سه‌شنبه 30 ژوئن 15 | 16:15

گزارش اختتامیه مسابقه «کتاب و زندگی»

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: ترویج سبک زندگی اسلامی و انقلابی و مؤمنانه در کتاب‌های این طرح مدنظر است این کار با همکاری رسانه‌ها و سایر گروه‌های فعال فرهنگی میسر خواهد بود.


خبرگزاری فارس: نیلی: در «کتاب و زندگی» ترویج سبک زندگی اسلامی مدنظر است/ مکرمی: توزیع کتاب «خانواده» اقدام ملی بود نشست خبری اختتامیه دومین دوره مسابقه سراسری کتابخوانی «کتاب و زندگی» ویژه کتاب خانواده با حضور میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، سیدعارف علوی مسئول دبیرخانه این مسابقه، سعید مکرمی مدیرعامل شبکه خوشه، محمد حقی، احمد ذوعلم، علی اسماعیلی و جمعی از اصحاب رسانه در مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد.

 میثم نیلی در این نشست گفت: طرح «کتاب و زندگی» از نیمه سال 93 آغاز شد و اکنون در پایان دور دوم قرار دارد موج اول این مسابقه با کتاب من زنده‌ام آغاز و در موج دوم با کتاب خانواده پایان یافته است.

*«کتاب و زندگی» پاسخی به مطالبات رهبر انقلاب است

وی افزود: مسابقه «کتاب و زندگی» پاسخی است به مطالبات همیشگی و مکرر رهبر انقلاب و تلاشی است که این امر محقق شود و اهدافی از جمله ترویج کتابخوانی و مطالعه با خوانش کتاب‌های خوب و مستحق که خواندن آنها از سوی اهالی فرهنگ توصیه شده که این توصیه‌ها به واسطه ارزش‌های درونی آن کتاب‌ها است.

نیلی در ادامه اضافه کرد: هدف دیگر این طرح ساماندهی دسترسی به کتاب‌های خوب است و هدف سوم تقویت بنیه اقتصادی شبکه نشر و ناشر و به صورت ویژه شبکه توزیع و فروش در سراسر کشور با محوریت جبهه فرهنگی انقلاب است.

*نیم میلیون «من زنده‌ام» و 200 هزار نسخه «خانواده»

مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: پس از گذشت 6 ماه از آغاز مرحله دوم طرح «کتاب و زندگی» شاهدیم که کتاب من زنده‌ام به تیراژ نیم میلیونی رسیده و در کلیه کتابفروشی‌ها جزو کتاب‌های پرفروش بوده است. همچنین در این مسابقه کتاب خانواده به تیراژ بیش از 200 هزار نسخه رسیده که بیش از 185 هزار نسخه آن در طرح مسابقه چاپ و توزیع شده است.

* خواندن و توصیه کردن هدف اصلی «کتاب و زندگی» است

او در ادامه به غایت اصلی «کتاب و زندگی» اشاره کرد و گفت: غایت این طرح کمک کردن به عمومی شدن معرفی کتاب در کشور است آن روزی کتابخوانی مطلوب است که آحاد جامعه به ویژه کسانی که صاحب تریبون هستند از یک امام جمعه گرفته تا اساتید دانشگاه و مدارس و هر کسی که به نحوی دارای مرجعیتی در جامعه است کتاب را معرفی کند و این نهضت خواندن و توصیه کردن هدف اصلی این طرح است.

نیلی گفت: ترویج سبک زندگی اسلامی و انقلابی و مؤمنانه در کتاب‌های این طرح مدنظر است این کار با همکاری رسانه‌ها و سایر گروه‌های فعال فرهنگی میسر خواهد بود. باید از تمام توده‌های مردم برای ترغیب به کتابخوانی استفاده شود و برگزاری مسابقه کتابخوانی یک امر عادی و همیشگی نخواهد بود و تا زمانی که کتابخوانی تبدیل به یک امر متداول شود آن زمان دیگر مسابقات برگزار نخواهد شد.

وی در پایان سخنانش گفت: با توجه به مقیاس تیراژ کتاب منتشر شده در هر دوره از مسابقه شاهدیم میزان شرکت‌کنندگان کمتر از میزان تیراژ بودند و این نشان می‌دهد که جمع کثیری از افرادی که کتاب را تهیه می‌کنند نیت شرکت در مسابقه ندارند. همچنین اختتامیه این مسابقه جمعه 12 تیر از ساعت 22:30 در مصلای تهران با حضور حجت الاسلام شهاب مرادی و حسین یکتا و جمعی از میهمانان فرهنگی برگزار خواهد شد.

*در دور اول «کتاب و زندگی» تجربه‌های خوبی کسب کردیم

عارف علوی مسئول دبیرخانه مسابقات طرح «کتاب و زندگی» در بخش دیگری از این نشست گفت: در برگزاری مسابقه اول با توجه به حضور باتجربه‌های عرصه مسابقه ما تجربه‌های خوبی به دست آوردیم و با توجه به آن تجربیات در دور دوم مجمع ناشران انقلاب اسلامی کمتر ورود کرد و کار اجرا شد. در دور دوم توزیع‌کنندگان کتاب وارد میدان شدند و مسئولیت کار را بر عهده گرفتند و در بین کار هر جا لازم بود مجمع ورود کرد.

وی افزود: از زمان انتشار کتاب تا قبل از آغاز مسابقه دور دوم 45 هزار نسخه از کتاب خانواده چاپ و منتشر شده بود اما از 22 بهمن سالروز پایانی مسابقه 185 هزار نسخه کتاب چاپ شده است.

علوی گفت: در برگزاری دور دوم مسابقه سایت «کتاب و زندگی»  را دوباره طراحی کردیم و ظرفیت‌هایی را برای آن به وجود آوردیم که برای مثال می‌توان فروشگاه‌های سراسر کشور که این کتاب در آنجا عرضه می‌شود را در سایت قرار دادیم.

*کار با انتشارات «صهبا» تجربه خوبی بود

وی با اشاره به تبلیغات دور دوم مسابقه «کتاب و زندگی» گفت: تبلیغات این دوره از کیفیت و تنوع بهتری برخوردار بود و سعی شد در طراحی تیزرها و پوسترهای مسابقه سلایق همه مخاطبان در نظر گرفته شود. با توجه به اینکه انتشارات صهبا در قیمت‌گذاری کتاب‌هایش قیمت حداقلی را در نظر می‌گیرد اما با این حال ما در دور دوم سعی کردیم قیمت کتاب خانواده را کاهش دهیم که مبلغ 4 هزار تومان برای آن در نظر گرفته شد از همین رو کار با انتشارات صهبا تجربه خوبی به حساب آمد.

علوی در ادامه گفت: مجمع ناشران انقلاب اسلامی در این دوره یک ورود 10 درصدی داشته که در نظر داریم برای دور سوم این میزان را کاهش دهیم.

*افزایش تیراژ کتاب در این طرح از مطالبات رهبر انقلاب است

وی به تیراژ کتاب‌های مسابقه اشاره کرد و گفت: در مسئله تیراژ در دور دوم به سوی مطالبه رهبر انقلاب حرکت کردیم و به جای اینکه دفعات چاپ را افزایش دهیم رقم شمارگان را افزایش دادیم که برای کتاب خانواده 3 تیراژ 50 هزار نسخه‌ای، یک تیراژ 25 هزار نسخه‌ای و یک تیراژ 10 هزار نسخه‌ای چاپ کردیم همچنین کل میزان افراد شرک‌کننده در این دور 13 هزار نفر بودند که 2306 نفر آنها از طریق سایت و 10 هزار و 729 نفر از طریق پیامک در مسابقه شرکت کردند که از این بین 10 هزار و 441 نفر جزو پذیرفته شدگان در مسابقه بودند که به 230 نفر از آنها جایزه تعلق خواهد گرفت.

*کتاب‌خوانی به سوی خانواده باید سوق داده شود

سعید مکرمی عضو هیأت مدیره شبکه خوشه در این نشست گفت: اوضاع بد کتاب و کتابخوانی در کشور بر همه آشکار است و دیگر به آن نمی‌توان لفظ کتابخوانی داد بلکه باید گفت که اوضاع ما به کتابخوانی بیشتر شبیه است و برای برطرف کردن این مسئله مدیران و مسئولان مرتبط هیچ اقدامی نکردند.

وی در ادامه گفت: باید امر کتابخوانی به سوی خانواده‌ها سوق داده شود و از حالت یک امر غیرنخبگانی آنها را به یک امر عادی آن را حرکت دهیم خانوادگی کردن امر مطالعه هدف اصلی این مسابقه است. و گمان ما این است که برای وارد کردن کتاب به سبد خانواده ناگزیر هستیم.

مکرمی در ادامه گفت: شکل‌گیری یک مخاطب جدید در امر کتاب باید صورت گیرد و اگر این مخاطب جدید خانواد‌ه‌ها باشند شاهد یک اتفاق مثبت خواهیم بود و در انتخاب کتاب‌های این مسابقه سعی شده کتاب‌های عمومی انتخاب شود و با یک رویکرد ایجابی به آنها نگاه شده و با نگاه سلبی به آنها نگریسته نشده است و  این گونه نبوده که کتابی از گردونه حذف شود.

*توزیع کتاب «خانواده» یک اقدام ملی بود

مکرمی در پایان سخنانش گفت: علاوه بر کتابفروشی‌های عضو شبکه خوشه کتابفروشی‌های غیر عضو خوشه نیز این کتاب را توزیع کردند و در یک اقدام همگنانه به توزیع کتاب پرداختند که این حرکت را می‌توان اقدامی ملی برای فروش و توزیع کتاب قلمداد کرد.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.