وی افزود: با توجه به اینکه نیمی از جمعیت جهان را بانوان تشکیل میدهند لازم است شخصیت زن را از دیدگاه فقهی اسلام بررسی کنیم، بدیهی است که بین زن و مرد تفاوتهایی در خلقت و طبیعت موجود است که البته به معنای تبعیض بین این دو در احکام اسلامی نیست.
رییس مرکز موضوع شناسی فقهی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: خداوند برای بانوان و آقایان تکالیفی قرار داده است که شکستن این حدود الهی به کمال بشر ضربه خواهد زد، زیرا که احکام الهی بر اساس مصالح انسان وضع شده است.
وی افزود: ارتباط بین زن و مرد مسلمان دارای محدودیتهایی است که البته به معنای ممنوعیت نیست فقط چارچوبی را بین این دو جنس مشخص میکند که در دید اسلام رعایت آنها لازم و واجب است.
حجتالاسلام والمسلمین فلاح زاده تصریح کرد: اما به طور اجمال میتوان گفت که اصل در تکالیف برای زن تستر و پرهیز نامحرمان در ارتباطهای غیر ضروری از یکدیگر است، چرا که بسیاری از ارتباطات زن و مرد نامحرم دارای مفسده است.
عضو ستاد پاسخگویی به استفتائات دفتر رهبر معظم انقلاب با اشاره به فتوای کتاب اجوبه الاستفتائات به نشانی سوال ۱۱ص ۴۶ از در بحث خوانندگی بانوان گفت: ایشان در پاسخ به این سؤال آوازخوانی برای بانوان در مجامع عمومی را اگر غنایی نباشد و شنونده نیز به قصد لذت و ریبه به آن گوش ندهد و مفسدهای نیز بر آن مترتب نباشد حلال میدانند.
وی افزود: اما همه آگاه هستند که آوازخوانی بانوان در مجامع عمومی غالبا با مفسده همراه است بنابراین مسؤولان ذی ربط باید در ترویج این نوع فعالیتها تأمل کنند.
رییس ستاد ترویج احکام با اشاره به فتوای امام خمینی(ره) در این موضوع خاطر نشان کرد: امام خمینی(ره) نیز همین سؤال رادر کتاب استفتائات خود جلد سوم صفحه ۲۷۱ به وجود مفسده معلق کردهاند و اگر مفسدهای در بین باشد بدون تردید حرام است.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به فتوای دیگر مراجع مبنی بر آوازخوانی بانوان تصریح کرد: بقیه علما و مراجع عظام تقلید نیز در استفتائات خود این حکم را منوط بر نبود مفسده و ریبه دانستهاند.
این مبلغ احکام فقهی تصریح کرد: صدور مجوز و درآمد ناشی از این کنسرتها نیز منوط به حکم خود کنسرت است؛ بنابراین اگر کنسرت طبق حکم شرعی حرام باشد صدور مجوز و درآمد ناشی از آن نیز حرام و در غیر این صورت حلال خواهد بود.
وی در پایان گفت: مسؤولان نباید با استفاده ابزاری از فتوای برخی مراجع به ویژه رهبر معظم انقلاب اهداف خود را پیش ببرند.
ضمن ادای احترام به استاد عزیز جناب آقای فلاح،استفاده ابزاری به حکم بعضی از مراجع وقتی مطرح است که مثلا به تک خوانی زنان و آواز خوانی آنها مجوز داده شده و برخی از آنها ایجاد مفسده و ریبه کنند.الان به کسی مجوز نمی دهند در ضمن برخی مراجع که نظر مخالف دارند صریحا بدون اینکه مجوزی داده شود اعتراض می کنند که چرا مجوز تک خوانی به زنان داده شده است.بحث اینجاست که ملاک مفسده و ریبه چیست.می بینیم حتی مجوز برگزاری این مراسم را برای فقط زنان داده نمی شود.بحث اینجاست ملاک های مفسده و ریبه چیست؟نظر چه کسی ملاک است.کلی گویی جناب آقای فلاح مسایل را حل نمی کند
“بقیه علما و مراجع عظام تقلید نیز در استفتائات خود این حکم را منوط بر نبود مفسده و ریبه دانسته اند.”
کاش اشاره می فرمودند که برخی از مراجه با آواز خواندن زنان کاملا مخالف و آن را حرام می دانند.
“همه آگاه هستند که آوازخوانی بانوان در مجامع عمومی غالبا با مفسده همراه است بنابراین مسؤولان ذی ربط باید در ترویج این نوع فعالیتها تأمل کنند.”
حتی در کنسرت های ویژه زنان؟آیا ایشان می توانند بگویند کی این مفسده ها و چگونه برطرف خواهد شد؟ملاک برای این مفسده چیست و این مفسده ها کدامند چرا استاد فلاح کلی گویی می فرمایند.بحث شرعی و سیاسی نباید خلط شود.