کلاس آموزشی با عنوان «درآمدی بر زبان شعر» در چهارمین دوره آموزشی شعر جوان انقلاب اسلامی (آفتابگردان ها) با حضور علی محمد مؤدب برگزار شد.
در این کلاس آموزشی که با حضور تعدادی از زنان و دختران شاعر در مجموعه آموزشی آدینه برگزار شد، علی محمد مؤدب به نقد بررسی زبان شاعرانه در دوره معاصر پرداخت.
این شاعر آیینی بر تمایز زبان و بیان شعر نسبت به سایر مطالب تاکید کرد و گفت: دوره های آموزشی به قصد آموختن شاعری برگزار نمی شود، چراکه شاعری آموختنی نیست و افرادی که شعر می سرایند این هنر را با خواندن کتاب نیاموخته اند.
وی افزود: خواندن اشعار حافظ و سعدی و سایر شعرای باستانی خوب است اما مقلد بودن از این شعرا برای شاعر مناسب نیست.
مؤدب بر لزوم داشتن نگاه جدید شاعران نسبت به موجودات و اتفاقات اطراف تاکید کرد و اظهار داشت: هرچند فردی مانند حافظ و سعدی شعر قوی بسراید، اما باز هم مقلد آن هاست و با نگاه آن ها دنیا را دیده و به تصویر کشیده است.
این شاعر آیینی با بیان اینکه اهمیت شاعری در نوآوری اوست، تصریح کرد: نوآوری در سرودن شعر یکی از شرط های اصلی در موفقیت شاعر و مقبولیت اشعار او در جامعه است و تا زمانی که این شرط وجود نداشته باشد، نمی توان انتظار داشت که مردم از شعری استقبال کنند.
وی بر مطالعه و خواندن بهترین آثار شعری توسط شاعران جوان تأکید کرد و گفت: باید قدر و ارزش وقت و عمر را دانست و با خواندن آثار بزرگان، بهترین استفاده را از وقت خود کنیم تا تاثیر آن را در اشعار بعدی خود ببینیم.
خلاقیت یکی دیگر از شرط های شاعری است که مؤدب بر آن تاکید کرد و اظهار داشت: تقلید کردن مانع از تغییر گونه و پویا شدن ذهن شاعر می شود.
این شاعر آیینی تفسیر اغلب مردم و شاعران از قصه حضرت یوسف (ع) را به ماجرای زلیخا مربوط دانست و اظهار عقیده کرد: شگفت ترین داستان زندگی حضرت یوسف (ع) به زمانی مربوط است که به برادرانش دلخوش بود، اما در دروه نوجوانی به دست همان برادران در چاه اندخته شد. این در حالیست که نگاه عموم مردم و شاعران به ماجرای آن حضرت و زلیخاست و بنابراین ماجرای دوره نوجوانی او به نظم درنیامده است.
وی تصریح کرد: مطلب برای سرودن شعر کم نیست، بنابراین شاعران باید سعی کنند حرف های جدید را در قالب شعر بیان کنند.
Sorry. No data so far.