مهدی محمدی: اظهارت روز دوشنبه آقای رئیسجمهور درباره گسیل کردن منتقدان به جهنم، اظهارات تلخی بود ولی باید به شیرینی با آن برخورد کرد. وضعیت تیم مذاکرهکننده هستهای دولت آقای روحانی به تیم فوتبالی میماند که مربی آن ادعا میکند در حال بردن بازی است ولی معلوم نیست چرا دائما خواهان کشاندن بازی به حاشیه است.
مهمترین پرسش اکنون این است که چرا آقای روحانی و دوستان ایشان تا این حد به دنبال حاشیه هستند؟ و اگر حمایت 90 درصد مردم را دارند و در مذاکرات هم افتخارات تاریخی خلق شده و خواهد شد، دیگر چه نیازی به درشتی کردن با منتقدانی است که نه تریبونی در صدا و سیما دارند و نه حتی از این موهبت بهرهمندند که دولتیان حقوقدان– که میخواهند با همه عالم تعامل کنند- لااقل از سر شفقت و ادب و نزاکت با آنها سخن بگویند؟
جواب سرراست این است که در «متن»، چیزی– و بلکه چیزهایی- وجود دارد که آقایان از طرح آن هراسانند و به همین دلیل استراتژی فرار به «حاشیه» را برگزیدهاند. ما نه چون مهارتهای آقای روحانی و دوستانشان برای بازی در حاشیه را داریم و نه نفعی در آن میبینیم، اجازه میخواهیم در همین «متن» که هستیم بمانیم. شاید از این نظرگاه، آنچه را در حاشیه میگذرد هم بهتر بتوان دید.
نخست باید از این نکته شروع کرد که همه گزارشهایی که درباره لرزیدن و کارهایی از این قبیل به آقای روحانی رسیده فقط صحنهسازیهایی برای مکدر کردن خاطر شریفشان بوده و ایشان نباید هر چه میشنوند را به سرعت باور کنند. منتقدان مذاکرات هستهای، نه میلرزند و نه حتی به آن معنا که دولتیان میپندارند دلواپسند. ما نیک میدانیم این کشتی را کشتیبان باکفایتی است که تاکنون بارها آن را از گردابهایی مهیب و توفانهایی بس سختتر از این عبور داده و این بار هم بیگمان نتیجه غیر از این نخواهد بود. از این بابت نه لرزشی هست و نه دلواپسی. آنچه منتقدان را نگران میکند نه مدیریت کلان مسائل امنیت ملی کشور، بلکه حال و روز دولتی است که همه اعتبار خود را به مذاکراتی گره زده و همه برنامههای خود را براساس تعاملی استوار کرده که سوی دیگر آن دشمنترین دشمنان این ملک ایستادهاند و اگر دستشان برسد به کمتر از ریشه کردن کردن بنیاد همین دولت رضایت نخواهند داد. نگرانی در اینجاست. نگرانی در اینجاست که به مردم گفته شده بود کلیدی وجود دارد که گشاینده قفلهاست اما مردم میبینند این کلید جز در چشم منتقدان جای دیگری چرخانده نمیشود. به مردم گفته شده بود باید کدخدا را ببینیم و کدخدا را هم دیدیم اما حالا روشن شده کدخدا، وقتی کدخدا بودنش به رسمیت شناخته شد، نخستین چیزی که مطالبه میکند این است که «رعیت باشید» و وقتی از تعابیری مانند اعتمادسازی، تعامل و واژگانی از این قبیل استفاده میکند هم در نهایت مقصودی جز این ندارد. نگرانی از این نیست که چرا مذاکره میکنید بلکه نگرانی از این است که جایی در میانه مذاکرات فراموش کنید آن که روبهروی شما نشسته دشمن است و حتی وقتی خوشرنگ و لعابترین پیشنهادها را جلوی شما میگذارد، قصدی جز دشمنی کردن ندارد. نگرانی از این هم نیست که چرا با جهان تعامل میکنید بلکه نگرانی از این است که خروجی این تعامل تن دادن به استانداردهایی باشد که بیش از 3 دهه است غربیها میخواهند بر ایران تحمیل کنند و حال آنکه اگر ایران امروز یک قدرت منطقهای و بلکه بینالمللی است به این دلیل است که تن به این پروژه استانداردسازی نداده است.
مشخصا درباره مذاکرات هستهای– چیزی که اخیرا کمتر درباره آن سخن گفته شده- در 3 بخش میتوان گفت نه فقط منتقدان، بلکه این خود آقای روحانی است که باید نگران باشد.
1- پیشفرضهای مذاکرات
پس از حدود 8 ماه اکنون در موقعیتی هستیم که بتوان از پیشفرضهای تیم آقای روحانی در مذاکرات، تصویری روشن به دست داد. علاوه بر این، مجموعهای از پیشفرضها هم وجود دارد که در اصل متعلق به طرف آمریکایی است اما تیم ایرانی به تدریج آنها را درونی کرده و به پیشفرضهای خود بدل کرده است.
نخستین پیشفرض این است که ایران از دید آقای روحانی و تیمش و همزمان از دید آمریکاییها، تا زمانی که آنگونه که آمریکاییها میخواهند، اعتماد آنها را جلب نکند، یک استثناست، از حقوق دیگر اعضای انپیتی بهرهمند نخواهد بود و تکالیفی بیش از تکالیف دیگران را هم باید به دوش بکشد. این اصلیترین و مهمترین پیشفرض توافق ژنو و مذاکراتی است که همین حالا در حال انجام است.
بحثی هم اگر هست نه درباره اصل موضوع، بلکه درباره میزان، نوع و زمانبندی محدودیتهایی است که ایران باید بپذیرد.
پیشفرض دوم که عملکرد آقای روحانی بشدت آن را تقویت کرده این است که عامل پیش برنده این مذاکرات تحریمهاست. هرچه هم به ظاهر اصرار شود تحریمها بر رفتار مذاکراتی دولت اثر ندارد، آنچه آمریکاییها فهمیدهاند و دولت هم عملا بر آن صحه گذاشته این است که با پیچ تحریم، رفتار دولت فعلی در ایران را تا حدود زیادی میتوان تنظیم کرد و اگر دولت تصمیمگیرنده نهایی بود رفتار نظام هم تنظیم میشد. دولت هیچ برنامه مقاومتی برای اداره اقتصاد کشور ندارد و آمریکاییها این را میفهمند. وقتی تفسیر آقای رئیسجمهور از واژه اقتصاد مقاومتی این است که برویم با جهان تعامل بیشتری بکنیم، آمریکاییها ابله هم اگر باشند درمییابند اینجا جایی است که باید به دولت ایران فشار آورد. هیچ استراتژی تا زمانی که کارآمد باشد کنار گذاشته نخواهد شد. دولت آقای روحانی، آمریکا را به این جمعبندی رسانده که تحریمها موثر است، حال آیا منطقی است که انتظار داشته باشیم تحریمها کاهش پیدا کند؟!
پیشفرض سوم این است که این مذاکرات سکویی برای پرش به سمت موضوعات دشوارتر، هموارتر شدن راه غرب به منظور مداخله بیشتر در امور ایران، تغییر محاسبات ایران در سایر موضوعات امنیت ملی و در نهایت ورود ایران و آمریکا به یک تعامل همهجانبه است. این پیشفرض را طرف ایرانی به صراحت تایید کرده و گفته است حل موضوع هستهای راهی به سوی همکاری در سایر حوزهها میگشاید. در سخنان روز دوشنبه آقای روحانی هم شواهدی وجود داشت که وی صرفا درباره مذاکرات هستهای سخن نمیگوید بلکه از حالا در پی ایجاد یک دوقطبی در داخل کشور بر سر موضوع تعامل یا عدم تعامل همهجانبه و سطح بالا با آمریکاست، امری که نشانههایی از تلاش برای آن در سفر ماه آینده وی به نیویورک مشاهده میشود.
2- محتوای مذاکرات
بحث تفصیلی درباره نگرانیهایی که آقای روحانی باید درباره محتوای مذاکرات داشته باشد از حوصله این نوشته خارج است. پیش از این نکات مهمی گفته شده و در آینده بحثهای مهمتری را هم مطرح خواهیم کرد اما تا آنجا که به مقصود این نوشته کمک میکند، باید به چند نکته توجه کرد.
نخست اینکه آن مقدار از محتوای مذاکرات که تاکنون آشکار شده نشان میدهد تیم ایرانی در استراتژی منعطف و در تاکتیک متصلب است در حالی که یک مذاکره موفق باید مسیری دقیقا عکس این را طی کند. تیم ایرانی نگرانیهای غرب را به رسمیت شناخته و میخواهد این نگرانیها را از همان راههایی رفع کند که خود غربیها پیشنهاد میدهند. این اتفاق تاکنون درباره فردو و اراک کم و بیش رخ داده (جداگانه درباره جزئیات فنی بحث خواهیم کرد) و اگر نبود موانعی که بر سر راه آقایان وجود دارد تاکنون درباره ظرفیت غنیسازی هم رخ داده بود. وقتی شما میپذیرید آمریکا حق دارد از غنیسازی صنعتی در ایران نگران باشد و این نگرانی را هم باید با همان روشی رفع کرد که خود آنها میخواهند، واضح است که مذاکرات به جزئیات تکنیکی محدود میشود که ممکن است بسیار مفصل و دهانپرکن باشد ولی در واقع از حیث راهبردی اهمیت چندانی نخواهد داشت.
نکته دوم درباره محتوای مذاکرات این است که هم در توافق ژنو و هم در توافق موقتی که پس از مذاکرات وین 6 امضا شد، آنچه به افکار عمومی عرضه میشود شوخیای بیش نیست و محتوای واقعی توافقات در «Non paper»های زیرمیزی میان دو طرف محرمانه میماند و البته همان اجرا میشود. بنابراین آقای روحانی و تیمش نه فقط با افکار عمومی مهربان نبوده بلکه حتی آداب صداقت را هم در مقابل آن بجا نیاورده است. به عنوان نمونه، ما از منابع غربی– و نه از اظهارات تیم مذاکرهکننده ایرانی– دانستیم که تیم ایرانی متعهد شده 3000 کیلو اورانیوم غنی شده را که قابل غنیسازی بیشتر بود به حالت طبیعی بازگرداند (که آمریکاییها گفتند روی زمان Break out اثر میگذارد) یا پذیرفته حدود 100 کیلو اکسید 20 درصد را بدل به صفحه سوخت کند یا اینکه متعهد شده در ماه آگوست (ماه جاری) و قبل از آغاز دور جدید مذاکرات با آژانس درباره PMD همکاریهای جدید به عمل آورد و همزمان با همه اینها به اجرای تعهدات برنامه اقدام مشترک ژنو هم ادامه بدهد و در مقابل صرفا 8/2 میلیارد دلار دریافت کند! محرمانه نگه داشتن توافقات واقعی، در واقع دارای این حسن است که کسی نمیتواند از آقایان بابت اینکه چرا آمریکا به تعهداتش عمل نمیکند حساب و کتاب بکشد. بهرغم همه ادعاها و وعدهها، هنوز هیچ کشتی یا نفتکشی بیمه نمیشود، پولی که ایران دریافت میکند به دلیل باز نبودن مکانیسم سوئیفت در بانک کوچکی در ژنو میماند و جز به صورت قطرهای برداشت یا هزینه نمیشود و بسیار بیش از آن مقداری که ایران درآمد داشته، داراییهایش را درطول دوران مذاکرات از دست میدهد. دولت درباره هیچکدام از این موارد با مردم سخن نمیگوید و عملا خود را در موقعیتی قرار داده که مجبور است هر چه آمریکاییها کردند از آن دفاع کند تا مذاکرات شکست خورده به نظر نرسد.
مساله بعدی درباره محتوای مذاکرات این است که بهرغم همه قهرمانیهایی که دوستان کردهاند طرف غربی هیچکدام از دیدگاههای اساسی خود را تعدیل نکرده است. همچنان غربیها نه در پی بهرسمیت شناختن زیرساخت غنیسازی ایران بلکه در پی برچیدن آن هستند، همچنان میخواهند دستکاریهای فنی در تاسیسات ما بکنند که بازگشت به وضعیت پیش از توافق را غیر ممکن کند و همچنان میخواهند زمان تعهدات را برای ایران چنان طولانی کنند که بتوانند در این بازه زمانی–که ایران یکی از مهمترین اهرمهای قدرت خود را از دست میدهد- تمرکز خود را بر ایجاد تغییر داخلی در ایران قرار دهند.
آخرین مساله درباره محتوای مذاکرات موضوع تحریمهاست. من پیش از این بارها گفتهام این مهمترین مسالهای است که دولت باید درباره آن پاسخگو باشد چرا که به نام تعدیل تحریمها، همه این نارواییها بر کشور تحمیل شده است. آمریکاییها درباره برچیدن زیرساخت غنیسازی در ایران و همچنین بازگشتناپذیر کردن تغییرات فنی، بنا را بر راستیآزمایی سفت و سخت گذاشتهاند نه اعتماد اما تیم ایرانی درباره موضوع لغو تحریمها صرفا در حال اعتماد کردن به غربیهاست. دوستان به همین یک سوال ساده پاسخ بدهند ما قول میدهیم نه فقط به لرزیدن بلکه به هر نوع حرکت دیگری پایان بدهیم: چه ضمانتی وجود دارد که پس از آنکه ایران به همه تعهدات خود عمل کرد و عملا فناوری استراتژیک غنیسازی را واگذار کرد، غربیها به سرعت و به بهانهای دیگر همین تحریمها و بلکه بدتر از اینها را از سر نگیرند و فشارها را به نقطه کنونی و بدتر از آن بازنگردانند؟
3-نتیجه و هدف مذاکرات
سومین حوزه نتیجه و هدف مذاکرات است. به لحاظ راهبرد یک توافق خوب حداقلی باید در بدترین حالت واجد 3 مشخصه باشد: تحریمها را به طور کامل لغو- و نه تعلیق- کند، زیرساخت غنیسازی ایران را منهدم نکند و حقوق ایران طبق انپیتی را با توافقات دیگر جایگزین نسازد. هر توافقی که واجد این مشخصات نباشد، در منطقه ماورای خطوط قرمز ایران قرار میگیرد. تیم مذاکرهکننده تاکنون به روشی مذاکره نکرده است که بتواند چنین هدفی را محقق کند. مشخصات توافق نهایی آنگونه که از ادبیات غربیها میتوان فهمید هنوز با این استانداردهای حداقلی فاصله فراوانی دارد.
از سوی دیگر اگر نتیجه مذاکرات این باشد که غربیها حس کنند میتوان فشارها را به سایر حوزهها بسط داد، ما نه فقط چیزی به دست نیاوردهایم بلکه چیزهای زیادی را هم از دست دادهایم. آقای روحانی باید بداند که بناست فردای توافق هستهای هم کشور را اداره کند. اگر آمریکاییها قصد دارند منازعه راهبردی را با ایران ادامه بدهند و به تحریمها هم در عمل دست نزنند، پس بهتر آن است که ایران در حالی با طراحیهای جدید آمریکا مواجه شود که دارای یک زیرساخت غنیسازی فعال است نه در حالی که برتری راهبردی خود در این حوزه را واگذار کرده است. به عبارت دیگر اگر قرار است همچنان تحریم بمانیم، بهتر است با غنیسازی تحریم باشیم نه بدون آن!
در داخل ایران هم، اگر نتیجه مذاکرات این باشد که دولت کنترل افکار عمومی را از دست بدهد و در وضعیتی قرار بگیرد که تحت فشار افکار عمومی مجبور به تغییر مکرر محاسبات خود در دیگر حوزههای امنیت ملی باشد، توافق هستهای یک حفره راهبردی بزرگ بر سر راه دولت ایجاد خواهد کرد. توافق هستهای تنها در صورتی ارزش دارد که سرمایه مقاومت در سایر حوزهها باشد. دولت تاکنون علامتی از خود نشان نداده است که بتوان باور کرد پس از توافق هستهای رفتار مقاومتی در مقابل آمریکا در پیش خواهد گرفت. به این ترتیب شاید نظام برنده یک توافق هستهای باشد اما دولت در این میان یک جامانده بزرگ خواهد بود.
Sorry. No data so far.