در گام سوم طرح تحول نظام سلامت، طرح اصلاح و تغییر ارزش نسبی خدمات درمانی و پزشکی در دستور قرار گرفت و عملا با تغییر کتاب کالیفرنیا، نرخ هزینههای پزشکی با تغییر مواجه شد و با طرح جدید، هزینههای پزشکی تا ۲.۵ برابر افزایش یافت.
نوید انصاری- کارشناس صنعت بیمه – اجرای گام سوم طرح تحول سلامت از سوی وزارت بهداشت با موانعی مواجه شد و وزیر بهداشت با انتقاد از عملکرد شرکت های بازرگانی بیمه، آنها را به سودجویی در بیمه های تکمیلی درمان متهم کرد. اتهامی که به سرعت و واکنش متخصصان صنعت بیمه پاسخ داده شد.
گام سوم طرح تحول نظام سلامت در نیمه دوم سال جاری توسط وزارت بهداشت و درمان آغاز شد. در این گام از طرح تحول نظام سلامت، طرح اصلاح و تغییر ارزش نسبی خدمات درمانی و پزشکی در دستور قرار گرفت و عملا با تغییر کتاب کالیفرنیا، نرخ هزینههای پزشکی با تغییر مواجه شد و طرح جدید، هزینه های پزشکی تا 2.5 برابر افزایش یافت.
مجموعه وزارت بهداشت، این طرح را یکی از گام های مفید جهت واقعی نمودن هزینه های پزشکی و ایجاد نوعی یکنواختی و همسانی در پرداخت خدمات پزشکی در بیمارستان های دولتی و خصوصی و در میان همه پزشکان ارزیابی کرد.
شاید در ابتدا به نظر می رسید که گام سوم مانند گام های اول و دوم طرح سلامت (کاهش فرانشیز و ارتقای سطح خدمات بهداشتی) موفق و بی دردسر به پیش برود.
وزیر بهداشت و درمان با مدیران عامل شرکتهای بیمه جلسهای ترتیب داد و در راستای اجرای گام سوم، اطلاعاتی را از وضعیت جدید به مدیران شرکت های تجاری ارائه کرد و احتمالا هم برآورد میشود با تشکیل و برگزاری جلسات توجیهی و توضیحی و قول مساعد و حداکثری مدیران شرکتهای بیمه، که شرکتهایشان متولیان بیمههای تکمیلی درمان هستند، کار با عافیت و به سلامت به جلو میرود و باید منتظر گام های بعد بود.
ولی آنچه که به نظر می رسد به واقعیت منجر نشد و با وجود تشکیل کمیته درمان در بیمه مرکزی و اعلام آمادگی سندیکای بیمه گران، روال بر اساس علاقه و خواست سکانداران وزارت بهداشت به جلو نرفت و وزیر و بهداشت شدیدا انتقادات را متوجه شرکتهای بیمه کرد و گفت: «بیمههای تکمیلی بسیار بد عمل میکنند و متأسفانه این بیمههای تجاری فقط به سودشان توجه دارند و بیمه مرکزی هم فقط تماشاگر این اوضاع شده است. بیمهها نهتنها همکاری نمیکنند بلکه آسیب هم میرسانند. بخش عمدهای از خریداران خدمت از بیمههای تکمیلی، دولت و دستگاههای دولتی هستند و نرخی را که برای امسال پرداخت کردند نرخ سال 93 است اما اکنون که در ماه دهم سال هستیم بیمههای تکمیلی در قراردادهای خود با جامعه پزشکی و مراکز خصوصی این 10 ماه را با نرخ سال 92 منعقد کردهاند…. آنجایی که من خبر دارم بیمههای تکمیلی قراردادهای خود را با بیمارستانهای خصوصی در تهران بستهاند اما در استانها هنوز انجام نشده یا به صورت موردی با برخی بیمارستانها انجام شده است.»
البته این انتقادات وزیر بهداشت، با واکنشهایی در میان بیمهگران مواجه شد؛ سید مهدی علوی رئیس هیات مدیره انجمن حرفه ای صنعت بیمه هرچند از اقدامات وزارت بهداشت در طرح سلامت تقدیر و تشکر کرد ولی صراحتا اعلام کرد اظهارات وزیر از عدم ارائه اطلاعات لازم، کافی و واقعی از شرایط بیمه درمان شرکتهای بیمه بازرگانی به وی ناشی شده است.»
شاید اگر مجموعه وزارت بهداشت در اجرای گام سوم، حداقل به چند نکته توجه بیشتری می کرد، مسیر اجرا به سنگلاخ بر نمیخورد که در ادامه به چند مورد از آنها اشاره میشود:
1- منطق فعالیت شرکتهای بازرگانی بیمه، منطق تجارت و سود و زیان است و این شرکتها از قواعد تجاری برای فعالیتهای خود بهره مند میشود. طرح این موضوع که این شرکتها سودجو هستند، شاید فیالذات مذموم نباشد، چرا که سهامداران و سرمایهگذاران شرکتهای تجاری بیمه در بورس به تراز سود و زیان این شرکتها توجه میکنند و اگر شرکت سودده نباشد یا اصلا به وجود نمی آید و یا ورشکست میشود و دیگر شرکتی نیست که بیمه تکمیلی به عهده بگیرد.
نگاه وزارت بهداشت نسبت به شرکتهای بازرگانی بیمه باید با نگاه به صندوقهای بیمه متفاوت باشد چرا که این دو از منطقهای متفاوتی پیروی میکنند. در شرکتهای بازرگانی بیمه، منطق بازرگانی و در صندوقهای بیمه، منطق حمایتهای اجتماعی حاکم است.
2- هنگامی که وزارت بهداشت برای اجرای گام سوم، احتیاج به همکاری دیگر بخشهای دولتی و یا خصوصی دارد، به نظر میرسد مناسب باشد که در طرحریزی و برنامهریزی و نحوه اجرا، آنها را هم شریک و دخیل کند، نه اینکه پس از پایان کار، دستورات را ابلاغ کند و منتظر تمکین بیچون و چرا از سوی دیگر نهادها باشد، چرا که ممکن است طرز تلقی آنها از طرح با طرز تلقی وزارت بهداشت متفاوت باشد.
حکمرانی مناسب، قواعد و آداب خود را دارد که از جمله ی آنها تدبیر امور، استفاده از تمام ظرفیتها و ایجاد نوعی هم افزایی اغنا در اجراست.
3- اگر وزارت بهداشت به وضعیت مالی شرکتهای بیمه و و ضعیت سود و زیان رشته بیمه درمان تکمیلی بیشتر و موثر توجه میکرد، احتمالا شرکتهای بیمه به سودجویی متهم نمیشدند، چرا که بر اساس اطلاعات منتشر شده بیمه مرکزی، وضعیت توانگری مالی شرکتهای بیمه مناسب نیست و شرکتهایی که در رتبه 1 توانگری هستند با اندک ضعفی به رتبه پایانتر سقوط میکنند و این رتبهها، رتبههای چندان مناسبی برای ایفای تهعدات نسبت به بیمهگذاران در سال های آینده نیست.
لازم به ذکر است که بیمه درمان تکمیلی در کنار بیمه شخص ثالث از زیانده ترین رشته های بیمه ای در کشور است و برخی از کارشناسان، ضریب خسارت آن را تا 130 درصد اعلام کردهاند.
4- توجه به منابع بیمههای تکمیلی نیز بسیار مهم است. شرکت های بازرگانی بیمه با دریافت حق بیمههای ماهانه و تجمع آنها، نسبت به پرداخت خسارت و هزینههای درمان تکمیلی اقدام میکنند به عبارت دیگر، منابع مالی شرکتهای بیمه جهت هزینه کرد از مجموع حق بیمه دریافتی از بیمهگذاران حاصل میشود.
در وضعیت جدید افزایش ضرایب «K» در محاسبه خدمات درمانی، لازم است که شرکتهای بیمه، مبالغ بیشتری را به بیمارستانهای عمدتا خصوصی پرداخت کند و برای تامین این هزینهها، چارهای جز افزایش حق بیمه ندارد و در نتیجه با افزایش هزینه خدمات درمانی، بیمهگذاران و مردم باید مبالغ بیشتری را به عنوان حق بیمه بپردازند و در حالیکه شرکتهای بازرگانی بیمه به درستی سهمی از نفت، بودجه عمومی و … ندارند، افزایش هزینههای پزشکی عمدتا از محل پرداخت های مردمی تامین می شود.
تدبیر جدید دولت و وزارت بهداشت در گام سوم طرح تحول سلامت بالعکس گام های پیشین و مثبت، هزینه های جدید به شرکت های بیمه و مردم تحمیل می کند و عملا هزینه کرد از جیب مردم افزایش می یابد و در حالیکه وضعیت مالی شرکت بیمه به علت زیان بیمه شخص ثالث چندان تعریفی ندارد، بیمههای تکمیلی حکایت قوز بالاقوز را برای شرکت های بیمه دارد و اگر روند به همین شکل ادامه یابد، بیمه تکمیلی شرکتهای بیمه را به کما می برد و در صورت حذف و ورشکستگی شرکت های بیمه، دود این اقدام فی النهایه به چشم مردم می رود و آن زمان بازگرداندان آب رفته به جوی، کمی دور از ذهن است.
Sorry. No data so far.