سایت آقای هاشمی رفسنجانی اخیراً طی مطلبی با عنوان «مصاحبه منتشر نشده صداوسیما با آیتالله هاشمی» به نقل از ایشان پیرامون اسلام و فقها نوشته است:
«وقتی رسائل عملیه علما را میخوانم و با اطلاعی که از مبانی فقهی دارم، میبینم گاهی به جای خود مقلّد، روی عرف مینشینند. یعنی مصداق تعیین میکنند که این شأن مقلد است که عرف باید این را تعیین کند.»
ایشان همچنین با بیان اینکه اسلام را میشناسم، گفته است: فکر میکنم علمای طراز اول اسلام اینجور خشن نیستند و دست مقلدین خودشان و مردم را نمیبندند و فضا را بر آنها تنگ نمیکنند.
او همچنین در بخشی از صحبتهایش گفته است: به صورت اجتماعی الآن در مجمع تشخیص مصلحت نظام داریم با حکم الهی تصمیماتی میگیریم که شاید دینی نباشد.
*اخیراً دو گفتار دیگر از آقای هاشمی نیز با تیترهای «چرا پیامبر(ص) از مردم، حلالیت طلبید؟» و «پیامبر(ص) از مخالفانش هم نفرت نداشت» در پایگاه اطلاعرسانی ایشان منتشر شده است.
هفتهنامه یالثاراتالحسین در یکی از اخبار کوتاه خود با اشاره به یکی از همین گفتارها اینطور نوشته است: «انتشار این گفتار میطلبد که آقای هاشمی بزودی گفتاری را هم در زمینه جریانات ناهمسو با پیامبر در صدر اسلام، دسیسه های یهودیان علیه ولایت پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) و جریاناتی به ظاهر مسلمان که سبب ساز مظلومیت امیرالمومنین و امام مجتبی(س) شدند نیز منتشر کنند»
در باب جمله اشاره شده از آقای هاشمی مبنی بر اینکه گاهی در مجمع تشخیص تصمیماتی میگیرند که شاید دینی نباشد نیز احتمالاً منظور آقای هاشمی؛ مثال فقهی «أکل میته» است.
مثالی که میگوید در لحظات اضطرار و به شرط بروز برخی شرایط، خوردن گوشت مردار به قدر رفع اضطرار، بلامانع است.
اما باید دانست که این مثال هرگز به این معنا نیست که اجازه أکل میته یک مفهوم غیر دینی است.
بلکه این مثال نشان میدهد که تفکر شیعی، جامعیت صدور حکم فقهی در هر دو حالت اضطراری و عادی را دارد و هر دو امر نیز دینی و برآمده از اسلام و عقل هستند نه اینکه در یک حالت اجازه غیر دینی صادر شده باشد و در حالتی دیگر خیر!
Sorry. No data so far.