شنبه 28 فوریه 15 | 11:25
نحوه واردات خودروهای گرانقیمت خارجی

انحصار واردات در اختیار «کیا» و «هیوندا»؟

در حالیکه کشور سالهای تحریم از سوی غرب را تجربه می کند و دلارهای نفتی، به صورت قطره چکانی و چمدانی وارد کشور می شوند، این روزها باز نحوه واردات خودروهای گرانقیمت خارجی که امسال تعدادشان از صدهزار هم بالاتر رفته است، به یکی از دغدغه های وزارت صنعت، معدن و تجارت تبدیل شده است!


در حالیکه کشور سالهای تحریم از سوی غرب را تجربه می کند و دلارهای نفتی، به صورت قطره چکانی و چمدانی وارد کشور می شوند، این روزها باز نحوه واردات خودروهای گرانقیمت خارجی که امسال تعدادشان از صدهزار هم بالاتر رفته است، به یکی از دغدغه های وزارت صنعت، معدن و تجارت تبدیل شده است!

 

واراداتی که دردی از نیازهای اساسی کشور دوا نمی کند و رهبر انقلاب علاوه بر اعلام مخالفت جدی و چندباره با واردات بی رویه اجناس لوکس، در بازدید سالهای گذشته خود از صنایع خودروسازی مخالفت خود را با کاهش تعرفه واردات خودرو به جهت حمایت از تولید داخل اعلام کرده بودند.

خودروهای گرانقیمتی که در این روزها در خیابان ها زیاد به چشم می خورد و قانون واردات توسط نمایندگی ها هم به انحصاری شدن واردات خودرو و افزایش قیمت دامن می زند. حال وزارت صنعت معدن و تجارت تعامل را تنها راه جلوگیری از انحصار می داند.

محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت معدن تجارت می گوید نزدیک 70 درصد خودروهای وارداتی توسط واردکنندگان متفرقه وارد کشور می شوند .

این خودروها بر اساس قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان کالاهای سرمایه ای باید توسط نمایندگی یا شرکت وارد کننده خدمات پس از فروش را به مشتریانشان ارائه دهند در صورتی که این خودروها خدمات پس از فروش ندارند.

5 سال پیش قانون ورود خودرو توسط وارد کنندگان متفرقه ممنوع شد که به نظر می رسد مدتی است فراموش شده بود چرا که وزیر صنعت و معدن تجارت در اواخر دی ماه سال جاری این قانون را مجددا یادآوری کرد.

محمدرضا نعمت زاده با اشاره به اینکه واردات متفرقه خودرو تعهدات بعد از فروش را ندارد و همچنین کارگاه هایی که قطعات اصلی را با قطعات غیراصلی جا به جا می کنند زمینه را برای عملی کردن این قانون بطور جدی فراهم کرد.

بازار خودرو با شنیدن این قانون گرایی قیمت هایش را بالا برد.چرا که با محدودیت واردات توسط نمایندگی های خودرو بی شک باید منتظر افزایش قیمت خودرو ها بود. طرحی که به 35 نمایندگی اجازه ورود خودرو می دهد.

 بین شرکت های وارد کننده تناسبی وجود ندارد

به نظر می رسد با اجرای این قانون واردات خودرو انحصاری شود چرا که هم اکنون بالای 70 درصد واردات خودرو کشور مربوط به شرکت هیوندا و کیا هستند و اگر تنها این دو شرکت خودرو وارد کنند کاملا خودرو در انحصارشان قرار می گیرد.

رضا شیبا رییس شورای نظارت بر این باور است که  تناسبی بین شرکت های وارد کننده خودرو وجود ندارد

به عقیده وی این طرح موجبات انحصاری شدن واردات خودرو در کشور فراهم می کند. با وجود تعداد زیاد شرکت های وارد کننده خودرو اما 80 درصد واردات خودرو در اختیار هیوندا و کیا است و تنها 20 درصد مربوط به دیگر خودرو ها می باشد.

با مطرح شدن مشکلات این قانون وزارت صنعت معدن و تجارت اقدام به بازنگری طرح کرده است.

 سید محمود نوابی معاون وزیرصنعت معدن تجارت عنوان کرد: واردکنندگان متفرقه می توانند با نمایندگی ها تعامل داشته و خودرو وارد کنند.

وی در ادامه از واردکنندگان متفرقه خواست تا از این به بعد برای واردات خودرو یک تعامل حساب شده و منطقی با نمایندگان داشته باشند.یعنی اگر علاقمند فعالیت در این حوزه هستند می توانند تفاهم نامه ای را با نمایندگان رسمی برای واردات خودرو امضا کنند و به واردات و عرضه خودرو در بازار بپردازند.

  تمام نمایندگان رسمی موظف به ارائه خدمات هستند

امیر حسین قناطی مدیر کل دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت معدن تجارت می گوید: تعامل انحصاری برای خودرو ایجاد نمی کنند و نمایندگی ها بر اساس توافق نامه مگلف به تعامل با واردکنندگان هستند. او همچنین با تاکید بر اینکه تمام نمایندگان رسمی موظف به ارائه خدمات هستند گفت نمایندگان واردات متفرقه و نمایندگی ها موظف به تفاهم با هم هستند.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.