اتفاقی که بسیاری از کارشناسان، مسئولان و بخشی از مردم از آن هراس داشتند، رخ داد و یکی از دو غول خودروسازی کشور، چینیساز شد.
در چند سال اخیر شرایط برای صنعت خودرو به نحوی پیشرفت که بیشتر شرکتهای خصوصی، مجبور به قطع همکاری خود با خودروسازهای بزرگ آسیایی و اروپایی شدند و برای ادامه حیات خود با چینیها همراه شدند. اما در این میان ایرانخودرو و سایپا (البته در بخش تولید خودروهای سواری) در برابر این شرایط مقاومت کرده و از چینیسازی پرهیز داشتند. اما در ادامه و با تشدید تحریمها، شرکت پژو سیتروئن به ناگاه از صنعت خودروی ایران خارج شد و شرکتهایی مانند کیا و سوزوکی هم دیگر تمایلی برای ادامه همکاری از خود نشان ندادند و اینگونه شد که ایرانخودرو و سایپا با انبوهی از مشکلات ناشی از تحریم و مدیریت نهچندان اصولی تنها ماندند.
همین شرایط و نیز بالا نبودن تنوع محصولات در ردههای قیمتی مختلف باعث شد تا سرانجام سایپا نیز دیگر توان مقاومت خود را از دست داده و مونتاژ خودروی چینی را آغاز کند. آنطور که مسئولان این شرکت میگویند دو خودروی چینی S300 و برلیانس با برند سایپا تولید خواهد شد.
این امر درحالی صورت میگیرد که تا پیش از تحریم صنعت خودروی ایران، قرار بود سایپا برای بالا بردن تنوع محصولاتش خودرو سراتو را با همکاری شرکت کیا کره جنوبی تولید و جایگزین زانتیا کند.
حسن عموزاده، قائممقام فروش، بازاریابی و خدمات پس از فروش گروه خودروسازی سایپا در اینباره میگوید: هماکنون تولید و عرضه این دو محصول برای سال آینده در دستور کار شرکت قرار دارد اما درصورتی که برنامهریزیها بهخوبی انجام شود این امکان وجود دارد که این دو محصول را برای شرایط فروش امسال نیز داشته باشیم.
S 300 را بشناسید
S 300 خودرویی است که سایپا با همکاری شرکت zotye تولید خواهد کرد. این خودرو که در چین با عنوان z300 تولید میشود دارای موتوری6/1 لیتری بوده و توان تولید نیروی 120 اسب بخار بر 6000 دور در دقیقه را داراست. هرچند این پیشرانه در چین تنها با یک جعبه دنده 4 سرعته تیپ ترونیک جفت و جور میشود، اما بنا به گفته برخی منابع داخلی برای بازار ایران یک گزینه 5 سرعته دستی نیز قابل انتخاب خواهد بود.S300 با این پیشرانه در صد کیلومتر سیکل ترکیبی مصرفی حدود 7/6 لیتر را ارائه میدهد و استاندارد آلایندگی را در سطح یورو4 دریافت میکند.
به گزارش پرشین خودرو، اینطور که از خبرهای مربوط به Z300 در رسانههای چینی استنتاج میشود ظاهرا حتی این پیشرانه 6/1 لیتری نیز نتوانسته بهخوبی از پس وزن 1325 کیلویی این خودرو برآید به همین دلیل زوتی درحال تدارک یک گزینه مجهز به توربوشارژر با توان 150 اسب بخار برای بزرگترین محصول خود است و نسخه لوکستر آن را با تغییرات ظاهری جزئی در نمایشگاه خودرو گوانگژو 2014 رونمایی خواهد کرد.
این خودرو در تیپ تجهیزاتی پرمیوم که مجهزترین تیپ آن است، وارد بازار خواهد شد. در این سطح شاهد تجهیزاتی نظیر چراغهای همراه تا منزل، چراغهای LED عقب، آینههای جانبی برقی، سیستم روشنایی روز، سانروف، پاور ویندوز، صندلیهای چرمی، سیستم صوتی رادیو با پخش CD، DVD به همراه ورودی USB و شش اسپیکر با قابلیت کنترل از روی فرمان، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور دندهعقب، دوربین عقب و سیستم ضدسرقت خواهیم بود. این کپی بینقص از تویوتا الیون در رینگهای 15 اینچی خود به ترمزهای دیسکی مجهز شده است که در چرخهای جلویی از نوع تهویهشونده هستند. تجهیز این ترمزها به سیستمهای ABS، EBD و BOS و همینطور استفاده از دو کیسه ایمنی هوا برای سرنشینان جلویی و دو کیسه هوای جانبی و پردهای موجب شد تا Z300 بتواند 5ستاره ایمنی را از مؤسسه تست تصادف چین دریافت کند.
رقابت خانوادگی
گروه خودروسازی سایپا در حالی خودروی S300 را روانه بازار خواهد کرد که رقیبی برای محصول شرکت زیرمجموعه خود یعنی مگان پارسخودرو خواهد بود. به گفته کارشناسان این خودرو در بازار ایران قیمتی بین 55 تا 60 میلیون تومان خواهد داشت، البته این احتمال نیز وجود دارد که نمونه فولآپشن این محصول تا 67 میلیون تومان قیمتگذاری شود. با توجه به امکانات و ایمنی قابلتوجهی که این خودرو دارد و موفقیتی که برخی از خودروهای چینی از جمله لیفان 620 و جیلی در بازار ایران کسب کردهاند و نبود رقیبی قدرتمند از خودروهای اروپایی، کرهای و ژاپنی در این محدوده قیمتی، انتظار میرود که S300 بتواند جایگاهی را برای خود دست و پا کند.
Sorry. No data so far.