سه‌شنبه 08 جولای 14 | 13:14

کمپین صرفه‌جویی در آب در شبکه‌های‌اجتماعی

بحرانی ترین وضعیت آبی در ۴۶ سال گذشته داریم. «افت ۵۰ درصدی ذخیره پشت سدها و کسری ۵۰ میلیون مترمکعبی آب» «بیشتر سدهای کشور تنها ۳۰ درصد ذخیره آب دارند و سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ در کشور ۹ متر مکعب افت تولید آب داشتیم.»


جملات و تیترهای بالا این روزها مدام به گوش ما می‌رسد اما از همان گوش نیز خارج می‌شود. بحران کم‌آبی امسال در ایران و بخصوص تهران بی‌داد می‌کند. دولتی‌ها هرچه در توان دارند در حال خرج آن هستند اما گویی که مانند سایر موضوعات اجتماعی، تنها دولت نمی‌تواند از پس آن برآید. بلکه مردم نیز دوباره باید پا به عرصه بگذارند.

برای همراهی و درگیری مردم در بحران آب راه‌های مختلفی است، از تبلیغات و روابط عمومی گرفته تا رسانه‌ها؛ البته برخی معتقدند که دیگر مردم به این نوع فعالیت‌ها آنطور که باید بهاء نمی‎دهند! اما برعکس آن امروز با گسترش شبکه‌های اجتماعی، عموم مردم مشارکت فعال و درگیرانه در آنها دارند. (از جمله کمپین آزادی سربازان ایرانی) به همین جهت کمپینی با هدف صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف آب در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند گامی دیگر در جهت خروج از بحران آن باشد.

کاربران شبکه‌های اجتماعی مختلف می‌توانند از طریق هشتگ#کمبودآب به تولید محتوا در این عرصه بپردازند تا در مراحل بعدی در فضای آفلاین نیز اثرگذار باشد . نکته اساسی این کمپین این است که صرفه‌جویی یک فرهنگ است، نیاز به رشد و ساخته شدن دارد، بودجه و حمایت دولتی نیاز ندارد تنها «احساس مسوولیت» و اهمیت زندگی نسل‌های آینده و حتی امروزی می‌توانند به این کمپین کمک کند.

در ادامه چند محتوای مناسب با در موضوع آب در شبکه‌های  اجتماعی ارائه می‌گردد تا الگوی خوبی برای هشتگ#کمبودآب باشند:

گرافیتی صرفه جویی در مصرف آب

این گرافتی اثر کاربری با نام مستعار GEO است که خیابان قیطریه تهران کشیده است و جمله کلیدی آن «و هر چیز زنده‌ای را از آب قرار دادیم» ترجمه فارسی آیه ۳۰ سوره مبارکه انبیاء می‌فرماید (وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ کلُ‏َّ شىَ‏ْءٍ حَى)،

«گرافیتی، یعنی نوشته یا نقش و طرحی که به صورت غیرقانونی بر‌سطوحی که در تیررس دید اذهان عمومی است می‌کشند». این تعریف را در‌ لغتنامه آکسفورد می‌توان پیدا کرد. گرافیتی، به‌معنای مدرن آن از دهه ۶۰در نیویورک شروع شده و زمان حرکتش در ایران هم به اوایل دهه ۸۰برمی‌گردد. این روزها، گرافیتی ایران(به‌معنای مدرن آن) ۱۰ساله شده و گرافرها خود را در ۳نسل متفاوت تقسیم می‌کنند، «گرافیتی» یا دیوارنگاری، به تصویرکردن نقش‌ها، اشکال، حرف‌ها، نشانه‌ها، نمادها، الگوها و کلمه‌ها روی دیوارها یا هرمکان عمومی‌ای که بتوان از آن به‌عنوان مکانی برای نوشتن، نقاشی، کنده‌کاری و خط‌کشی‌کردن استفاده کرد، گفته می‌شود. (روزنامه شهروند)

توییت برخی از کاربران نیز به شرح ذیل ارائه می‌شود:

2

4 3

حتی کاربران اینستاگرامی نیز در حال انعکاس همدردی مشترک خود از بحران کم‌آبی هستند. تصویر یکی از این کاربران را ببنید:

4

منتظر نباشید، کسی به شما گوشزد کند که مایه حیات زندگیمان در حال اتمام است. خودمان با انتشار دغدغده‌مان از بحران کم‌آبی از طریق هشتگ #کمبودآب به صرفه‌جویی در مصرف آن کمک کنیم. ما به دنبال گرفتن لایک و کامنت نیستیم ما فقط نسبت به زندگی خود احساس مسوولیت می‌کنیم.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.