همچنین عصر اندیشه در مقاله «آیا نواب تروریست بود» به قلم مریم هوشمند مینویسد «اکنون 70 سال از مرگ احمد کسروی و 60 سال از شهادت نواب صفوی میگذرد، اما استراتژی مبارزاتی فدائیان اسلام تحلیل نشده است.» نویسنده از نواب به عنوان «اولین انقلابی» یاد میکند که بیشتر اهل مباحثات انتقادی و مناظرات عقیدتی بود تا مبارزه مسلحانه، اما ناگزیر و براساس ضرورت، در مقطعی از زندگی سیاسی خود این روش را نیز آزمود.
عصر اندیشه در بخش «شطرنج اندیشهها» متن کامل میزگرد منتشر نشده سعید حجاریان، ناصر هادیان، حسین بشیریه، محمدرضا تاجیک، مسعود پدرام، دکتر محمدجواد غلامرضا کاشی، محمد امجد، سهراب رزاقی و… درباره «عملیات توسعه سیاسی» را پس از 15 سال برای اولین بار در 16 صفحه به چاپ رسانده که عقبه تئوریک ایده رفراندوم در آن بررسی شده است. این میزگرد در کنار یک «مشورت تئوریک به رئیس جمهور روحانی» و با مقالهای تحلیلی درباره «آینده ایران: انقلاب یا رفراندوم» به قلم علیاکبر جنابزاده» و گفتوگویی با دکتر «پرویز امینی» پیرامون «بحرانهای تئوریک دولت حاکم» منتشر شده و ابعاد ایده «رفراندوم» از منظر شاخههای مختلف علوم انسانی ماننده جامعهشناسی سیاسی، روانشناسی سیاسی، فلسفه و تاریخ تجربیِ دموکراسی و… بازکاوی می شود. پرونده «آینده ایران: رفراندوم یا انقلاب» همراه با اثری چاپ نشده از دکتر حسین بشیریه درباره توسعه سیاسی و شاخصهای دموکراتیزاسیون است که توسط دکتر مظفر نامدار نقد شده و مقالاتی از رابرت میشلز و آلن دوبونویی نیز منتشر شده است.
پیام فضلینژاد در سرمقاله پنجمین شماره عصر اندیشه با تیتر «تاریخ نفرت»، منطق تاریخی و چارچوب نظریِ نامه رهبر انقلاب به عموم جوانان اروپا و آمریکای شمالی را تحلیل کرده و 3 موج «ماتریالیسم انگلیسی، اومانیسم ایتالیایی»، «قرآنستیزی، اخلاق پروتستان و روح سرمایهداری»، «فلسفه مدرن، بردهداری و دیگریستیزی» را بررسی میکند. سردبیر عصر اندیشه در سرمقالهاش به طرح این پرسش میپردازد که آیا جهان معاصر با گذر از این تاریخ خشونتبار، اکنون در عصر گذار از «خلسه مادی» به «فهم قدسی» ایستاده است و میتوان انتظار داشت موج ماتریالیسم (مادیگرایی) که دایره فهم بشر را سخت محدود ساخته، عقبنشینی کند تا چنانکه در نامه رهبر انقلاب آمده، فرصت برای جوانان غربی برای «شناخت حقیقت دین» فراهم گردد؟ یا چنین نگرشها و امیدهایی نیز، صرفاً بنمایههای ایدهآلیستی و بلکه سورئالیستی دارند و محاسبات و مناسبات حاکم بر دنیای لیبرال سرمایهداری ناگزیر دین را به عقب خواهد راند؟ امر قدسی در عصر «خلسه مادی» که هزاره گذشته جهان را از آن خود کرده، چه سرنوشتی خواهد داشت و به فرض گسترش عامدانه «اسلامهراسی» در غرب، میتوان انتظار داشت «سد عاطفی و احساسی» میان بشر غربی و واقعیت جاری شکسته شود؟ همچنین گفتوگوی اختصاصی با آیتالله جوادی آملی که بخشی از آن اشاره به نامه رهبر انقلاب به عموم جوانان اروپا و آمریکا دارد، با عنوان «پرسشهای فلسفی از ماهیت علم» در بخش «پارههای فکر» عصر اندیشه به چاپ رسیده است. بحثهای «امکان یا امتناع علم دینی؟»، «علم دینی در عصر زوال غرب» و «روش شناخت حقیقت اسلام در نامه رهبر انقلاب به جوانان غربی» از محورهای گفتگوی فضلینژاد با این فیلسوف الهی معاصر است.
Sorry. No data so far.