چهارشنبه 05 آگوست 15 | 15:24

وقتی رسانه‌ها سکوی پرش سیاسیون می‌شوند

عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی درباره‌ی حضور سیاسیون در هدایت رسانه‌ها و آسیب‌های احتمالی این مساله گفت: طرح مباحث سیاسی در مطبوعات یک حسن است، اما اگر بخواهیم از رسانه‌ها به عنوان تریبون برای استفاده شخصی استفاده کنیم، آسیب جدی برای رسانه‌های ماست.


دکتر عباس اسدی اظهار کرد:‌ متأسفانه اکثر افراد سیاسی ما از رسانه‌ها به عنوان سکوی پرشی برای رسیدن به قدرت استفاده می‌کنند. این سوءاستفاده از رسانه‌ها آسیب جدی برای خود رسانه‌هاست.

وی ادامه داد: متأسفانه رسانه‌های ما استقلال عمل ندارند و با توجه به اینکه وابستگی اقتصادی دارند، به همین دلیل سریع خودشان را در اختیار سیاستمداران قرار می‌دهند. سیاست‌مداران هم به دلیل جایگاهی که دارند از رسانه‌ها برای استفاده شخصی بهره‌مند می‌شوند.

این عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در کشور ما رسانه‌های مستقل وجود ندارد در واقع رسانه‌ها یا دولتی هستند یا شبه‌دولتی و رسانه مستقل خصوصی که استقلال تحریریه وجود داشته باشد، ندارد و دلیل آن هم به ضعف اقتصادی که دارند برمی‌گردد و چون نمی‌توانند روی پای خودشان بایستند نمی‌شود به آن‌ها امید و دل بست. به همین دلیل است که رسانه‌های ما در ایران کمتر روی مخاطب و مردم تأثیر می‌گذارند. به همین دلیل هم هست وقتی از مردم می‌پرسیم می‌گویند رسانه‌های ما همه شبیه به هم هستند.

دکتر اسدی در پاسخ به این پرسش که چقدر لازم است افرادی که درصدر رسانه‌اند از سواد رسانه‌ای برخوردار باشند؟ گفت: بسیاری از مدیران رسانه‌های ما از سواد رسانه‌ای برخوردار نیستند یعنی سواد حرفه‌ای ندارند اما چون در جایگاه خاص سیاسی قرار گرفته‌اند امتیازی از رسانه می‌گیرند و آن را در اختیار کسانی قرار می‌دهند که آن رسانه را بگردانند. در حالی که اصلا نمی‌توانند حتی روزنامه خودش را بخوانند. به عنوان مثال آن فرد نماینده مجلس است اما حال ندارد که روزنامه خود را بخواند. نکته دیگری که وجود دارد این است که اکثر این مدیران از کاربردهای روزنامه‌نگاری الکترونیکی هیچ اطلاعی ندارند و نمی‌دانند که مطالب روزنامه‌های خود را چگونه از طریق اینترنت در اختیار مخاطبان قرار دهند و همین طور برخی سردبیران ما که بر اساس ضابطه سردبیر شده‌اند؛ یعنی خبرنگاری نبوده‌اند که از صفر شروع کرده و به جایی برسند.

وی در ادامه تأکید کرد: هم سواد رسانه‌ای و هم بحث روزنامه‌نگاری الکترونیکی از جمله مواردی است که مدیران رسانه‌های ما از آن برخوردار نیستند.

دکتر عباس اسدی در پایان بار دیگر درباره آسیب‌هایی که ورود سیاسیون می‌تواند به رسانه‌ها بزند، گفت: ما در ایران نزدیک به 80 میلیون جمعیت داریم اما تیراژ کل مطبوعات ما در کشور، روزنامه سه میلیون است و این رقم خیلی پایین است. متأسفانه تیراژ روزنامه‌های ما 50 تا 100 هزار است؛ بنابراین این نشان می‌دهد رسانه‌های ما به لحاظ تولید محتوا ناموفق بوده‌اند و فقط سیاسیون از رسانه به عنوان ابزاری برای سکوی پرش و رسیدن به قدرت استفاده می‌کنند. متأسفانه این افراد وقتی به قدرت می‌رسند از مطبوعات مجوز می‌گیرند و برای اینکه خودشان را مطرح کنند از رسانه‌شان سوءاستفاده می‌کنند و همه این‌ها آسیب جدی است.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.