 14 دقیقه
« تیمور شرقی که بیش از 400 سال مستعمره ی پرتقال بود، در سال 1975 مورد حمله ی اندونزی، پنجمین قوم بزرگ جهان قرار گرفت؛ رهبری این جنگ را دیکتاتوریای نظامی بر عهده داشت. اندونزی هیچ حق تاریخی یا حقوقیای بر تیمور شرقی ندارد، با وجود این، این اشغال وحشیانه بیشتر با سکوت سازمان های بین المللی و دولت های پیشرو جهان مواجه شد. آن چه که 18 سال پیش در این جا اتفاق افتاد محرمانه است.»
در 7 دسامبر سال 1975، اندونزی به صورت مخفیانه – اما با همدستی قدرت های غربی از جمله ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا – به کشور کوچک تیمور شرقی حمله کرد. دو خدمه ی تلویزیون استرالیا که قصد داشتند مستند این حمله را تهیه کنند به قتل رسیدند.
جان پیلگر و خدمهاش، از جمله دیوید مانرو کارگردان، در سال 1993، در حالی که این کشور هنوز در اشغال ارتش اندونزی بود، به تیمور شرقی رفتند و این فیلم را تهیه نمودند. در این 18 سال، حدود 200.000 از شهروندان تیمور شرقی – 1/3 از جمعیت این کشور – توسط ارتش اندونزی سلاخی شده بودند. C.I.A. این حادثه را به عنوان یکی از بدترین قتل عام های قرن بیستم توصیف نموده است.
پیلگر با استفاده از فیلم های مخفیانه از حومه ی شهر، اردوگاه های به خاکسپاری و حتی چریک های فریتلین، و همچنین مصاحبه با تبعیدیان تیموری، از جمله خوزه راموس هورتا و خوزه گوسامو، و دیپلمات های استرالیایی، بریتانیایی و اندونزیایی داستان خود را تعریف میکند.
برافراشتن پرچم – مسلح کردن جهان
کارگردان: جان پیلگر
51 دقیقه
«بریتانیا هنوز هم یکی از رهبران جهان است. در واقع این کشور بیست درصد از بازار جهانی را در دست دارد و تنها سهم ایالات متحده از آن بیشتر است. و این صنعت که تقریباً نیمی از بودجه ی پژوهش و توسعه را مصرف میکند از نظر دولت بسیار مهم درنظر گرفته میشود. عجیب آن که این صنعت کالاهای مصرفیای را که مردم می خواهند تولید نمی کند، اما ماشین هایی را میسازد که به سختی از آن ها استفاده میکنیم یا اصلاً آن ها را به کار نمیبریم. علاوه بر این، این کشور با همه ی برتریاش، آیندهای نامشخص دارد و به میزان زیادی به معاملات محرمانه با برخی از فاسدترین و وحشیترین رژیم های کره ی زمین وابسته است. ARMS یکی از بزرگترین صنایع تولیدی بریتانیا در پایان قرن است.»
جان پیلگر و دیوید مانرو به بررسی پشت پرده های این لفاظی های سیاسی و کشف جهان خرید و فروش بین المللی اسلحه میپردازند. این فیلم جوایز زیر را به خود اختصاص داد: سیب برنز بخش «نگرانی های داخلی و بین المللی»، جشنوارهی ملی فیلم و ویدئو آموزشی، اوکلند، کالیفرنیا، 1995؛ گواهی تجلیل افتخاری در بخش «روابط بین الملل»، جوایز کریس (جشنوارهی فیلم بین المللی کلمبوس)، وورتینگتون، اوهایو، 1995.
شکستن آینه: اثر مرداک
کارگردان: جان پیلگر
52 دقیقه
«آینهی روزانه بهترین آنها بود؛ شایعهنامهای در زمانی که شایعهنامه ها هنوز به معنای روزنامه های مردمیای بودند که خوانندگان خود را محترم شمرده و اعتماد و محبت آنها را به دست میآوردند… این فیلم ادای احترامی شخصی است، اما داستان آن چه که برای آینهای که زمانی محبوب بود اتفاق افتاده را نیز بازگو میکند. چگونه گزارش دادن خون، عرق و اشک مردم عادی دیگر به رسمیت شناخته نمیشود. مهمتر از همه، این داستان، داستان ظهور نوع جدیدی از شایعهنامه ها و نوع جدیدی از قدرت رسانهای است که در حال حاضر قدرت مسلط بخش اعظم جهان است.»
به مردم بریتانیا گفته شد فن آوری اطلاعات جدید، که حرکت خورشید به طرف وپینگ (Sun’s move to Wapping) پیشرو آن بود، تنوع بیشتری از روزنامهها و رسانهها را به ارمغان میآورد. اما این فنآوری مطبوعات مختصری را ایجاد نمود که توسط مالکانی که همیشه تعدادشان رو به کاهش است کنترل میشوند. جان پیلگر به تشریح سقوط روزنامه ی قدیمیاش و نفوذ فراگیر روپرت مرداک میپردازد.
برای دسترسی به اطلاعات بیش تر لطفاً به وب سایت رسمی مراجعه کنید:
Sorry. No data so far.