حسین نجابت عضو کمیسیون امنیت ملی عصر امروز با حضور در جمع دانشجویان بسیجی دانشگاه تهران به تشریح وضعیت فعلی کشور و ارزیابی جمعبندی مذاکرات وین پرداخت.
وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه به گفته رهبری هماکنون در یک پیچ تاریخی قرار داریم، اظهار داشت: الزامات عبور از این پیچ تاریخی با سلامت و با حفظ دستاوردها و ارزشهای انقلاب درک و تحلیل درست مسائل منطقه و فهم درست از مسائلی است که هم اکنون در کشور و در منطقه در حال رخ دادن است.
نجابت ادامه داد: هم اکنون ما در حال عبور از این پیچ تاریخی هستیم که باید به سلامت از آن عبور کنیم و یکی از شرایط به سلامت عبور کردن از این پیچ تاریخی این است که گوش و چشممان به سخنان رهبری باشد و مسائل را با فراست و بصیرت تحلیل و خط رهبری را دنبال کنیم.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به این توصیه رهبر انقلاب که مسئله هستهای نباید باعث ایجاد دو دستگی در جامعه شود ادامه داد: قطعا اگر بهگونهای رفتار کنیم که جامعه در موضوع هستهای دچار دودستگی شود آمریکا و دیگر کشورهای مخالف نظام اسلامی بر موج ایجاد شده سوار و انقلاب اسلامی و نظام اسلامی را به سمتی حرکت میدهند که خود میخواهند. لذا ما باید به گونهای رفتا رکنیم که از بروز دودستگی در جامعه جلوگیری کنیم و کار ما به عنوان سنگ زیر آسیاب سختتر از دیگران است. زیرا طیفی که چندان معتقد به ولایت فقیه نیست از ایجاد دو دستگی در کشور استقبال میکند.
وی در همین زمینه تاکید کرد: نباید دولت و تیم مذاکره کننده در نوک پیکان انتقادات قرار گیرند بلکه با تحلیل مناسب به ارزیابی جمعبندی برجام پرداخت.
نجابت در این بخش از سخنان خود با اشاره به ارزیابی جمعبندی مذاکرات وین و مذاکرات انجام شده بین ایران و 1+5 گفت: ما در ژنو عجله کردیم و ظلنی که صورت گرفت این بود که اصرار داشتیم 100 روزه این مذاکرات به نتیجه برسد لذا دادههایمان بیشتر از چیزهایی شد که به دست آوردیم تا به لوزان رسیدیم که برخی از تعهدات ما در آن دارای ابهام بود.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: تیم مذاکره کننده ابتدا به انتقادات توجه نداشت و حتی از مجلس برای بالا بردن قدرت چانهزنی خود بهره نگرفت.
وی با بیان اینکه کسی که مسئله هستهای را جناحی میبیند به کشور خیانت میکند و ظرفیت منطقهای و فرامنطقهای آن را ندیده است در ادامه ارزیابی خود از مذاکرات صورت گرفته اظهار داشت: در وین بهتر از لوزان عمل کردیم، اگر کسی ادعا میکند که این قطعنامه همان عهدنامه ترکمنچای است قطعا مسئله را به خوبی نفهمیده و اگر کسی هم گفته که این قطعنامه قابل جشن گرفتن است اشتباه کرده زیرا قابل جشن گرفتن هم نیست.
نجابت با اشاره به اینکه در مذاکرات داد و ستد صورت میگیرد و ما در ازای چیزهایی که به دست میآوریم موارد و مسائلی را نیز از دست میدهیم اضافه کرد: تمام تلاشها در این مدت این بوده است که دادهها و ستاندههای ما متوازن باشد. وقتی در مجلس از آقای ظریف سوال شد که آیا خطوط قرمز را در مذاکرات وین رعایت کردید اعلام کرد در حد توان رعایت کردیم که این خود گویای همه چیز است.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه در برخی از موارد مذاکرات اجحاف و ظلمی به ما صورت گرفته که جای پای آن در لوزان گذاشته شده است افزود: بخشی از این اجحاف مربوط به بخش تسلیحات متعارف نظام جمهوری اسلامی ایران است که اکنون زیر سوال رفته است.
وی با اشاره به تضادهای موجود در برجام و قطعنامه گفت: ماحصل مذاکرات اخیر برجام، قطعنامهای است که اکنون در مقابل ما قرار دارد اما به ظاهر در قطعنامه مسائلی بیشتر از برجام وجود دارد که وزارت خارجه اعلام کرده که ما آنها را قبول نداریم.
نجابت با بیان اینکه برجام باید در مراحل قانونی کشور طی کند، گفت: باید بررسی کنیم و ببینیم که آیا در این متن و دستاورد به دست آمده منافع ملی، امنیت ملی و پیشرفت ملی ایران حفظ شده است یا نه؟
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه از نظر شما به عنوان نماینده مجلس انتقادات اصلی به این برجام چیست، گفت: میتوان دهها ایراد جزئی از برجام گرفت اما موضوعات به قدری گسترده است که اگر بخواهیم به همه موارد جزئی ایراد بگیریم از موضوع اصلی دور میشویم لذا باید بر روی چند مسئله مهم متمرکز شد و بر اولویتها تکیه کرد.
وی افزود: بنده معتقدم قطعنامه حرفهای برجام را میزند اما چند مسئله اضافه دارد که برخی از آنها امنیت ملی ما را به خطر میاندازد.
نجابت با اشاره به مثالی در این زمینه گفت: اینکه گفته میشود ایران در بعد موضوعات تسلیحاتی در 5 سال آینده نمیتواند به سلاحهای متعارف را صادر و یا وارد کند و وارد کردن آن تنها با مجوز شورای امنیت ملی است بندی است که تا حدی مسئله امنیت کشور را به خطر میاندازد. بر اساس این بند اگر داعش به عراق آمد و عراق از ایران کمک تسلیحاتی خواست ایران نمیتواند به آنها کمک کند و این از مضرات و خطرات موجود در این برجام است.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: البته وزارت خارجه اعلام میکند که ما این را قبول نداریم که باید دید قبول نداشتن وزارت خارجه کافیست یا نه. ما رد گذشته نیز این بندها را قبول نداشتیم اما این بار آن را امضا کردیم.
وی با اشاره به بند موجود در قطعنامه درباره موشکهای بالستیک ایران نیز گفت: در قطعنامه موضوع طراحی موشکهای بالستیک که قابلیت حمل کلاهک هستهای را دارند آمده است که این از موارد ابهامانگیز در برجام است که شامل بسیاری از موشکهای ایران مانند سجیل و غیره میشود.
نجابت با بیان اینکه برخی فکر میکنند مسئله هستهای تنها تولید برق هزار مگاواتی در نیروگاه بوشهر است، گفت: ما در بحث هستهای به پیشرفت بالایی دست یافتیم و کلاس خود را در این حوزه ارتقاء دادیم لذا اینکه 5 کشور در مذاکرات مقابل ما مینشینند و با ما مذاکره میکنند گویای این است که ایران به پیشرفتهایی دست یافته است که آنها را مجبور به نشستن در میز مذاکرات کرده است.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه دو بخش موجود در مورد موشکها، امنیت ملی کشور را به خطر میاندازد ایراد دیگر این جمعبندی مذاکرات را بازرسیهای نامتعارف آژانس دانست و گفت: بر این اساس ایران راستیآزمایی را به آژانس سپرده است. آژانسی که به گفته رهبری نشان داده است نه عادلانه رفتار کرده و نه مستقل است اما اهمیت این مسئله به اندازه بحث موشکی امنیت ما را به خطر نینداخته است. در کنار این مسئله نیز همزمانی در لغو تحریمها و اجرای توافق وجود ندارد که این بحث نیز ایرادی است که میتوان به متن تهیه شده در مذاکرات وین گرفت.
Sorry. No data so far.