آیین گشایش نمایشگاه خوشنویسی میرزا طاهرخوشنویس و نشست صمیمی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با هنرمندان هنرهای سنتی عصر رور دوشنبه 8 تیرماه در موزه امام علی (ع) تهران برگزار شد.
روزی من از مدیر یک انتشاراتی پرسیدم چرا شما قرآن به خط ایرانی چاپ نمی کنید، آنها گفتند که اولا خط عثمان طه حق کپی رایت نمیخواهد دوم اینکه مسئولان اجازه نمیدهند خط ایرانی را در تیراژ بالا چاپ کنیم. امروزه قرآن به خط ایرانی در خانههای ایرانی دیده نمیشود و اگر بچههای ما به این موضوع عادت کنند یعنی ما داریم یک قدمت 1400 ساله را از بین می بریم.
در آغاز این برنامه کرمعلی شیرازی به عنوان استاد برجسته هنر خوشنویسی درباره جایگاه استادفقید خوشنویسی میرزا طاهر خوشنویس گفت: «استاد میرزا طاهر خوشنوس آنقدر خطوط خوشنویسی ایشان در دسترس ما بود که همه او را فراموش کرده بودند. من در اینجا به یک نکته خاص اشاره میکنم. خوشنویسان ما از لحاظ دوره زمانی در ارتباط با صنعت چاپ، می توان به 4 دوره تقسیم کرد. خوشنویسانی که قبل از دوره چاپ فعالیت می کردند و نگاهی صددرصد هنری داشتند و آثارشان هم ارزش هنری داشت. سپس خوشنویسانی که در دوره اول چاپ سنگی فعالیت می کردند که به دلیل محدودیت های چاپ سنگی این هنرمندان نیز آثار عالی تولید کردند، مانند میرزا رضا کلهر و سپس دوره بعد از چاپ سنگی که چاپ افست و گراور بود. میرزا طاهر خوشنویس هم در این دوره فعالیت می کرد و به دلیل اینکه سواد رواج یافته بود نیاز به کتاب هم زیاد بود. در دوره آخر، دوره خوشنویسان هم عصر ماست که به عصر دیجیتال شهرت دارد».
وی در ادامه گفت : «اگر به تعداد آثار طاهر خوشنویس نگاه کنیم دچار حیرت می شویم. وی بیش از 200 کتاب کتابت نموده است. البته نگاه استاد طاهر، نگاه به اقتضائات زمان خود بوده است. یعنی زمانی که نیاز بوده است که کتاب سریع تولید شود. آثاری که از استاد طاهر خوشنویس باقی مانده است گرچه شاید نتوان آن را با آثار استاد نیریزی مقایسه کرد اما ایشان کار مهمی انجام داده است. چون توانسته است خط نسخ ایرانی را رواج دهد. لذا نقش ایشان را باید نقش ویژه در دوره خوشنویسی چاپ افست تقسیم بندی کرد».
استاد امیر احمد فلسفی نیز بعد از دعوت به جایگاه برای ایراد سخنرانی، ابتدا به ارتباط هنرمندان با مسئولین پرداخت و گفت: «خواهش من از هنرمندان این است که دیدارهای راحت و گفتگو با مسئولان قطع نشود. یعنی اینکه این دیدارها که یک نمونه آن را الان شاهد هستیم نمایشی نباشد. فراموش نباید کرد که آنچه در طول تاریخ به دست ما رسیده است، حاصل کار هنرمندان بوده است. سازمان فرهنگی هنری شهرداری باید با سایر اقشار هنرمندان این ارتباط را داشته باشد تا هنرمندان بتوانند در متن جامعه حضور داشته باشند. میخواهم در اینجا به یک اقدام هنری و فرهنگی اشاره کنم که سبب بالا رفتن سطح دید مردم جامعه شد. مدتی پیش سازمان فرهنگی هنری اقدام به نصب تصاویری از آثار برتر هنرمندان دنیا در سطح شهر تهران نمود. شاید این کار بسیار تعجب برانگیز بود زیرا ما به جای تابلوهای تبلیغاتی شاهد تابلوهای هنری بودیم که حرف دیگری را زمزمه می کرد».
وی در ادامه درباره میزرا طاهر خوشنویس گفت: «خط های میرزا طاهر خوشنویس به طور طبیعی در منازل ایرانی وجود داشته است. در واقع سلیقه ایرانی خط ایرانی و نسخ ایرانی را پدید آورد. اما اتفاق امروز این است که سلیقه غیر ایرانی جایگزین سلیقه ایرانی شده است و تاریخ 1400 ساله خوشنویسی ایرانی در حال از بین رفتن است».
فلسفی گفت: «روزی من از مدیر یک انتشاراتی پرسیدم چرا شما قرآن به خط ایرانی چاپ نمی کنید، آنها گفتند که اولا خط عثمان طه حق کپی رایت نمی خواهد دوم اینکه مسئولین اجازه نمی دهند خط ایرانی را در تیراژ بالا چاپ کنیم. امروزه قرآن های ایرانی در خانه های ایرانی در حال رخت بربستن است و اگر بچههای ما به این موضوع عادت کنند یعنی ما داریم یک قدمت 1400 ساله را از بین می بریم».
وی تصریح کرد : «چرا هزینه یک آپارتمان را برای یک قرآن ملی هزینه نمیکنیم. من در اینجا به مناسبت بزرگداشت این استاد فقید خوشنویسی و همچنین ماه مبارک رمضان منبر را موضوع قرآن قرار دادم و در پایان میخواهم یک سوال دیگر نیز مطرح کنم، چرا شهرداری یک قرآن به خط ایرانی ترویج و چاپ نمیکند. امیدوارم که درآینده این فرصت فراهم شود و ما بتوانیم یک قرآن ایرانی در تمام خانه های ایرانی داشته باشیم».
Sorry. No data so far.