معاون بهرهبرداری و سیر و حرکت راهآهن با بیان اینکه سیاست کلی مدنظر هیأت مدیره راهآهن، ثبات نرخ حق دسترسی به شبکه ریلی و عدم افزایش آن است، گفت: تعیین مدل مناسب برای محاسبه حق دسترسی به شبکه حمل و نقل ریلی از یک سو و بالا بردن قابلیت اطمینان شبکه از سوی دیگر میتواند سهم راهآهن را از کل تقاضای موجود برای جابهجاییهای داخلی افزایش دهد.
با توجه به سهم کمتر از ۱۰ درصدی حمل بار توسط راهآهن این اقدامات شرکت راه آهن، در راستای افزایش انگیزهی صاحبان بار برای انتخاب حمل و نقل ریلی مثبت ارزیابی میشود.
با وجود این اقدامهای مثبت همچنان صاحبان بار تمایلی به استفاده از حمل و نقل ریلی برای جابجایی بار خود ندارند؛ برای روشنشدن این موضوع لازم است مقایسه ای میان حمل و نقل جادهای و حملونقل ریلی صورت گیرد.
بحث حق دسترسیها یکی از موارد اختلاف بین جاده و راه آهن در حمل بار می باشد. در جاده برای عبور بار حق دسترسی دریافت نمیشود ولی در راه آهن این هزینه بر عهده ی صاحبان بار می باشد.حال سوال اینجاست که پس از ثبات و حتی اعمال تخفیف در حق دسترسیها، چرا همچنان صاحبان بار برای حمل کالای خود جاده را بر راه آهن ترجیح می دهند . این موضوع نشان میدهد دلایل دیگری نیز دخیل هستند که مسئولین باید به آنها توجه نمایند.
با مراجعه به شرکت های حمل و نقلی و گفتگو با آن ها مشخص میشود موضوع تحویل بار در موعد مقرر در مقصد، یکی از معضلات حمل بار توسط ریل می باشد که عموما در حمل و نقل جاده ای بدلیل وجود رقابت میان شرکت های حمل بار، این امر بدون تاخیر و بخوبی صورت می گیرد ولی در راه آهن تا زمانی که یک قطار برای حمل بار تشکیل نشود، قطار به سمت مقصد حرکت نمیکند و هیچ تضمینی برای رسیدن بار به مقصد در موعد مقرر وجود ندارد به طوریکه در حال حاضر شاهد هستیم باری که ۲ الی ۳ روز توسط ناوگان جاده ای حمل می شود ۱۰ تا ۱۵ روز و بعضا بیش از این زمان برای جابجایی با قطار به طول میانجامد و در بسیاری موارد هم بار به مقصد می رسد ولی تا زمانی که تخلیه شود و به دست صاحب کالا برسد زمان زیادی صرف می شود.
این معضل نشان می دهد که برنامه ریزی های انجام شده جهت جذب بار توسط راه آهن برای رقابت با جاده، لازم بوده است ولی کافی نبوده چراکه مهم تر از بحث تخفیف در تعرفه ها ، تحویل به موقع کالادر کمترین زمان و در موعد مقرر به صاحب کالا میباشد.
شرکت راه آهن با برنامهای کردن حرکت قطارها و ارائهی تضمین به مشتریان برای تحویل به موقع بار میتواند بستر مناسب، برای جمع نمودن کالا از سطح جادهها و قرار دادن آن بر روری خطوط ریلی را فراهم کند تا به وظیفهی ذاتی خود که حمل کالا میباشد، عمل نماید.
Sorry. No data so far.