به گزارش تریبون مستضعفین، در نیمه شعبان، سالگرد میلاد مبارک حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، سی و نهمین مقاله شفاهی استاد حسن رحیم پور را تقدیم میکند.
دریافت
در این شماره از هفته نامه صوتی، به ریشه های تاریخی ولایت فقها صالح و عادل در فقه و حدیث شیعه از آغاز غیبت صغری پرداخته است که شامل مضامینی چون:
1-شأن وحجیّت علماء صالح شیعه و نیابت عامّه حضرت ولی عصر (عج) در عصر غیبت
2-ولایت معرفتی و ولایت سیاسی در عصر غیبت
3- محدثین و دسته بندی حکومتی احادیث از آغاز غیبت صغری
4-علماء صالح، ستاره های راهنما در افق معنویت، عقلانیت و اخلاق
5-محبت خداوند به مجاهدان عرصه معرفت و علم دین (تفقه در دین)
6-ترجیح خواب عالمانه بر بیداری جاهلانه
7-ضرورت آموزش خوب شنیدن» به جامعه دینی
8-ضرورت احترام و اطاعت از «روحانیت»، اما کدام «روحانیت»؟
8-نمایندگان امام مهدی (علیه السلام)، علماء، اما بشرط تقوی، عمل گرائی، آگاهی، جهاد، زهد و تواضع (علم، همان عمل) است.
9- روحانی صالح، محبوب خدا و رسول (ص) و معشوق خلق هاست.
0-دین ما، ابزار دنیای ما؟ یا دنیای ما، فدای دین ما؟(کلام بی اثر در دنیا و حسرت بزرگ در آخرت)
10-شرط نیابت امام زمان (عج): فقاهت و درک درست دین، صیانت نفس، حفاظت از دین، مخالفت با نفس و هوس، اطاعت مولی
11-«ولایت فقها»، نه یک «نظریه» و «تئوری» و نه «بدعت امام خمینی» است بلکه فقه حکومتی و سیاسی، از همان غیبت صغری در نحوه تدوین کتب حدیث، جزءمسلمات تفکر شیعی بود.
12-تدوین احادیث از عصر غیبت صغری بدست شیخ کلینی در کافی و آغاز غیبت کبری بدست شیخ صدوق در منابع اصلی شیعه، ناظر به فقه سیاسی و حکومت سازی بود.
13-آغاز فقاهت و اجتهاد شیعی در آغاز غیبت کبری، آغاز فقه سیاسی است.
14-هر 4 منبع اصلی حدیث شیعه، حاوی فقه سیاسی و مانیفست حقوقی و کلامی «نظام سازی» حکومتی بود.
15-کتاب «کافی»، نخستین مدل سازی منظم در تدوین حدیث شیعی در عصر غیبت به مشمول سیاست و حکومت
16-احادیث نماز جمعه، حدود، دیات، قضاوت، زکات و خمس، قصاص، جهاد، امربه معروف و نهی از منکر، حدود همکاری با حکومتها، تقیّه، حکم نفوذ در حکومتهای غیر اسلامی و دهها باب در تبویب مرحوم کلینی، بستر سازی برای فقه سیاسی و ولایت فقیه بود.
17-تحریم رجوع به دادگاه در حکومتهای غیر اسلامی، «مصداق کفر » دانستن آن دلیل بر نفی «مشروعیت» از آنهاست.
18- تحریم یا مشروط کردن همکاری با حکومتها و برجسته سازی خطوط قرمز در «مشروعیت سیاسی»
19-شیخ مفید، شیخ طوسی، سید مرتضی و سید رضی، پدران فقاهت و حوزه های علمیه شیعه، حتی نفوذ در حکومتهای غیر اسلامی برای اجراء شریعت و عدالت را جائز بلکه واجب می دانند و تشکیل حکومت اسلامی در عصر غیبت را، به طریق اولی.
20-نخستین فقهاء شیعه در عصر غیبت، پدران «فقه سیاسی» و آغاز گران «ولایت فقیه» و «حکومت دینی» در حد استطاعت بودند.
21-…
Sorry. No data so far.