دوشنبه 01 دسامبر 14 | 10:44
در جلسه کمیسیون مشورتی شورایعالی انقلاب فرهنگی مقرر شد

۶۵ درصد جمعیت عشایر باسوادند

در جلسه کمیسیون مشورتی شورایعالی انقلاب فرهنگی مقرر شد به منظور جبران نبود فرصت‌های برابر برای تحصیل در دوره‌های آموزش عمومی و عالی عشایر در محدوده رشته‌هایی که مورد نیاز این قشر است، سهمیه مناسب برای ادامه تحصیل آنان مقرر شود.


13921109000106_PhotoA

در جلسه کمیسیون مشورتی شورایعالی انقلاب فرهنگی مقرر شد به منظور جبران نبود فرصت‌های برابر برای تحصیل در دوره‌های آموزش عمومی و عالی عشایر در محدوده رشته‌هایی که مورد نیاز این قشر است، سهمیه مناسب برای ادامه تحصیل آنان مقرر شود.

جلسه 623 کمیسیون مشورتی شورایعالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد. در ابتدای این جلسه گزارشی از آمار و ارقام آزمون سراسری  93 توسط رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ارائه شد.

بر طبق این آمار در سال 1393، نزدیک به 813 هزار نفر در آزمون سراسری ورود به مقطع کارشناسی ارشد شرکت کرده‌اند که این تعداد نسبت به سال گذشته 137هزار نفر کاهش یافته است.

همچنین در آزمون سراسری امسال از مجموع یک میلیون و 867 هزار نفر ظرفیت موجود، یک میلیون و 344 هزار جای خالی پر شده و 522 هزار جای خالی داریم.

خدایی در ادامه این گزارش گفت: از میان داوطلبان شرکت کننده در آزمون سراسری تحصیلات تکمیلی نزدیک به 40 درصد از آقایان و کمی بیش از 60 درصد از خانم‌ها هستند.

دستور دیگر جلسه کمیسیون مشورتی شورایعالی انقلاب فرهنگی،  بررسی درخواست سازمان عشایری کشور در ارتباط با سهمیه فرزندان عشایر در  آزمون سراسری بود.

در گزارش ارائه شده پیرامون این موضوع با اشاره به جمعیت عشایر کشور که به یک میلیون و 200 هزار نفر بالغ می‌شود، اعلام شد که از این تعداد حدود 65 درصد از عشایر باسواد هستند.

در ادامه این گزارش، چالش عمده تحصیلی عشایر، نبود فرصت‌های برابر برای تحصیل در دوره‌های آموزش عمومی و عالی این اقشار عنوان و درخواست شد به منظور جبران این نقیصه برای عشایر، در محدوده رشته‌هایی که مورد نیاز این قشر است، سهمیه مناسب مقرر شود.

در ادامه جلسه اعضا به بیان نظرات خود پرداختند که اهم آن به روز رسانی آمار دانش آموزان و دانشجویان عشایری، حفظ سبک زندگی این قشر مولد جامعه در هرگونه تصمیم گیری برای این قشر، تعریف رشته‌های مورد نیاز عشایر و راه اندازی این رشته‌ها در دانشگاه هایی که برای عشایر قابل دسترسی باشد و استعداد یابی در میان عشایر به منظور برقراری عدالت آموزشی بود.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.