چهارشنبه 05 مارس 14 | 19:29

«مدرسه اسلامی علوم سیاسی» منتشر شد

سنخی از فلسفه سیاسی که اولاً مشروعیت تأسیسی خود را از منبع حقیقی دانش دریافت می‌دارد و ثانیاً‌ این عقل نظری را در عقل عملی به وحدت می‌رسانند و ثالثاً در معنای سیاست‌گذاری و تدبیر همه‌جانبه به کار می‌رود. اکنون که زمانه تولید دانش‌های بومی است جا دارد که با تحول در مطالعات و پژوهش‌های علوم سیاسی، کلاسیک سیاست‌شناسی نوینی صورت پذیرد تا سیاست‌گذاری و مهندسی جامع، پایدار و متوازن در روندها و فرایندهای پیشرفت تدارک شود.


پیش‌شماره‌ ماهنامه «مدرسه اسلامی علوم سیاسی» منتشر شد. این نشریه که به طور تخصصی به مسایل علوم انسانی می پردازد در 300 صفحه و به مدیر مسئولی دکتر مجتبی زارعی منتشر شده است.

در دیباچه این نشریه آمده است: «در مدرسه اسلامی علوم سیاسی مراد از سیاست Political Science نیست بلکه مقصود از آن سیاست به معنای جامع کلمه است که به سیاست گذار و مدبر مطلقه عالم بازگشت دارد و از این رو این علم سیاست دینی نه علم بریده از خدا و نه علم دور مانده از ملت و کشور بلکه جزوی از حکمت علمی هم افق با حکمت نظری در حکمت متعالیه است.»

مدرسه سیاسی علوم سیاسی

در ادامه دیباچه این نشریه تاکیده شده است:

سنخی از فلسفه سیاسی که اولاً مشروعیت تأسیسی خود را از منبع حقیقی دانش دریافت می‌دارد و ثانیاً‌ این عقل نظری را در عقل عملی به وحدت می‌رسانند و ثالثاً در معنای سیاست‌گذاری و تدبیر همه‌جانبه به کار می‌رود. اکنون که زمانه تولید دانش‌های بومی است جا دارد که با تحول در مطالعات و پژوهش‌های علوم سیاسی، کلاسیک سیاست‌شناسی نوینی صورت پذیرد تا سیاست‌گذاری و مهندسی جامع، پایدار و متوازن در روندها و فرایندهای پیشرفت تدارک شود.

علوم سیاسی در زیست‌بوم ما و از منظر حکمی جزیره‌ای مستقل و نامرتبط با سایر حوزه‌های دانش نیست بلکه خود حاوی دیگر مدیریت‌ها و مشتمل بر اداره انواع خط‌مشی‌ها و سیاست‌هاست پس در مدرسه اسلامی علوم سیاسی، فقه، فرهنگ و هنر، سیاست و اخلاق، اقتصاد و امور اجتماعی همه ذیل حکمت عملی متخذ از حکمت نظری، طرح‌بندی می‌شود.

ما بر آنیم که فعل و انفعال تمامی شوراهای عالی در قوای سه‌گانه کشور و مرجعیت تمامی سیاست‌ها و تاکتیک‌ها و برنامه‌های اجرایی بر اساس قضاوت عقل و نص قانون باید از سیاست‌گذاری متمرکز و نظام‌مند اما دانش‌بنیان تبعیت کند.

وانگهی بر اساس نظام دانشی حکمت متعالیه، تمامی سیاست‌گذاری‌ها و خط مشی‌ها باید فارغ از سکولاریسم باشد گو اینکه تلازم ذاتی سیاست‌ با سکولاریسم دلالتی باطل به شمار می‌آید در این صورت سیاست سیاست‌گذاری‌ها ره‌آموز، حیات معقول خواهد شد که جمع بین دین و دنیاست.

اینک مدرسه اسلامی علوم سیاسی در شورای سردبیری و مجموعه نویسندگان خود با حوزه‌های مختلف دانش‌های نظری و علمی ممزوج و از آن بهره‌مند است توجه به قول منطقی عقلانی اتحاد عل عملی و عقل نظری و نیز سنخیت علت و معلول و همچنین سنخیت تجدد متعالیه و علم سیاسیت دینی است، چه بنا به قول حکیم الهی؛ آیت‌الله العظمی جوادی آملی «حکمت متعالیه سیاست متعالیه دارد زیرا جهان‌بینی بدون جهان‌سازی و جامعه‌سازی تنها سلسله‌ای از مفاهیم تجریدی و خشک است، اگر از حکیم متعالی سؤال کنید که الانسان ما هو که او پاسخ نمی‌دهد که الانسان حیوان ناطق، بلکه می‌گوید: حی متأله .

در این نشریه آثار و گفتاری از آیت الله جوادی آملی، آیت الله کعبی، دکتر رضا داوری اردکانی، دکتر احمد رهدار، دکتر عادل پیغامی، دکتر مظفر نامدار، دکتر علی فتح الله، دکتر داوود مهدوی زادگان، دکتر فواد ایزدی، علی جعفری و … منتشر شده است.

مخاطبان گرامی می توانند این نشریه را در دکه های مطبوعات و با قیمت 7000 تومان تهیه کنند.

فهرست شماره اول این نشریه به شرح ذیل می باشد:

فهرست مطالب پیش‌شماره اسفند و فروردین 92 الی 93 ماهنامه «مدرسه اسلامی علوم سیاسی» به شرح زیر است:

-حکمت متعالیه، سیاست متعالیه دارد شناخت متدانی؛ سیاست متدانی- شناخت متعالی؛ سیاست متعالی/آیت‌الله العظمی جوادی‌آملی/6

-من مسئولم؛‌پس هستم! گذار فلسفه سیاسی اسلام از «من»‌دکارتی /حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر داود مهدوی زادگان/16

-سه گفتار در نقد کلان غرب؛ کربلا جایگزین یونان/ مهدویت به جای یوتوپیا/حیات معقول برابر عرفی شدن/ حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر احمد رهدار/23

-عبور از مدرنیسم در زیست جهانی ایرانی؛ الگوی توسعه‌مدار یا الگوی بومی پیشرفت حجت‌الاسلام علی کشوری/30

-آخوند خراسانی و دغدغه‌های الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت در مکتب نجب «اندرزنامه»‌ای برای امروز /دکتر مظفر نامدار طالشانی/37

-درگیری روش شناسانه با پسامدرن و نسبیت گرایی در تولید دانش / ترجمه: فرهنگ امروز/مصیب قره‌بیگی/42

-سبک زندگی و اقتصاد ما/ دکتر عامل پیغامی/50

-اقتصاد مقاومتی، روش یا رهایی؟/دکتر بیژن عبدی/62

-گذار از نفت با کشاورزی/دکتر محمدرضا جهانسوز/67

-انقلاب اسلامی با لهجه فارسی؛ مرجعیت علمی ایرانیان، عمق استراتژیک انقلاب اسلامی خواهد شد/دکتر حسن حسین زاده/70

-ابطال مدعیات دکتر داریوش آشوری در مقاله «پس نشست سکولاریسم»/«انقلاب اسلامی» تعبیر متناقض نما نیست!/مهدی جمشیدی/82

-انقلاب اسلامی و رسالت مغفول در هنر سینما/محمدتقی فهیم/102

-تلویزیون ما و جنگ نرم؛ بایدها و نبایدها/گروه جامعه شناسی انقلاب اسلامی/108

-در سنت راهپیمایی‌های اسلامی-ایرانی؛ مهندسی معکوس ضد انقلاب برای تظاهرات/حجت‌الاسلام دکتر علی جعفری/117

-تلقی‌های تقلیل‌گرایانه از نظریه ولایت فقیه: صورت بندی ولایت فقیه در دو گفتمان سیاسی/مهدی جمشیدی/124

-گفت‌وگوی نابجای اوباما- روحانی؛ کارسازی پیرامون یا تحصیل منافع ملی/دکتر فؤاد ایزدی/131

-مهندسی سیاست خارجی در چشم‌انداز فلسفه علم؛ اقتصاد و سیاست خارجی توحیدی/ پراگماتیسمی/حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید عبدالمجید اشکوری/137

-از ربانیّت هراکلیتوسی- پروتوگراسی تا نبوت اسکاندیناویسمی/ دکتر مجتبی زارعی/142

-مدنیت اسلامی و جامعه ایرانی/دکتر محمد علی فتح‌الهی /156

پرونده ویژه:

-مصر، هوسنی المذهب و شیعی‌المزاج؛ درباره محکمات و متشابهات مصری-ایرانی/گروه اندیشه 166

-جنبشی که سیاست نکردغ جستاری در تفاوت‌های اخوان‌المسلمین مصر و حزب جمهوری اسلامی؛/دکتر محمد صادق کوشکی/184

-وابستگی و استقلال عالمان از حکومت؛ خاستگاه مرجعیت در نظام شیعی و دستگاه/حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر ذبیح‌الله نعیمیان/191

-دیروز و امروز شیعیان مصر؛ از شیخ شلتوت تا شیخ شحاته/ دکتر قربانعلی محبوبی/194

-نص محوری در تکاپوی سیاسی ایرانیان و مصریان؛ تاوان دستی با دشمن/دکتر سعدالله زارعی/205

-مدیریت عالی نظامی‌ها در ایران و مصر؛ از «ارتش برادر ملت» تا ارتشی که سلطه دارد و «کودتان»‌می‌کند/حجت‌الاسلام محمدعلی رنجبر/209

-جریان‌شناسی ضد شیعی در تحلیل انقلاب اسلامی؛ تقریب اسلامی زیر تیغ‌سلفی‌ها/ دکتر کامیار صداقت ثمرحسینی/216

-وهابیت درون شیعی؛ «کشف اسرار» فرقه‌سازان برای انهدام وحدت اسلامی/ دکتر عبدالصمد (جبل) عمالی/233

-فروش پنج میلیارد دلاری اخوان به ژنرال‌ها در دستگاه اقتصادی آل سعود/حامد حسین‌زاده/243

-دگرگونی‌هایی که عقیم ماند؛ «چرا مصر به چنین روزی رسید؟»/آیت‌الله عباس کعبی/248

 

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.