دوشنبه 05 ژانویه 15 | 17:10

راهکارهای جهت تسهیل سفر زائران ایرانی اربعین

احداث خط راه آهن شلمچه تا بصره، نوسازی خط راه آهن تهران اهواز و ساخت فرودگاه جدید نزدیک کربلا، مهمترین راهکارهای تسهیل در انجام مسافرت زائران ایرانی به کربلای معلی در ایام اربعین است که باید با همکاری مسئولین ایرانی و عراقی در دستور کار قرار گیرد.


تریبون مستضعفین -محمد واعظی نژاد

در حالی که از ماه های قبل اخباری مبنی بر تهدید گروه های تروریستی از قبیل داعش و عدم وجود امنیت برای زوار اربعین حسینی در برخی رسانه ها منتشر می شد، این مراسم با حضور بیش از 20 میلیون زائر از داخل و خارج عراق و در مسیرهای مختلف منتهی به کربلای معلی با شکوهی تمام و در فضایی امن برگزار شد تا به مانور اقتدار نظامی امنیتی جریان شیعی در منطقه تبدیل گردد. مراسم عزاداری اربعین در کربلا بزرگ‌ترین تجمع بشری است که هر ساله در این کشور برگزار می‌شود. مردم عراق و بیش از 60 کشور جهان از حدود 12 روز قبل از اربعین حرکت پیاده به سوی کربلا را از نقاط مختلف آغاز کردند. از آنجا که هتل های کربلا گنجایش میلیون‌ها زائر را ندارد، مردم عزادار سطح کوچه‌ها، گذرها و خیابان‌های کربلا را با چادرهای خود پوشاندند و بسیاری نیز میهمان منازل مردم کربلا شدند.

مقامات مسئول عراقی اذعان دارند که امسال به رغم افزایش تهدیدهای امنیتی به دلیل حضور تکفیری‌های داعش، میزان حضور عزاداران حسینی در مقایسه با سالهای گذشته افزایش چشمگیری داشته است. اما نکته قابل توجه در این مراسم این است که باتوجه حضور بیش از بیست میلیون نفر در این مراسم حدودا دو هفته ای، امنیت فوق العاده در این مراسم حاکم بود به گونه ای که در رسانه های مختلف، آمار شهدا در بغداد و مسیرهای منتهی به کربلا کمتر از پنج نفر اعلام شده است.

به گزارش سازمان حج و زیارت، حدود یک میلیون و ششصد و پنجاه هزار زائر ایرانی به طور رسمی (هوایی و زمینی از سه مرز مهران، جزابه و شلمچه) از کشور با هدف زیارت حرم ابا عبدالله الحسین در ایام اربعین حسینی امسال خارج شدند. باتوجه به اینکه بسیاری از هموطنان به علت ازدحام جمعیت در مبادی مرزی و نداشتن گذرنامه و ویزا از مرز خارج شده اند، برآورد می شود دو تا سه میلیون زائر ایرانی امسال در این مراسم حضور داشته اند. بر اساس گفته های رئیس سازمان حج و زیارت،  بر اثر سه تصادفی که در این ایام رخ داد متأسفانه 8 نفر از هموطنانمان جان خود را از دست دادند. همچنین در میان زائران اربعین حسینی، افرادی نیز به دلیل بیماری‌های قلبی و مشکلات دیگر متأسفانه فوت کردند که در مجموع آمار، فوت‌شده‌های ایرانی در ایام اربعین حسینی حدود 24 نفر است.      از طرف دیگر، بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی کشور، به طور متوسط هر ساله 1300 نفر در دو هفته تعطیلات نوروزی تنها بر اثر تصادفات جاده ای جان باخته اند. اگرچه شاید مقایسه آمار این رویداد چندان درست نباشد، اما تاکیدی دوباره بر نکته مثبت و قابل تامل مراسم اربعین امسال یعنی امنیت قابل توجه این مراسم است.

حمل و نقل، مهمترین مشکل مراسم پیاده روی اربعین

کمبود امکانات رفاهی و حمل و نقل در سه نقطه مرزی مهران، شلمچه و چزابه مهمترین مشکل زائرین اربعین بوده است. به علت ازدحام جمعیت، کمبود وسائل نقلیه و ترافیک سنگین در این مناطق، بسیاری از زائرین مجبور بودند مسیر حدود ده کیلومتری را در داخل و خارج مرزهای کشور با پای پیاده طی کنند. نیروی انتظامی، وزارت راه و شهرسازی، سازمان حج و زیارت و … در مواجه با استقبال گسترده مردم کاملا غافلگیر شدند. ضروری است نهادهای مسئول نسبت به تسهیل این حرکت عظیم اقدامات لازم را انجام دهند. براساس پیش بینی ها، تعداد زوار ایرانی در سال آینده دو برابر خواهد شد و  نهادهای مربوطه یک سال فرصت دارند تا برخی اقدامات لازم را تسهیل این حرکت عظیم معنوی از همین امروز برنامه ریزی و اجرا کنند. مهمترین راهکارهایی که برای تسهیل رفت و آمد زائران ایرانی به این مراسم پیشنهاد می گردد، عبارتند از:

الف- احداث خط راه آهن شلمچه تا بصره به طول 25 کیلومتر: در حال حاضر، ‌خط ‌آهن منتهی به شلمچه، تا مرز ایران و عراق امتداد دارد و در کنار آن مسیر اراک ـ کرمانشاه ـ خسروی برای اتصال شبکه ریلی به مرز ایران و عراق پیش بینی شده است. ‌با این وجود، به دلیل عدم احداث ۲۵ کیلومتر راه‌آهن حد فاصل بصره تا شلمچه، عملاً امکان جابجایی مسافر بین ایران و عراق با استفاده از حمل و نقل ریلی وجود ندارد.‌ با توجه به سابقه روشن شرکت‌های پیمانکار ایرانی در امر احداث خطوط ریلی و ثبت حد نصاب یک سال برای احداث راه‌آهن گرگان ـ اینچه برون، این امکان وجود دارد تا شبکه ریلی ایران تا سال آینده به شبکه ریلی عراق متصل شود.

ب- نوسازی خط راه آهن تهران اهواز: درصورتی که نوسازی راه‌آهن تهران ـ اهواز در قالب روش‌های همکاری عمومی ـ خصوصی و به شیوه نوسازی ـ اجاره و واگذاری (RLT) انجام شود، این پروژه می‌تواند در کمتر از یک سال بدون استفاده از بودجه دولتی و فقط با پرداخت اجاره طی دوره بهره‌برداری، به اتمام برسد.

ج- ساخت فرودگاه جدید نزدیک کربلا: قابل ذکر است که عراق از سال گذشته به دنبال انتخاب یک پیمانکار برای ساخت فرودگاه جدید خود است. این فرودگاه بزرگ قرار است در نزدیکی استان های کربلا، نجف و حله ساخته شود. پیش بینی شده است که این فرودگاه تبدیل به بزرگترین فرودگاه کشور عراق شود تا سالانه مبدا و مقصد 20 میلیون مسافر باشد.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.