سه‌شنبه 26 می 15 | 13:15
عکسهایی از کاخی که به اسم امام خمینی ساخته‌اند

اگر امام بود جرائت ساخت چنین برج و بارویی داشتید؟

روزگذشته جمعی از مدیران رسانه‌ها با حضور در حرم امام خمینی از پروژه ساخت و ساز حرم بازدید کردند و برای اولین بار عکس‌هایی از صحن‌های جدید حرم در فضای مجازی منتشر شد. تصاویری که گویای فاصله میان آرمان‌های خمینی کبیر و سازه‌های عظیمی و زیبایی است به اسم او ساخته شده است.


به گزارش تریبون مستضعفین در پی اعتراض مسیح مهاجری مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی به اشرافیت حاکم بر بارگاه امام خمینی روزگذشته جمعی از مدیران رسانه‌ها با حضور در حرم امام خمینی از پروژه ساخت و ساز حرم بازدید کردند و برای اولین بار عکس‌هایی از صحن‌های جدید حرم در فضای مجازی منتشر شد. مهاجری در یادداشتش نوشته بود:

فقط کسانی که امام خمینی را از نزدیک دیده‌اند و با زندگی واقعی ایشان آشنائی دارند می‌توانند با مشاهده اینهمه تشریفات و زرق و برق ظاهری مربوط به حرم، به این نتیجه برسند که آنچه به بهانه تکریم امام در مجموعه حرم ساخته شده، با فرهنگ مورد نظر خود ایشان منطبق نیست.

مروری بر خاطراتی از امام خمینی که درسایت‌های متعلق به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی هم موجود است می‌توان اصول حاکم بر تفکر و شیوه زندگی امام مستضعفین و کوخ نشینان را شناخت.

۱- «زمانی که حضرت امام به جماران تشریف فرما شدند، آقای جمارانی علاقه داشتند که حسینیه از لحاظ ساختمانی و فرم عمومی اش تغییر یافته و به اصطلاح، محلی تمیز و مدِرن شود. یک روز حضرت امام (س) از طریق حاج سید احمد آقا پیغام دادند که از انجام این کار (تعمیر و تغییر ساختمان حسینیه) امتناع کنید، آقای جمارانی احساس کردند حاج احمد آقا در ادای پیغام حضرت امام (س) چندان مصِر نیست؛ و وقتی آقای جمارانی به کار تعمیر حسینیه ادامه داد، امام عصبانی شدند و پیغام دادند اگر می خواهید اینجا را تعمیر کنید، بگذارید برای وقتی که من از دنیا رفتم.» (پرتوی از خورشید ص 46)

۲-حضرت امام در پی کسب اجازه از ایشان برای ساخت مصلی تهران در اراضی عباس آباد اینگونه می‌نویسند:

با حفظ جهات شرعى در مورد زمین مذکور با پیشنهاد حجتى الاسلام، آقایان: خامنه‏ اى و هاشمى، موافقت مى شود. ان شاء اللَّه در کنار ساختن مصلاى تهران، در ساختن‏ بینش کفر ستیزى مسلمانان موفق باشید. ضمناً سادگى مصلا باید یادآور سادگى محل عبادت مسلمانان صدر اسلام باشد. و شدیداً از زرق و برق ساختمان هاى مساجد اسلام امریکایى جلوگیرى شود. خداوند تمامى دست‏ اندرکاران برپا کننده مساجد اللَّه را تأیید فرماید.

تولیت آستان حضرت امام (ره) باید توضیحاتی را درباره ساخت‌وسازها بدهد و بگوید چگونه این سازه‌ها قرار است مردم را به یاد آرمان‌های امام بیندازد! و توضیح دهند اگر امام (ره) زنده بود، با چنین برج و بارویی چگونه برخورد می‌کرد همان امامی که به اعتراف دوست و دشمن دلش برای مستضعفین می‌تپید وقتی در کشورمان حدود ۶ میلیون نفر هستند كه می‌خواهند اما نمی‌توانند كار كنند، آدم‌هایی كه كهولت سن یا بیماری توان‌شان را گرفته و همه نگاه‌شان به كمك‌های دولت است. كمیته امداد و بهزیستی از این افراد حمایت می‌كنند اما با مستمری‌های ماهانه‌ای كه در بیشترین حالت به ۱۰۰هزار تومان در‌ ماه هم نمی‌رسد نمی‌توان از پس «بخور و نمیر» زندگی در روزگار نان سنگك ۱۲۰۰تومانی برآمد.

این افراد از چند مسیر مشخص ممكن است دریافتی داشته باشند. یارانه‌ای كه سهم همه مردم است، كمك‌ها متفرقه مردمی و صندوق‌های حمایتی بخش غیردولتی كه گاهی هست و گاهی نیست و دست آخر هم مستمری ماهانه. در كمیته امداد به هر مدد‌جوی تحت‌پوشش ماهانه ۵۳هزار تومان داده می‌شود. اگر ۲نفر و خانواده باشند ۶۰هزار تومان، اگر ۳نفر باشند ۷۱هزار تومان و اگر ۴نفر باشند ماهانه ۸۲هزار تومان می‌گیرند. تعداد اعضای خانواده ۵نفر كه باشد ماهی ۱۰۰هزار تومان دریافت خواهند كرد و برای افراد بیشتر از ۵نفر هیچ كمكی پرداخت نمی‌شود. در بهزیستی نیز رقم‌ها دقیقا به همین اندازه است. به این ترتیب اگر یك خانواده ۴نفره شامل یك سرپرست معلول، یك همسر بیمار و ۲نوجوان در حال تحصیل داشته باشیم، باید با ۸۲هزار تومان ماهانه‌ای كه از كمیته امداد یا بهزیستی می‌گیرند چرخ زندگی‌شان را بچرخانند.

jamaran

مروری کوتاه بر برخی سخنان امام خمینی در باب مستضعفین و محرومین بیانگر نسبت سازندگان حرم با آرمان‌های خمینی کبیر است.

«شما این انقلاب را به ثمر رساندید و گروههایى که در سرتاسر این کشور این انقلاب را به ثمر رساندند، همان زن و مرد محروم [بودند] و همانهایى که مستضعف هستند و کاخ‏نشین‌ها آنها را استضعاف مى‌‏کنند و اینها ثابت کردند که کاخ‌‏نشین‌ها هستند که ضعیفند و پوسیده‌‏اند و براى این ملت هیچ کارى نکرده‏‌اند و نخواهند کرد » (صحیفه امام، ج‏14، ص: 261)

«تنها آنهایى تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند. فقرا و متدینین بى‏بضاعت گردانندگان و برپادارندگان واقعى انقلابها هستند. ما باید تمام تلاشمان را بنماییم تا به هر صورتى که ممکن است خط اصولى دفاع از مستضعفین را حفظ کنیم‏… ما براى احقاق حقوق فقرا در جوامع بشرى تا آخرین قطره خون دفاع خواهیم کرد.» (صحیفه امام، ج‏21، ص: 86 و 87)

«بار سنگین انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی بر دوش قشر مستضعف است و همین گروه هستند که در جبهه و پشت جبهه فداکاری می کنند و نه طبقات بالا: «شما باید توجهتان به این توده‏‌هاى مستضعفى که با زحمت خودشان و رنج خودشان الآن در جبهه‌‏ها مشغول فداکارى هستند که خداوند تأییدشان کند و در پشت جبهه هم مشغول فداکارى هستند و مستضعف‏اند، آن بالاها اینها را ضعیف مى‌‏شمارند و مى‏‌شمردند… برای اینها کار کنید.» (صحیفه امام، ج ‏15، ص: 75)

«با توجه به اینکه بار سنگین انقلاب بر دوش قشر مستضعف است… وظیفه داریم فعالیت و توجه را به نواحى محروم، خصوصاً جنوب شهر، که در رژیم گذشته توجهى به آنها نشده، معطوف کنیم.» (صحیفه امام، ج‏15، ص: 273)

«خدا نیاورد آن روزى را که سیاست ما و سیاست مسئولین کشور ما پشت کردن به دفاع از محرومین و رو آوردن به حمایت از سرمایه دارها گردد و اغنیا و ثروتمندان از اعتبار و عنایت بیشترى برخوردار شوند. معاذ اللَّه که این با سیره و روش انبیا و امیر المؤمنین و ائمه معصومین- علیهم السلام- سازگار نیست.» (صحیفه امام، ج‏20، ص: 341)

 تصاویر زیر مربوط به حرم امام خمینی (ره) است که سایت جماران متعلق به موسسه تنظیم و نشر آثار امام منتشر کرده است.

 

  1. رویش 57
    26 می 2015

    واقعاً که ؟!!!
    باید یه دوره ی امام شناسی برای افراد دست اندرکار در خود مرقد حضرت امام (رحمة الله علیه) بذارند ، بذارید ، …

    چرابرخی از سخنان امام به اصولی در فرهنگ بعضی مسئولین درنیامد ؟!!!
    مسئولین فرهنگی کشور غفلت نورزید !!!

  2. حسین قراگوزلو
    26 می 2015

    با سلام
    lضمن تشکر از تهیه گزارش و اینکه صد در صد چنین هزینه هایی برای آرامگاه حضرت امام (ره) که بر اساس تعالیم دین اسلام ، ساده زیستی را پیش خود نموده بود ، نه مورد تائید الهی است ، نه خلق ا… و نه اگر خود حضرت امام (ره) زنده بودند ، مورد تائید ایشان بود! این گزارش بازگویی حرف دل میلیونها ایرانی است. باید گفت متاسفانه خیلی از عملکردها از طرف مردم زیر سوال هستند. بنده در {…} 25 سال اشتغال بکار داشتم و بعلت اعتراض به حیف و میلها ، ساخت مسجدی مکعبی از گرانترین سنگها و گچبریها و با هزینه 3/300 میلیارد تومانی که همیشه از 1700 نفر پرسنل تنها حدود 20 نفر نماز گزار دارد و خیلی از معضلات که توسط باند حاکم تصمیم و اجرا میشد که از بحث این مقاله خارج است ، مجبور شدم زودتر از موعد بازنشسته شوم! متاسفانه انتقاد و اعتراض در مملکتمان مساویست با حذف شدن! چرا؟
    بنده رزمنده ای گمنام و برادر شهید هستم . وقتی امثال بنده نتوانند حرف بزنند ، مسلما سایرین باید دردها را در دل خود نگهدارند و فقط شکایت خود را به خدا ببرند.

  3. هادی
    26 می 2015

    پول اینا رو کی میده؟
    هزینه شخصی هست یا بیت المال؟

    • اسماعیل
      4 ژوئن 2015

      دوست هزینه را مردمی که به امامشان عشق میورزیدند با ریختن پول در ضریح حضرت امام ( ره )ریخته شده تامین میشود

    • عمو
      5 ژوئن 2015

      به خدا اگه مردم راضی به ساخت چنین برج و بارو و کاخی بوده باشند

  4. محمد
    26 می 2015

    بیت المال نه . بیت الحال ، البته فقط برای بعضی ها !!

  5. ناشناس
    26 می 2015

    خب یه سوال دوستان پس چرا حرم امام رضا (ع) اینقد پر زرق و برقه؟!

    • ناشناس
      27 می 2015

      پاسخت طولانیست اما خواهش می کنم وقت بگذار و بخوان.
      آن زمان قدیم شرایط فرق داشت.
      اولا این تجملات نوعی ابراز وجود شیعه در مقابل قصرهای سلاطین بود. نوعی
      مبارزه سیاسی بود. مردم می گفتند سلطنت و حکومت مال معصوم است. برای همین می گفتند السلطان علی بن موسی الرضا علیه السلام یا می گفتند اعلیحضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه.
      . ثانیا:این تاسیسات برای رفاه مردم بود و هیچ کدام بی دلیل نبود.
      در واقع اگر به ساختمان خود حرم های ائمه دقت کنید می بینید که آنچه صحن
      نامیده می شود در واقع نیست مگر طرح یک کاروانسرا. تمام صحن عتیق امام
      رضا علیه السلام فقط یک کاروانسرا چسبیده به حرم بوده است و اسماعیل
      طلایی هم فقط چاه وسط کاروانسرا. و آن جمال طلا و آینه کاری هم نبوده
      است مگر برای تامین حداکثر نور وو روشنایی و مشخص بودن محل حرم در شب
      برای زائران.

      فکر می کتید صنعت آینه کاری از کجا آمد؟
      در ابتدا مردم آینه های بزرگ را وقف حرم می کردند – که مثلا در موزه آستان قدس این آینه ها را می توانید ببینید- تا شبها در کنار در و دیوار گذاشته شود تا حداکثر نور لازم را در
      محوطه ای که با تعدادی چراغ پیه سوز یا شمع روشن می شد تامین کند. اما
      اشکال این آینه ها آن بود که مردم تصویر خود را در آن می دیدند و حواسشان
      پرت می شد. لهذا به جای آینه بزرگ از چیدن آینه های کوچک استفاده کردند و
      به طرز زیبایی زیر سقف ها را با آنها پوشاندند تا محوطه زیر سقف برای
      عبادت کنندگان و زیارت کنندگان کاملا روشن باشد بی آنکه حواسشان پرت شود.

      چرا از طلا بر روی گنبدها استفاده کردند؟
      چون طلا به خوبی صیقلی می شود و کمترین نوری را به خوبی تا فواصل دور منعکس می کند. در ضمن زنگ نمی زند – بر خلاف نقره و مس- و لهذا می بینید که دلیل طلایی کردن گنبد حرمها چه بوده است. کاروانهایی که از دور می آمدند به آسانی حرم را در شب تشخیص می دادند. ولی به عنوان مثال نیازی به طلایی کردن ضریح نبود لهذا تا صد سال گذشته
      همواره از ضریح فولادی و یا چوبی استفاده می شد و در واقع ضریح فعلی امام
      رضا(ع) دومین ضریحی است که با طلا و نقره ساخته شده است.

      چرا سنگ مرمر استفاده کردند؟
      سنگ مرمر استفاده می کردند تا به آسانی و فوریت قابل تطهیر باشد. در قدیم
      ابراز سیم برش الماسه برای انواع سنگها وجود نداشت و سنگ مرمر ساده تر از هر سنگ دیگری صیقلی و سمباده خور می شد و پای زائران را ادیت نمی کرد.
      آری. مردم کم کم یادشان رفت دلیل اینکه از طلا و آینه کاری یا سنگ مرمر
      در حرمها استفاده می کردند. حالا شما فکر می کنید همه اینها تجملات بی
      دلیل و اسراف بوده است!

      کاشیکاری از کحا آمد؟
      کاشی برای آن بود که خاک دیوارها نریزد. ضمنا با کاشی دعا و قرآن و چاووش می نوشتند.اما نوشته ای که با حوهر روی دیوار باشد پاک می شود. لهذا سرامیک و کاشی را اختراع کردند. البته ترکها به جای اینکار گچبری می کردند.

      آری. شما می توانید اینگ.نه ایراد بگیرید که چرا در گذشته بیشتر موقوفات
      آستان قدس جهت رفاه حال زوار تعریف می شد ( از تامین آب و غذا و
      کاروانسرا وحتی علوفه اسبان و شتران و…) اما الان این موقوفات عمدتا
      تنها جهت تجمل بناها به کار می رود.

      اما آیا الان چنین کارهایی لازم است؟ آنهم برای امام خمینی که وصیت کرده
      بود بین شهدا دفن شود؟ یک ضریح ساده کافی نبود؟

    • ناشناس
      27 می 2015

      من مشکلی بازرق و برق مکانهای عمومی ندارم چون مال همه مردمه همین!!

    • ناشناس
      27 می 2015

      همه مردم؟ این پول چند خانواده مستمند را می توانست پوشش دهد؟

    • حسین قراگوزلو
      7 ژوئن 2015

      باسلام
      مطلب جالبی را هموطن گرامی درباره دلایل تزئین صحن حضرت امام رضا (ع) نوشتند. امام معصوم و میزان علاقمندی کل شیعیان جهان به ایشان چرا با چنین مخارج سنگین میلیاردها تومانی در زمانه ای که مردم مظلوم ایران در فشار شدید اقتصادی با اعصابی بیمارگونه از نابسامانیها ، بسر میبرند ، به مردم دهن کجی می کنید؟ اتفاقا هر چه آرامگاه ایشان ساده تر می بود ، نشان از به احترام گذاری به افکار ایشان بود.

    • ناشناس
      28 می 2015

      خیلی خوب بود
      ممنون از اینکه این را یاد دادید به ما

    • ناشناس
      28 می 2015

      لطفا اگر به نظرتان خوب است هر جا با چنین شبهه هایی مواجه شدید این مطلب را در پاسخ به کسانی که چنین ایرادی را در مورد حرم امام رضا علیه السلام و سایر ائمه علیهم السلام می گویند استفاده کنید.

    • حسین
      28 می 2015

      بیشترش توجیه‌تراشی است، چرا که بیشتر آن‌چه امروز ما از حرم می‌بینیم تازه ساخته شده و بخش‌های قدیمی نیز بازسازی شده است و این توجیهات بی‌فایده و ناکارآ. از آن طرف وقتی عکس‌های ضریح ائمه را در گذشته نه چندان دور می‌بینیم – به طور مثال رجوع کنید به تصاویر مرقد ائمه بقیع پیش از تخریب- از این تجملات خبری نیست. بنابراین نه قدیم چنین بوده و نه این توجیهات به درد امروز می‌خورد.
      مگر امروز برای نور بیشتر، خانه‌ها (یا حتی مساجد) را آینه‌کاری می‌کنند؟ یا برای زنگ نزدن سقف آن‌ها را طلا می‌گیرند؟

    • ناشناس
      29 می 2015

      اصلا یه سوال
      شما خودت دوست داری وقتی چند میلیون آدم میروند به کربلا یا حرم امام رضا (ع) یه فقر خشک و خالی باشه، یا اینکه یه جای با صفا که حتی یه آدمی مثل من که نمیتونه شان اون مکان رو درست درک کنه، حال و هواش عوض بشه.

    • ناشناس
      29 می 2015

      مردم قدیم شبها از اول شب در خانه شان می خوابیدند و مثل کسانی که در حرم
      بیتوته و عبادت می کردند نبودند که محتاج ساعتها روشنایی باشند! ضمنا
      قرار نبود خانه ها بیش از سی چهل سال عمر کنند و ضمنا مقصد صدها کاروان
      نبودند که محتاج گنبد نورانی باشند! لهذا مخصوصا از دوران صفویه با ایجاد
      امنیت نسبی برای شیعه و گسترش کاروان ها و موقوفات ، این تشکیلات به صورت
      امروزی خود در آمدند.
      بیشتر تزئینات اصلی بخش حرم قدیمی هم برجامانده از همان دوران و یا
      بازسازی شده آن است. منتهی در صحنها و رواقهای جدید هم به همان سبک و
      سیاق ادامه داده اند که ترکیب شکل حرم به هم نخورد و ضمنا همه مردمی که
      پول به حرم می دهند برای این مخارج راضی هستند گر چه قبول دارم که بهتر
      است به جای ایجاد تحملات زاید بیشتر به زوار و مجاوران حرم رسیدگی کنند.
      بیشتر موقافات قدیمی هم صرف همین خدمات به زوار بوده است و تصاویر
      باقیمانده از حرم اهل بیت علیهم السلام هم این حرف را کاملا تایید می
      کند.

      فقط البته یک نکته هم در مورد بقیع، قبرستان بقیع حتی قبل از تخریب هم
      چندان گنبد و بارگاهی نداشت چون آن زمان هم در کنترل سنی های متعصب
      عثمانی بودند و شاید هم بواسطه دوری از مراکز شیعه در ایران و عراق چندان
      مورد توجه قرار نمی گرفته اند و مخصوصا دربانهای سنی حرم با زوار شیعه و
      مخصوصا ایرانیها رفتار مناسبی نداشتند. گزارشهای تاسف آوری که از زائران
      زمان قاجاریه باقیمانده نشان می دهد که کف حرم چهار امام بقیه در آن زمان
      حتی فرش نداشته و بوریا بوده است. مطمئن باشید اگر بقیع هم نزدیک به
      مراکز شیعه بود چنان تشکیلاتی را نظیر سائر ائمه علیهم السلام برایش درست
      می کردیم.

    • ناشناس
      31 می 2015

      گرچه زرق و برق کردن حرم امام رضا هم می توان د اشکال داشته باشد اما آیا می توان امام خمینی را با امام رضا مقایسه کرد

  6. فاطمه
    26 می 2015

    اقایان چه میکنید به به کجا میروید اساس انقلاب اسلامی مقابله با کاخ نشینی و…..بوده امام در زمان حیات خود زندگی ساده ای را که شما بهتر از ما میدانید برگزیدند تا درسی برای امت اسلامی باشند حاج حسن اقا شما چرا؟تولیت محترم!!!!!عرق شرم بر پیشانیم نشست خوبه که نیستند تا ببینند بچه های انقلاب واقعا جای شهدا خالیست

  7. عمار
    26 می 2015

    بعد میان آرامگاه امام رو گسترش میدنو و و و با کدوم پول؟؟؟؟؟؟ این همه مسجد مانده فقیر و و و همین کارا رو میکنید که مردم به این انقلاب شک می کنند

    مسجد آقا پیربوعلی در رشت در سال 83 طی یک برف سنگینی تخریب شد در سال 84 اوقاف شروع به بازسازی آن کرد و فرمود هزینه آن 300 یا 400 میلیون است. اما آنقدر دست دست کردن که بیش از یک دهه مسجد هنوز به همان حالت و نماز دز زیرزمین آن مسجد با وضعی اسف بار برگزار می شود اکنون 400 میلیون تومن تبدیل 2 میلیارد تومن شده و تا حدی ساخته شده اما حالا حالا ها ماباید تو زیر زمین نماز بخوانیم امید شما بتونید گزارشی از این مسجد ارائه بدید

  8. ناشناس
    27 می 2015

    زروق و برقش به کنار. این علامات واضح مال فراماسونها نیستند؟ این هرم و تمرکز نور به سمت هرم و…

  9. رضوان
    27 می 2015

    متاسفانه دفتر تنظيم و نشر آثار حضرت امام (ره) و توليت آستان اين بزرگوار مدتهاست كه نسبت به سيره عملي اين يگانه دوران زاويه گرفته اوجش را در جريان فتنه ٨٨ ديديم ,‌اين همون كاخيه كه امام عزيز تمامش را به يك تار موي كوخ نشينان فروخت و دنيا را به دنيا طلبان واگذار كردو رفت روح خودش و فرزندانش شاد ….

    • جان فدای رهبر
      9 ژوئن 2015

      می دونین چرا مطلب شما به دل نمی نشینه؟ من اینطور برداشت کردم که این ایراد سیاسی هستش و هدف زدن آقای حسن خمینی هستش که صد البته باید روابطشان با فتنۀ منحوس 88 مشخص شود
      در این مملکت ولایت فقیه داریم ما چشممان به فرمان حضرت آقا است هر چه ایشان امر کند ما تبعیت می کنیم

    • ناشناس
      22 ژوئن 2015

      عیب شما همین است که ظاهرا کنایه ها و اشاره های رهبری را نمی خواهید ببینید و بشنوید.
      آیا امسال پهن کردن زیلو را در جایگاه سخنرانی ندیدید و دلیلش را نفهمیدید؟

  10. حسین
    27 می 2015

    انقلاب کردیم که به اینجا برسیم ؟

  11. ماهان
    27 می 2015

    بار سنگین انقلاب بر دوش قشر مستضعف استخدا نیاورد آن روزى را که سیاست ما و سیاست مسئولین کشور ما پشت کردن به دفاع از محرومین و رو آوردن به حمایت از سرمایه دارها گردد و اغنیا و ثروتمندان از اعتبار و عنایت بیشترى برخوردار شوند. معاذ اللَّه که این با سیره و روش انبیا و امیر المؤمنین و ائمه معصومین- علیهم السلام- سازگار نیست. به جاي اينكه از امام بت بسازيد انديشه هاي امام رو بت مي كردين وبه جاي ساخت كاخ براي امام كه كوخ نشيني بر كاخ نشيني ترجيح مي داد برين براي جوان هاي مردم شغلي درست كنيد كه ديگه خودكشي و اعتياد و خودفروشي امانشون رو نبره ……

  12. hasrat
    27 می 2015

    خدا نیاورد آن روزى را که سیاست ما و سیاست مسئولین کشور ما پشت کردن به دفاع از محرومین و رو آوردن به حمایت از سرمایه دارها گردد و اغنیا و ثروتمندان از اعتبار و عنایت بیشترى برخوردار شوند. معاذ اللَّه که این با سیره و روش انبیا و امیر المؤمنین و ائمه معصومین- علیهم السلام- سازگار نیست.» (صحیفه امام، ج‏۲۰، ص: ۳۴۱)

    • ناشناس
      28 می 2015

      احسن.

    • ناشناس
      28 می 2015

      احسنت

  13. ناشناس
    27 می 2015

    سلام
    تیتر تیتر خوبی نیست. چون در زمان حاضر نیز جامعه از وجود امام برخوردار است. بر اساس مصالحی که ایشان تذکر نداده قطعا اگر مرحوم امام هم بودند بر اساس همین مصالح سکوت اختیار می کردند.

    البته بنده نبز با اقدامات تولیت حرم در این موارد و موارد دیگری شدیدا مخالفم. دست کاری زیارت نامه امام یکی از آن اقدامات است که در سکوت رسانه ها مخفی ماند

    • ناشناس
      27 می 2015

      عجب! آیا هر سکوتی به معنای رضایت است؟

  14. ناشناس
    27 می 2015

    نا امید شدم از این مسولان کج فهم

  15. مهران
    28 می 2015

    آقایان راه واتیکان و کاتولیک ها را در پیش گرفته اند!

  16. علیپور
    28 می 2015

    مرگ بر اسلام آمریکایی که در حرم امام خمینی(ره) ترویج داده می شود.

  17. محمد حسن
    28 می 2015

    سلام به همه دوستان خوبم.
    به نظر من دارید بی جهت این همه این موضوع رو کش میدید درسته که تجملی شدن خوب نیست اما اکثرا تحت تاثیر تیتر این خبر قرار گرفتیم.گاهی زرق و برق دادن نتایجی مثبتی رو داره.توتاریخ میشه مشاهده کرد.

  18. خط امامی سبز
    28 می 2015

    برایم عجیب است، دفتر نشر آثار همواره در کنار بیت امام، همواره جلوی انحرافات ایستاده اند و کافیست به مواضع سیاسی آنان بنگرید و حمایتهایشان را از جبهه اصلاحات و جنبش سبز ببینید. اما عجیب است که اینبار نه تنها به چنین انحراف عملی بزرگی نتاخته اند بلکه خود بانی و ظاهرا مجری آن هستند…. براستی نظر چهره های مردمی، خدوم و بزرگواری چون جناب آقای انصاری، شخص سید حسن خمینی، خانم فاطمه طباطبایی، خانم اشراقی، محمدرضا خاتمی،دختر بزرگ امام، آیت الله بجنوردی و دیگر خط امامی های اصیل در باب بحثهایی که در مخالفت با این اقدامات صورت گرفته چه پاسخی دارند

  19. بیک
    29 می 2015

    سلام ولاچه بگم من دوباررفتم خیلی عالی بودوکشورماکشوری نیست که مردمش هرکاری خواستن بکنندوازاسلام فاصله بگیرندحتماشرعی مشکلی ندارداگرمشکلی بودکه نمی گذاشتن تبدیل به کاخ شود

  20. اقلیدی
    29 می 2015

    با سلام من هم تازه رفتم حرم <یک عده زوار رو دیدم که چون تهران جایی برای ماندن نداشتن حرم بیتوته می کردن مگر از حرم یه عده خاص استفاده میکنن؟که نام کاخ روش می ذارن

  21. اصفهاني
    30 می 2015

    هر كاري يك اثر وضعي دارد
    تجمل هم يك اثر وضعي دارد
    اين جور كارها نشون ميده ما محتوا را رها ركده ايم و به شكل چسبيده ايم؛ اصل را رها كرده ايم و به فرع چسبيده ايم.
    توجيه آقايان براي ساخت چنين برج و بارو و گنبد و بارگاهي براي حضرت امام، احتمالا حفظ شأن و زيبائي و …. باشد ولي متوجه نيستند كه با اين كارشان مشي و منش امام را نشانه رفته اند.
    بزرگترين طنز تاريخ اين است كه شخصي مثل بودا آمد و گفت «هيچ كس و هيچ چيز ارزش پرستيده شدن ندارد» و پيروانش ، از بودا مجسمه اي ساختند و آن را پرستيدند!!!
    امام بزرگوار ما فرمودند بايد اداره كشورها با ملاحظه مستضعفان و كوخ نشينان باشد، بايد ساده زيست، و خودشان هم در عمل اينگونه زندگي مي نمودند ولي پس از رحلتشان، پيروانشان!!! براي ايشان گنبد و بارگاهي اين چنين ساخته اند.
    .
    .
    .
    از اينها كه بگذريم
    اين كار بهانه به دست امثال داعش و وهابي ها ميدهد كه : ايراني ها خميني را مي پرستند و ….

  22. هادی مشفق
    31 می 2015

    من می‌نویسم، می خواهی منتشر کن،‌ شجاعتش را نداری، نکن. اما یقیناً حرف من به شما می‌رسد.

    چقدر باید آدم جاهل و نادان باشد که فرق «ساده زیستی» را با «پاداش ساده زیستی» نفهمد.
    1 – تمام هزینه‌های ساخت حرم حضرت روح الله (که جانم فدای راهش باد) هدایای مردمی است عاشق این راه هستند و به عنوان پاداش ساده زیستی دوره حیات آن ابر مرد بزرگ اهداء می‌کنند و یک ریال از بیت المال و بودجه کشور صرف آن نشده.
    2 – دشمنان شما، جهلتان را وسیله کرده‌اند تا با پُتک نادانی شما، آن کاخ ساده زیستی را ویران کنند.
    3 – چه کنم، این قصه را به کجا ببریم که شما نمی‌توانید متوجه شوید.

    • اصفهاني
      31 می 2015

      بزرگترین طنز تاریخ این است که شخصی مثل بودا آمد و گفت «هیچ کس و هیچ چیز ارزش پرستیده شدن ندارد» و پیروانش ، از بودا مجسمه ای ساختند و آن را پرستیدند!!!
      امثال شماها نميتونيد بفهميد كه امام خود مخالف اين كارها بود ولي ميخواهيد مزد زحماتش را با اقداماتي صد در صد خلاف ميلش بدهيد.
      آيا اين جز از روي حماقت است؟!؟! يا توجيه مي كنيد؟

  23. هادی مشفق
    31 می 2015

    کسانیکه ساده زیستی امام خمینی(ره) را علیه حضرتش بکار گرفته‌اند بخوانند
    این‌روزها، دشمنان خمینی(ره)، از در دیگری وارد شده‌اند. همانها که روزی با مزد گرفتن از اجانب، کنار قبر امام خمینی(ره) نگذاشتند یادگار آنحضرت حرف بزند. و خاطره مظلومیت فرزند رسول خدا را و هله کردن های روزعاشورا را زنده کردند. امروز به بهانه بازسازی حرم حضرت روح الله(ره) به یادگاران امام می‌تازند.
    چقدر باید آدم جاهل و نادان باشد که فرق «ساده زیستی» را «پاداش ساده زیستی» نفهمد.
    1 – تمام هزینه‌های ساخت حرم حضرت روح الله (که جانم فدای راهش باد) هدایای مردمی است عاشق این راه هستند و یک ریال از بیت المال و بودجه کشور صرف آن نشده است و در حقیقت، پاداش ساده‌زیستی‌های دوران حیات او را می‌دهند.
    و صدالبته که پول‌هائی را که مردم برای توسعه حرم امام خمینی(ره) اهدا می‌کنند، نه شرعاً، نه عقلاً و نه قانوناً کسی حق ندارد حرج جای دیگری کند.
    2 – دشمنان شما، جهلتان را وسیله کرده‌اند تا با پُتک نادانی شما آن کاخ ساده زیستی را ویران کنند.
    3 – چه کنم، این قصه را به کجا ببریم که شما نمی‌توانید متوجه شوید.

    • وجیهه
      31 می 2015

      در حماقت و جهالت شما همین بس که میلیون ‌ها زائری که ۱۴ خرداد شعار نواده روح الله سید حسن نصرالله سر دادند را ندیدید و نمی‌بینید. کاری به درست یا غلط بودن ان رفتار ندارم که کاملا قابل نقد است ولی شعارهای یکپارچه جمعیت عاشق خمینی را علیه علامه حسن خمینی را ندیدن و تقلیلش دادن به چند مزد به گیری اجنبی رفتاری عاقلانه نیست . هر پدیده ای هر چند غلط اگر قرار باشد نقد شود و علت یابی شود باید درست دیده شود . بهتر است به جای نسبت های خونی و خانوادگی امام راحل را با گفته ها و عملکرد و آرمان‌هایش بسنجیم و ببنیم فرزند یادگار امام چقدر با خمینی کبیر قابل مقایسه است و ایا اصولا چنینی قیاسی درست است یا خیر

  24. کمالی
    31 می 2015

    برای خمینی هر چه هزینه شود باز هم کم است ارزش خمینی بیش از این هاست

    • عمو
      2 ژوئن 2015

      البته هدف وسیله را توجیه نمی کند
      می کند؟

  25. روانی
    1 ژوئن 2015

    شما هم انگار تریبونت گزینشیه ؟

  26. من
    4 ژوئن 2015

    ایا نباید فرقی ببن امام معصوم و امام خمینی باشد
    واقعا ضریح امام خمینی با ضریح امام رضا و امیر المومنین چه فرقی داره؟
    برای خمینی هرچه هزینه بشود خوب است اما این هزینه ها چرا نباید در جهت اشائه سیره او باشد
    صریح قبلی چه اشکالی داشت ساده و زیبا مثل روح بزرگ خود امام

    • ایران
      5 ژوئن 2015

      موافقم ضریح قبلی حس خوب سادگی رو منتقل میکرد که آدم رو به فکر فرو می برد اما حالا چی شکو تردید تو خیلی چیزا دستمزد زحمات امام خمینی این نبود

  27. ناشناس
    8 ژوئن 2015

    وقتی امام این چیزها رونمی خواست .این کار عهد شکنیه.و کاریست بسیار بد. باز اگر همه در رفاه بودند .می گفتیم عهد شکنی کردید ولی همه در رفاهند. قصر می ساختید. ولی الان خیلی ها در سختی زندگی می کنند .که چه بشه شما قصر می سازید؟ این به چه درد مردم مستضعف میخوره؟براشون دین و نون و اب میشه؟بسازید می ساختید خوب هم می ساختید ولی با هزینه های معقول نه تجملاتی تشریفاتی و اسراف و تبذیر. حتی اگه بخواهید کاخ پذیرایی از میهمانان خارجی هم داشته باشید.شماها باید به بودجه مملکت و وضع مردمتون نگاه کنید.این کارها ایا بهره برداری های ابزاری نیست؟

  28. تو
    9 ژوئن 2015

    این اشک دیدۀ من و خون دل شماست

  29. افشار
    22 ژوئن 2015

    “مرقد آفتاب”

    در سرم سوت میکشد چیزی

    باز ریل قطار می لرزد

    توی این مرقدی که من دیدم

    تن بنیانگذار می لرزد

    فکر کردم که خواب می بینم

    در پس گنبد آفتاب نبود

    ساخت این بنای رویایی

    طرح معمار انقلاب نبود

    این همه کار این همه زحمت

    آنچنان دلنشین چرا پس نیست؟!

    بین گلدسته های این گلزار

    عطر مستضعفین چرا پس نیست؟!

    پس بپرس از تمام کارگران

    تا بدانیم علت آن را

    که چرا نیمه کاره ول کردند

    کار گچ کاری جماران را

    عقده ها از عقیده ها دورند

    در مرام جنوب شهری ها

    در نیفتید اینقدَر اما

    با امام جنوب شهری ها

    مهرداد مهرابی

  30. وکیل همه بچه های معلول ذهنی جنوب شهر
    14 جولای 2015

    باسلام*امام عزیز جانم فدایت * ببخشید که اینان چشم
    خودرا به نیازهای مردم مستضعف بستند٬اینان بچه ی معلول ذهنی ندارند تابدانند وبفهمندکه این قشر مظلوم که نمیتوانند از حق خود دفاع کنند در شهر خودشون یک توابخشی ندارند وبه خاطر کشیدن یاترمیم یک دندان از ورامین٬ شهرری و… تا ورد آورد کرج باید ۳بار رفت و آمد داشته باشند٬این بچه ها یا به کنج دردناک خانه هاپناه برده اند ٬که…..منجر به سکته کردن وفوت کردن می شود ویا چه اتفاقات وحشت ناکی که گفتنش این جاجایز نیست. نیاز به چشم بینای مردی دارد تا بتواندآستینی بالا بزند.چه کنیم امام عزیزمارا ببخشید نمیتوانیم به سمت درست سوق دهیم.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.