گروهی اعتقاد دارند به خاطر صدماتی که حضرت زهرا(س) پس رحلت پیامبر(ص) متحمل شدند و جنینشان سقط شد، باید آن ایام را به سوگواری بپردازند، گروهی دیگر نیز معتقدند در منابع متقدم چیزی به عنوان ایام محسنیه وجود ندارد.
یک ـ دو روز اخیر و در پی انتشار ناقص سخنان حسن رحیمپور ازغدی درباره حضرت محسن، شبهاتی در فضای مجازی مطرح شده، از جمله اینکه آیا ایامی به نام «ایام محسنیه» وجود دارد، آیا باید این ایام را به سوگواری و عزاداری پرداخت، آیا کسانی که قائل به ایام محسنیه هستند بدعتگذاری کردهاند و…
برای بررسی این موضوع بر آن شدیم به دیدگاه اجمالی موافقان و مخالفان «ایام محسنیه» میپردازیم و نتیجهگیری اصلی را به مخاطبان گرامی واگذار میکنیم.
*موافقان: شهادت حضرت محسن(ع) در منابع شیعه و سنی نقل شده است
موافقان برگزاری ایام محسنیه اعتقاد دارند که به علت صدماتی که حضرت زهرا(ع) پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) از 28 صفر دیدند و جنین شش ماهه ایشان در اثر ضربات وارده به پهلو سقط شد، بنابراین باید به عزاداری پرداخت، به همین منظور حد فاصل 28 ماه صفر تا 8 ربیعالاول را به نام «ایام حسنیه» هیأت میگیرند.
برخی از این افراد به فرازی از خطبه 27 نهج البلاغه امام علی(ع) خطاب به اهل کوفه استناد میکنند که فرمود: «وَ لَقَدْ بَلَغَنِی أَنَّ الرَّجُلَ مِنْهُمْ کَانَ یدْخُلُ عَلَى الْمَرْأَةِ الْمُسْلِمَةِ وَ الأُخْرَى الْمُعَاهِدَةِ فَینْتَزِعُ حِجْلَهَا وَ قُلُبَهَا وَ قَلائِدَهَا وَ رُعُثَهَا مَا تَمْتَنِعُ مِنْهُ إِلَّا بِالاسْتِرْجَاعِ وَ الاسْتِرْحَامِ ثُمَّ انْصَرَفُوا وَافِرِینَ مَا نَالَ رَجُلا مِنْهُمْ کَلْمٌ وَ لا أُرِیقَ لَهُمْ دَمٌ فَلَوْ أَنَّ امْرَأً مُسْلِماً مَاتَ مِنْ بَعْدِ هَذَا أَسَفاً مَا کَانَ بِهِ مَلُوماً بَلْ کَانَ بِهِ عِنْدِی جَدِیراً»، به من خبر رسید که مردی از لشکر شام به خانه زن مسلمان و غیر مسلمان که در پناه حکومت اسلام بود وارد شد، و خلخال و دستبند و گردنبند و گوشوارههای آنها را به غارت برد، در حالی که هیچ وسیلهای برای دفاع، جز گریه و التماس کردن، نداشتند، آن حمله کنندگان با غنیمت فراوان رفتند بدون اینکه حتی یک نفر از آنان، زخمی بردارد و یا قطره خونی از آنها ریخته شود، اگر برای این حادثه تلخ، مسلمانی از روی تاسف بمیرد، ملامت نخواهد شد و از نظر من سزاوار است.
با این وجود، اینکه ایام محسنیه تا چه اندازه مورد تأیید علما و بزرگان دینی باشد، باید از طریق دفاتر و استفتائات جستوجو کرد، اما قطع به یقین شهادت حضرت محسن(ع) مورد تأیید اکثر علماست، در ادامه به برخی از کتابهایی اشاره میشود که به بیان ماجرای شهادت حضرت محسن(ع) پرداختهاند:
1- قاضی نُعمان مغربی، متوفی 363 هجری، الأُرجوزة المختارة: ص89-90.
2-محقّق اردبیلی نیز آن را آشکار و غیر قابل انکار دانسته است: رسالة اصول دین (هفده رساله)، ص306.
3- ابن ابی جمهور احسائی گفته است: ثقات آن را در کتب سیر و تاریخ آوردهاند: المجلّی، ص434.
4- شیخ طوسی به اجماع و اتّفاق شیعه در این مورد تصریح کرده است: تلخیص الشّافی، ج3، ص156.
5- شیخ محمدحسین آل کاشف الغطاء اجماع و اتّفاق شیعه در این مورد تصریح نموده است: جنّةالمأوی، ص 133.
6- شیخ عبدالجلیل قزوینی رازی، متوفّی 560 هجری: کتب شیعه و سنّی بر نقل آن (شهادت محسن بن علی)، اتّفاق دارند: کتاب النّقض، ص317 و در الارشاد شیخ مفید، «اللهوف» سید بن طاووس…
همچنین هجوم به خانه وحی و هتک حرمت دختر پیامبر اکرم(ص) در معتبرترین منابع اهل سنت مانند المصنف تألیف ابن ابی شیبه استاد بخاری، ج8، ص490، شماره4549، انساب الاشراف، تألیف بلاذری، ج1، ص586، الإمامه و السیاسه، تألیف ابن قتیبه(213-276)، ج2، ص13012، تاریخ طبری، تألیف طبری(224-310)، ج2، ص443، اسیتعاب، تألیف ابن عبدالبر، (368-463) ج3، ص972 آمده است.
*مخالفان: ایام محسنیه در آثار متقدم شیعی نیامده است
از دیدگاهی دیگر مخالفان معتقد هستند که در منابع قدیمی تشیع روایاتی مبنی بر بزرگداشت ایام محسنیه نقل نشده و تنها در منابع متأخر از 200 تا 300 سال پیش تا کنون مطرح شده است و با توجه به اینکه ماه ربیعالاول ماه شادی و سرور اهل بیت است که در روز نهم آن سالروز آغاز امامت ححضرت ولیعصر(عج) و روز هفدهم هم سالروز ولادت آخرین پیامبر الهی(ص) و ذریه پاکش حضرت امام جعفر صادق(ع) است، باید در این ماه به شادی پرداخت.
همچنین این دسته به برخی بیانات مقام معظم رهبری استناد میکنند که معظمله میفرماید: «ایجاد اختلاف میان شیعه و سنی چه در سطح جهان اسلام و چه در داخل ایران، خط استراتژیک بیگانگان بوده است» و «تفرقهافکنی میان شیعه و سنی ابزار همیشگی دشمنان اسلام بوده است».
*نتیجهگیری:
البته آنچه در نوع نگاه اول به بزرگداشت ایام محسنیه باید بدان توجه کرد، برداشت عقلی و ذوقی به این مسأله است، چنانچه این روزها برای بزرگداشت برخی افراد چه دانشمند و عالم هر سال مراسم بزرگداشتی برگزار میشود، مانند روز برزگداشت شیخ مفید، علامه حلی، ابوعلی سینا و…، پس پاسداشت این واقعه و مصیبتهایی که بر حضرت زهرا(س) رخ داده است، خللی بر دین وارد نمیکند و نمیتوان گفت بدعتی در این ماجرا صورت گرفته است، بر این اساس انجام کارهایی نظیر عزاداری در اوقات غیر مرسوم اگر به نوعی استناد به دین و یا متون دینی داده نشود و تنها به عنوان عرض ارادت به ساحت بزرگان دین انجام شود، هیچ منعی ندارد و بدعت محسوب نمیشود، اما با این وجود، توجه به شرایط کنونی جهان اسلام و دقت ویژه به مسأله وحدت میتواند راههای دیگری را پیش روی ما قرار دهد.
البته خوب است که شیعه تا ظهور امامش عزادار باشد.
چرا؟
از خودت ميگوئي يا دين ما اينطور گفته؟
كجاي دين گفته؟
صريح گفته يا استنباط تو اين است؟
عزیزم حرف دین است. ا
قاال الصادق علیه السلام :
شيعتنا خلقوا من فاضل طينتنا يفرحون لفرحنا يحزنون لحزننا
حالا از شما می پرسم. به نطظر شما آیا امام زمان علیه السلام که از طولانی شدن غیبت و دیدن اینهمه ظلم جاری در جهان خوشحال است یا محزون؟
اگر می دانیم امام ما محزون است – که حتما هست- خوشحالی و جشن شیعه چه معنایی دارد؟
امامی که صبح و شام در حال زاری و گریه است و خودش خطاب به جدش می فرماید
– لاندبنک صباحا و مساء و لابکین لک بدل الدموع دما..
واقعا تا زمانی که این غصه ادامه دارد چه حای شادی است؟
دلیل اینکه ظهور به تاخیر افتاده هم این است که ما خیلی وقتها در عین زندگی در غیبت احساس شادی می کنیم!
امام صادق علیه السلام فرمودند:
اگر مردم در آخرالزمان همان کاری را کنند که امت یونس کردند که همه یکدل و همزبان و از صمیم قلب و با اضطرار نجات پیامبرشان را از خدا خواستند آنها هم بخواهند،.خدا امر فرج را یک شبه امضا میکرد
متاسفانه ما یادمان رفته که قرار است شیعه باشیم و ما هم دوست داریم مثل بقیه مردم گاهی جشن داشته باشیم و شادی تجربه کنیم!
شادی؟
بدون امام؟
هرگز.
تازه حضرت زهرا علیها السلام بهترین الگو و اوج حقیقت تشیع است. او همسر امام و نزدیک ترین کس به امام بود و دایم امام را می دید اما از روزی که ظلم به مقام امامت آغاز شد تا روز شهادتش دایم در حال ندبه و گریه بود.
سلام
فرمايشتان قدري!!! بي منطق است.
استناد كرده ايد به عبارت «يفرحون لفرحنا و يحزنون لحزننا» و از اين عبارت نتيجه گرفته ايد كه «البته خوب است شيعه تا ظهور امامش عزادار باشد»
يعني وقتي حضرات معصومين سلام الله عليهم، دستور داده اند كه براي شادي شان شاد باشيم، شما گفته ايد كه تا ظهور حضرت بقية الله محزون باشيم!!!
بعد هم يكسري مسائل را كه باعث غم حضرت ميشود را به تمام لحظات و ايام حضرت تسري داده ايد و بعد قياس به نفس كرده ايد كه “واقعا تا زمانی که این غصه ادامه دارد چه جای شادی است؟”
عزيزم
اين گونه استدلال نمودن به بدعت گذاشتن در دين منجر ميشود.
من و شما اگر قرار باشد به مسائل مختلف ديني به صورت يكطرفه و زاويه دار نگاه كنيم، اسلام هم مثل مسيحيت دچار تندروي و كندروي ميشود.
عزيزم شايد شما عاشق حضرت بقية الله هستيد و غم سراسر وجودتان را گرفته است اما شما متوجه فرمايشات ديگر حضرات معصومين نيستيد كه مثلا در جاي ديگر فرموده اند غم مومن در دلش و شادي اش در صورتش است.
يا نه!
اصلا طبق استدلال غلط حضرتعالي، بعد از واقعه عاشورا، هيچ يك از حضرات معصومين سلام الله عليهم نبايد روز غيد غدير را جشن ميگرفتند چون روز عاشورائي اتفاق افتاده و ثاري هست كه هنوز خون ميطلبد و ……
جناب اصفهانی عزیز
استدلال به دلخواه من و شما نیست که رد کنید و بدعت هم این نیست که چون دلتان نمی خواهد بگویید بدعت است. با این حرف شما العیاذ بالله خود امام زمان که می گوید هر صبح و شام برای جدش خون گریه می کند بدعتگذار است.
اینکه وقتی جواب ندارید بگویید حرفت بی منطق است خودش عین بی منطقی است.
اما اینکه گفتید غم مومن در دلش است و شادی در صورتش را می دانید مال کیست؟ حدیث رسول الله است در مدینه. یعنی در زمان حاکمیت معصوم. اگر قرار بود این معنا خارج از حاکمیت معصوم معنا داشته باشد حضرت زهرا علیها السلام اولین اجرا کننده این حدیث می بود. آنکه مومن خنده و رو و شوخ است مال مومنی است که زیر
پرچم امام است. مثل جبیب بن مظاهر که شب عاشورا شادی می کرد. این شادی معنی دارد. در اسلام شادی بی معنی و از سر غقلت مذموم است و نداریم.
شادی اسلام هم شادی به خاطر خدا است و به خاطر کارهای نیک. البته آن را هم می گوید فراموش کنید و گناهان خود را به خاطر آورید.
فیلضحکوا قلیلا و لیبکوا کثیرا
کدام یک از ما واقعا خیالمان از بابت قیامت راحت است ؟ چرا فکر نمی کنیم ممکن است درست در وسط همین غقلت و شادی مرگمان برسد؟
تازه خود پیامبر هم هرگز شادی به معنای آنچه شما فکر می کنید نداشت. حداکثرش این بود که تبسم می نمود. حتی یک روایت نمی یابد که پیامبر با صدا خندیده باشد و یا شادی نظیر آنچه الان مد نظر شما است داشته باشد.
اما خوب کاری کردبد به بحث اعیاد اسلامی اشاره کردید. در اسلام همه اعیاد – به جز دو تا- جایی برالی جشن و شادی های مرسوم نیست. عید غدیر است؟ غیدالله الاکبر است؟ باید چه کار کرد؟ باید روزه گرفت! حتی در مورد احادیثی که در مورد عید نوروز هم هست هست که روزه بگیرید. عید اسلام اصلا با جشن های ما مطابقت ندارد.
اگر توانستید یک روایت پیدا کنید که مثلا ائمه گفته باشیند چراغانی کنید و شیرینی بدهید و نظایر آن! چرا گفتند صل ارحام کنید. از متمندان دستگیری کنید. و نظایر آن. یعنی به تبرک امروز کارهای خیر و ثواب را چند برابر کنید. اما بزن و بکوب و جشن و اینها؟ ابدا. همچین چیزی در اسلام نیست. عید در اسلام برای تبرک و انجام کارهای خیر است یعنی در این روزها ثواب کار خیر بیشتر از روزهای عادی است. نمی دانم چه شده که ما عید را جشن معنا کرده ایم.
البته دو عید استثا هستند ، عید قربان و فطر که نماز این دو عید را باید باید امام بخواند. اتفاقا حدیث داریم که در هر قربان و فطر غم آل محمد تازه می شود چون می بینند مناصب الهی آنان در اشغال دیکران است.
آقای محترم!
مشکل شیعه این است به زندگی مانند فیر شیعه عادت کرده و غیبت را پذیرفته است.
نمی دانم سیاحت غرب آقا نجفی قوچانی را خوانده اید یا نه. اما در آخر آن کتاب می بینید که آقا نجفی می گوید چطور ارواح مومنین در بهشا برزخی در شادی و تنهغم باشند وقتی امام ما هنوز غریب و بی یار است. آیا او هم بدعت گذار است؟ نه. شیعه است.
بخدای کعبه قسم، اگر شیعیان متوجه شوند که باید به رنگ امام شوند یک روز هم غیبت ادامه نخواهد یافت. اما مشکل این است که ما زندگی در غیبت را
پذیرفته ایم. می خواهیم شاد باشیم.
این را هم بگویم، عربهای صدر اسلام معنای ثار را خودشان می دانستند و نیازی نبود که مجددا برایشان معنا شود. اما همه ائمه اصرارشان بر هم گرفتن ثار بود. منتها مردم می خواستند زندگیشان را بکنند و امام هم در این حالت وظیفه ای ندارد برای اجبار و تحمیل به مردم.
حالا کسی دوست ندارد اسم ایام محسنیه را نیاورد. اما مانع از اصل ذکر مصیبت نشوید. ضمنا برداشتن علامت و امثال آن است که بدعت است و در آن حرفی نیست. دل باید مغموم باشد.
به گزارش «شیعه نیوز»، آیت الله میلانی از فضلای حوزه علمی قم در پاسخ به سوالی در خصوص شبهه افکنی ها در خصوص ایام محسنیه و حضرت محسن بن علی (علیه السلام) بیانیه را صادر نمودند که به شرح زیر است :
بسمه تعالی
هیچ مسلمانی تردید ندارد که حضرت زهرا (علیها السلام) فرزندی به نام محسن ـ که رسول الله (صلی الله علیه وآله) نامگذاری کرده بودند ـ داشتهاند، آنگاه سؤال میشود: این فرزند اگر متولّد شده کجا رفته و چه شده؟ و اگر سقط شده، چرا و چه کسی باعث شده؟
آیا این موضوع سزاوار بحث و تحقیق نیست؟!
دیگر اینکه: همه شیعیان ـ حتی عوام ـ میدانند قضیّه حضرت محسن (علیه السلام) از طرفی به ماجرای بیت و از طرفی به ماجرای سقیفه ارتباط غیر قابل انفکاک دارد. آیا گویندهی کلام مذکور این حقیقت را نمیداند؟ و آیا نمیداند که این کتاب قطور فقط یک جلد از حوادث صدر اسلام و زندگانی حضرت صدیقه طاهره است؟ اگر میداند، پس باید استغفار نماید و رسماً اقرار به اشتباه کند، و اگر نمیداند پس در این امور دخالت نکند که امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودهاند: رحم الله امرءًا عرف قدره ولم يتجاوز طوره.
علي الحسيني الميلاني
17 محرم الحرام 1436
بنابراین همان چیزی که آیت الله میلانی گفته اند
در مورد چیزی که سواد ندارید صحبت نکنید
آقا باید برود توبه و استغفار کند و بداند باید جواب این صحبت ها را به حضرت زهرا بدهد
عزیزانم بدانید که ما به خاطر وحدت نمی توانیم پا روی اصول هایمان بگذاریم
حضرت زهرا س اصول است اصول!!!!!
به حسن خمینی شهر
کسی نگفت پا روی اصول بگذارید. عزاداری کنید و مدح هایحماسی بخوانید اما لزومی ندارد تفرقه انگیزی کنید. لزومی ندارد علنا لعن کنید. حق ندارید بدعت قمه زنی را ادامه دهید.
اما خود ذکر مصایب خیلی هم خوب است.
مثل اینکه فراموش کرده اید که عصر غیبت ؛ عصر حزن و غم و اندوه است . این مطلبی عقلی است که اگر امام زمان از مردم و رعیت خودش غیبت کرده است برای رعیت ماتم و حزن و اندوه در پی دارد و تا از این غیبت باز نگردد این ماتم و حزن و غم بر قرار است . مگر اینکه از غیبت امام زمان خونسرد و خوشحال باشیم ! این حرفی بی ارزش است .
این همه نوحه سرائی در غیبت امام زمان تنها مربوط به ایامی خاص نیست . تا غیبت برقرار است این نوحه و غم هم برقرار است . اگر کسی اهل دقت باشد این را بخوبی می فهمد
اقراط و تفریط هردو اشتباه است. والسلام
و آن وقت شما فکر می کنید که میل شما همان میانه روی است؟
میانه روی فقط تبعیت از امام است. نه جلوتر و نه عقبتر.
این جناب ناشناس شدییییییییییدا انجمنی میزنه هاااااااا!!
عزیزان باهرگونه فتنه انگیزی علیه اسلام باید مبارزه کرد.خطرناکترین افراد هم همینایی هستن که به اسم اسلام و امام زمان هرچی دوس دارن به هم میبافن.
بصیرتی که رهبر اینهمه تاکید دارن روش همینجا بکار میادا.لطفا فتنه را در نطفه خفه کنید.
الا لعنت الله علی القوم الظالمین
من هر چه هستم و هر که هستم برای تو دلیل نمی شود. وقتی استدلال نداری ناچاری گوینده تخریب کنی. برای تو و امثال تو ما قال مهم نیست. من قال مهم است.. اگر یک جمله پاسخ منطقی داشتی به فکر افترا زدن نمی افتادی. وقتی اینچنین در مقابل یک دلیل ساده مخلوق ظعیفی در می مانی در قیامت و در پاسخ به خالق چه خواهی کرد.
پس بگذار بگویم اتفاقا ادبیات تو بسیار به شیطان پرستها می خورد. کسانی که هدفشان فقط و فقط خاموش کردن نور الهی و یاد امام است. کسانی که هر صدایی برای یادآوری وظایف منتظران بلند می شود آن را حجتیه ای می نامند تا شنیده نشود و صدا در گلوی صاحبش خفه شودو این وظیفه را هم به دستور شیطان انجام می دهند تا بیشتر در ظهور تاخیر بیندازند.
درست همانطور که مشرکان هزار و چهارصد سال پیش می گفتند گوشهایتان را ببندید و در آن پنبه بگذارید تا صدای محمد(صلی الله و علیه و آله) را نشوید که او ساحر است!
صاحبان تفکر امثال تو خطرناکترین دشمنان خدا و پیامبرند و شک نکن جنگ بزرگ ما و امام ما با همین افراد است. همانها که شیعه آنها را جهال آخرالزمان می نامد. البته جهان آخر الزمان شیطان پرستانی هستند که ادعای مسلمانی هم دارند.
یه دلیل میارم برات خوشکل…
من ی مادر دارم ک پیرو همین تفکره صبح تا شب زانوی غم بغل گرفته ک امام زمانم الان ناراحته وضع جامعه اینه چطور خوشحال باشم!!!!
6 تا بچه داره هر کدومشون ی جای ایرانن.. یکی اصفهان یکی تهران یکی همونجا ک ساکنن رفته خونه گرفته… همه دوسش داریم ولی نمیتونیم تحملش کنیم چرا چون داره غم امام زمانشو تو دلش نه رو لبش میاره…
دو تا از بچه هاش از دین متنفر شدن… منم ک دو ساله دین اختیار کردم تحمل رفتار حزن انگیزشون برام سخته… کوچک ترین چیزی اشکشو در میاره…
هر چی بهش میگم مامان خود امام زمان راضی نیست خونوادتو شوهرتو اینجوری از خودت دور کنی دلیلای عین عین عین شما میاره….
بعید میدونم با افکار مزخرف اندر مزخرف و متحجرانه ای مثل شما آقای محترم بشه روحیه ای برا مردم باقی گذاشت…
همین الانش ک داریم از صدا و سیمای مزخرفمون این مقدار کم و ناچیز از عزاداریو میبینیم ک محرممون شده همون ده روز و صفرم ک همین چند روز آخرش متهممیم ب همیشه عزاداران دیگه چ برسه ب اضافه کردن این صحبتای بی منطق جنابالی… اسلام دین اعتداله شاد موقع شادیغم موقع غم…
این صرفا ی نمونه ی عملی بود ک مثال زدم براتون ک خواهشا تموم کنین این افکار طالبانی و حجتیه ای رو…
مادر بنده با غمش برا امام زمان زندگیمونو پاشونده… تا بتونم جلو آدمایی مثل شما وایمیستم ک نگاه کاریکاتوریتون ب دین خفمون کرده!!!
خیلی از این آقایونی که ادعای فقه و فقاهت دارن باید منشور روحانیت امام رو یکبار مطالعه کنند
فقیهی که بدون در نظر گرفتن موضوعات احکام، حکم صادر میکنه و به تبعات اجتماعیش توجه نمیکنه خیلی خطرناکه
مثلا در مورد شب یلدای امسال ببینید چه گرفتاری و حساسیتی رو برای مردم درست کردند
و امثال آقای مکارم با تیزبینی دور هم نشینی شب یلدا رو که یک موضوع بود و تشخیصش با مکلّفین بلا اشکال اعلام کردند
در صورتیکه میشد به طور کلی حکمی رو بگن و خیلیا سوء برداشت کنند.
آقای شبیری زنجانی که فقیه اعلی مرتبه و استاد الفقهاء در قم هستند در دفاع از کلام آقای رحیم پور استدلال جالبی ارائه فرمودند:
افراط در عزاداری موجب تفریط جامعه در عزاداری میشود و باید حدّ عرفی را در عزاداری حفظ کرد و با بیان برخی حرفها به تغییر عرف جامعه در میزان عزاداری دامن نزد.
اصل عزاداری برای اهل بیت و مصائبشان در شرع ذکر شده اما مقدار و میزان آن به عهده تشخیص عرفی جامعه است
مثلا اینکه چند روز یا چند شب عزاداری شود؟
با بیان برخی حرفها این میزان را افزایش میدهند و موجب افراط در عزاداری و دلزدگی مردم از آنرا فراهم میکنند.
در ثانی شکوه عزای امام حسین به صورت مفصل در یک دهه را هم از بین میبرند و لوث میکنند.
و الحمد لله
به راد
این حرف های یاوه را از کجا آورده ای؟
اگر یک زنی در انجام وظیفه مادری و همسر داریش اهمال کرد تقصیر عزاداری است؟
آیا اینکه برخی عزاداران حتی نماز نمی خوانند و به جایش عزاداری می کنند تقصیر عزاداری است؟
اما آنکه فکر می کنید آن بچه ای که پای عزاداری بزرگ شود دجار افسردگی می شود!! آری. از نظر روانشناسان غربی شادی همان غفلت است و البته از نظر آنها ما یک مشت افسرده ایم و به این افسردگی افتخار می کنیم! اینها اگر می توانستند همه انبیا و حتی هنرمندان بزرگ و شاعران و عارفان را افسرده و دیوانه می نامیدند!
اما تا جایی که ما دیدیم بچه هایی که پای عزاداری و هیات بزرگ شدند همانها بودند که جانشان را کف دستشان گرفتند تا شما امروز به صدام خان دایی نگویید! آری. آنها با معیارهای شما دیوانه و افسرده بودند!
اما از نظر ما لذت واقعی را آنها می بردند.
شما این چیزها را نمی فهمید.
اعتدال در اسلام وجود ندارد. آنچه اسلام دارد عدالت است. عدالت یعنی حرکت بر مسیر حق و افراط و تفریط از مسیر حق است که باطل است. مثلا همه قمه زنی باطل است و هم نفی عزاداری.
اما اعتدال به معنای قاطی کردن حق و باطل از اساس در اسلام وجود ندارد.
به ابو احمد
این عرفی کردن دین است که بزرگترین خطر برای اساس دین است.
این عرف از کجا می آید؟
وظیفه علما این است که جامعه و همین عرف را اصلاح کنند نه آنکه آن را بپذیرند.
تازه کسی نگفت مردم به زور ببرید عزاداری کنند!
اما چرا جلوی آن کس که می خواهد عزادار باشد را می گیرید؟
شیعتنا خلقوا من طینتنا یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا
خوشحالی در خوشحالی اهل بیت و حزن و اندوه در حزن و انده آنها.
بعید است که آدم می بایست دایما در غم و غصه باشد. پس شادی اهل بیت یعنی چی؟
اینجا باید متخصصان دین سخن بگویند نه برداشت شخصی افراد
عزیزم!
اگر الان امام شما شاد است شما هم شاد باش.
شادی ما در همین انس با اهل بیت عصمت علیهم السلام باید باشد.آن شادی در غقلت همان است که امام سجاد علیه السلام می فرماید
و استغفرک من کلّ لذّه بغیر ذکرک. و من کلّ راحه بغیر انسک. و من کلّ سرور بغیر قربک..
در اسلام آن شادی مد نظر شما وجود ندارد. البته برای عاشقها.
کسی که عاشق نیست خوب برود شاد باشد. اما جلوی عاشقها را نگیرد.
عقل اینو می که وقتی بزرگترت از تو قهر کرده و رفته است باید گریه کنی و ناراحت باشی تا اینکه راه آشتی با او را پیدا کنی . قوم یونس هم همین را فهمیدند و با گریه و انابه به توبه رسیدند و مثال عالم اسلام هم باید همین باشد
بخدا قسم ظهور هم هم واقع نمی شود مگر وقتی مردم همین حقیقت را بفهمند و با همه وجود انباه کنند.
عزیز دل دینی که همه اش عزاداری باشه دافعه اش بیشتر از جاذبه اش میشه
این عزا غم نیست. آیا نمی بینید تاثیر یک اربعین را؟ فقط کسانی در این عزا شرکت می کنند به شادی واقعی آن دست می یابند.
شادی ما خوردن غم امام است/
احسنت به شما که تعصب روی اشخاص باعث نشد حقایق را انکار کنید
بارک الله
در حالی که قرنهاست روز شهادت بعضی از ائمه مانند حضرت امام علی النقی و امام محمد باقر علیهم السلام با بی خبری و بی اعتنایی بسیاری از شیعیان پر ادعا به شخصیت و عظمت آن حضرات سپری میشودحدودا 10سال پیش گروهک فتنه انگیز انجمن حجتیه با کمک فتنه انگیزان داخلی و فرقه ی تکفیری لاعنیه «شیرازی» که به بریتانیا متصل می باشند بدعتی را به اسم ایام دهه ی محسنیه! (مثل دهه عاشورا) تبلیغ کرده و شروع به گرفتن مراسم و هیئات سازی در بعضی از نقاط کشور مثل تهران و قم ومشهد واصفهان و….کردند این در حالی است که ایامی به اسم محسنیه تا پیش از این هیچگونه سابقه ای در شیعه وعلمای شیعه نداشته است. هدف این انجمن اختلاف انگیز و طرفدارانش فحاشی به خلفا به اسم عزاداری برای محسن ابن علی علیهالسلام وسپس انتشار فیلم این مراسم در مناطق سنی نشین کشور بوده و هست. اشاره تیزبینانه استاد رحیم پور ازغدی به ایام محسنیه و درست کردن ایامهای دیگر که قبل از این هیچ سابقه ای در جریان شیعه و علمای شیعه نداشته اشاره ای دقیق بود که پس از این افشاگری همانطور که انتظار می رفت طرفداران این انجمن منحرف به اسم دفاع از عزاداری و واکنش در برابر توهین به عزای اهل بیت! سعی در انحراف اذهان مردم کردند
میخوای کار زشت پورازغدی را با این اوهام ماست مالی کنی؟؟؟ به خدا واگذارش میکنم و سر پل صراط جلوشو میگیرم از این جسارت که به ان مظلوم کرده. خدایا خودت داد ما بستان.
خجالت هم چیز خوبیست.
این چه طرز صحبت کردنه. اصلا میفهمی درباره ی چه کسی صحبت میکنی؟
چی از حسن رحیم پور میدونی غیر از اسمش؟
چطور میتونی به یکی از پرچمداران شیعه اینطور بددهنی کنید!
اصلا حرف ایشان اینی که در این پست نوشته شده نیست.
ان شاالله هر انسان فهیم و عاقل و خردمندی که این حرفهارو بشنوه و بعد بره و اصل سخنرانی رو با دقت گوش کنه، خودش متوجه خواهد شد که چقدر قضاوت ها علیه ایشون ناجوانمردانه بوده.
و بعد روسیاهی برای امثال شما میمونه که حتم دارم برای اسلام، هیچ قدمی تابحال برنداشتید و با این دل ناپاک تون که بهتون هشدار نمیده با علما اینطور وقیحانه برخورد نکنید، شرتون برای اسلام بیشتر از نفع تون خواهد بود.
ای کاش بفهمید و آدم شوید. و دعا می کنم که اینگونه بشود!
مسلمیه.محرم.صفر.رمضان.اگرچه برادرمان درست فرمودندکه شیعه تاظهوراقاعزاداراست.ولاکن احترام نگهداشتن ایام هم لازم است.اضافه کردن ایام عزاداری باولادت ها تلاقی ووقتی برای مجالس سنت حسنه باقی نمی گدارد توهمینشم حرفوحدیثه
مولای ما حضرت جعفر بن محمد الصادق ( علیه السلام) :
ماجرای شهادت محسن بن علی ( سلام الله ) و سیلی خوردن مادر ما حضرت صدیقه طاهره (سلام الله ) از آنچه در کربلا اتفاق افتاد بر ما اهل بیت سخت تر و سنگین تر است .
انساب النواصب _ صفحه 54
بحار الانوار _ جلد 23 _ صفحه 6
كلمةُ حقٍ يٌراد بها الباطل
نهایت تاسف به خاطر اینکه به خود اجازه می دهید اینطور بی پروا شیعه را محکوم کنید.
اگر امام علی علیه السلام در مورد خوارج فرمود کلمه حق یراد بها الباطل، بطلان هدف خوارج معلوم بود و امام هم بارها توضیحش را داد.
شما به کدام دلیل می گویید هدف عزاداران باطل است؟ صرفا به دلیل اینکه بعضی قصد دارند از عزاداری سوء استفاده کنند؟ خوب از ایام فاطمیه و عاشورا هم سوء استفاده می کنند. نمی خواهید تعطیلشان کنید؟
پیرامون ایام محسنیه و استادرحیم پورازغدی : 10سال پیش گروهک فتنه انگیز انجمن حجتیه با کمک فتنه انگیزان داخلی جریانی را به اسم ایام محسنیه تبلیغ کرده و شروع به گرفتن هیات در بعضی از نقاط کشور مثل تهران و قم ومشهد واصفهان و….کردند این در حالی است که ایامی به اسم محسنیه تا پیش از این هیچگونه سابقه ای در شیعه وعلمای شیعه نداشته است. هدف این انجمن اختلاف انگیز وطرفدارانش که در هیاتهایشان فحش به خلفا به اسم عزاداری برای محسن ابن علی علیهالسلام وسپس انتشار نوارهاوبعدهاسی دی های این مراسم در مناطق سنی نشین کشور بوده وهست. اشاره استاد رحیم پور ازغدی به ایام محسنیه و درست کردن ایامهای دیگرکه قبل از این هیچ سابقه ای در جریان شیعه وعلمای شیعه نداشته اشاره ای دقیق بود که پس از این افشاگری همانطور که انتظار می رفت طرفداران این انجمن منحرف به اسم عزاداری وتوهین به عزاداری سعی در انحراف اذهان مردم ولایتمدار را دارند که لازم است با انتشار این متن توطئه را بار دیگر خنثی کنید
مگر خود عزاداری در کل محرم و صفر سابقه داشته است؟ حتی در زمان صفوی فردای عاشورا جشن عید نوروز گرفتند! و کسی هم اعتراض نکرد.
مهم این است که با نزدیک شدن ظهور دل شیعه دایم بیشتر دارد بی تاب می شود و این دست من و شما نیست. یک نیاز فطری است و حرکت این سایه از حرکت آن گل است. هر چه بیشتر پیش می رویم خود به خود شیعه بیشتر احساس می گند دلش گرفته است.
البته اینکه می گویید نباید از این عزاداری ها برای تفرقه مذهبی سوء استفاده شود صحیح است اما اصل عزاداری و یاد آوری مصایب اهل بیت علیهم السلام کار بدی نیست. درذست نیست که این احساسات را توطئه بدانیم. کافیست کنترل کنیم که به راه خلاف کشیده نشود.
به گزارش ایسنا، جماران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شبیری زنجانی نوشت: این مرجع شیعیان در جمع تعدادی از روحانیون و طلبههای حوزه علمیه قم که در دفتر ایشان حضور داشتند، ترویج دهههای پیاپی عزاداری را زمینه ساز رویگردانی جامعه از عزای اهل بیت علیهم السلام دانست و گفت: همین طور پشت سر هم دهه درست کردن، توسط جامعه قابل پذیرش نیست و به مرور زمان زمینه انکار مجموعه عزاداریها به وجود میآید. افراط در عزاداریها به تفریط میانجامد.
با احترام خدمت ایشان عرض کنید یا ایشان اسناد زیارت ناحیه را رد کنند و یا عزاداری همه روزه امام زمان را توضیح دهند.
اینکه همینطوری مانع میل فطری تعدادی بچه شیعه بشویم دلشان پرفته است و دنبال بهانه ای برای گریستن هستند بخدا روا نیست.
انجمن حجتیه به تذکر حضرت امام و به دستور مسئولش بسته شد اگر خیریه بود بسته شد اگر شریه بود هم بسته شد.چه ربطی داره به این موضوع که این حرف های عجیب و صدتا یه غاز را تحویل میدی.والله خجالت دارد شرم کن خودتو با حضرت فاطمه در نینداز که اولاد معصومش اشاره کنند دودمانت به باد فنا میره.برو توبه کن که قصد دفاع و توجیه داشتی وگرنه نفرین من بر تو به بدترین درد مبطلا شوی اگر میدانی و خود را زدی به…. و نفرین تو بر من به بدترین درد که اگر نمیدانم و میگویم نگو و فضولی نکن.جانم به فدایت یا محسن زهرا
در مورد انجمن حجتیه یکم بیشتر تحقیق کن کجا فعالیتهاش متوقف شد؟ اون موقع علنی بود الان با شدت بیشتر و فعالیتتر از گذشته اما غیرعلنی و بدون اسم انجمن در حال انجام است
انجمن حجتیه از مراجع در زمان فعالیتش اجازه داشته و حتی حضرت امام هم اجازه داده بودند و بعد هم حضرت امام فرمودند و بسته شد حالا شما زیرشو دیدی و اون زیر چیکار میکردی نمیدونم ما که رو زمین داریم زندگی میکنیم تا به حال برخوردی نداشتیم.کشور بزرگ است شاید موافق و مخالف داشته باشه اما مثلا شبکه باشه و گروه و گروه کشی باشه نیست چون وزارت اطلاعات اگر جایی خلاف مصالح اسلام و کشور رفتار سویی مشاهده کنه برخورد میکنه و بقیشم دیگه به ما ربطی نداره.
به جای بیادبی کردن بهتر نیست دروغ نگی، امام به اینها اجازه فعالیت داده بود … اگر داده بود چرا تعطیل شد؟ خودت این تناقضهات را با خودت حل کن بعد برو صحیفه امام را بخون… ببین امام در مورد اینها چی میگه… بعد هم همین طور سرت را زیر برف کن و بگو انجمن حجتیه تعطیل است انگار داری تو مریخ زندگی میکنی
يك نفر هم هست كه از خودش بپرسد كه عزاداري را اصلا براي چي انجام ميدهيم؟
و بعد از پاسخ دادن به اين سوال، سوال بعدي را بپرسد كه حالا آيا براي همه ايام بايد عزاداري كرد؟ و اگر بايد كرد، آيا بايد اين عزادري را علني انجام داد؟ و آيا عزاداري براي سقط شدن محسن ابن علي عليه السلام هم ما را به آن هدفي كه در سوال اول به آن پاسخ داديم مي رساند؟ و سطح الزام آوري پاسخ ها در چه حدي است؟ آيا واجب است يا مستحب يا مباح يا مكروه و يا حرام؟
بعد از پاسخ دادن به همه اين سوال ها، به اين سوال پاسخ بدهيم كه در كنار همه پاسخ ها آيا عزاداري هم آفت يا مفسده اي ميتواند پيدا كند؟ و آيا الآن مفسده اي پيدا كرده است؟
تفاوت ديدگاه اكثر افراد با هم ديگر برمي گردد به تفاوت پاسخ هايشان به اين سوالات!
يعني يكي يك سوال از اينا بپرسه كه خب حالا عزاداري كردي؛ خب حالا چي شد؟ آيا آن نتيجه اي كه در عزاداري براي سيدالشهدا عليه السلام عائد اسلام ميشود در اين عزاداري هم ميشود؟ يا نه تازه به واسطه لجبازي وتاكيد كوركورانه ما باعث آسيب به اسلام ميشود.
يعني گاهي اوقات ما ضرري كه به اسلام عزيز وارد مي كنيم مثل آن آسيبي است كه خوارج وارد كردند البته در حد و اندازه خودمان!
به این می گویند سوال خوب. احسنت.
ما اکثرا دلیل عزاداری را نمی دانیم.
می دانید چرا به امام حسین علیه السلام می گوییم ثارالله؟ آیا اصلا می دانید ثار چیست؟ ثار را اشتباها در فارسی خون معنا کرده اند. اما خدا که خون ندارد!
اما ثار عبارت بود از روح کشته ای که بر سر قبیله اش پرواز می کند و خون می طلبد. وتا ثار در پرواز است اعضای قبیله اش موظفند از اعضای قبیله قاتل بکشند. تا جایی که همه اعضای قبیله قاتل را حذف کنند و بکشند.
فرق نمی کند چه کسی را بکشند. خود قاتل را یا برادرش را یا همسایه اش را. اما اگر قبیله ای از صار گرفتن عاجر می ماند عزا می گرفت و خوشی و جشن و سرور را بر خود حرام می کرد تا زمانی که ثارش را بگیرد.
اسلام همه ثارها را لغو کرد. همه ارزش های قبیله ای را نقی کرد. به جای آن قصاص را برای مسلمانان گذاشت. قصاص فقط از شخص قاتل و نه کس دیگری. هر عضو قاتل در مقبل عضو نظیر مقتول.
اما در مقابل فقط دو قبیله را به رسمیت شناخت . قبیله الله یا همان حزب الله و قبیله شیطان یا حزب الشیطان. برای همین است که ما هنوز برای امام
حسین و پدرش امام علی علیهما السلام عزاداری می کنیم. چون هنوز ثار را نگرفتیم. روسای قبیله ای الله کشته شده اند و باید تا کشتن همه اعضای
قبیله ای شیطان به جنگ ادامه دهیم والا باید به خاطر ناتوانی خود عزا
بگیریم. برای همین است که قصاص امثال شمر توسط مختار را کافی نمی دانیم.
برای همین است که مجددا شعار مهدی علیه السلام یا لثارات الحسین است. هر کس عضو خزب الشظان است دشمن ما است و تا حزب الیظان را نابود نکرده ایم و ثار را نگرفته ایم باید بر این ذلت و بدبخی خود بگرییم.
این مراسم ها و عزاداری ها هم باید به سوی همین هدف سوق یابد. به گرفتن ثار .
برو چیز بفهم.واقعا جای تعجب داره بچه شیعه باشی و انقد بی اطلاع باشی!!!کجا بزرگ شدی تو؟
عزاداری میکنیم تا دشمنا امام حسین کور بشن هر سال پرشورتر از پارسال تا زنده ام.نظراتت برا خودت خوبه برو چیز بفهم… واقعا تا حالا تو غار بودی؟ تو غار هم که باشی اینجوری نمیشی آخه!!!
موضوع اصلی اینست که فرهنگ ما فقط فرهنگ نشستن و گریه کردن شده است و فرهنگ قیام و حرکت نیست. گریه هم در حین راه می توان انجام داد.
از میان احادیث درباره امام حسین ع کدام الان در جامعه جلوه گر است. احادیث گریه بر مصائب امام حسین ع
اما می دانستید که بیشترین حجم احادیث درباره رجعت امام حسین ع و یارانش است. اصلا سوره کهف و ماجرای سفر زمان آنها بخاطر ماجرای امام حسین ع است.
چرا در جامعه مذهبی ما این موضوع ناشناخته است. در حالی که سر مبارک امام حسین ع مدام این آیه را می خواند که ان اصحاب الکهف و الرقیم کانوا من آیانتا عجبا (آیا ماجرای اصحاب کهف و رقیم ماجرای عجیبی بود) در جواب می گویم نه ماجرای رجعت های شما از آیات بسیار عجیب است.
یکی از رجعت های امام حسین ع در بین جوانان طالقان است. یکی دیگر در کربلا است. و …
دوستان هر کس اختیار دارد که نظر خود را بدهد.حتی در مورد اربعین گرفتن برای بقیه ایمه هم اختلاف نظر است.برخی آن را بدعت و برخی آنرا موجب زیاد شدن شعایر دینی می دانند.
وحقیر انتقادی که از تریبون مستضعفین دارم این است که انگار بقیه خدمات جناب دکتر حسن رحیم پور ازغدی رو نادیده گرفته و با بغض از او با نام حسن رحیم پور ازغدی یا فرمودند.
پس ما هم بیاییم بعد از این مثلا بگوییم جوادی عاملی چون مثلا نضرات وی شاید در جا هایی با بقیه فرق کند .
که البته حقیر به ایشان(آیت الله علامه جوادی عاملی)و دیگر علما حتی در صورت نپذیرفتن نظراتشان ،با کمال احترام هم عشق می ورزم و هم به وجود نازنینشان احترام می گذارم.
خیر. چیزی به نام نظر دلبخواهی در اسلام نداریم. هر کس باید بر اساس دلایل منطقی از اسلام نظر بدهد. از کتاب خدا و عترت.
ضمنا یادتان باشد کسانی که دنبال القاب و عنماوین هستند عامل ایجاد انحرافات هستند. شیخ مفید با همه عظمتش فقط شیخ مفید بود. نه آیت الله مفید و یا دکتر مفید و امقال آن. سید مرتضی هم قفط سید مرتضی بود. این القاب بی ریشه که نشانه انانیت و شخص پرستی است باید از فرهنگ ما زدوده شود.
جناب آقای خیلی منطقی!
مرد باش و حداقل یکبار اصل سخنرانی رو با دقت گوش بده و سپس در موردش اینطور قضاوت کن.
وقتی گوش نکردی، و تنها همون دو جمله را دیدی و بقیه اش رو ندیدی، چطور می تونی اینقدر متعصبانه درباره اش صحبت کنی.
معلومه که ایشان دلایل منطقی شرح دادند.
از همه ی خوانندگان خواهش میکنم که بروند و اصل سخنرانی رو از ابتدا تا انتها درست گوش بدهند و سپس مطالب درباره ی ایشان را در فضای سایبر بخوانند.
عقل هر انسانی اینطور حکم میکند.
شبیه نابخردانی نشوید که ندیده و نشنیده برای خودشان می برند و می دوزند و حکم صادر می کنند.
هر متهمی حق دارد اول حرف بزند و سپس محاکمه بشود.
جناب باغبان
الان این نظر شما چه ربطی داشت؟
جناب علامحسین مدعی شده بود هر کسی ح دارد نظرش را بدهد و ضمنا به خاطر نیاوردن لفط دکتر رنجیده بود که پاسخش را گرفت.
اما ضمنا سخنا ایشان را خواندم. او اصلا بخثش در مورد درگیری با اهل سنت است و اینکه نباید وحدت شکسته شود که حرفهای درستی است. بلکه اگر از ایام فاطمیه و عاشورا هم برای وحدت شکنی استفاده شود نادرست است و مقبوح.
امال اصل عزاداری چه ایرادی دارد؟ حالا ی عده دنبال بهانه ای هستند. این ن هم نیاز فطری شیعه است. احالا یک عده ممکن است از این نیاز بخواهند سوء استفاده کنند همانطور که از عاشورا هم سوء استفاده می کنند. ما نمی توانیم اصل عزادار بودن شیعه را نفی کنی به دلیل سوء استفاده احتمالی. لیکن باید جلوی سوء استفاده کننده را گرفت.
اما چرا اصل عزاداری را نفی می کنید؟ صرفا علامت کشی و راه بندان و سخنان تفرقه افکن را نهی کنید.
تمام حرف استاد حسن رحیمپور همین است که به جای علامتکشی و قمه زنی و …عزاداری بیجهت به هدف اصلی اینگونه مراسمها که ارتقای دینی و معنوی و معرفتی شیعه است توجه شود به جای اینکه مناسکپرستیکنیم به تعظیم شعائر بپردازیم به جای برگزاری دهههای گوناگون عزاداری که مورد نهی مراجع تقلید هم قرار میگیرد بیاییم به روال گذشتهگان که هنوز در شهرهای مذهبی مانند اصفهان در جریان است در تمام طول سال مراسمهای روضه دارند و در ان منابر غنی و ترویج معارف اهلبیت است و در کنار و حاشیه این مراسمها حتما ذکر مصیبت هم میشود ولی اصل بر منبر و ارتقای معرفت است نه سینه زنی و…
تریبون مستضعفین و خبرگزاری فارس، واقعا بد کردند…
اصلا بنده خدا آقای رحیم پور نگفت که ایام محسنیه بدعت است که اینها برایش جواب نوشتند.
بلکه حرف دیگری بود.
ایشان در خصوص علم و کتل و قمه زنی و اینها بر طبق بیان شیخ عباس قمی گفتند که اگر به اصل دین نچسبانیمش، اشکالی ندارد. عرف است.
البته درباره قمه زنی توضیحات دیگری هم دادند که متفاوت از توضیحات مربوط به علم و کتل بود.
و اما در مورد ایام محسنیه فرمودند با ذکر دلایل که اگر تعداد روزهای عزا را زیاد کنیم، در حق محرم و اباعبدالله (ع) ظلم می شود. چون عاشورا دیگر عادی میشود و آن عطش در پی اش نیست.
و در مورد کتاب تالیفی در خصوص محسن (ع) هم گفتند که از ناشر آن سوال کردم آیا این میزان که برای ایشان نوشته و منتشر کرده اید، برای خود حضرت زهرا (س) هم کتاب منتشر کرده اید یا خیر.
همین.
ببین چطور از کاه برای خودشان سلسله جبال ساخته اند.
اصلا حرف آقای رحیم پور، اینی نیست که در فضای سایبر منتشر شد.
خداوند همه ی مارا از این قضاوتهای عجولانه نجات بدهد.
ببینید چطور دل هامون آباد نیست!
اینجور وقتها خودش رو نشون میده.
وقتی به خاطر حرفهایی که زده نشده، به این بنده ی خدا اینطور می تازند…
بخدا شرم داره. خجالت داره…
تریبون مستضعفین هم گویی به خیل قاضیان عجول پیوسته.
دوستان توصیه میکنم بجای بحث با همدیگه کتاب ارزشمند فرهنگ جامع فرق اسلامی اثر سید حسن خمینی رو مطالعه کنند در ابتدای کتاب با شغری از حافظ شروع شده : جنگ هفتاد دوملت همه را عذر بنه / چو ندیدند حقیقت ره افسانه زدند.
سلام به همه دوستان-من نظرات همه شمارو خوندم-عزیزان من ما باید گوش به فرمان و کلام و سخن های گوهر بار روات حدیثی باشیم که نایب امام عصر(عج) هستند-خصوصا رهبرمعظم انقلاب که در تمای سال درباره امر عزاداری و مداحی وزنده نگه داشتن هدف اهل بیت(ع) بیانات مهمی را ایراد می فرمایند-
من هیچ بحثی در شهادت و مظلومیت جناب محسن بن علی ندارم؛ ولی اختصاص یک دهه به نام ایشان را کار سبکی می دانم. اولا، رشته ام تاریخ است و به لحاظ تاریخی، برای من تقریبا قطعی است که ماجرای هجوم به بیت حضرت، در
آغاز ربیع الاول نبوده. ثانیا بر فرض هم که بوده باشد، سنت دیرپای جامعۀ شیعه
این بوده که پس از ماه صفر، رخت عزا از تن در آورند و ایام ربیع را به
شادی بگذرانند. متأسفانه در سالهای اخیر این کاسه های داغتر از آش میدان دار
شده اند و مداحان نیز در تنورشان می دمند.
پیشنهاد میکنم یکی از روزهای ایام فاطمیه، به محسن بن علی اختصاص یابد؛ همان طور که ما روز تاسوعا را برای حضرت عباس عزاداری میکنیم در حالی که در عاشورا شهید شدند.
اگر شما رشته تان تاریخ باشد قاعدتا می دانید این سنت دیرپای شیعه یک شبه ایجاد نشده است و مخصوصا از زمان بعد از صفویه است که افزایش روزهای عزاداری و کل محرم و صفر و بعد فاطمیه و نظایر آن وارد سنتهای شیعه می شود. دلیلش هم همانطور که گفتم میل فطری شیعه به عزاداری است. چیزی که در تحلیلهای شما جایی ندارد.
باز هم تاکید می کنم اگر از اسم دهه محسنیه خوشتان نمی آید از این اسم استفاده نکنید اما مانع از ذکر مصیبت اهل نشوید. به هر بهانه ای و هر روز باید شیعه به یاد مصایب اهل بیت اشک بریزد و الا همرنگ امامش نیست.
این چه منطقی است که برای حضرت محسن و مسلم ابن عقیل دهه و ایام قرار می دهد اما برای امام سجاد یا امام باقر یا امام جواد که معصوم بودند و با غیر معصوم قابل مقایسه نیستند دهه قائل نیست
منطقش این است که آن ائمه در یک در درگیری شهید نشدند. یعنی دشمنان حجالت می کشیدند آن بزرگکواران را علنا شهید کنند و مخفیانه آنان را مسموم می نمودند. حال آنکه با بی حیایی هر جه تمامتر و روز روشن حضرت محسن علیه السلام را شهید کردند.
پس مصیبت بسیار بزرگ است.
این هم از آن حرفها بوده ها!!!!
یعنی دشمنان، در روز روشن میدانسته اند که دارند با بی حیائی تمام حضرت محسن را شهید میکنند!!!
اصلا چه کسانی از دشمنان، تا قبل از سقط شدن حضرت محسن از وجود وی مطلع بوده اند؟ که بخواهند با بی حیائی تمام ایشان را شهید کنند(جالب است که وجه تمایز را خجالت کشیدن یا خجالت نکشیدن دانسته اید و این مستلزم اطلاع از وجود ایشان است)!!!
من ادم مطلعی نیستم اما با این جور حرف زدنها واین چیزها رو گفتن فقط جلوی رشد شیعه گرفته میشه مگه دین اهل بیت فقط گریه است برای بشر ارامش و شادی نداره لطفا فرزند زمان خود باشید
بله. دقیقا مشکل همین حرف شما است. شیعه بدون حاکمیت امامش شادی ندارد و تا امامش محزون است جشن ندارد. البته شما این روش را دوست ندارید و می خواهید فرزند زمان خودتان باشید و شادی کنید و بزن و بکوب داشته باشید چون زندگی در غیبت برایتان عادی شده است و همین مانع اصلی بر سر ظهور است.
برادر یا خواهر ناشناس
از صحبت های شما بوی سفسطه و مغلطه و .. همه به مشام میر سد پاسخ های منطقی شما در واقع جواب سوال سایر عزیزان نبوده بلکه با زیرکی اصل سوال را به حاشیه برده و آنچه خواسته اید گفته اید.کی گفته که شادی بزن و بکوب هست و یا کی گفته عزاداری به سیاهپوش کردن و کاروان عزا به راه انداختن است.کسی نگفته برای شیعه ایام غیبت باید به عزا(با تعریف شما) یا شادی (بازهم به تعریف شما) بگذرد به قول شهید عزیز منتظر واقعی کسی است که منتظر شهادت باشد.یعنی برای احیای دین خدا و آماده سازی جامعه برای ظهور جهاد کند.مطلب اصلی این است که مسلمانان به فکر جامعه اسلامی نباشند.حالا می خواهند در مجلس عزاداری نشسته باشند یا مجلس شادی
خیر عزیزم. هیچ سفسطه ای در کار نیست. عاشق به رنگ معشوق است و شیعه ای که می داند امامش صبح و شام در حال عزاداری است اصلا نمی تواند دجار غفل شود. شادی او هم در احساس لذتی است که از گریه برای مصایب اهل بیت علیهم السلام می برد.
شیعه معتقد است که اولی و دومی مصائب بسیاری را بر ال بیت تحمیل کرده اند.
ما نیز چنین عقدیه ای داریم.
شاید در بین لعن شوندگانی که لعنشان می کنیم مثل دشمنان اهل بیت و ضایع کنندگان حق آنان، کسانی هم باشند که از بزرگان صحابه باشند.
اما سیره ائمه ما علیهم السلام چه بود؟ آیا آن بزرگواران هم این دو نفر را «به نام» لعن می کرده اند؟!
اگر کسی در جایی سراغ دارد که این دو نفر را با «ذکر نام » لعن کرده اند، به ما نیز بگوید!
پاسخ به این سوال، پاسخ به همه سوالهای مربوط به عقده گشایی های ما به بهانه تشیع و حب اهل بیت علیهم السلام است.
احسنت به انسان های فهمیده. تمام نکته همین است. عزاداری بکیرید. ذکر مصیبت هم بکنید اما اسم نیاورید. تفرقه انگیزی نکنید.
با سلام
به نظر من نگارنده این مطلب دقیقا در جریان موضوع نبوده اند و این مطلب را نگاشته اند
خوب است تصحیح و تکمیل شود
آقای رحیم پور ازغدی هم نگفته اند که عزاداری برای حضرت محسن نشود
گفته اند که این “ایام” سازی ها باعث کم رنگ شدن ایام عزای اباعبدالله می شود
یعنی در مقابل دهه محرم دهه ساختن برای محسنیه باعث کم جلوه شدن و احساس ساختگی بودن این عزاداری ها خواهد شد
ایشان خیلی اشتباه کرده اند
با توجیه ایشان اصلا همه ایام دهه محرم را حذف کنیم و همه انرژی را بگذاریم روی خود عاشورا که بیشتر جلوه کند!
بنده خدا!
خدایی که هر روز 5 نماز مقرر کرد می توانست بگوید سالی یکبار نماز بخوانید تا بیشتر ارزشش را درک کنید!
اما اصل ذکر خدا دایمی است. اصل عزای اهل بیت علیهم السلام هم دایمی است.
قبل از این ماجرا من باهمسرم همین بحث راداشتم اونظرش باآفای ازغندی بکی بودواز طولانی بودن آن شکابت داشت اما من بر عکس آن راموجب آرامش روح می دانستم من فکر می کنم این یک چیز درونی ومعرفتی است درست مثل مصرف پبازبعضی اگرمجانی هم باشه حاضر به مصرف نیستند بعضی چون مجانی است حالا یک کمی مصرف می کنند اما یک گروهی دربه در دنبالش می گردند وبه خاطرش حاضرند پول بدهند وهر روز استفاده کنند چون به خواصش پی یردند پس بهنر سر آداب ورسوم شیعه باهم دعوانکنیم والاسنی ها ازادعای وحدت از مان می خندند وما را دروغگو می پندارند مگر هدف اختلاف اندازی بین شیعه باشه
خوب کسی که نمی خواهد عزادار نباشد خوب نباشد . اما چرا مانع از عزاداری دیگران می شود؟
عزادارای اگر همراه قمه زنی و بدعت و راه بندان باشد در همان روز عاشورا هم اشکال شرعی دارد و اگر این بدعت ها را نداشته باشد در تمام سال هم اشکال ندارد.
اتفاقا مخالفان امر به معروف و نهی از منکر هم همین را میگویند.(البته خودشان نمیدانند که دارند یکی از احکام صریح دین را انکار می کنند) میگویند خب دین را شخصی میکنیم. هر کس هر تفسیری از آن دوست دارد بکند و به همان هم عمل کند و دیگران هم کاری به کارش نداشته باشند. اصلا حق نداشته باشند که به او بگویند این کارش اشتباه است.
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
آفَهُ الدِّینِ ثَلاثَهٌ: فَقیهٌ فاجِرٌ و إمامٌ جائرٌ و مُجتَهِدٌ جاهِلٌ؛ آفت دین سه چیز است: داناى بد کار و پیشواى ستم کار و تلاشگر نادان.(نهج الفصاحه)
و برخی دوستان در این مبحث نقش تلاشگر نادان را به خوبی ایفا می کنند.
یعنی نیت خیری دارند و دوست هم دارند که تلاش برای دین خدا بکنند اما با ندانم کاری شان، دین را آفت زده می کنند. و دین آفت زده را کسی نمی خواهد و مجذوبش نمی شود.
اصفهانی عزیز
این شمایید که دارید دین را عرفی می کنید. تازه زور هم می گویید.
اتفاقا دلیل واجب بودن حجاب هم این است که عرف شدن بی حجابی را قبول نداریم. اما آیا می شود به زنی روبنده پوشیده اعتراض کنیم که چرا روبنده می پوشی؟
حالا شما با کدام دلیل شرعی می خواهید جلوی این عزاداری ها را بگیرید؟ اگر خلاف شرع دارد خوبنهی از منکر کنید و اگر خلاف ندارید به دام مجوز به خودتان اجازه می دهید مانع شوید؟
اتفاقا آفت دین کسانی هستند که تصورات عرفی خود را معیار شرع می دانند و هر گاه کسی خلاف نظر آنها عمل کند او را لجنمال می کنند.
اگر دلیل شرعی برای حرمت این عزاداری دارید اقامه کنید وو بگویید کجای اینکار وهن مذهب یا خلاف شرع یا چیز دیگری است. والا این زورگویی را تمام کنید.
دوستان عزیز اقایانی مثل همین ناشناس از هزار تا منافق و داعشی بدترن، وقت وانرژی خودتونو صرف اینجور آدما نکنین ، اینا از اون وره آب خط میگیرن،آقای ناشناس منافق امام صادق (ع) فرمودند نگذارید یک ارزش به صورت یک ضدّ ارزش در آید ، خدا همه مونو هدایت کنه
از تو متشکرم که با این کلمات چند حسنه به پرونده اعمال من افزودی و گناهانم را پاک کردی.
اما خوشتان بیاید یا نه ما از زیارت ناحیه مقدسه خط گرفته ایم.
يام شهادت مظلومانه حضرت محسن بن علي بن ابيطالب (ع) برشعيان و
محبين اهل بيت (عليهم السلام) تسليت باد.
آن فرقه كه زهراي جوان را كشتند
ناموس خداي مهربان را كشتند
اي واي كه باكشتن محسن پسرش
یك سوم سادات جهان را كشتند
اشکال آقای ازغدی به چیه ؟ ایشون در اینکه مردم عزاداری بر سقط جنین می کنند اشکال داره ؟ اصلاً گیرم تا امروز کسی نمی دانست این سقط جنین صورت گرفته امروز فهمید طبیعتاً باید از همین امروز عزاداری کنه این که اشکالی نداره . در عین حال ایشون در حال وهوای دیگری بودن و اینو نمی دونن که مردم تا شب شهادت امام عسگری سیاه می پوشیدن و ظهر شهادت به مناسبت ایام فرحة الزهراء سیاه را از تن خارج می کردن . این سیاه پوشیدن برای همین ایام عزا بوده است دیگر اینو ایشون نمی خواد بفهمه برادرای سنی اش می فهمن و می دونن عرف شیعیان به چی بوده است .
اگر اشکال آقای ازغدی به بدعت در عزاداری و علامت کشی و راه بندان و قمه زنی است، حرفش خیلی خوب کاملا درست است و این چیزها در هیچ عزاداری نباید باشد.
اما اگر اصل عزاداری گرفتن را دارد زیر سوال می برد البته آن داستان دیگری دارد.
لطفا تحقيقي درباره ايام «فرحة الزهرا» بكنيد ببينيد چنين ايامي از كجا درست شده است؟
و اينكه ادعا ميكنند روز 9 ربيع الاول سالروز كشته شدن خليفه دوم است، آيا صحيح است يا خير!!!
كار سختي نيست. كمي تحقيق تاريخي ميخواهد.
ضمنا جان كلام مخالفان اختصاص ايامي بعنوان محسنيه اين است كه «در وضع رفتارهاي اجتماعي، سنت پيامبر(ص) و رفتار امام معصوم(ع) ملاك عمل پيروان ايشان است نه سليقه و احساسات پيروان!!!»
در مورد 9 ربیع الاول درست می گویید. اما ربطی به بحث ندارد.
اگر ملاک شما ائمه هستند بدانید آنها برای ذکر مصیبت وقت اختصاصی نداشته و هر زمان و هر مکانی که می شد ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام را یاد آوری می کردند تا جایی که خود امام زمان به فرموده خودشان صبح و شام بر جد مظلومش خون می گرید.
متاسقانه این درد بزرگی است که کسانی که عاشف نیستند ، عشق عاشقان را هم ممنوع می کنند!
شما اگر صدقت داشته باشید با بدعتهای عزاداری خواهید جنگید ولو در خود عاشورا. نه با اصل ذکر مصیبت و اقامه عزا.
ربطي به كدوم بحث نداره؟
تهراني نوشته: «ایشون در حال وهوای دیگری بودن و اینو نمی دونن که مردم تا شب شهادت امام عسگری سیاه می پوشیدن و ظهر شهادت به مناسبت ایام فرحه الزهراء سیاه را از تن خارج می کردن»
و من در جواب او اين مطلب را نگاشته ام.
اما در مورد «جنگيدن با اصل ذكر مصيبت و اقامه عزا» كه با بي صداقتي تمام آن را به من نسبت داده ايد؛ بنده چنين ادعائي ندارم.
ما قبول داريم كه اهل بيت سلام الله عليهم در محلهاي گوناگون و در زمانهاي گوناگون بر مصيبت “جدشان” مي گريسته اند اما شما كجا سراغ داريد كه براي حضرت محسن دهه اي جداگانه در نظر بگيرند و يا غير از اينكه خودشان در زمان هاي گوناگون گريه مينمايند، مجلس عزا هم ترتيب داده باشند.
مجلس عزا را در زمان هاي خاصي بر پا ميكرده اند.
مثلا امام کاظم علیهالسلام می فرماید: «چون ماه محرم فرا می رسید، دیگر پدرم خندان نبود؛ بلکه اندوه از چهره اش نمایان و اشک بر گونه اش جاری میشد تا آن که روز دهم محرم فرا می رسید. در این روز، مصیبت و اندوه امام، به نهایت می رسید. او پیوسته می گریست و می فرمود: امروز، روزی است که جدم حسین بن علی علیهالسلام به شهادت رسید» يا از امام رضا علیهالسلام نقل شده است که فرمودند: «چون ماه محرم فرا می رسید، کسی پدرم را خندان نمی دید و این وضع، ادامه داشت تا روز عاشورا. در این روز، پدرم را اندوه، حزن و مصیبت فرا می گرفت؛ می گریست و می گفت: در چنین روزی، حسین علیهالسلام را کشتند».
همانطور كه مي بينيد در سيره اهل بيت هم كه بنگريد مشخص است كه خودشان همواره بر رثاي حضرت اباعبدالله ميگريستند ولي مجلس عمومي دهه گرفتن را فقط مختص ده روز اول محرم مي نمودند.
حالا توجيه شما عشق عاشقان است. خب باشد ما مخلص عاشقان هم هستيم تا زماني كه اين عشقشان منجر به چسباندن چيزي به دين خدا نشود.
برادر اصفهانی عزیز
اسم دهه محسنیه فقط بهانه است برای گریه. والا ائمه کجا سراغ دارید که ائمه بجز برای امام حسین علیه السلام اقامه عزا کرده باشند؟ جتی برای خود حضرت زهرا یا حضرت علی علیهما السلام؟ هیچ جا پیدا نمی کنید.
اصلا برای همین است که همه عزاداری ها را باید به ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام ختم شود. مصیبت امام حسین علیه السلام از همه مصیتهای عالم بزرگتر است. همه اینها بهانه ای است برای یاد آوری خونخواهی و گرفتن ثار. همه اش اظهار دلتنگی است برای ظهور منتقم حقیقی.
درست است که محرم بیش از همه یادآور عزای امام حسین است اما به معنا نیست که عزاداری در سایر ایام عیب و ایرادی دارد. مگر ایام فاطمیه چطورز ایام فاطمیه شد؟ در زمان ائمه ظاهرا برنامه عزاداری این روزها نبود. بعدها ایام فاطمیه راه افتاد. کسی هم ایراد نگرفت. چرا حالا نباید ایام محسنیه راه بیفتد؟
تازه آن احادیث که شما گفتید اتفاقا به این معنی است امام در محرم حتی لحظه ای جز جالت عزادار نداشت و دایم محزون و گریان بود و این غیر از عزاداری صبح و شام است که هر روزه ائمه دارند بنا به فرمایش امام زمان.
عزاداری آنها هم البته به معنای جلسات سینه زنی و زنجیر زنی و شام دادن و اینها نبود. این کار عادت ثانویه شیعه است. بلکه از نظر ائمه عزاداری به معنای یادآوری مکرر عاشورا و اشک و ترک غذاهای لذیذ و لباسهای راحت و نظایر آن بود. یعنی تاکید بر اساب حزن که در این محرم از همه شدیدتر بود. لهذا اگر دنبال بدعت می گردید به شما می گویم که همین غذاهای لذیذ و نظایر آن که در محرم می دهند بدعت است.
اما ائمه هرگاه فرصتی پیش می آمد. مثلا صحنه ای پیش می آمد یا مثلا شاعری مثل دعبل خراعی می آمد فورا محفلشان می شد ذکر مصیبت و عزا. با بهانه یا بی بهانه.
حالا یک عده می خواهند به بهانه ای عزاداری کنند. کاری هم به شما ندارد. چرا حلویشان را می گیرید. بخدا اگر خلاف شرع نداشته باشد هیچ کس مجاز نیست جلویشان را بگیرد.
چگونه است که تا می خواهیم مثلا در مورد حجاب تذکر دهیم فورا می گویند همین که حد شرعی رعایت شود کافیست اما این جا می گویند اصلا نباشد!
من متوجه هستم عده ای نگران بدعتهای عزاداری هستند اما به جای ابرو درست کردن دارند چشم را کور می کنند. دارند عزاداری را عرفی می کنند و می گویند عزاداری فقط مال این ایام است و بس! اینن همان خطر عرفی کردن دین است که در همه زمینه ها دارند دنبال می کنند و از جمله در عزاداری.
این یعنی چه؟ یعنی انحراف آشکار.
در روایات ما آنچه بهش تاکیدزیادی شده پر شور عزاداری کردن دهه محرم برا امام حسینه.حالا به نظر شما گرفتن دهه های دیگه مثل صادقیه محسنیه وهی زیاد شدن اینا دهه محرم و امام حسین رو تحت شعاع خودش قرار نمیده؟اگه بخواهیم سفینه النجاتی امام حسین شامل همه جهانیان بشه به نظرم بهتره شور عزاداری هامون برا امام حسین خرج کنیم و برا دیگر مصائب به اندازه ای که عزای امام حسین رو تحت الشعاع خود قرار نده عزاداری کرد.
به دو دلیل خیر.
اولا با استدلال شما بهتر است اصلا همه عزاداری ها را کنار بگذاریم و فقط دهه محرم را نگاه داریم تا بیشتر جلوه کند!!
خوب عزیزم! آنها که به بهانه شهادت سایر معصومین عزاداری کردند آیا چیزی از عظمت عزای امام حسین علیه السلام کاسته شد؟
ثانیا: کسانی که در سایر عزاداری ها هم شرکت دارند می دانند که همه ذکر مصیبتها با ذکر مصیبت امام حسین علیه السلام خاتمه می یابد. پس این اقامه عزا ها نه تنها از عظمت عزای امام حسین کم نمی کند بلکه تازه بر آن می افزاید.
اما سوال من شما این است، اگر به هر دلیلی مایل نیستید در عزاداری های مربوط به حضرت محسن علیه السلام شرکت نکنید خوب شرکت نکنید. چرا جلوی دیگرانی را می گیرید که با عشق وارد این مجالس می شوند؟
چرا متوحه نیستید دلیل این گرایش مردم به شرکت در این مجالس چیست؟
این از دست من و شما خارج است. الان امام که غصه دار باشد شیعه اش هم بی آنکه خود بخواهد منتظر بهانه ای است که بگرید.
البته اینها در حسابهای مادی نمی گنجد.
جناب ناشناس متنهای شما باعث شد یه خورده به خودم بیام تازه فهمیدم از امام زمانم غافل بودم دمت گرم