با توجه به اتمام دوره مدیر عاملی محسن هاشمی، وی مجدداً برای یک دوره 3 ساله دیگر در سمت مدیر عاملی شرکت مترو ابقا شد.
در عین حال روز گذشته قالیباف در مراسم افتتاح 111 پروژه عمرانی شهرداری منطقه 11 احداث خطوط مترو در مناطق جنوبی شهر را از اقدامات مهم در دستور کارشهرداری دانست و گفت : در حال حاضر در مناطق 10 ، 11 ، 16 و 17 در حوزه حفاری تونل برای مترو با دستگاه های حفار ( تی بی ام ) اقدامات گسترده ای در حال انجام است به گونه ای که هم اکنون 4 دستگاه تی بی ام در این مناطق مشغول به حفر تونل مترو هستند و روزانه بین 15 تا 20 متر تونل را حفاری و بتن ریزی می کنند.
وی افزود : دو دستگاه حفار تونل در زیر بزرگراه شهید نواب مشغول حفاری خط 6 مترو هستند که یکی از دستگاه ها به سمت شمال غرب و دیگری به سمت جنوب شرق ، تونل های این خط را حفر می کنند.
قالیباف تصریح کرد : همچنین تونل های خط 3 متروی تهران نیز با دستگاه های حفار در حال پیشروی است و خط 4 مترو هم تا پایان سال تکمیل شده و به شهرک اکباتان خواهد رسید.
مدیریت مناقشه برانگیز
هرچند نیاز روزافزون به مترو در تهران احساس می شود، اما یکی از دعواهای ثابت در مدیریت ترافیک در تهران مدیریت مترو بوده است. دولت مدعی عدم هماهنگی مترو با خود است و از پرداخت بودجه مترو خودداری می کند و از شهردداری خواشته است تا به جای مترو به ساخت منوریل همت کند، اما شهرداری معتقد است که هزینه زیاد منوریل و بهره وری کمتر آن باعث می شود که از اجرای آن صرف نظر کند.
هرچند در سالهای اخیر رشد مترو در تهران بسیار زیاد بوده است، اما همچنان شهروندان تهرانی از شلوغی مترو شکایت دارند. دود عدم پرداخت بودجه به شهرداری به چشم مردم می رود.
وعده ای که محقق نشد
دکتر احمدینژاد رئیس دولتهای نهم و دهم، سال 85 پس از یک سال ریاست در محضر مقام معظم رهبری و دیگر کارگزاران نظام، در گزارش کار حدود سیزده ماه دولت نهم گفت: «تبصره 13 با کار گستردهای که انجام شد، مطالعه شد و با کمک بسیار خوبی که مجلس کرد، مجموعهای از برنامههای هماهنگ برای حل مشکل سوخت و آلودگی هوا و اتلاف وقت فراهم شد. الان پانزده میلیارد دلار مصرف بنزین است که تقریبا شش تا از خارج وارد میشود. حدود 12 درصد رشد سالانه داریم و باید این را حل کنیم. خوشبختانه دولت و مجلس در یک هماهنگی قوی تصمیم گرفتند ظرف چهار سال این مشکل را به طور ریشهای حل کنند؛ همین امسال در شش ماه اول، روزانه 73 میلیون لیتر مصرف بنزین داشتهایم.
در این تبصره چند فعالیت پیشبینی شده است که گسترش حملونقل ریلی و قطارهای شهری، پایه حل مشکلات است. تا ما قطار شهری را به طور کامل راه نیندازیم، امکان کاهش مصرف سوخت و جایگزین کردن گزینههای دیگر برای سفر وجود ندارد. هفتصد واگن قرارداد بستیم که دو برابر کل واگنهای شهری موجود در کشور است و تنها مترو تهران ظرفیتش دو برابر خواهد شد. برای شهرهای حومه شهرهای بزرگ، یک برنامه ویژه حملونقل ریلی طراحی شده که به زودی اعلام خواهد شد. امیدوارم تا پنج سال آینده در مقابل هر فرد گزینه حملونقل عمومی وجود داشته باشد و بتوانیم درباره قیمت بنزین تصمیم اساسی بگیریم».
این سخنان رئیسجمهور در آن زمان است و هماکنون پس از گذشت حدود چهار سال، همچنان وعده سخنان رئیسجمهور محقق نشده است؛ هفتصد واگن قرار بود نه تنها ظرفیت مترو تهران را دو برابر کند، بلکه مترو های کلانشهرهای دیگر را نیز راه بیندازد. اما بعد از این سالها کو واگن؟!
Sorry. No data so far.