تریبون مستضعفین -رضا احسانپور
روابط عمومی تعاریف متعددی دارد که از میان آنها دو تعریف زیر، جزو مهمترین تعاریف هستند:
1- به روابطی که خصوصی نباشد، روابط عمومی میگویند.
2- روابطی که در اختیار همه باشد و همه بتوانند مانند تلفن عمومی، دستشویی عمومی، وسایل حمل نقل عمومی و … از آن استفاده کنند.
روانشناسان معتقدند و اگر معتقد نیستند باید معتقد باشند که بهبود روابط عمومی به عوامل زیادی وابسته است، از جمله مهمترین راهها این است که شما با کسی که روابط خوب و گستردهای دارد رفاقت کنید و این رفاقت را تا وقتی که روابط او با دیگران کارساز است ادامه دهید. آدمهای موفق همیشه لقمهای بالاتر از دهان برمیدارند. هر چه بزرگتر، بهتر. این هنر شماست که در کمترین زمان ممکن بتوانید روابط او را برای خودتان شبیه سازی و از یک جا به بعد نقش واسطهگری او را حذف کنید. البته این را در نظر داشته باشید که این حذف نباید محسوس باشد، چون ممکن است باز به آن فرد احتیاج پیدا کنید. در مواقع این چنینی، توجیهاتی مانند «ببخشید که این چند وقت تماس نمیگرفتم، لیست شماره تلفنهای گوشیام پاک شده بود و شماره حضرتعالی را نداشتم…» معمولاً جوابگوست. البته میتوانید دست پیش را هم بگیرید که پس نیفتید. به قول معروف، بهترین دفاع، حمله است! یعنی شما در موضع پرسشگری باشید که «ای آقا! ما که همیشه برای شما زحمت داشتهایم؛ گفتیم چند وقتی مزاحمتان نشویم که از دست ما راحت باشید. شما هم که آنقدر سرتان شلوغ است که بندهنوازی یادتان رفت!»
نکته مهم در این بین، توجه به این موضوع است که طبق قانون سوم نیوتن که «هر عملی را عکس العملی است» باید دقت داشته باشید که ضمن رفاقت با چنین افرادی، فرصت گسترش روابط عمومی شما تبدیل به تهدید نشود. یعنی حواستان باشد که معکوس رفتار نکنید و از جایی به بعد شما در حال گسترش روابط فرد مقابل باشید. چرا که چنین افرادی، بیشتر از آن که دهنده باشند، گیرندهاند. اگر چنین نبود، الان روابطی به این گستردگی نداشتند.
سوالی که مطرح است این است که این افراد با روابط گسترده چه کسانی هستند؟ در ادامه به چند گروه از این افراد اشاره میکنیم:
1- سیاسیون: هر رجل سیاسی، به نوعی کندوی عسل و سرچشمه روابط گسترده و متعدد به حساب میآید. از سیاسیون غافل نشوید. این افراد از دبیر یک تشکل دانشجویی تا شخص رییس جمهور میتواند باشد.
2- آقازادهها: هر آقازاده به نسبت پدرش که گرفتاریهای زیادی دارد، فراغ بال بیشتری دارد و به همین دلیل میتواند روابط خود را تا چند برابر پدرش در زمینههای مختلف گسترش دهد.
3- آبدارچیها: نیاز به توضیح ندارد و این یک اصل پذیرفته شده است که آبدارچیهای ادارات، گاه از هر کسی در آن اداره، با نفوذتر است.
4- گزارشگران، عکاسان، خبرنگاران و اصحاب رسانه: از آنجایی که افراد مطرح برای مطرحتر شدن به منظور رضای خدا و خدمت رسانی بیشتر نیاز به رسانه دارند، لذا همیشه با اصحاب رسانه ارتباط تنگانگی دارند. حتی اگر آن رسانه، رسانه شخصی آنها باشد.
5- پزشکان و مردهشورها: بیماری و مرگ حق است! افراد مطرح هم مثل دیگران، از بیماری و مرگ مصون نیستند و بهرحال خواه ناخواه برای خودشان یا عزیزان بیماری پیش میآید و به پزشک مراجعه میکنند. البته در خصوص مردهشورها باید گفت وقتی به درد میخورند که افراد مطرح فقط برای مرگ عزیزانشان به آنها مراجعه کرده باشند و الا که اگر خودشان فوت کرده باشند، روابطشان را هم با خود به زیر خاک میبرند.
Sorry. No data so far.