روزنامه اصلاح طلب اعتماد در راستای هجمه های اخیر افراطیون به احکام اسلامی نظیر قصاص، درصدد قبح زدایی از کشف حجاب برآمد و در یادداشتی مغالطه آمیز نوشت حجاب صرفا مسئله ای عقیدتی است و رعایت نکردن آن، امنیت اجتماعی را به هم نمی زند!
این روزنامه در راستای خط خبری رسانه های ضدانقلابی همچون من و تو و بی بی سی فارسی که همواره ضدیت خود با حجاب را نمایش می دهند در شماره روز چهارشنبه گذشته خود نوشته است: «اگر کسی نماز نخواند، قطعا برخورد امنیتی و قضایی با او راهحل نیست، زیرا نخواندن نماز، امنیت و نظم را نقض نمیکند، در حالی که از نظر مسلمانان این عبادت خیلی مهم است. در مقابل توقف خودرو در محل ممنوع، با عکسالعمل و جریمه پلیس مواجه میشود که به معنای برخورد حقوقی و امنیتی است. حال پرسش این است که طرحکنندگان مساله حجاب از کدام منظر به موضوع نگاه میکنند؟ آیا فقدان حجاب نظم و امنیت را به هم میزند یا یگ گزاره دینی در خطر قرار میگیرد؟ اگر دومی است، در این صورت باید گفت عدم رعایت حجاب اهمیت بسیار کمتری از ترک نماز یا روزه یا سایر احکام دینی دارد، پس چرا به این احکام پرداخته نمیشود؟ ولی اگر از منظر دیگر، یعنی برهمزننده نظم اجتماعی به موضوع نگاه شود، در این صورت اصلیترین روش برای برخورد با مساله، پلیس و دادگاه است و شیوههای دیگر در مراتب بعدی قرار میگیرند. البته در این صورت باید چند نکته را روشن کرد.
اول اینکه چه حدی از بیتوجهی به حجاب نظم اجتماعی را تهدید میکند؟ آیا این حد مربوط به حجاب شرعی است؟ در این صورت آیا میتوان گفت عدم رعایت حجاب شرعی در هر حدی که باشد، نظم اجتماعی را تهدید میکند، قطعا پاسخ مثبت نیست، همان طور که نخواندن نماز هم ربطی به نظم اجتماعی ندارد. تعیین این حد بسیار مهم است. حتی در مکانهای گوناگون نیز حد مذکور فرق میکند.»
نویسنده این یادداشت که گویا نظم اجتماعی و امنیت در جامعه اسلامی را امری جدای از دین و شریعت می داند در پایان نوشت: «بنابراین مساله حجاب ربطی به نظم اجتماعی ندارد، پس اگر چنین است چرا رعایت حجاب را برای زنان غیرمسلمان و حتی خارجی ها الزامی می کنند؟ و اگر مساله مربوط به نظم اجتماعی است چرا در فیلم ها از معیارهای کاملا دوگانه استفاده می شود؟ و نیز چرا اصرار دارند که زنان ایرانی در خارج یا برنامه های خارج از کشور نیز باحجاب ظاهر شوند، آنجا که ربطی به نظم اجتماعی در ایران ندارد؟ پس مساله عقیدتی و انجام یک دستور دینی است»
گرچه مغالطه این استدلال روشن و نیازی به پاسخ ندارد امام ذکر این نکته مفید است که دین مورد نظر نویسنده یادداشت، یک دین فردی و سکولار است که ارتباطی با اجتماع و امنیت و نظم ندارد.
گفتنی است علاقه وافر برخی روزنامه های جریان اصلاح طلب به انتشار مطالبی علیه حجاب و مشکل آنها با حجاب بیش از آنکه مساله ای بینشی و ناشی از یکخطی سیاسی باشد یک مساله انگیزشی و ناشی از رفتار و سلوک شخصی غیر متدینانه و ظاهر غربی شده گردانندگان و خبرنگاران این طیف روزنامه هاست به گونه ای که نگاهی به صفحات برخی خبرنگاران و نویسندگان این روزنامه ها در شبکه های اجتماعی و مشاهده عکسهای منتشر شده از آنها به خوبی این مدعا را تایید می کند.
رانندگی یک انتخاب شخصی است پس راننده می تواند هر جور دلش خواست رانندگی کند!
اینکه میشه قانون جنگل
خوب منظور مخالفان حجاب هم همین است!! می گویند بگذارید مردم مانند حیوانات در هم بلولند و مانند گربه ها در خیابان جفت شوند.
بنده اشتباها به این نظر مثبت دادم
آخه عاقل اگه به همون اروپای خودت هم بری این حرفو بزنی بهت می خندند واقعا تو کشور ما بر سر عقل بعضی ها چی اومده که این حرفارو می زنند.
این جمله یک لطیفه بود برای توضیح میزان زشتی حرف کسانی که می گویند چون دین اختیاری است باید حجاب هم اختیاری باشد.
آخر چرا نکته را نمی گیرید؟
لعنهم الله. قاتلهم الله.
به خدا اینا یه مشته منافق نامرد هستند که خیلی مباحث ناجوانمردانه و مسموم رو توی کشور شیعه خونه امام زمان، سمپاشی میکنند…
ای منافقین نامرد! که هر چی کشید امام زمان علیه السلام از دست شماست.
این ادبیاتم رو مطابق خطبه 19 نهج البلاغه، در مخالفت با منافق و حتی ادبیات قرآن، نگاه کنید.
من نمیگم مثلا ادبیاتی طبق این آیات الهی دارم، ولی با اینا بایستی اینطوری رفتار بشود، سوسول بازی با این منافقین کثیف، اینا رو بیشتر جری خواهد کرد. به خدا قسم.
عقل واختیار که از آدم سلب بشه؛فرقی با حیواناتی که دوستان فرمودند؛نخواهدداشت! و لابد توی تمام کشورهایی که حجاب اجباری نیست؛مردمشون مثل گربه ها در تمام خیابانهاومحله هاشون علنأ ودا یمأجفتگیری میکنند!!! منظورم فقط کشورهای غربی یا اروپایی نیست ها! یک ذره تأمل وانصاف هم قبل از نظر دادن فکرکنم بدنباشه.من شخصأباکشف حجاب موافق نیستم. ولی بین کشف حجاب و حجاب اختیاری فاصله زیادی هست وباید فرق بین این دو رو همه متوجه باشند.همونقدرکه کشف حجاب اجباری توسط رضاخان غلط بود ؛ حجاب اجباری هم همون طوریه.اختیار نعمتی است که خدا به انسانها عطا کرده ودر روز جزا هرکس که از این نعمت اشتباه استفاده کرده باشه؛بایدپاسخگو باشه!!! فقط خواهشأبدون استفاده از کلمات رکیک بحث کنیم! ممنون از همه دوستان.
وای بر شما. مثل اینکه بگویید قوانین راهنمایی و رانندگی هم سلب عقل و اختیار از رانندگان است و راننده باید باغقل خودش تشخیص بدهد که چه طور رانندگی کند!!
اما والله در تمام کشورهایی که حجاب نیست مردم دقیقا مثل گربه ها در خیابان با هم جفت می شود. نگاهی به آمار هولناک دوستی ها و عشقهای خیابانی بکنید و آمار بلند بالای سقط جنین را در همان کشورها ملاحظه کنید تا بفهمید بشریت از حد سگ و پگربه ها هم بیشتر سقوط کرده است.
حجاب قانون خدا است و باید اجرا شود ولو عده ای خوششان نیاید. زندگی در جامعه اسلامی اختیاری است و هر کسی دلش خواست می تواند زیر حاکمیت اسلام باشد یا نباشد. اما هر کس زندگی زیر حاکمیت اسلام را انتخاب کرد ناگزیر از اطاعت از دستورات اسلام است. درست شبیه پذیرش تابعیت هر کشوری. یا همان طور که رانندگی اختیاری است اما اطاعت از قوانینش اجباری است. زنی هم که مایل نیست حجاب داشته باشد می تواند در خانه بماند.
ما این جمهوری اسلامی را با خون دهها هزار شهید به دست آورده ایم و بالاترین بهایی ممکن را برای حاکمیت اسلام پرداخت کرده ایم.
کسانی که از حاکمیت اسلام خوششان نمی آید لااقل باید بهای مشابهی پرداخت کنند تا حکومت مورد علاقه خود را برپا کنند.
اختیار که در همه جا جایز نیست یا حداقل عاقلانه نیست. الان شما میدانید مثلا ربا، به ضرر دنیا و آخرت انسان است یا نه؟
الان خیلی از کارشناسان روی این قضیه هنوز که هنوزه بحث میکنند. ولی خدا و رسولش یک کلمه گفتند ربا حرام است. حالا هی از اختیار دم بزنیم که بابا هر کسی خواست با اختیار خودش گردش مالی و اقتصاد خودش رو توجیه بکنه… نمیشه که. پناه بر خدا از عدم شناخت و سستی در اعمال.
درسته برخورد با بد حجابی لازمه اما اول باید برخورد فرهنگی انجام بشه. تو یه تحقیقی که انجام شده اکثر افراد به عرف جامعه نگاه میکنن نه عقاید خودشون یا عقلانی و درست بودن کارشون
کار فرهنگی به صورتی که در کشور ما اجرا می شود یعنی حرف مفت. مردمی که با خوردن مال حرام و مخصوصا ربای بانکی حیا و غیرتشان را از دست بدهند با هیچ برنامه فرهنگی جذب نخواهند شد. کار فرهنگی واقعی حلال کردن سفره مردم است.