نگاه ابزاری و قدرتمحور به وزارت علوم، علاوه بر آنکه در محوریت این وزارتخانه در توسعه و پیشرفت و تعالی جامعه، ایجاد مانع کرده، در مواردی منجر به بروز مشکلاتی برای کشور از جمله حوادث تیرماه 78 شده است.
علیرضا قربانی کارشناس مسائل سیاسی با توجه به معرفی شدن دانش آشتیانی بعنوان گزینه وزارت علوم، در یادداشتی از سخت بودن مسیر وی برای گرفتن رأی اعتماد از نمایندگان مردم سخن گفته که در ادامه متن کامل این یادداشت آمده است.
*وزارت علوم و مرجعیت اجتماعی و سیاسی آن
وقتی مجلس شورای اسلامی به گزینه پیشنهادی پیشین دولت برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رأی منفی آنهم به صورتی قاطع داد این نگرانی ایجاد شد که این قصه داستانی طولانیتر پیدا کند.
وزارت علوم به خاطر سروکار داشتن با خیل عظیم نخبگان جامعه اعم از اساتید دانشگاه و جوانان دانشجو به عنوان موتور محرکه اصلی توسعه، پیشرفت و تعالی کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و طبیعی است که هر دولتی که آینده این سرزمین برایش مهم باشد، باید از هر جهت، ازجمله سپردن سکان اداره مجموعه عظیم، پرظرفیت و آیندهساز علمی بهاندازه کافی وسواس و دقت به خرج دهد.
وزارت علوم علاوه بر نقش بیبدیلی که میتواند در توسعه و پیشرفت کشور ایفا کند، از جهت اینکه واجد ظرفیت بسیار بزرگ نخبگی و مرجعیت اجتماعی و سیاسی است، همواره مورد توجه ارکان قدرت بوده است و اتفاقاً همه مشکلاتی که درگذشته و حال از ناحیه این دستگاه حساس و راهبردی ایجادشده یا اختلافنظرهایی که برای اداره آن ظهور و بروز یافته، به خاطر نگاه غلط به همین جنبه دوم، یعنی در اختیار گرفتن و مدیریت ظرفیت نخبگی و مرجعیت اجتماعی و طمعورزی نسبت به آن بوده است.
*نگاه ابزاری و قدرت محور به وزارت علوم، مانعی برسر راه پیشرفت
نگاه ابزاری و قدرت محور به وزارت علوم در مقاطع مختلف و توجه به بعد دومی که بدان اشاره شد، علاوه بر آنکه در مسیر ویژگی نخست، یعنی محوریت این وزارتخانه در توسعه و پیشرفت و تعالی جامعه، ایجاد مانع کرده است، در مواردی به بروز مشکلاتی برای کشور هم منجر شده که حوادث تیرماه 78 تهران نمونهای از آن است.
این نگاه اشتباه به حوزه علمی و دانشگاهی کشور تقریباً در همه دولتها ادامه داشته است که تلاش دولت گذشته برای در اختیار گرفتن دانشگاه آزاد اسلامی، نمونه دیگر آن است. با روی کار آمدن دولت یازدهم با شعار تدبیر و امید و اظهارنظر همیشگی رئیسجمهور روحانی مبنی بر اینکه دانشگاه نباید به باشگاه سیاسی تبدیل شود، این امیدواری ایجاد شد که توجه به کارکرد اصلی وزارت علوم بهعنوان موتور محرکه توسعه، پیشرفت و تعالی جامعه اولویت پیدا کند.
اما نگاهی به سوابق 3 گزینه پیشین که در یک سال گذشته برای تصدی منصب وزارت علوم یا سرپرستی این وزارتخانه از طرف دولت یازدهم تعیین شده، تقویتکننده این دیدگاه است که مدیران معرفیشده یا منصوبشده در این حوزه مهم بیشتر با رویکرد دوم یعنی در اختیار گرفتن ظرفیت اجتماعی و سیاسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت گرفته است و منویات سیاسی آینده بر کارکرد اصلی جامعه علمی و دانشگاهی که ادامه روند رشد علمی کشور یکی از ابعاد مهم آن است، ارجحیت یافته است.
*راه سخت دانشآشتیانی برای اخذ رأی اعتماد
البته اظهارنظر درباره گزینه جدید قبل از داشتن اطلاعات کافی و مخصوصاً پیش از شنیدن نظرات موافق و مخالف و دفاعیه وزیر پیشنهادی در صحن علنی مجلس امری نادرست است اما امروز اجمالاً میتوان گفت آنچه در یک سال گذشته متأثر از انتصابهای حوزه وزارت علوم در رابطه میان دو قوه مجریه و مقننه پیشآمده نگرانیهایی را پدید آورده است.
به هر صورت اولین واکنشهای برخی نمایندگان مجلس نشان میدهد که آقای فخرالدین احمدی دانش آشتیانی برای گرفتن رأی اعتماد از مجلس راه سختی پیش رو دارد. البته مجلس باید این نکته مهم را مورد توجه قرار دهد که دولتی که توسط مردم انتخابشده است دولتی است که با مشی سیاسی فعلی مجلس تفاوت دارد و طبیعتاً نباید انتظار داشته باشد که وزیر پیشنهادی کاملاً منطبق با دیدگاههایش باشد اما درعینحال بدیهی است که رصد دیدگاه عمومی مجلس و شناسایی و معرفی افرادی که شانس استقبال نمایندگان مجلس را داشته باشند، بر عهده رابطین دولت و مجلس است که در معاونت پارلمانی رئیسجمهور نمود پیدا میکند، تا ادامه چنین روندی خدایناکرده به فاصله میان دو قوه مجریه و مقننه دامن نزند.
Sorry. No data so far.