عباس خالقی تبار در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با اشاره به فرصت های پیش آمده برای توسعه تجارت ایران با روسیه گفت: اولین تاریخچه مبادله ایران با روسیه به سال 1319 و در زمان انعقاد عهدنامه تجارت و دریانوردی برمی گردد که در آن امکان تهاتر کالا به کالا با این کشور فراهم شده بود، این در شرایطی است که امروز روسیه به یک قاره تشبیه می شود که 11 درصد از مساحت خشکی های دنیا را دربر گرفته و همین امر بازار 150 میلیون نفری مصرف کنندگان را پیش روی علاقه مندان به تجارت با روسیه قرار می دهد.
مدیرعامل مرکز آموزش موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: مدل مصرفی روسیه مبتنی بر واردات و مصرف گرایی است و این کشور تولید کننده اقلام پر مصرف خود محسوب نمی شود ضمن اینکه هم اکنون فضای سیاسی و حاکمیتی موجود در روسیه نیز به دلیل تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا به نحوی است که زمینه برای حضور بیش از پیش جمهوری اسلامی ایران در بازار این کشور فراهم شده است.
وی تصریح کرد: روسیه تمایل زیادی به بهره مندی از فرصت های تجاری ایران دارد و از رئیس جمهور تا کارخانه داران در حال تفاهم سیاسی و اقتصادی با تجار این کشور هستند.
خالقی تبار در ادامه ویژگی بازار روسیه را کیفیت دانست و گفت: رفتار مصرف کنندگان روسی با مصرف کنندگان افغان و عراقی تفاوتهایی دارد و قیمت عامل تعیین کننده برای آنها به حساب نمی آید بلکه مصرف کنندگان روسی به دنبال کیفیت در سطح بازارهای اروپا هستند.
این مقام مسئول در مرکز مطالعات و پژوهش های بازرگانی خاطرنشان کرد: تراز تجاری روسیه به نفع صادرات این کشور مثبت است و علی رغم اینکه روسها 350 میلیارد دلار کالا وارد می کنند، 500 میلیارد دلار نیز صادرات کالایی دارند که بیشتر متمرکز بر نفت، انرژی و کانی های پر بها است.
وی، عمده واردات روسیه را مواد غذایی و تبدیلی، میوه، صیفیجات، خشکبار، اقلام سوپرمارکتی، مصالح ساختمانی، قطعات پلاستیکی و لاستیکی و قطعات خودرو دانست.
وی از برگزاری همایش کاربردی تجارت با روسیه از سوی موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی خبر داد و گفت: این همایش با محور شناخت روش های مناسب حمل و نقل کالاهای ایرانی به روسیه، معرفی نیازهای کالایی این بازار، بررسی فرصت های روز و آتی تجارت با روسیه و معرفی کالاهای ایرانی دارای مزیت جهت تجارت با این کشور است.
Sorry. No data so far.