نشست خبری تشکلهای دانشجویی در اعتراض به طرح دانشجوی پولی و خصوصی سازی فرهنگ و آموزش در لایحه پنجم، عصر امروز در ساختمان تشکلهای دانشجویی برگزار گردید. در این نشست نمایندگان تشکلهای مختلف به بیان مواضع خود اقدام کردند. در این نشست خبری سخنگوی شورای هماهنگی کشوری مبارزه با پولی شدن دانشگاههای دولتی تاکید کرد:با توجه به تصویب ماده ۲۴ از برنامه پنجم توسعه کشور در مجلس شورای اسلامی تشکلهای دانشجویی دفتر تحکیم وحدت، بسیج دانشجوییهای چند دانشگاه تهران، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، جنبش عدالتخواه دانشجویی و اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل کشور از ساعت ۱۳ فردا سهشنبه ۱۸ آبان در مقابل معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی ریاستجمهوری و نیز مجلس شورای اسلامی تجمع میکنند.
پس از آن مرتضي كيا مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و علومپزشكي تهران، در خصوص تصويب بند “ي ” از ماده 24 برنامه پنجم توسعه، گفت: در سال 85 رئيس جمهور در دانشگاه صنعتي امير كبير حاضر شد و اين اولين سالي بود كه وي در فضاي دانشجويي حضور مييافت.
وي افزود: احمدينژاد در جمع دانشجويان قول داد تا مقابل پولي شدن دانشجويان و دانشگاهها ايستادگي كند اما طي هفته گذشته مشاهده كرديم كه اين مصوبه در صحن علني مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد.
* زوايه ملموس دولت با عدالت خواهي
اين فعال دانشجويي با بيان اينكه متهم اصلي تصويب اين طرح دولت و متهم رديف دوم مجلس است، خاطرنشان كرد: دولت با طرح پولي شدن دانشگاههاي دولتي در برنامه پنجم توسعه كشور نشان داد كه زاويه مشخص و قابل لمسي با آرمانهايي دارد كه در ابتدا مطرح ميكرد.
كيا در ادامه تصريح كرد: متاسفانه در حال حاضر بحث خصوصي شدن آموزش و پرورش و آموزش عالي كشور را در گفتمان احمدينژاد مشاهده ميكنيم و اين موضوعي است كه دولت و مجلس نميتوانند توجيهاتي را مانند رسيدن به دهه پيشرفت براي آن مطرح كنند.
وي تأكيد كرد كه شخص رئيس جمهور در جمع دانشجويان نسبت به جذب دانشجويان پولي در دانشگاههاي دولتي اعتراض داشت اما اكنون بر خلاف آن عمل ميكنند و از سوي ديگر مجلس نيز در تصويب اين طرح به دولت كمك كرد.
* روح اصولگرايي بر مجلس هشتم حاكم نيست
مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و علومپزشكي تهران در ادامه تصريح كرد: با اين وجود حقيقتا پسوند اصولگرايي براي مجلس هشتم امري ظاهري بوده و روح اصولگرايي در مجلس كنوني مشاهده نميشود.
كيا اظهار داشت: از همه دستاندركاران حكومتي و دولتي اين سؤال را داريم كه آيا كساني كه اين طرح را نگارش كردهاند، از مباني فكري خود اطلاعي دارند؟ كساني كه اين قانون را نوشتهاند بايد مباني فكري خود را تشريح كنند.
وي با طرح اين سؤال كه تاسيس مدارس غير انتفاعي آيا ثمراتي را براي پيشبرد گفتمان امام (ره) و انقلاب اسلامي داشته است، گفت: نتيجه تاسيس مدارس غير انتفاعي اين بوده كه اكنون به دنبال اين مدارس هستيم تا برخي چارچوبها را رعايت كنند.
* مسئولان فقط دغدغه مذهبي بودن آقازادههاي خود را دارند
اين فعال دانشجويي تصريح كرد: مسئولان كشور با توجيهات بچهگانه مدارس غير انتفاعي را تاسيس كردند و اكنون به جايي رسيدهاند كه اين مدارس دو زبانه درخواست مجوز ميكنند كه به آنها مجوز داده نميشود.
كيا خاطرنشان كرد: تاكنون آنچه كه در فضاي دانشجويي درك كردهايم اين است كه فضاي دانشجويي به نفع دانشجويان غير انتفاعي و پولي پيش ميرود و اين امر موجب شكاف معرفتي و علمي ميشود.
وي افزود: از دولت و مجلس ميپرسيم كه چرا آنان دغدغه مذهبي بودن آقازادههاي خود را دارند اما در دانشگاههاي دولتي اين چنين برخورد نميشود.
* توجيه مدرك فروشي قانعكننده نيست
مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و علومپزشكي تهران با تاكيد بر اينكه آقايان به دنبال خصوصيسازي معنوي هستند، گفت: چرا اين آقايان انگيزه تربيت فرزندان خود را دارند اما به تربيت و رشد فكري و فرهنگي ساير دانشجويان و دانشآموزان توجهي نميكنند؟
وي افزود: از دولت و مجلس انتظار داشتيم با فضاي تبليغاتي كه ايجاد كرده بود، برنامه پنجم توسعه كشور بر مبناي اسلام ناب محمدي (ص) باشد اما متاسفانه دوباره تجربه كرديم كه زهي خيال باطل.
كيا خاطرنشان كرد: دانشجويان و جنبشهاي دانشجويي هوشيارتر از آن هستند كه تحت القاب برنامه پنجم توسعه كشور با اين برنامه كنار بيايند و بايد توجه داشت كه تصويب اين سياستها به نوعي مدركفروشي و حراج مدركهاي دانشگاهي است.
وي افزود: جنبشهاي دانشجويي متوجه هستند كه تصويب اينگونه طرحها نوعي مدركفروشي است و با سرپوشهايي كه دولت و مجلس در اين خصوص ميگذارند قانع نخواهيم شد و فضاي موجود در جنبشهاي دانشجويي و دانشآموزي موجب خواهد شد كه دولت و مجلس از اين اقدام خود پشيمان شوند.
* خصوصي سازي حوزههاي علميه!
اين فعال دانشجويي با بيان اينكه با چهرههايي كه اين طرحها و برنامهها را مينويسند، بايد برخورد شود، اظهار داشت: به نظر ميرسد كه اينگونه افراد در آينده نيز دستبردار نبوده و حتي نسبت به خصوصيسازي كردن حوزههاي علميه نيز اقدام خواهند كرد.
كيا در پايان تاكيد كرد: بايد توجه داشت كه بودجههاي ميلياردي در خصوص پروژههاي پژوهشي در دانشگاهها به تصويب ميرسند و اغلب توسط اساتيد سكولار به اجرا درميآيند كه ميتوان به جاي اين اقدامات، اين هزينهها صرف مصارف دانشجويان و كيفيت دانشگاهها شود.
الهياري: نتيجه جذب دانشجوي پولي حاكميت روح ليبراليستي در كشور است
علی اللهیاری عضو نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: در برنامهریزی این طرح تفکر لیبرال مسلط است. متأسفانه در بندهای دیگر لایحه پنجم هم این تفکر را میبینید؛ درخصوصی سازی آموزش و پرورش و حوزه سلامت هم این نگاه وجود داشت که الحمدالله تصویب نشد.
وی ادامه داد: طرح پذیرش دانشجوی پولی با اصل 30 قانون اساسی و با اصولی که دولت را موظف کرده با شکاف طبقاتی مبارزه کند، مغایر است. اصلیترین نتیجه این طرح تبعیض میان دانشجویان است. اینکه کسی که پول دارد بتواند در بهترین دانشگاه تحصیل کند و با کسی که زحمت کشیده و درس خوانده هم ردیف باشد، رانت اضافی به پولدار ها و ظلم به قشر مستضعف است.
این عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواهی گفت: بخش زیادی از اینها که با پول به دانشگاه میروند فقط دنبال علم نیستند، بلکه کسب مدرک برای آنها مهم است و این مساله باعث کاهش شأن و کاهش اعتبار مدرک میشود. مشکل مهمتر این است که روح حاکم بر لایحه پنجم مشکلات فرهنگی زیادی را ایجاد میکند.
اللهیاری با اشاره به دورههای مشترک دانشجویان پولی در دانشگاه امیرکبیر گفت: نمونه انحرافات اخلاقی این دانشجویان را در سایتهای مختلف دیدهاید. اما مشکلات فرهنگی آن فقط به این مسائل محدود نیست. در واقع این طرح مردم را به جای آنکه سمتی ببرد که انسانها را بر اساس استعداد و پشتکارشان بسنجند، به سمتی میبرد که همه چیز را با پول میسنجند. روح قناعت و تلاش با این گونه طرحها از بین میرود.
وی تأکید کرد: اگر نگران تأمین مالی دانشگاه هستید باید دنبال ارتباط دانشگاه و صنعت باشید و به طرحهای کارآفرینانه اهمیت دهید در حالی که این یک وظیفه دولت است که هزینه آموزش را تأمین کند. کافی تنها پولی که یک مفسد اقتصادی به تاراج برده است، به بیتالمال بازگردد تا دهها برابر این هزینههای دولت جبران شود
نعمتی: اعتبار دانشگاهها، قربانی پذیرش دانشجویان پولی میشود
نعمتی عضو بسیج دانشجویی امیرکبیر گفت: مجلس و دولت در تصویب طرح پذیرش دانشجوی پولی دغدغههایی داشتند که میتوان گفت برخی از این دغدغهها به حق است.
وی ادامه داد: مشکلی که در آموزش عالی کشور وجود دارد، یکسان بودن دانشگاههای کارآمد و دانشگاههای ناکارآمد، در تخصیص بودجه است. یعنی دولت برای هر دانشجو سرانهای مشخص میکند که به همه دانشگاهها فارغ از عملکرد مثبت یا منفی آنها داده میشود. این مسأله بار مالی سنگینی به عهده دولت قرار میدهد که همراه با بیعدالتی است.
این فعال دانشجویی گفت: مشکل این است که با وجود تمام هزینههایی که برای نخبگان میشود آنها احساس نمیکنند که باید به مردمشان خدمت کنند. اینها دغدغه درستی است ولی مسیر مجلس و دولت برای رفع آن غلط است و کار را دشوارتر می کند. این ناکارآمدی در حالی است که هنوز مسأله بازگشت سود دانشگاهها مطرح نشده است.
نعمتی به وجود دانشگاه آزاد در سیستم آموزشی کشور اشاره کرد و گفت: دانشگاه آزاد با همین شیوه فعالیت میکند و ناکارآمدی آن به اثبات رسیده است. راه حلی که دولت باید به سمت آن برود این است که سطح مالی افراد، ملاک امکان یا عدم امکان تحصیل آنها نباشد تا کسی که درآمد بیشتری دارد الزاما به دانشگاه بهتر برود.
این عضو بسیج دانشجویی تأکید کرد: این شیوه باعث قربانی شدن نام دانشگاهها میشود و اعتبار آنها را کم رنگ میکند. سیستم مالی پیشنهادی نباید دانشگاه را طیفی کند. این دوره در دانشگاه امیرکبیر اجرا شده بود و مثلا در بخشهای دانشجویان پولی، دانشجویان عادی اجازه ورود نداشتند این فرق فقر و غنا را بیشتر آشکار میکند.
وی ادامه داد: مشکل دیگر این سیستم این است که ظرفیت سراسری دانشگاه را کم میکند و استادان هم تمایل بیشتری به حضور در این دورهها دارند؛ استادانی بودند که 6 روز هفته را در پردیسها تدریس میکردند که این با هیچ ضابطهای هماهنگ نیست.
زعیمزاده: پذیرش دانشجوی پولی خیانت به گفتمان عدالت است
محمد زعیمزاده، دبیر سیاسی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل در این نشست گفت: آنچه محل سوال است، این است که مواردی که در برنامه پنجم توسعه مطرح شده و مجلس هم بر آن صحه گذاشته، در تضاد اساسی با مهندسی کلان رهبر فرزانه انقلاب است.
وی ادامه داد: رهبر فرزانه انقلاب دهه چهارم را دهه پیشرفت و عدالت نامگذاری کردند، اما طرح پذیرش دانشجوی پولی با هر دو ضلع این مثلث در تضاد است. عدالت رشد مساوی را اقتضا میکند ولی این طرح علیه مستضعفان و به نفع عده قلیلی است که توان پرداخت هزینههای کلان را دارند.
این فعال دانشجویی ادامه داد: کسانی که به این شیوه وارد دانشگاه میشوند، قطعا از نظر سطح آموزشی سطح پایینتری نسبت به کسانی دارند که در کنکور پذیرفته شدهاند. جنبش نرمافزاری و تولید علم با این شیوه پذیرش دانشجو در تناقض است، چون افرادی وارد دانشگاه میشوند که صلاحیت لازم را ندارند.
وی با اشاره به برنامه پنجم توسعه گفت: بندهایی که در این برنامه است، مبتنی بر تفکرات تکنوکراتهاست؛ آن هم در دولتی که شعار عدالت میدهد. این برای دولت خوب نیست. دولتی که با کمک جنبش دانشجویی در سال 84 سر کار آمد با گفتمان اصلی خود زاویه جدی پیدا کرده است.
زعیمزاده تاکید کرد: دولت احمدی نژاد پرچمدار عدالت است، عدالتی که رهبر فرزانه انقلاب در سال 82، آن هم در اوج اصلاحات طرح کردند و با کوشش جنبش دانشجویی و نخبگان این گفتمان برقرار ماند. از احمدی نژاد میخواهیم حرکتی که خیانت به عدالت است انجام ندهد، چون فقط مسأله دانشگاهها نیست، این طرح با روح عدالت در تضاد است.
وی تأکید کرد: اعتبار جمهوری اسلامی به ماهیت عدالتخواهی آن است. این خیانت به عدالت، به ریشههای انقلاب ضربه میزند. مگر این طرح چقدر از نظر مادی برای ما صرفه دارد؟ یکی از نمایندگان مجلس میگفت «این طرح به سایر دانشجوها از نظر مادی کمک میکند.» اما حقیقت این است که این صدمه قابل جبران نیست. برنامه پنجم توسعه در دورانی مطرح میشود که کشور در اوج خود قرار دارد. این برنامه در واقع یک چهارم چشمانداز بیست ساله است. آقایان مجلس برای بودجهریزی سالانه چند ماه کلنجار میروند ولی برای یک چهارم چشمانداز که همه شوون نظام را تحت تأثیر قرار میدهد، برخوردها سرسری است.
دبیر سیاسی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل گفت: اگر آقایان خسته شدهاند و تعطیلیشان کم است یک ماه دیگر به تعطیلی خود اضافه کنند و بعد در فرصت مناسب طرح را دنبال کنند. گویا برخی نمایندهها از پیگیری کار مردم خسته شدهاند.
محمدی: فرصت نابرابر تحصیل با فرهنگ عدالت اسلامی همخوانی ندارد
رامین محمدی دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت در این نشست گفت: این طرح در منافات آشکار با عدالت اجتماعی مدنظر امام است.
وی ادامه داد: متاسفانه در سطح مدیریتی بر تصمیم گیریهای کلان، از تجربههای تلخ گذشته عبرت نمیگیرند. یکی از این تجربههای تلخ دانشگاه آزاد و غیر انتفاعی است که به دلیل عدم نظارت شفاف بر مسایل مالی، شاهد فساد مالی در این مجموعهها بودیم و اینکه به جای گسترش کیفی دنبال گسترش کمی هستند و طوری شده که فارغالتحصیلان در قبال هزینهای که پرداخت میکنند سواد کافی را ندارند.
این فعال دانشجویی گفت: در این دانشگاهها متاسفانه شاهد خرید و فروش مدرک هستیم. در سطح مدیریتی هم میبینیم که دانشگاه آزاد راهکاری برای کسانی بود که نمیخواستند درس بخوانند و فقط دنبال مدرک بودند. الان همین شیوه خطا در دانشگاه سراسری هم تکرار میشود و نتایج تلخ آن هم قطعاً تکرار خواهد شد.
محمدی با اشاره به مدلهای رایج تحصیل دانشجویان در دانشگاههای دنیا گفت: هرچند در کشورهای دیگر هم پذیرش دانشجویان به صورت پولی وجود دارد ولی این مدلها الزاماً متناسب با فرهنگ ما نیست. تفکر لیبرالی و عدم ایجاد فرصت برابر برای تحصیل با فرهنگ عدالت اسلامی همخوانی ندارد.
دبیر سیاسی دفتر تحکیم وحدت تاکید کرد: در کشوری که در خط عدالت حرکت میکند، این شیوه الگوبرداری درست نیست چون باعث افزایش تبعیض و شکاف طبقاتی میشود.
وی با اشاره به ایرادهای سیستمهای آموزشی موجود گفت: از نظر مدیریت آموزشی و جذب هیات علمی همین الان هم مشکلاتی داریم و دانشگاه انسانسازی که امام (ره) تاکید داشت محقق نشده. در چنین شرایطی مسوولان به جای اینکه به محتوای دروس توجه کنند راهکارهایی ارایه میکنند که به گسترش کمی دانشگاهها میانجامد.
محمدی ورود دانشجویان پولی را بر فرهنگ دانشگاهها مضر دانست و گفت: دانشجویان با سطح فرهنگی بسیار متفاوت وارد دانشگاه میشوند که در این حالت دانشگاه دچار چالشهای جدی میشود و هرچه بیشتر از خط امام و رهبر فرزانه انقلاب فاصله میگیرد بنابراین معتقدیم تصویب چنین طرحهایی از مجلس و دولت بعید است.
Sorry. No data so far.