حمیدرضا شاه آبادی مدیر انتشارات الهدی درباره نام گذاری سال جدید با نام اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی و مقتضیات این نامگذاری گفت: یکی از مهمترین نکتههایی که درباره ضرورت این نامگذاری به نظرمیرسد این است که تا کنون در کشور ما فعالیتهای فرهنگی به صورت غیر انتفاعی تعریف شدهاند و مسئولان در مواجهه با فرهنگ و مسائل فرهنگی آن را در اولویتهای بعدی میدهد و بودجههای فرهنگی معمولا بودجههای سوختهای هستند که کسی به بازگشتش فکر نمیکند و امیدی هم به بازگشتش نیست.
وی افزود: در اینجا چند موضع مهم قابل توجه است اول اینکه هزینه در فرهنگ، ما در از هزینه کردن در بسیاری دیگر از حوزه بینیاز میکند. مثلا بودجههایی که امروز به بخش فرهنگ میآید ممکن است ما را بینیاز کند از صرف بودجههای هنگفت برای زندانها یا بودجههایی برای مقابله با جرائم و ناهنجاریهای اجتماعی.
شاه آبادی اظهار داشت: نکته مهم دوم این است فعالیت فرهنگی با چشم باز و درست میتواند اتفاقا بازده مالی هم داشته باشد و منبع کسب درآمد باشد. مثلا همه ما میدانیم که هالیوود هر سال بودجهها و سرمایههای فراوانی را به سمت خودش جذب میکند. کشورهای دیگر دنیا نیز با صادرات فرهنگی به درآمدهای خوبی میرسند و از همین رو فعالیت ما در فرهنگ باید هدفمند و صحیح باشد و به سمتی برود که درآمد زا باشد و هزینه خود را در بیاورد.
مدیر انتشارات الهدی گفت: سپردن فرهنگ و کار فرهنگی به دست کارگزاران خبره نیز یکی دیگر از ملزومات این بحث است و این کارگزاران کسانی هستند که بودجههای فرهنگی را درست هزینه میکنند و کارهای فرهنگی را به گونهای سامان میدهد که جلوی هزینه کردن در دیگر حوزهها گرفته شود.
وی با اشاره به دقت نظر رهبر انقلاب در نامگذاری امسال اظهار داشت: ما باید فرهنگ را هم سنگ اقتصاد بدانیم. در زمانی عدهای معتقد بودند زیربنای همه چیز بر اقتصاد است اما در یک جامعه سالم فرهنگ زیر بنای همه چیز است و اگر در حوزه اقتصاد رفتار فرهنگی درستی نداشته باشیم، در اقتصاد هم شکست میخوریم.
Sorry. No data so far.