سه‌شنبه 05 می 15 | 10:32

سعی دارند از آب گل‌آلود تعلیق حج ماهی بگيرند

ناصر سوداني با اشاره به انتشار برخي پيامك‌ها و پيام ها در شبكه هاي اجتماعي كه حاوي توهين به فريضه عظيم حج است، گفت: موضوع حج و عمره جايگاه رفيعي در بين مسلمانان دارد، اما برخي سعي دارند با پخش پيام‌هاي نامناسب از آب گل آلود ماهي بگيرند.


به گزارش تریبون مستضعفین، در پي تعرض وقيحانه دو پليس سعودي به دو نوجوان ايراني در فرودگاه جده كه براي انجام عمره به سرزمين وحي سفر كرده بودند و كشف اين رويداد تأسف انگيز توسط مسئولان حج و زيارت، موجي از اعتراض و انتقاد در سطح افكار عمومي جامعه نسبت به اين عمل شنيع شكل گرفت و فعالان سياسي و اجتماعي و مدني در شبكه‌ها و گروه‌هاي اجتماعي و رسانه‌هاي ديداري و شنيداري گوناگون، خواهان برخورد جدي مسئولان با عوامل اين حادثه شدند.

در پي اين مطالبه به حق، مسئولان جمهوري اسلامي ايران اقدام به تعليق عمره به منظور برخورد با خاطيان كردند. اما در بستر اين مطالبه خيرخوهانه، جرياني مرموز فضاي توهين به اين امر مقدس را گشود و با گسترش و بسط متن‌هاي جهت دار و طرح مسائل شيعه و سني، عرب و عجم و مانند آن، سعي كرد از اهميت اين فريضه الهي بكاهد.

 دكتر ناصر سوداني عضو فراكسيون حج و زيارت مجلس شوراي اسلامي با اشاره به انتشار برخي پيامکها و پيام‌ها در شبكه‌هاي اجتماعي كه حاوي توهين به فريضه عظيم حج است، گفت: موضوع حج و عمره جايگاه رفيعي در بين مسلمانان دارد و برخي سعي دارند با پخش پيام‌هاي نامناسب از آب گل آلود ماهي بگيرند.

وي افزود: البته فضاي مجازي اعم از فيس بوك، توييتر، واتس آپ و ديگر شبكه‌هاي اجتماعي، فضاي غير قابل كنترل است و افرادي همواره در پي سوء استفاده از آن هستند كه اين امر هوشياري مردم را مي‌طلبد.

نماينده مردم اهواز در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: آنهايي كه اهل دين و معرفت هستند به انتشار اين پيام‌ها كمك نرسانند و بار گناهي را بر دوش نكشند.

اين نماينده مجلس درباره تعليق عمره از سوي جمهوري اسلامي ايران خاطرنشان كرد: تعليق عمره به خاطر درخواست مجازات خاطيان است و چنانچه اين اعتراض از سوي عربستان سعودي تمكين شود مرهمي بر قضاياي پيش آمده خواهد بود و امكان رفع تعليق وجود دارد.

  1. ناشناس
    5 می 2015

    درباره ارزش ، اهميت و جايگاه عمره مضامين گسترده و متنوعي وجود دارد كه
    مي توان به اهمّ آنها اشاره كرد .

    الف : كفّاره گناهان

    رسول خدا ( صلّي الله عليه و آله و سلَّم ) فرمود :

    « هر عمره تا عمره ديگر ، كفاره ( گناهان ) ميان آن دو مي باشد و پاداش
    حج مقبول ، بهشت است » . ( 7 )

    امام صادق ( عليه السلام ) مي فرمايد :

    « هر گاه بنده مؤمني از دنيا رفت و وارد برزخ شد شش صورت زيبا مي بيند ؛
    يكي از سمت راست ، ديگري چپ ، يكي جلو ، ديگري عقب ، يكي نزد پاها و
    زيباترين صورت بالاي سر . صورتي كه از سمت راست مي آيد نماز ، صورتي كه
    از سمت چپ مي آيد زكات ، صورت پيش رو روزه و صورت پشت سر حج عمره است .
    صورت زيبايي كه نزد پاهاي خود مي بيند ، صله رحم و زيباترين صورت و
    خوشبوترين بوها و وجيه ترين شكل ها را كه بالاي سر خود رؤيت مي كند ،
    ولايت محمد ( صلّي الله عليه و آله و سلَّم ) و آل او ( عليهم السلام )
    است . » ( 8 )

    ب : انفاق براي عمره

    بايد دانست مسيري كه انسان پول خود را هزينه مي كند ، اهميت دارد .
    امكانات دو سمت و سو دارند ؛ از يك نظر بايد ديد از كجا مي آيند و چگونه
    حاصل مي شوند ، كه از اين جهت بايد از راه حلال و خداپسند به دست آيد ؛
    اما بعد ديگر ، مصرف مال است . گاهي مال فراوان در مسير نادرست مصرف مي
    شود . چنين مالي ضايع شده و هيچ بازگشتي ندارد ؛ اما زماني مالي هر چند
    اندك در مسير خوب هزينه مي شود كه اين مال ماندگار است و باعث افزايش
    ثروت انسان مي شود ، به تعبيري ثروت چيزي نيست كه براي خود اندوخته ايم ،
    ثروت آن است كه براي خدا بخشيده ايم ؛ زيرا ثروت دارايي ماست ، داشته هاي
    انسان بخشش هاي اوست . اگر ديگران را در مال خود سهيم دانستيم و براي
    آنان حقي قائل شديم و اين حقوق را به صاحبانش رسانديم . ثروت ما فزوني
    خواهد يافت . از اين روست كه قرآن مي فرمايد : انفاق باعث افزايش مال
    انسان مي شود .

    اينها شرايط عادي است ، حال اگر امكاناتي كه انسان در اختيار دارد در
    مسير اموري مثل حج و عمره صرف شود ، اين افزايش فزوني مي گيرد و درهمي از
    آن معادل هزاران درهم مي شود .

    جايگاه عمره گزار

    زائر خانه خدا باريافته به درگاه الهي و ميهمان خداست و به عنوان ميهمان
    بر خدا وارد شده است . خداوند عمره گزار را ميزباني مي كند ، او را در
    كنف حمايت خود گرفته ، مسؤوليتش را به عهده مي گيرد . زائر در اين
    ميهماني بر سفره گسترده الهي نشسته و با غذاهاي آسماني تغذيه مي شود .
    ميهمان ، ميزبان را مي بيند و به ديدار او مي رود . خداوند كرامت ها و
    هداياي خود را به او ارزاني مي دارد ؛ تعابير زير را مي توان براي عمره
    گزار به كار برد :

    الف : ميهمان خدا ( ضيف الله )

    زائر بيت الله الحرام ميهمان خدا مي شود و خدا از او پذيرايي خواهد كرد .
    خداوند سبحان به آدم ( عليه السلام ) چنين وحي نمود :

    « منم خداي صاحب بكة . اهل آن ، همسايگان منند و زائرانش ميهمانان من .
    آن را با آسمانيان و زمينيان آباد مي كنم ، گروه گروه ، ژوليده و
    غبارآلود به زيارت آن مي آيند و با تكبير و لبيك گويي ، به درگاه من مي
    نالند . پس هر كه به قصد زيارت آيد و جز آن نيتي نداشته باشد ، مرا ديدار
    كرده و او ميهمان من است و بر من نازل شده و سزاوار است كه با كرامت هاي
    خود به او هديه دهم » . ( 9 )

    اميرمؤمنان ( عليه السلام ) براي انجام كاري وارد مكه شد ، باديه نشيني
    را ديد كه خود را به پرده هاي كعبه آويخته و با خداي خويش چنين مي گويد :
    « اي صاحب خانه ! خانه ، خانه تو و ميهمان ، ميهمان توست . هر ميهماني در
    ميهماني اش بهره اي دارد ، پس امشب بهره مرا آمرزش من قرار بده » .

    حضرت علي ( عليه السلام ) خطاب به اصحابش فرمود : « خداوند بزرگوارتر از
    آن است كه ميهمان خود را رد كند . ( 10 ) »

    امام صادق ( عليه السلام ) حاجي و نيز عمره گزار را ميهمان خدا خواند و فرمود :

    « زائري كه به خانه خدا مي رود تا به خانه اش بازگردد ، ميهمان خداست » . ( 11 )

    كسي كه به ميهماني مي رود معمولا هنگام خداحافظي ميزبان به او مي گويد :
    باز هم بيا . دعوت مجدد خدا انسان را شايق مي كند تا بار ديگر هم به
    ديدار او بشتابد ؛ از اين روست كه ما هر سال از خدا طلب حج مي كنيم و به
    او مي گوييم :

    « اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي حَجَّ بَيْتِكَ الْحَرَامِ ، فِي عَامِي هَذَا
    وَفِي كُلِّ عَام ، مَا أَبْقَيْتَنِي فِي يُسْر مِنْكَ وَعَافِيَة
    وَسَعَةِ رِزْق ، وَلا تُخْلِنِي مِنْ تِلْكَ الْمَوَاقِفِ الْكَرِيمَةِ
    ، وَالْمَشَاهِدِ الشَّرِيفَةِ . . . » . ( 12 )

    و جالب است كه اين دعا را در ماه مبارك رمضان مي خوانيم ؛ ماهي كه در آن
    دعاها بيشتر مستجاب مي شود .

    ب : باريافته خدا ( وفد الله )

    پيامبر خدا ( صلّي الله عليه و آله و سلَّم ) باريافتگان الهي را سه دسته
    معرفي نمود ؛ ( 13 ) رزمندگان ، حج گزاران و كساني كه عمره بجا مي آورند
    .

    امام حسن ( عليه السلام ) فرمود :

    « سه نفر در پناه خدايند . . . و مردي كه براي حج و عمره بيرون آيد و جز
    براي خدا بيرون نيامده باشد . او باريافته خداست تا به خانواده اش
    بازگردد » . ( 14 )

    ج : در ضمان الهي ( ضمان الله )

    امام صادق ( عليه السلام ) به لحاظ اهميت فراوان ضمانت الهي ، در اين باره فرمود :

    « حج گزار و عمره گزار در ضمانت خدايند . اگر در راه رفتن به حج بميرد ،
    خداوند گناهانش را مي آمرزد و اگر در حال احرام بميرد ، خداوند او را
    لبيك گوي بر مي انگيزد و اگر در يكي از دو حرم بميرد ، خداوند او را در
    زمره ايمن شدگان محشور مي كند و اگر در راه بازگشت بميرد ، خداوند همه
    گناهانش را مي آمرزد » . ( 15 )

    ضمانت زائر يا معتمر بر خداست ، بنابراين اگر عمرش باقي باشد ، خداوند تا
    بازگشت به منزلش او را همراهي مي كند ، اجر او را هم مي دهد و اگر از
    عمرش چيزي باقي نمانده باشد ، خداي سبحان او را وارد بهشت مي كند .

    يكي ديگر از وجوه ضمانت الهي براي كسي كه وارد حرم مي شود ، اين است كه
    خداوند دو فرشته خود را همراه او مي كند تا طواف و سعي خود را درست انجام
    دهد . هر گاه به عرفه رسيد ، به او مي گويند : خداوند از گذشته هاي تو
    درگذشت ، به فكر آينده ات باش تا گناه نكني . ( 16 ) خداوند ضمانت خود را
    تا بدانجا گسترش داده است كه حفظ بار و اثاثيه حاجي را نيز بر عهده گرفته
    است . ( 17 )

    حكمت ها ی جچ عمره و آثار حج عمره

    حج عمره حكمت ها و علت هاي فراواني دارد .

    در اينجا برخي از آثار و بركات حج عمره بيان مي شود :

    الف : تندرستي به واسطه حج عمره

    يكي از آثار حج و عمره صحت و سلامت بدن است . خدا به انسان وعده داده كه
    اگر به تمتع يا عمره برود ، بدني سالم خواهد داشت ؛ پس حج و عمره ، سلامت
    جسماني هم به انسان مي دهد . امام سجاد ( عليه السلام ) اين مژده را داد
    كه :

    « حُجُّوا وَاعْتَمِرُوا تَصِحَّ أَبْدَانُكُم » ؛ ( 18 )

    « حج و عمره به جاي آوريد تا بدن هايتان سلامت باشد . »

    شايد يكي از ابعاد آن ، پياده روي مستمر باشد . در حج عمره ، پياده روي
    فراوان وجود دارد و از سوي ديگر مي دانيم كه يكي از بهترين ورزش ها پياده
    روي است . همچنين هر گاه روح و روان انسان به سمت خلوص گرايد ، بدن از
    روح تبعيت مي كند و سلامت خود را باز مي يابد . به عبارت ديگر روح و جسم
    دو موجود جدا از يكديگر نيستند ، بلكه وجودي درهم تنيده اند و در يكديگر
    تأثير و تأثر متقابل دارند . هر گاه بدن سالم باشد ، روح بهتر مي تواند
    رابطه معنوي برقرار كند و اگر روح انسان ارتباطي عميق با آسمان الوهيت
    داشته باشد ، بر صحت و سلامت بدن و كالبد فيزيكي انسان تأثير مستقيم دارد
    . از نكات جالب اينكه اگر كسي بكوشد تا حج خود را تكرار كند وبه اصطلاح «
    مدمن الحج » باشد ، خداوند هرگز او را مبتلا به « حُمّي » ( تب ) نمي كند
    . به بيان ديگر او هرگز در آتش تب نمي سوزد . ( 19 )

    ب : رزق فراوان به واسطه حج عمره

    بخش مهمي از رواياتي كه درباره آثار و حكمت هاي حج و عمره وارد شده ،
    مربوط به نفي فقر و افزايش مال است . در اين احاديث تعابير متعددي وارد
    شده است نظير : وسعت رزق ، كفايت مؤونه اهل و عيال ، كثرت مال ، نفي فقر
    ، غنا ، نفي امعار و نفي املاق . اين همه ، نشان از اهميت فراوان تأثير
    حج در تأمين نيازهاي مادي و دنيوي انسان ها دارد . رسول خدا ( صلّي الله
    عليه و آله و سلَّم ) فرمود :

    « حُجُّوا لَنْ تَفْتَقِرُوا » ؛ ( 20 )

    « حج گزاريد تا هرگز نيازمند نشويد . »

    نكته جالب در اين حديث استفاده از تعبير « لن » مي باشد كه دلالت بر نفي
    ابدي مي كند . پيامبر ( صلّي الله عليه و آله و سلَّم ) در حديثي ديگر به
    اين واقعيت اشاره كرد و فرمود :

    « حج و عمره فقر را مي زدايند . همانگونه كه كوره آهنگري زنگار آهن را مي
    زدايد » . ( 21 )

    اين تشبيه نشان مي دهد كه فقر و ناداري همانند زنگارهاي آهن است . اگر
    انسان بتواند زنگار زدايي كند ، از لحاظ امكانات مادي هم بي نياز خواهد
    شد . همانگونه كه حج رفتن باعث بي نيازي مالي مي شود ، اگر كسي از حج
    تخلف كند ، نتيجه اي جز فقر نخواهد داشت . به اين حقيقت نبي اكرم ( صلّي
    الله عليه و آله و سلَّم ) اشاره فرموده است :

    « اي گروه مردم ! حج خانه خدا را انجام دهيد . پس هيچ خانواده اي وارد
    خانه خدا نمي شود ، مگر آن كه بي نياز مي گردد و از حج گزاردن تخلّف نمي
    كنند ، مگر آن كه تنگدست شوند » . ( 22 )

    اگر از معناي وسعت رزق و بي نياز شدن سؤال شود ، پاسخ اين است كه منظور
    تأمين مخارج زندگي است . امام سجاد ( عليه السلام ) فرمود :

    « حج و عمره به جاي آريد تا تندرست باشيد ، روزي هايتان وسعت يابد و
    مخارج خانواده شما تأمين گردد » . ( 23 )

    اگر شخصي يا اجتماعي مبتلا به فقر شود ، معمولا به كارشناسان امور
    اقتصادي مراجعه مي كند . حتي ممكن است كميته هاي كارشناسي تشكيل دهند و
    بعد از مطالعات و پژوهش هاي دامنه داري ، علل فقر را در جامعه بيابند و
    بر اين اساس استراتژي ها و راه كارهايي را براي كاهش فقر در جامعه ارائه
    دهند نظير : افزايش صادرات ، افزايش توليد ناخالص ملي ، كاهش مصرف و . .
    . .

    اما قرآن در كنار اين عوامل ، عامل مهمتر و برتري را معرفي مي كند .

    ( وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَي آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا
    عَلَيْهِمْ بَرَكَات مِنْ السَّمَاءِ وَالاَْرْضِ ) ؛ ( 24 )

    « و اگر مردم شهرها و آبادي ها ايمان آورده و پرهيزكار مي شدند بركات
    آسمان و زمين را بر روي آنان مي گشوديم . »

    اگر جمعي تقوا و ايمان پيشه كنند ، درهاي آسمان به اذن الهي جهت نزول
    بركات گشوده مي شوند و امكان ندارد آسمان درهاي خود را بگشايد و بركات
    نازل شود ، اما فقر كاهش نيابد . اساساً فقر و غنا در زمين مربوط به
    آسمان است ؛ بنابراين اگر ايمان و تقوا هويت جمعي پيدا كنند ، از فقر
    كاسته شده ، بر غنا افزوده مي شود . همچنين اگر فردي به سمت ايمان بيشتري
    برود ، از ثمرات آن يعني كاهش فقر و ازدياد مال بهره مند خواهد شد .
    خداوند امكانات دنياي خود را در اختيار كساني قرار مي دهد كه بيشتر به
    سمت او بروند ، البته ممكن است در اختيار كفار هم قرار دهد ، ولي تفاوت
    اين است كه كافر فقط در دنيا بهره مند است ، اما مؤمن نصيبي در دنيا دارد
    و از بهره هاي اخروي او هم محظوظ خواهد شد .

    از مجموع احاديث پيش به دست مي آيد كه حج و عمره نافي فقر است و باعث
    كثرت مال و وسعت روزي را در پي دارد . اين امر آزمودني است و هر كس مي
    تواند اين واقعيت را در مورد خود و هر كس كه به حج و عمره رفته به صورتي
    پيمايشي در نظر گيرد و نسبت به آن مطالعه كند . به هر تقدير ، حج و عمره
    با فقر مالي و مادي سازگار نيست و اين حقيقتي آزمون پذير است .

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.