رسانه ها باید بیاموزند انچه از غرب به ما دیکته می شود همه واقعیت نیست و آزادی بیانی که غرب ادعا می کند در آن کشور ها وجود ندارد پس نباید همه چیز را در میان عامه مردم مطرح کرد چون ذهن مردم مشوش شده و نمی توانند تصممیم گیری کنند.
مسعود بصیری مسئول سازمان بسیج رسانه با اشاره به چگونگی تشکیل رسانه بسیج بیان کرد: بسیج رسانه در پی آن است که بسیجیان حوزه رسانه را در کنار هم جمع کند تا بتوانند به صورت تشکل یافته از تعاملات فکری هم در جهت بهبود رسانه بهرهمند شوند. البته ممکن است به شکل اسمی و عددی اکثریت قریببه اتفاق رسانههای کشور بسیجی باشند چون اعتقادات و نوع نگاه به جمهوری اسلامی که اساساً در راه اسلام است که همه تلاشمان برای پایداری آن است کار میکنند و اطلاع رسانی دارند.
وی در ادامه افزود: کسی که در بسیج رسانه کار میکند نباید فکر کنیم که حتماً باید کارت بسیج رسانه را داشته باشد چرا که ممکن است بسیجی نباشد اما امروزه ما ۲۲ میلیون بسیجی در کشور داریم که دارای کارت و پروندهمیباشند که البته این نشان دهنده این نیست که بقیه مردم بسیجی نیستند زیرا اکثر قریب به اتفاق ملت ما نسبت به اتفاقات کشور دغدغه دارند و به مسائل دینی، آرمانی و انقلابی کشور که برای آن شهدای زیادی تقدیم شده است حساس هستند و این نشان میدهد به زعم تعریفی که از بسیج داریم همه بسیجی هستند.
بصیری ادامه داد: اما اگر انجمنی تشکیل میشود و کارتی صادر میشود به نوعی افراد سازمان دهی میشوند، برای این است که امورات بهتر و با برنامه ریزی انجام شود که مثلاً اگر سفری و یا اردوی جهادی در نظر گرفته شود و یا اگر بخواهیم برنامه ای اجرا کنیم باید آمار و اطلاعات اعضای بسیج را داشته باشیم تا بتوانیم برای حضور آنان تماس بگیریم پس به خاطر ساماندهی و آمار نیروها فرمهایی پر میشود و کارت صادر میشود که بهتر میتوانیمدر این تشکیلات به افراد بسیجی دسترسی داشته باشیم که در همین راستا کانونهایی شکل گرفت.
مسئول رسانه بسیج در ادامه گفت: این کانونها به نام پایگاه و انجمن رسانه نامگذاری شده است که در این مجموعه خبرنگاران بسیجی در حوزههای مختلف مانند عکاسی، خبرنگاری، مستندسازی و امثالهم گرد هم میآیندو تصمیم میگیرند در چه حوزه ای و چگونه فعالیت کنند و چه کارهایی باید انجام دهند که این بستری را فراهممیکند تا بتوانند شکل تشکیلاتی خود را حفظ کنند که البته این مسئله در همه ی نهادها و سازمانها نهادینهشدهاست که در انجمنی که شکل میگیرد با گرد همایی هر یک مسئولیتی را بر عهده میگیرند.
وی در ادامه بیان کرد: هدف ما در بسیج نیز اینگونه است تا کسانی که مایل هستند بیشتر در این فضا فعال باشند و یا برنامه ای داشته باشند در تشکیلاتی به نام بسیج رسانه به صورت هدفمند نقطه نظرات مثبت برسند.
رسالت بسیج رسانه در حوزه تولید و انتشار پیام
مسعود بصیری اظهار داشت: ما در کشور وظیفه عمده ای که بر عهده رسانهها و بازوهای مختلف فرهنگیمیبینیم تولید پیام است یعنی رسانه ما باید برای مخاطب پیام داشته باشد برخلاف کشورهای غربی که پیامی ندارند و پیامشان بیشتر برگرفته از نگاه نسبی آنها به دنیا و انسانها است. نگاه انسانمحور آنان به گونه ای است که اگر پیامی هم تولید میکنند در همان راستا است که برای استثمار کشورها انجام دهند اما در جمهوری اسلامی ما پیامهایی داریم که با فطرت و ذات بشر آمیخته است و مردم ما از نظر دریافت پیام و رسالت رسانه مشکلی ندارند.
وی افزود: در بسیج رسانه اگر ما حتی فقط بتوانیم آنچه در جمهوری اسلامی و انقلاب عظیم ما اتفاق افتاده بهطور دقیق و رسا انتشار دهیم بخش عظیمی از راه را رفتهایم اگر بتوانیم پیام اسلام را تا حدی که در توان ما است به دنیا عرضه کنیم برای ما کفایت میکند و لذا در کشورهایی که جدای از دین خود حرکت میکنند ممکن است پیام خاصی برای مردم دنیا نداشته باشند و پیامشان در راستای پیام انسانی است یعنی الهی نیست پس توجیهات زیادی باید داشته باشند زیرا پیامشان از با معنوی خالی و با مادیات آمیخته است.
مسئول رسانه بسیج در ادامه گفت: البته لازم به ذکر است که پیام اسلام و انقلاب اسلامی خارج از پیامهایاقتصادی و مادی نیست، اسلام هم پیام دنیوی دارد و هم پیام آخرتی و نوع نگاه اسلام به اقتصاد و انسان به عنوانمحور حرکت به سمت تعالی فقط اقتصادی محور نیست بلکه به اخلاقیات هم پرداخته است ولی در غرب اخلاقفرو ریخته و برای رسیدن به هدف فقط خود را توجیه میکنند و اعتقاد دارند که هدف ما وسیله را توجیه میکندمثلاً در جنگ جهانی دوم آمریکا در عرض یک روز ۱۵۰ هزار نفر را با بمب اتم کشت زیرا معتقد بود به هر قیمتی جنگ را ببرد.
بصیری در ادامه بیان کرد: هر چه که غرب برای توجیه اعمال نادرست و اشتباه خود سالیان دراز وقت میگذارد تا مردم را توجیه کند در آخر مردم توجیه نمیشوند و عملکرد او را قضاوت خواهند کرد اما جمهوری اسلامی نیازی به تلاش برای توجیه خود ندارد و تنها مشکل ما در کشور این است که نمیتوانیم پیامهای خوبی را که تولید کردهایمبه مخاطبین خودمان در سراسر دنیا به خصوص مردم منطقه برسانیم.
تحقق اقتصاد مقاومتی در بسیج رسانه
مسئول رسانه بسیج گفت: اگر بسیج رسانه بتواند جمعی را تشکیل بدهد که این مجموعه باور به نیاز اقتصاد مقاومتی در شرایط کنونی را با پیامهای لازم و کافی برای مخاطبین خودشان برسانند و با تبیین شرایط موجود برای شناسایی اقتصاد مقاومتی داشته باشند به پیش روی لازم خواهند رسید پس باید بتوانند این شرایط را برای مردم توضیح دهند و در جهت رسیدن به این مسئله راهکار ارائه دهند با تبلیغات وسیع باید گامهای بزرگی برداشت و این حق مردم ما است که در کشور ما که کشوری نیازمند است شرایط موجود برایشان توضیح و به آنها شناسانده شود.
وی بیان کرد: در زمینه اقتصاد مقاومتی اطلاعرسانی باید به صورت آگاهانه توسط رسانهها انجام شود و این وظایفی که بر عهده رسانهها است در جهت بینش و آگاهی و دلیل نیاز ما به اقتصاد مقاومتی به کار گرفته شود وظایف رسانهها از قدیم وجود داشته است که در هر زمان نوع و شکل آن تغییر کرده است به طور مثال اگرمیخواستند به مردم پیامی برسانند و یا فراخوانی مانند جنگ داشته باشند ویا چاه و جاده ای در حال احداث بود یا به وسیله جارچیها یا توسط امرا و خلفا بر روی تریبون یا منبری که در اختیار داشتند اطلاع رسانی به مردم انجاممیشد تا آنها را برای انجام کارهای دسته جمعه تهییج کنند.
بصیری افزود در زمان دفاع مقدس رسانهها نقشی مهم و حیاتی در تهییج افکار عمومی و توضیح شرایط برای جنگی نا برابر داشتند و با بینش آگاهی که رسانه به مردم داد کشور ما توانست یک تنه با ۸۳ کشوری که با عراق بودند و همه جانبه پشت آن کشور بودند بجنگد و برای اولین بار در تاریخ ۳۰۰ ساله خود با دست خالی در برابر دشمن مصلح اجازه نداد تکه ای از خاکمان به تصرف عراقیها درآید و این برای نسلهای امروز و فردا ماندگار و در دنیا موجب افتخار آنهاست و رسانهها نقش به سزایی در این پیروزی داشتند.
مسئول رسانه بسیج تصریح کرد: پیام امام به وسیله ی رسانهها به مردم انتقال داده میشد و مردم شرایط را درک کرده و با گوش فرا دادن به این پیام و عمل به آن سرافراز شدند اما اکنون متأسفانه با هجمه رسانههای غربی رو بهرو هستیم رسانههای معاندی که در واقع تمام تلاش آنها این است که نگاه مردم ما و مردم دنیا به جمهوری اسلامی تغییر کند و تلاش دارند با سیاه نماییها مردم را دلسرد کرده و از همراهی با نظامی که میکوشد بر رویپای خود بایستد و مستقل باشد منصرف کند.
وی ادامه داد: با هجوم همه ی این تهاجمات نقش رسانههای ما باید بسیار وسیع باشد تا در دام طراحیهایفرهنگی و رسانه ای غرب نیفتیم که متأسفانه دست برتر هم با غرب است زیرا هم به لحاظ بیننده و هم گستره و تیراژه انتشار و جذب برتری دارند چون با تبلیغات صدای منتقد را خاموش میکنند و از طرفی رسانههای خوب ما در دنیا فیلتر میشوند و شبکههای اجتماعی موجود اجازه نمیدهد پیامهای انقلابی منتشر شود و به گوش مردم جهان برسد زیرا در اختیار غربیها است.
بصیری ادامه داد: مثلاً العالم در وایبر نمیتواند هیچ لینکی صادر کند زیرا اگر کسی در وایبر لینکی مخالفصهیونیستها و در جهت ترویج اسلام ارسال کند اخراج میشود اما در مقابل همینها گروههای تروریستی مانندبوکوحرام و داعش بر روی شبکههای اجتماعی فعالند و فیلتر هم نمی شوند و متأسفانه معلوم نیست چرا وایبرصهیونیست در کشور ما فیلتر نمیشود و. آزادانه فیلمها و عکسهای خود را که شامل جنایات بشری آنهاست را منتشر میکنند و توانستند چهره کریه از اسلام که همان پروژه اسلام هراسی است را نمایش دهند.
وی در ادامه بیان کرد: نیروهای استقلالطلب و آزادی خواه در دنیا با محدودیت زیادی مواجه هستند و اجازه فعالیت ندارند و ما راهی جز این نداریم که خودمان را قدرتمند و قوی کنیم تا دنیا در مقابل حرف حق ما تاب مقاومت نداشته باشد و به فرموده رهبر انقلاب همه ی این دشمنیها کنار میرود و کسی را یارای ایستادن در برابر ما نیست پس ما رد اینجا به نقش بسیج رسانه میرسیم که چیست و چه وظیفه ای دارد ما در این مجموعه جمع شده افکار و تواناییمان را در یک راستا قرار داده و در یک اتاق فکر مینشینیم و اندیشههایمان زا برنامه ریزیو تصمیم گیری هماهنگ میکنیم تا در موضوع انقلاب اسلامی و پیام آزادی و استقلالطلبی باهم تیترهای مناسب بزنیم.
مسئول رسانه بسیج گفت: در مقابل هجوم غرب بایستیم و حتی باید از ایستادگی در برابر غرب جلوتر هم رفته و با بسیج رسانه و رسانه ایها و گردهماییها حملات خود را نسبت به اشتباهات دشمن که بسیار زیاد هم هست آغاز کنیم دیگر دوره دفاع گذشته است باید تیم فورواردی خوب برای مقابله با تهاجمات کشور تشکیل بدهیم که بهترین دفاع در این زمان حمله است. دشمن نقاط ضعف بسیار زیادی دارد که به آن پرداخته نمیشود و ما بعضاًاسیر اتفاقات داخلی هستیم که مارا به خود مشغول کرده و اجازه تصمیم گیری در اتفاقات مهمتر را نمیدهندسرلوحه کار بسیج باید اتفاقاتی مهم باشد.
بصیری اظهار کرد: مواردی مانند اسید پاشی که ماجرایی مبهم و نا مشخص بود داد و فریاد بیش از حد و اینکهرسانههای داخلی تمام موضوعات را رها کرده و فقط به این موضوع پرداختند اذهان عمومی را مشوش کرده و نگرانی زیادی در ذهن مردم ایجاد شد که هنوز هم مشخص نشد که چه کسی و با چه انگیزه ای این کار را انجام داددر حالی که رسانهها در این مورد حساس تا حد مجاز اطلاع رسانی میکردند و بعد در سکوت و محیط آرام به پلیس اجازه میدادند به سر نخ دست پیدا کند نه با مطلبهای هراس انگیز مردم را به موضوع حساس کنند.
تأثیر امر به معروف و نهی از منکر در رسانههای بسیج
وی تصریح کرد: تا صحبت از امر به معروف و نهی از منکر میشود مبارزه با بد حجابی و بی حجابی در اذهان شکل میگیرد که این یکی از ترفندهای دشمن است چون هدف دشمن این است چهره امر به معروف را با یک سویرفتن خدشهدار کند در صورتی که هر تذکری و توصیه ای در خانواده و جامعه میتواند امر به معروف و نهی از منکر باشد تربیت فرزند، تذکر به راننده متخلف، تذکر به گرانفروشی، توصیه به ازدواج، هشدار به رفتارهای فردی و اجتماعی مثل قتل و دزدی و… همه جزء این دستور الهی محسوب میشود که البته بد حجابی هم نوعی منکر است در کنار همهی اینها که باید تذکر داده شود.
بصیری در ادامه گفت: در این تذکر و اطلاعرسانی رسانههای که عموماً رسانه ی بسیج هستند نقش به سزایی دارند که اگر نسبت به امر به معروف بی تفاوت باشیم هیچ کس به سمت کار خیر نمیرود و رسانهها با ترویج آداب معاشرت طرز رفتار ئ حتی آشپزی خوب این مهم را در مردم نهادینه میکنند و در مورد بعضی مسائل مانند بدحجابی رسانهها باید شیوه پرداختن به موضوع را یاد بگیرند زیرا در مواردی حرف نزدن خود نوعی امر به معروفآیت و در مواردی نیز سکوت موجب اشاعه فساد است.
مسئول رسانه بسیج بیان کرد: رسانهها باید بیاموزند آنچه از غرب به ما دیکته میشود همه واقعیت نیست و آزادی بیانی که غرب ادعا میکند در آن کشورها وجود ندارد پس نباید همه چیز را در میان عامه مردم مطرح کرد چون ذهن مردم مشوش شده و نمیتوانند تصمیم گیری کنند، باید رسانهها یاد بگیرند که رسانه داری و خبرنگاری صرفاًشیوه چگونه خبر نوشتن نیست مانند اینکه چگونه تیتر بزنیم و یا چگونه لید را بنویسیم این خبرنگاری نیست خبرنگار کسی هست که منافع ملی را تشخیص بدهد.
وی در ادامه افزود: در کشور ما متولی امری که مسئول تعالی خبرنگاران باشد وجود ندارد که این امر باید ازدانشگاهها شروع شود و دروسی مانند تشخیص منافع ملی در حوزه خبر تدریس شود البته گاهی موضوعاتی خودبه خود بزرگ میشوند مانند فوت مرتضی پاشایی که هنرمندی بود مردم او را دوست داشته و علاقه داشتند چونایرانیها دوستدار هنر و هنرمندند و این غیر قابلانکار است اما اینکه رسانهها فوت خواننده ایرا موضوع اولکشور کنند و فقط به آن بپردازند و در حاشیه آن شایعه سازی کنند که پاشایی مخالف نظام بوده است که این موارد به ضرر فرد عزیزی مانند پاشایی تمام میشود.
بصیری گفت: مرگ مرتضی پاشایی آنقدر مهم و بزرگ میشود در حالی که مادر شهید بابایی در قزوین به رحمت الهی میرود چند ده هزار نفر در تشییع جنازه ایشان شرکت میکنند اما چون به نفع رسانههای غربی نیست که درباره ی مادر شهیدی که بزرگوار بوده و تشییع جنازه با شکوهی داشته است حرفی بزنند رسانههای داخلی هم اسیر یک جریان دیگر هستند و حواسشان پرت آن طرف و به این موضوع بسیار کمتر میپردازند من منکر این نیستم که رسانه ای شدن فوت پاشایی و شرکت در تشییع جنازه او بسیار خوب بوده اما حرف بنده این است باید همه مقولهها را در کنار هم ببینیم و همه چیز در سر جایش قرار داده شود.
نقش خبرگزاریها و رسانه و حمایت بسیج رسانه از خبرنگاران
مسئول رسانه بسیج اظهار داشت: در بسیج رسانه در حد توانمان از خبرنگاران حمایتهای مادی و معنوی انجاممیدهیم که البته مشکل اصلی ما منابع مالی نیست بلکه نیروی انسانی کارآمد را در طی سالهای اخیر برای کار رسانه ای و فرهنگی تربیت نکردیم نداشتن نیروی انسانی مناسب کارآمد و به تعداد یکی از مشکلات عمده ما است اولین کار ما آموزش و تربیت است و دومین کاری که باید انجام بدهیم هم افزایی است یعنی با جمعآورینیروهای فعال و علاقهمند از کارایی آنها استفاده کنیم.
بصیری ادامه داد: به فرض ممکن است کسی باشد سرور رایگان در اختیار بگذارد که این امر موجب کاهشهزینهها میشود و یا فردی آموزشهای مفیدی بدهد که این هم بسیار عالی است ما باید با جمع آوری نیروهای کارآمد ظرفیت سازی کنیم و دیگر اینکه در موضوع رسانه و رسانه داری به سمت خودکفایی برویم و بیاموزیم چطور یک رسانه میتواند خود را اداره کند در حالی که به محافل مختلف اقتصادی وابسته باشد و بتواند مانند یکبنگاه اقتصادی روی پای خود بایستد که همه نیاز به آموزش دارد.
مسعود بصیری مسئول سازمان بسیج رسانه در پایان افزود: سطح مطالعه در رسانه باید به سمت جهانیشدن برود مرکز پژوهشهایی داریم که مشغول انجام این امورات هستند باید از دوستان حمایت شود و تا جایی که در توان داریم همه در بسیج از هم دفاع و پشتیبانی کنیم زیرا این وظیفه مقدس ما است از آرمانهای امام مراقبت کرده وبا هم افزایی بهتر و پسندیده و راه اندازی کلاسهای آموزشی و اردوها امکانات مختلفی در حوزه مادی و معنوی در اختیار بسیج رسانه قرار دهیم و تقویتشان کنم.
Sorry. No data so far.