مراسم رونمایی از طرحهای جدید نوشتافزار ایرانی اسلامی محصول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پیش از ظهر امروز، 26 مرداد ماه، با حضور علیرضا حاجیانزاده، رئیس کانون و جمعی از فعالان این مرکز در تالار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد. حاجیانزاده در این مراسم با بیان اینکه هویت هر ملتی برگرفته از فرهنگ آن ملت است و از این جهت باید به این مقوله توجه ویژه داشت، گفت: فرهنگ سرلوحه خاستگاههای هر ملت است که جانمایه حیات هر ملتی را تضمین میکند.
وی ادامه داد: به همین دلیل رهبر فرزانه انقلاب اسلامی با توجه به اهمیت فرهنگ در جامعه و تأثیر آن بر هویت ملتها، سال جاری را با تمرکز بر دو مقوله «فرهنگ» و «اقتصاد» نامگذاری کردند و در این نامگذاری، فرهنگ را ذیل اقتصاد قرار دادند. ایشان در سخنان خود بر این تأکید دارند که باید مراقب رخنههای فرهنگی باشیم. از این رو و با توجه به بیانات رهبر انقلاب، در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر خود تکلیف میدانیم که به رخنههای فرهنگی بپردازیم. یکی از رخنههای فرهنگی در سالهای اخیر تغییر ذائقه آرام مردم توسط دشمن است. دشمن تلاش دارد تا از این طریق ذائقهها را به سمت شخصیت و نمادهای غربی ببرد و به طور مشخص هم این کار را از دوران نوجوانی انجام میدهد.
رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یادآور شد: در این زمینه نمادهای ایرانی اسلامی میتواند به جلوگیری از رخنههای فرهنگی کمک کند. هویت ملتمان در فرهنگ و میراث تاریخی ما نهفته است. به همین دلیل انتقال فرهنگ عمدتاً از طریق زبان، خط، اسطورهسازی و… صورت میگیرد. این در حالی است که جریانی در سالهای اخیر به صورت هدفمند برای ایجاد زمینه ارتباط هرچه بیشتر نوجوانان و کودکان با شخصیتهای غربی ایجاد شده است.
وی ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با توجه به اهمیت فعالیت در زمینه نوشتافزار با رعایت دو شاخصه حفظ ارزشها و ایجاد زیبایی و جذابیت برای مخاطب اقدام به طراحی نوشتافزار با استفاده از نمادهای اسلامی ایرانی کرده است.
کوروش پارسانژاد، سرپرست گرافیک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مدیر نوشتافزارهای ایرانی اسلامی این مرکز در ادامه به سخنرانی پرداخت. وی در ابتدا به چگونگی طراحی نوشتافزارهای امسال اشاره کرد و گفت: دلمشغولی من در سالهای اخیر میان دانشجویان و حتی همکارانم این بود که گرافیک ایرانی چیست و چه ویژگیای دارد؟ این پرسش سالها ذهن من را کنجکاو کرد که در نتیجه به مطالعه در این رابطه پرداختم. در ابتدای کار گمان میکردم که میتوان با استفاده از نمادهای ایرانی میتوان به یک گرافیک ایرانی دست پیدا کرد، اما کمکم متوجه شدم که این قضیه گستردهتر از این مورد است.
وی ادامه داد: در حین مطالعه خود به نظریه کارشناسان یونانی رسیدم که به ارائه تعاریفی از هنر ایرانی پرداخته بودند. از نظر آنها هنر ایرانی هنری ماکسیمال است که به دلیل اعتقادی مبنی بر عدم ورود شیطان به طرح از تمام زمینه خود استفاده میکند؛ این در حالی است که هنر غربی معمولاً مینیمال است و پشت آن محتوای خاصی نیز وجود ندارد. این موضوع را میتوان هم در هنر ایرانی و هم در هنر اسلامی دید.
پارسانژاد یادآور شد: با توجه به این ویژگیها، دفاتر مشق امسال را نیز طراحی کردیم. تلاش داشتیم تا از نمادهای غربی دوری کنیم، اما به مقابله با آن نپردازیم. بر همین اساس طرحهای نوشتافزارها را برای سه گروه سنی کودک، میانی و بزرگسالان طراحی کردیم. سعی کردیم تا طرحها از زیبایی بصری برخوردار باشند. در این طرحها علاوه بر استفاده از طرحهای «دارا» و «سارا» از تصاویر عروسکهای بومی در دیگر استانها، نقوش سفالی، طرح فرشها و قالیها و … نیز استفاده کردیم.
در انتهای این مراسم نیز از 40 طرح جدید نوشتافزار ایرانی اسلامی تولید شده در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز رونمایی شد. علاقهمندان برای تهیه این دفاتر میتوانند به مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور مراجعه کنند.
Sorry. No data so far.