معاون ستاد حمل و نقل سوخت کشور گفت: با ابطال کارت سوخت 350 هزار خودروی فرسوده تا پایان سال جاری4 میلیون لیتر بنزین صرفه جویی میشود.
حسین هاشمی معاون ستاد حمل و نقل سوخت کشور در خصوص حذف کارت سوخت برخی خودروها اظهار داشت: ساماندهی مصرف سوخت در 2 فاز عملیاتی و با همکاری نهادهای ذیربط انجام میشود که در این راستا کارت سوخت سهمیهای خودرو و موتور سیکلتهای فرسوده باطل خواهد شد.
وی با بیان اینکه فاز اول ساماندهی مصرف سوخت تا پایان سال 92 اجرایی می شود، افزود: 8 فاز عملیاتی در حوزه ساماندهی سوخت خودرو و موتورهای فرسوده تعریف شده و اطلاعات نیز استخراج شده که فاز اول تا پایان سال جاری و فاز دوم نیز در 3 ماهه نخست سال 93 اجرایی خواهد شد.
ابطال کارت سوخت 350 هزار خودروی فرسوده؛ تا پایان هفته آینده
هاشمی خاطرنشان کرد: تاکنون یك میلیون خودرو شناسایی شده که از این تعداد 350 هزار خودرو بیش از 30 سال هستند که با برنامه ریزی و جلسات برگذار شده اطلاعات این خودروها استخراج و کارت سوخت شان تا هفته آینده و خودروهایی که بین 25 تا 30 سال سن دارند در فروردین 93 ابطال خواهد شد.
وی ادامه داد: قبلا کارت سوخت 700 هزار موتور سیکلت ابطال شده بود که اکنون به 2 میلیون موتورسیکلت رسیده است.
معاون ستاد حمل و نقل سوخت کشور تصریح کرد: در راستای مصوبه شماره 92308 مورخ 87.6.7 و همچنین مصوبه ستاد هدفمندی یارانه ها مورخ 91.9.6، جهت کاهش آلودگی هوا شهرهای کشور و کاهش مصرف سوخت این طرح ها باید در دولت قبل اجرایی می شد که انجام نشد که اکنون 2 ماه است که در حال اجرایی شدن است.
4 میلیون لیترصرفه جویی در مصرف سوخت
وی گفت: برآورد شده که تا پایان سال 4 میلیون لیتر مصرف بنزین کاهش خواهد یافت و پیش بینی میشود با برنامهها و مدیریت ستاد و حمل سوخت در 3 ماهه نخست سال 93، 10 میلیون از مصرف بنزین یارانهای کاهش خواهد یافت.
هاشمی ادامه داد: در حال حاضر بخشی از خودروها و موتورسیکلتهایی که تردد می کنند هویت مشخصی ندارند و مقرر شده که کارت سوخت وسایلی که وجود خارجی ندارند از طریق استعلام شناسایی شوند.
یک میلیون کارت سوختی که خوروهایشان وجود خارجی ندارد
وی تصریح کرد: یك میلیون کارت سوخت وجود دارد که وسایل نقلیه شان وجود خارجی ندارد که شناسایی خواهند شد و از این بابت 10 میلیون کاهش سوخت خواهیم داشت.
ارائه 23 میلیون کارت سوخت بدون اعتبارسنجی
معاون ستاد حمل و نقل سوخت کشور ارائه 23 میلیون کارت سوخت در یک برهه زمانی کوتاه را یکی از مشکلات کارتی شدن سوخت دانست و اظهار داشت: برای دادن کارت سوخت در آن برهه زمانی خاص اعتبارسنجی لازم انجام نشد لذا اکنون باید این ساماندهی صورت گیرد.
وی همچنین گفت: بعضی از بخشها تحت عنوان خودروهای حمل و نقل عمومی سهمیه دریافت میکنند در صورتی که فعالیتی در زمینه حمل و نقل مسافر انجام نمیدهند ضمن اینکه کارت سوخت آموزشگاهها را نیز بصورت سهمیه شخصی لحاظ کردیم.
هاشمی افزود: 30 هزار تاکسی بین شهری در کشور موجود است که 900 لیتر بنزین سهمیه ای دریافت می کنند در حالی که از این تعداد 10 هزار تاکسی فعالیتی در تردد و حمل و نقل مسافر بین شهری انجام نمی دهند.
وی تاکید کرد: روح حاکم بر این تصمیم گیری به نحوی برنامه ریزی شده که به 11میلیون خودرویی که در مالکیت مردم است فشار وارد نشود و برنامه ای برای تغییر سهمیه این خودروها وجود ندارد اما بخشی که تحت عنوان حمل و نقل عمومی 300 تا 900 لیتر بنزین دریافت می کردند ساماندهی خواهند شد.
ملاک فرسودگی خودرو در این کشور وبا این وضع در آمدی حداکثری ملت ،نباید سن خودرو بلکه باید آلوده سازی محیط زیست باشد ودر مراکز تحت نظارت شدید دولت چک شود که حقی از اقشار کم درآمد ضایع نشود.