جلسه مناظره با عنوان «بررسی تحقق آرمانها و شعارهای انقلاب اسلامی» در دانشگاه صنعتی اصفهان با حضور حسین نقاشی دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و صادق شهبازی دبیرکل اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی برگزار شد.
در ابتدای این مناظره صادق شهبازی به تبیین دلایل وقوع انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: انقلاب اسلامی در اعتراض به وضع موجود نظام ستمشاهی شکل گرفت و مهمترین محور چرایی انقلاب، بحث استقلال بود. روحانیت شیعه تا آن زمان هیچ اعتراضی نمیکرد اما زمانی اعتراض روحانیت بلند شد که درهای کشور به روی شرکتهای خارجی باز شد. استقلال محوریترین شعار انقلاب بود و به دنبال تحقق آزادی و عدالت، انقلاب به طور اساسی در کشور شکل گرفت.
وی با اشاره به اینکه «ساختارهای انقلاب بر اساس نقش مردم بود» اظهار کرد: به بسیاری از آرمانهای انقلاب از جمله استقلال دست پیدا نکردهایم. در 35 سال گذشته که به اعتقاد من حدود 27 سال آن وزیری و رییسجمهوری در دست اصلاحطلبان بود، هیچ پیشرفتی در کشور حاصل نشد و در زمان ریاست جمهوری رفسنجانی تورم 50 درصدی شکل گرفت.
وی افزود: شکاف طبقاتی در آن زمان افزایش چشمگیری پیدا کرد و انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران که همین آقای نقاشی دم از آن میزند، در زمان رفسنجانی از اشرافیت و سرمایه داری حمایت میکردند. اتفاقاتی که در هشت سال دفاع مقدس به دست همین اصلاحطلبان افتاد، بسیار ناگوار بود.
دبیرکل اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی با انتقاد از توافق ژنو و با بیان اینکه « بسیاری از همین تحریمها به دستور مستقیم رییسجمهور آمریکا شکل گرفته است» گفت: برخی افراد منتقدان خود را بیسواد مینامند. همین آقایان اصلاحطلب با بستن فضای آزادی هرکس که از آنها انتقاد کند را بیسواد تلقی میکنند اما در همین جا اعلام میکنم که اگر میخواهید در تأسیسات هستهای را پلمب کنید در انقلاب را نمیتوانید پلمب کنید. تحریمها از زمانی به وجود آمد که در سال 88 فتنهگران رأی مردم را نادیده گرفتند و فضای کشور را ملتهب کردند.
وی تصریح کرد: همین فتنهگران و اصلاحطلبان، استقلال، آزادی و جمهوریت نظام را مورد خدشه قرار دادند و حالا حاضر نیستند یک کلمه عذرخواهی کنند. چگونه در زمان ریاست جمهوری قبل همین آقایان دم از گداپروری میزدند و حالا سبد کالا که ادعایی دولت کنونی است را مورد انتقاد قرار نمیدهند.
در ادامه حسین نقاشی در پاسخ به شهبازی، گفت: شما چگونه دم از آزادی و استقلال و فضای باز سیاسی میزنید؟ مگر در زمان هشت سال ریاست جمهوری احمدینژاد همه جریانات اصلاحطلب قلع و قمع نشدند؟ دموکراسی در کشور ما دغدغهای 150 ساله است.
وی با اشاره به تاریخ استبداد افزود: در زمان شاه برخی به دلیل عقب افتادگی ادعا میکردند فرمان شاه و یزدان یکی است. در انقلاب مشروطه قانونگرایی به وجود آمد تا یک نفر نتواند مطلقالعنان در کشور حکم براند. در همان دوره مشروطه هم دشمنیها میان طیف اصلاح طلبان و محافظه کاران وجود داشت. متحجران دینی در مقابل روشنفکران جامعه ایستادند و قصد داشتند مشروطه را خدشهدار کنند.
وی با بیان اینکه «ما امروز سه درد اساسی داریم» تصریح کرد: انقلاب اسلامی حرکتی بود برای «بازپس گیری قانون»، «مقابله با امپریالیسم خارجی» و «جلوگیری از استبداد».
وی ادامه داد: یکی از مواردی که باید به آن اشاره کرد جزماندیشی مذهبی است. این سه درد اساسی در 150 سال گذشته در مقابل موازین حقوق بشر ایستادگی کرده است. همین آقای شهبازی که ادعا میکند مستقل هستیم و از جایی خط نمیگیریم، متأسفانه از جبهه پایداری تغذیه میشوند و وابسته به مصباحیزدی هستند.
دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران خطاب به شهبازی پرسید: آیا شما وابسته نیستید؟ همین دوستانی که مطالعات کمعمق و سطحی دارند و به دولت مردمی حسن روحانی تهمت و افترا میزنند. چگونه شما سالها دیدید که احمدینژاد خطا کرد اما هیچ حرفی نزدید؟! پس شما پوپولیسمترین افراد هستید که به احمدینژاد وابسته بودید.
شهبازی هم در پاسخ گفت: شما از روشنفکران وابستهای مثل تقیزاده دم میزنید که عامل آمریکاییها بود. ما نه به مصباح یزدی وابسته هستیم و نه به جبهه پایداری. تقیزادهها همان قاتلانی بودهاند که سر شیخ فضل الله نوری را بر سر دار بردند و بعداً هم از کشور خارج شدند. حال شما به آنها افتخار میکنید. به سادگی میشود شعار داد ولی مردم تحلیلگران خوبی هستند. کسی که صندوق رأی را قبول ندارد ادعای اصلاحطلبی دارد. شما درس محافظه کاری به ما میدهید؟ رهبری بارها گفتهاند که راهحل مسائل را نباید در بیرون از کشور دید. مرحوم شریعتی همیشه میگفتند که ما امضای هیچ روحانیای را پای یک قرارداد استعماری ندیدیم.
وی تصریح کرد: مگر پلمب تأسیسات هستهای در زمان آقای خاتمی انجام نشد؟ شما به چه افتخار میکنید؟ بنده افتخار میکنم که بر سلطه جهانی اعتراض دارم. بحث اصلی ما این است که شما به خط امام و رهبری معتقد نیستید، وابسته به روشنفکرانی هستید که دل در گرو بیگانگان دارند. هر فرد آزادهای باید برای این فاجعه سکته کند و بمیرد.
نقاشی هم گفت: شما محافظه کاران به سایتهایی وابسته هستید که به جریانهای افراطی اصولگرایی وصل هستند. ما هیچوقت از تقیزاده حمایت نکردیم؛ چراکه او از ابتدا سکولار بود. ندانستن و عدم آگاهی و داشتن جهل به امور مشکل اصلی شماست. شما منفعتهای گره خورده به اربابان قدرت دارید. آقای شهبازی شما مدیون خون شهدا هستید و هیچوقت با احمدینژاد زاویه پیدا نکردید و دولت او را معجزه هزاره سوم نامیدید. زمانی با احمدینژاد مواجهه پیدا کردید که 11 روز خانه نشین شد و در برابر رهبری ایستاد. همین آقایان فقط میگویند ما باشیم و ما. فقط خود را قبول دارند و بقیه را مستبد مینامند. من افتخار میکنم که عقبه تشکیلات اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران سابقه 70 ساله دارد اما تشکل نوپای شما فقط 10 سال سابقه دارد. سال 74 که ما به سیاستهای اقتصادی رفسنجانی انتقاد میکردیم، جنبش عدالتخواه دانشجویی وجود خارجی نداشت! شما در آن زمان کجا بودید؟ تنها هنر شما این است که از بودجه بیت المال به نفع خود بهره ببرید.
شهبازی پاسخ داد: شما باید کمی به خود بپردازید. در تمام جلسات خود همیشه عکسهای مرحوم بازرگان را بر در و دیوار میچسبانید. بازرگان کسی بود که اصلاً به مبارزه با استکبار اعتقاد نداشت، البته من قبول دارم که با سایتهای محافظه کاران در ارتباط هستم و افتخار میکنم که تشکل جنبش عدالتخواه دانشجویی 10 سال سابقه کار دارد اما همیشه دغدغه ما استقلال و عدالت بوده است. شما اصلاحطلبان خوب دروغ میگویید. مانند “گوبلز- وزیر تبلیغات هیتلر- ” که میگفت “هرچه دروغ بزرگتر باشد مردم باور میکنند”. همین استعمارگران در دهه 60 و 70 میلادی چه بلاهایی بر سر کشور آوردند، اما شما هیچ وقت آن جنایات را محکوم نکردید. چه شد که با افتخار از هاشمی حمایت کردید؟ در کشور ما دانشگاه و مردم باید یک سو باشند. دلالان مذاکره با آمریکا به خوبی از این مذاکرات سود میبرند و شما از آنها حمایت می کنید. امام فرمودند در دانشگاه باید رفع احتیاجات مردم مورد نظر باشد. چه کسانی از تجارت آزاد سود میبرند غیر از شما؟
نقاشی هم گفت: شما محافظهکاران به اصطلاح دم از عدالت میزنید اما آزادی بدون عدالت میشود همان سرمایه داری لجام گسیخته و عدالت بدون آزادی میشود همان سوسیالیسم. علاقه شما این است که در کشور نگاه استالینیستی حاکم باشد و به همه موضوعات جهل دارید. اگر هم جهل ندارید، متجاهل هستید و اعتقاد به حذف دیگران دارید.
وی تصریح کرد: در زمان استالین در اتحاد جماهیر شوروی سابق، استالین بر حذف رقبای خود تأکید داشت و طی سالهای 1936 و 1939 بسیاری از افراد باوفای حذب کمونیست را اعدام کرد. برای مثال لئون تروتسکی که دست راست لنین در انقلاب اکتبر روسیه بود و یکی از مبتکران ارتش سرخ شوروی به شمار میرفت را کنار گذاشت و به تبعید فرستاد و سرانجام او را حذف فیزیکی کرد. سیاست شما آقایان نیز مثل همین استالین است که بر حذف رقبا تأکید دارید. چگونه شما عکس «ارنستو چگوارا» را کنار عکس شهید چمران میچسبانید و آنها را در یک ردیف قرار میدهید؟
وی افزود: چگوارا یک مارکسیست – لنینیست دو آتشه بود و بسیاری از افراد مخالف را به همراه فیدل کاسترو بی حساب اعدام میکردند اما دکتر چمران یک ایدئولوگ اسلامی بود که نباید در کنار چگوارا گذاشته شود. شما بسیاری از دانشجویان را اخراج کردید. آقای شهبازی شما به جریانهای سیاسی قدرتمندی متصل هستید که هرکس به این لابیهای قدرت وصل باشد، هرکاری دوست داشته باشد انجام میدهد.
شهبازی بار دیگر توافقنامه ژنو را مثبت ندانست و گفت: اکثر تحریمها علیه ایران را کنگره آمریکا تصویب میکند که این تحریمها قابل لغو نیست همانطور که تحریمهای آمریکا علیه چین در زمان «مائوتسوتنگ» هنوز لغو نشده است. متأسفانه ما اطلاعات مرکز هستهای را در اختیار دشمن قرار میدهیم و این اتفاق خیلی مهمی است که علیه منافع ملی کشور است. با کمال پررویی «دیوید کوهن» که از اعضای خزانه داری آمریکا است گفت «بعد از مذاکرات ژنو وضع اقتصادی ایران بدتر خواهد شد». جان کری نیز گفته که ما توانستهایم ایران را با این توافقنامه به عقب برگردانیم. اسرائیل نیز ادعا میکند که علاوه بر اینکه انرژی هستهای نباید برای ایران وجود داشته باشد، اصل جمهوری اسلامی نیز نباشد. بحث منافع ملی مهم است.
در ادامه نقاشی با بیان اینکه «ما دو نفر کهه در حال مناظره هستیم، استاد دانشگاه نیستیم و به همین دلیل شاید فضای مناظره آنقدر علمی و قشنگ نشود»، اظهار کرد: همین دوستان هشت سال فضایی را به وجود آوردند که هیچکس در دانشگاه جرأت نطق کشیدن نداشت. شما محافظه کاران بپذیرید که در دانشگاه در اقلیت قرار دارید و فکر نکنید که همیشه شما حق مطلق هستید، در جامعه ما شاید عدهای باشند که اصلاً دوست نداشته باشند انرژی هستهای وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: شاید این همه هزینه برای انرژی هستهای به نفع ما و مردم ایران نباشد. همین تحریمها باعث این مشکلات اقتصادی شده است و حالا شما که مصوب این تحریمها هستید، حاضر نیستید به خاطر این وضع اسفبار عذرخواهی کنید. در زمان محمد خاتمی پرونده هستهای ایران از شورای حکام آژانس بین المللی هستهای خارج شد.
شهبازی هم گفت: این سخنان اصلاً صحت ندارد؛ چراکه در زمان محمد خاتمی بود که پرونده هستهای ایران بسته شد. شعار مقاومت میشود داد، ولی شما اصلاحطلبان برنامه عینی ندارید. آرمانهای انقلاب باید دارای نقشه جامعی باشد. بحث اصلی ما تحریمهاست که اعتقاد داریم با بیتدبیری دولت اصلاحات این تحریمها رقم خورد. طبق فتوای رهبری ما سلاح هستهای نمیخواهیم اما احتیاج داریم که نقشه جامعی از نظام سلطه داشته باشیم. ما اعتقادی به نظام سرمایه داری نداریم و باید روی توسعه منطقهای کار کنیم. هیچوقت من ادعا نکردم که دانشگاه ما اشرافی است.
نقاشی نیز با بیان اینکه «اگر شما عدالتخواه هستید پس چرا جوابی برای سؤالات دانشجویان ندارید»، گفت: چطور شما آقای احمدینژاد را یک فرد عدالتخواه معرفی میکنید در حالی که احمدینژاد در سال 78 استاندار هاشمی رفسنجانی بود. مگر رفسنجانی را نماد اشرافیت نمیدانید پس چرا احمدینژاد در انتخابات مجلس ششم عضو لیستی بود که رفسنجانی سر لیست آن بود؟ پس عدالتی که همراه آزادی نباشد، نتیجهاش همان کوبا و شوروی میشود. بلوک شرق بر تعداد مستضعفان افزود و اسم عدالت و آزادی را قلع و قمع کرد. پس نگویید استالینیسم چیست؟ در ادبیات سیاسی استالینیسم یک مکتب است، پس شما باید به این منش و شعور عمومی برسید که سرنوشت عدالت بدون آزادی محکوم به شکست است!
شهبازی نیز گفت: این آقایان هرکس که با خودشان مخالف باشد به او برچسب استالینیستی میزنند. دهه هفتاد به یک عده میگفتند گروه فشار. پس دانشگاه ما باید بیاید حماسه اقتصادی را رقم بزند و برای مثال مشکلات توسعه اصفهان را حل کند. دانشگاه باید از نگاه نخبه گرانه اشرافی پرهیز کند. اعتقاد دارم راه تحقق آرمانهای انقلاب، نگاه منطقی به اصول است. من بارها خود به سیاستهای احمدینژاد اعتراض کردم. پس بر هر دولتی میتواند نقد وارد باشد.
نقاشی گفت: کدام تحقیق میدانی انجام دادهاید که ادعا میکنید تودههای مردم با شما هستند و خود را مبنای تودهگرایی معرفی میکنید؟ در این هشت سال که فقرا فقیرتر شدند و دروغ پشت دروغ گفته شد! بیلان کار احمدینژاد این است که میبینید! حالا شما رویتان نمیشود به خاطر حمایت از احمدینژاد عذرخواهی کنید. کار شما این است که به مخالفان خود انگ و برچسب بزنید. اگر تقوای دینی ندارید حداقل به شعور مخاطب خود توجه کنید. بنده برای آخرت شما نگرانم. معتقدم انقلاب اسلامی یک حرکت استقلال خواهانه بود و رژیم شاه قابل اصلاح نبود که اصلاح شود.
وی افزود: پس ما نباید روش و منش شاه را ادامه دهیم؛ چراکه محکوم به شکست است. ما امروز راحتتر از زمان شاه میتوانیم از حاکمان خود انتقاد کنیم اما باز هم آن فضای مطلوب وجود ندارد. ما نباید به روزی برسیم که مجلس بله قربانگو در کشور داشته باشیم؛ چراکه اگر اینگونه باشد دایره انقلاب کوتاهتر و کوتاهتر میشود.
Sorry. No data so far.