اگر فرض شود 35 هزار فقره وام 50 میلیون تومانی مورد نیاز است چیزی کمتر از 0/3 درصد از بودجه 40 هزار میلیارد تومانی آزادشده از منابع هدفمندی یارانه ها این مشکل را حل می کرد که در برابر بحران عمیق و گسترده ای که برای این مالباختگان درست شده، بسیار ناچیز است
ظاهرا در وزارت راه و شهرسازی، تاخیر 18 ماهه دولت برای پرداخت تسهیلات بافت فرسوده به متقاضیان گذشته به اندازه کافی پیشمان کننده ارزیابی نشده است و این بار مقرر شده تسهیلات پرداختی به این مالباختگان از 50 میلیون به 30 میلیون تومان کاهش یابد.
پنجمین 100 روزه از عمر دولت شیخ حسن روحانی در حالی سپری می شود که تاکنون بسیاری از وعده های مسئولان چه قبل و چه بعد از انتخابات عملی نشده است و ظاهراً در بین مسئولان، دادن وعده بی پشتوانه اجرایی کنتور ندارد.
در روزگاری که وام بافت فرسوده داده می شد، 35 هزار خانواده به امید حل کردن معضل مسکن فرزندانشان، جهت نوسازی منازل، با دست خود خانه و کاشانه را تخریب کردند اما امروز بعد از گذشت 18 ماه هنوز وامی به آنها پرداخت نشده است.
بیش از یکسال از بلاتکلیفی این خانواده ها گذشت تا بالاخره مصوبه بافت فرسوده در دستور کار هیات دولت قرار گرفت و با کش و قوس های فراوان در مهرماه تصویب شد. این اقدام مثبت موجی از خوشحالی را در بین این مالباختگان ایجاد کرد به گونه ای که شاید می شد عملکرد دولت تا آن زمان را نادیده گرفت.
اما این تازه شروع ماجرا بود و خیلی زود خوشحالی این خانواده ها به پایان رسید؛ چرا که مسئولان در مصاحبه های بعدی تلویحا اشاره کردند وام بافت فرسوده موعود، روی میز شورای پول و اعتبار خاک می خورد.
مدتی بعد دلیل سکوت نگران کننده آخوندی ،وزیر راه و شهرسازی، در مورد طرح تسهیلات بافت فرسوده – به عنوان یکی از اصلی ترین طرح های دولت در حوزه مسکن – تعبیر شد و معاون او ایزدی، از خواب جدید دولت برای این 35 هزار خانوار پرده برداشت.
ظاهرا در وزارت راه و شهرسازی این تاخیر 18 ماهه به اندازه کافی پیشمان کننده و زمینگیرکننده ارزیابی نشده بود و اینبار مقرر شد تسهیلات پرداختی به این مالباختگان، با کاهشی 20 میلیونی به 30 میلیون تومان برسد تا اعتماد آنها بی جواب نمانده و کلکسیون بدقولی های دولت تکمیل شود.
دولت قبل برای سال 91 که هزینه ساخت طبق تعرفه سازمان نظام مهندسی ساختمان به طور میانگین 453 هزار تومان برآورد شده بود، وام 30 میلیون تومانی را برای نوسازی بافت های فرسوده تصویب کرد. اما طبق همان تعرفه های نظام مهندسی، هزینه ساخت برای سال 93 به طور متوسط 793 هزار تومان برآورد شده است که نشان می دهد در این مدت افزایشی 75 درصدی رخ داده است. بنابراین با حفظ همان بازده حداقلی گذشته این تسهیلات نیز باید 75 درصد افزایش یابد و به 52 میلیون تومان برسد؛ اگر قرار باشد این تسهیلات در سال 94 داده شود قطعا همین 50 میلیون هم جوابگو نیست و باید دید نظام مهندسی چه رقمی را برای سال 94 برآورد می کند.
از طرفی مسئولان همین چند روز پیش قیمت مسکن مهر را افزایش دادند و علت آن را افزایش قیمت مصالح و دستمزدها دانستند. اما هنگام اعطای تسهیلات به متقاضیان گذشته، مصوبه سه سال پیش دولت احمدی نژاد بدون درنظرگرفتن افزایش 75 درصدی هزینه ساخت، ملاک عمل قرار می گیرد! این در حالی است که دولت روحانی بارها ثابت کرده که به راحتی به تعهدات و مصوبات دولت قبل پشت پا می زند و دیدگاه های سیاسی پررنگتر از سایر مناسبات در دستور کار اعتدالیون قرار گرفته است.
و اما حالا بعد از حدود دو ماه از آخرین وعده رییس بانک مرکزی، گویا نوبت به مسئولان رده میانی و استانی رسیده تا به دادن وعده نسیه در مورد «ازسرگیری پرداخت تسهیلات بافت فرسوده تا ماه آینده» بپردازند و احتمالا این روند تا آبدارچی شرکت عمران و بهسازی هم ادامه خواهد یافت.
همانطور که مشخص است، حدود یک ماه پیش مسئولان در حالی طرح تسهیلات بافت فرسوده را اجرایی شده تلقی کردند که تنها یک هفته از تصویب شورای پول اعتبار در تاریخ 15 دی ماه می گذرد. کارکنان شرکت عمران و بهسازی نیز اذعان کنند که هنوز هیچ ابلاغیه ای به دست آنها نرسیده است و دولت برنامه ای در این باره ندارد. گفتنی است در این در شرایط بغرنجی که هموطنانمان به سر می برند، شورای پول و اعتبار به مدت 3 هفته هیچ جلسه ای تشکیل نداد!
طبق عقیده بعضی، دولت در اجرای مصوبه دچار سردرگمی شده است. حتی فراخوان عمومی وزارت راه و شهرسازی برای ارسال مقاله جهت کمک به تدوین شیوه نامه اجرایی تسهیلات بافت فرسوده، از سردرگمی دولت در اجرای مصوبه بافت فرسوده نکاسته است.
دولت یازدهم می بایستی نگاه منفی و توأم با لجبازی خود را با دولت قبل و متقاضیان ثبت شده برای طرح های دولت دهم کنار گذاشته و با سرنوشت مردم بازی نکند؛ و نیز از ظرفیت تجربیات اجرایی و میدانی دولت گذشته، در جهت خدمت رسانی به مردم استفاده کند و از تکرار آزمون و خطا در مسائل ملت دست بردارد.
لازم به ذکر است در این تسهیلات 50 میلیون تومانی، دولت تنها 9 درصد از سود را به بانکهای عامل می پردازد که آن هم به صورت ماهانه و طی 12 سال (144 قسط) صورت می گیرید و این میزان، سهم بسیار اندکی در بودجه کلان کشور طی 12 سال را داراست.
اگر فرض شود 35 هزار فقره وام 50 میلیون تومانی مورد نیاز است چیزی کمتر از 0/3 درصد از بودجه 40 هزار میلیارد تومانی آزادشده از منابع هدفمندی یارانه ها این مشکل را حل می کرد که در برابر بحران عمیق و گسترده ای که برای این مالباختگان درست شده، بسیار ناچیز است.
لذا حالا که بار مالی طرح بر دوش خود متقاضیان و سپرده های بانکی مردم است باید دید در پشت این اقدامات دولت، چه اهداف و انگیزه هایی دنبال می گردد که این امر توجه جدی نمایندگان مجلس را می طلبد؛ چرا که این نگرانی وجود دارد که اگر در آینده، مصوبه بافت فرسوده با این نگاه تبعیض آمیز و کاهش 40 درصدی، آن هم بعد از 18 ماه معطل نمودن این خانواده ها اجرایی شود موجی از انتقادات گسترده به سوی دولت روانه گردد.
Sorry. No data so far.