صالح کاهانی- کنسرت ها از مرسوم ترین روش های انتشار موسیقی در تمام دنیا می باشد. جذب سرمایه از طریق بلیط فروشی یا مشارکت شرکت های برگزار کننده (اسپانسر) از اجزا اصلی برگزاری چنین رویداد فرهنگی است. در استاندارد های مرسوم بین المللی کیفیت آثار ، جایگاه هنرمند و مکان برگزاری از جمله عناصری است که می تواند در نرخ بلیط تاثیر مستقیم بگذارد.
در سال های اخیر وضعیت وارونگی کنسرت ها در کشورمان بیانگر تغییر جدی در مدیریت این هنر ارزشمند می باشد. بازگشت خوانندگان لسن آنجلسی به ایران و برگزاری کنسرت های متعدد با ارقام بالا در فروش بلیط علارغم اعتراض اهالی موسیقی بر مظلومیت این عرصه، واقعیت جایگاه این هنر را بیشتر آشکار می کند. شاید بتوان عمده ترین دلیل اعتراض و بی توجهی به کنسرت های موسیقی را در ماهیت و هدف برگزار کنندگان و دست اندرکاران موسیقی عنوان کرد. بازار داغ موسیقی شهرت، ثروت و محبوبیت را به نحو فزاینده ای به ارمغان می آورد.
خبرگزاری فارس در گزارشی میانگین کنسرتهای پاپ را از ۴۰ تا ۱۲۰ هزار تومان عنوان کرد. اما بلیت کنسرت روزبه نعمتالهی در سایت ایران کنسرت که در روز ۲۸ اردیبهشت ماه برگزار میشود، از ۴۰ تا ۱۸۰ هزار تومان قیمت گذاری و به فروش میرسد.
هزینه هایی که عموم خانواده های ایرانی شاید قادر به پرداخت آن نباشند و بیشتر ترجیح دهند برای صرف هزینه ای سنگین جهت شنیدن آثار بی محتوایِ عاشقانه بازاری به سرگرمی ها مناسب تر مراجعه کنند. تاثیر پذیری کنسرت های داخلی از ماهیت مراسمات مشابه غربی موجب فراهم شدن بستری جهت تزریق احساسات مبتذل فرهنگ غرب گردیده است. فضای به دور از محتوای سالم که بیشتر محرک تمایلات نفسانی می باشد.
قیمت بلیت دیگر کنسرتهای پاپ که در روزهای آتی برگزار میشوند بدین شرح است: فرزاد فرزین (از ۴۰ تا ۱۱۰ هزار تومان)، مهدی مدرس (از ۴۰ تا ۸۰ هزار تومان)، محسن یگانه (از ۳۵ تا ۱۱۵ هزار تومان)، محمد رضا هدایتی (از ۲۵ تا ۱۴۰ هزار تومان)، علی لهراسبی (از ۳۵ تا ۱۰۰ هزار تومان)، امید حاجیلی (از ۴۰ تا ۱۱۰ هزار تومان)، رحیم شهریاری (از ۳۵ تا ۱۰۰ هزار تومان)، رضا یزدانی (از ۳۵ تا ۱۱۵ هزار تومان)، حمید عسگری (از ۴۰ تا ۱۲۰ هزار تومان)، کنسرت محمد علیزاده ( از ۴۵ تا ۱۱۰ هزار تومان)، گروه سون (از ۳۵ تا ۱۱۵ هزار تومان)، شهاب رمضان (از ۳۰ تا ۱۰۰ هزار تومان)، کنسرت زانیار خسروی ( از ۳۵ تا ۱۱۵ هزار تومان)، فریدون آسرایی ( از ۴۰ تا ۱۱۰ هزار تومان).
پس از کنسرت روزبه نعمتاللهی که با سقف بلیت ۱۸۰ هزار تومان نه تنها در ژانر موسیقی پاپ بلکه در همه گونههای موسیقایی که کنسرتهایشان برگزار خواهد شد، در صدر قرار دارد؛ کنسرتهای ارکستر سمفونیک ملی ایران با سقف بلیت ۱۵۰ هزار تومان در جایگاه بعدی گرانترین کنسرت قرار دارد.
چندی پیش پیروز ارجمند در گفتگوی تفصیلی با فارس از نقش نداشتن دفتر موسیقی در تعیین قیمتگذاری بلیت کنسرتها خبر داد و عنوان کرد که قیمت بلیت کنسرتها را خود شرکتهای برگزار کننده کنسرت، تعیین میکنند.
بر اساس این گزارش، قیمتگذاری بلیت کنسرت باید یکی از وظایف تشکل صنفی خانه موسیقی باشد که با توجه به شرایط روز این مهم را انجام دهند و یک ضابطه قانونی مشخص و چارچوبی خاص برای انجام این کار، تعریف کنند اما طی سالیان گذشته به دلیل انفعال ساختاری این نهاد، تهیه کنندگان کنسرتها، به تشخیص خودشان و بدون هیچ ضابطه قانونی، قیمت بلیت کنسرتها را بالا میبرند.
عدم ساماندهی وضعیت اقتصادِموسیقی بالارفتن درآمد حاصل از برگزاری کنسرت ها را به دنبال داشته است. حضور بازیگران و ورزشکاران در این عرصه بیانگر این واقعیت است که هنر موسیقی بیش از پیش چارچوب های حرفه ای خود را فدای توسعه نامتوازن آن کرده است. رابطه تنگاتن
اما آنچه که بیشتر مورد تامل مخاطبین راه نوا می تواند قرار گیرد، عدم تناسب ارزش محتوایی آثار و هنرمندان با فرهنگ و هویت اسلامی کشورمان است. شاید یکی از دلایل عمده محدود شدن مخاطب موسیقی که تنها قشر بالاشهری (بخوانید تهرانجلس) مخاطب آن هستند، بی توجهی به موضوعات بسیاری است که مردم خواهان توجه و پرداختن به آن هستند.
بدون شک این خلاء با هیچ یک از ساز و کارهای موجود عرصه موسیقی حتی از سوی نهاد های دولتی قابل جبران نخواهد بود. زیرا نهادهای نظارتی تنها نقش سازماندهی «بازار موسیقی» را بر عهده گرفته اند و به جهت و اهداف فرهنگی آن چندان توجهی ندارند. حال امروز شاهد بروز کنسرت های لس آنجلسی متعدد در کشورمان می باشیم که چندان نسبتی با مردم و انقلاب اسلامی ندارند.
بی توجهی به اهداف فرهنگی انقلاب اسلامی، بازار آزاد سرمایه داران در عرصه موسیقی را رونق میبخشد و این تنها مقدمه ترویج توسعه فرهنگ غربی در کشورمان می باشد. «تهرانجلس» پر رونق تر از لس آنجلس به دور از نیازها و توان عمومی، خود را بر سبد فرهنگی تحمیل می کند. امروز دستاورد مدیران موسیقی کشورمان بومی سازی موسیقی تهرانجلسی در حساس ترین نقطه تحولات جهان است. گویی او در عوالم و در سیاره و قاره ای دیگری سیر می کند. نه پاسخگوی نیازهای موسیقیایی مستضعفین جهان خواهد بود و نه بیدارگر وجدان خفته مظلومان منطقه! ساز ها بر مبنای عوالمی کوک است که نه ظالم و مظلوم و نه مستضعف و مستکبر می شناسد.
جان من مسئولا جلوی این ابتذالات رو بگیرند.هوار ما به کجا از دست این بی حرمتی ها.من از آمریکا وفرهنگ منحطش متنفرم وعاشق فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی هستم تا از دستمون نرفته به فکر چاره باشیم