پنج‌شنبه 17 فوریه 11 | 14:45

معنویت پیامبر(ص) یک معنویت رمانیتک، شاعرانه و انتزاعی نیست

در شیعه ممکن است کسانی به اهل بیت(ع) نگاهی افراطی داشته باشند، از عدالت و اعتدال خارج شوند، این جریان از صدر اسلام و در دوران اهل بیت(ع) نیز وجود داشته است.


دکتر حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی، شب گذشته (۲۷ بهمن) در گفتمان دینی انقلاب اسلامی، لیبرالیسم و سکولاریسم که به مناسبت هفته وحدت، در سالن اجتماعات الزهرا (س) رشت برگزار شد، با گرامی داشت بعثت پیامبر اکرم (ص)، گفت: بعثت و نبوت هسته اصلی دین است.

این مدرس دانشگاه، گوهر دینداری را صرف اعتقاد به خداوند کافی ندانست و افزود: اعتقاد به نبوت و بعثت در کنار اعتقاد به خداوند لازم است و تفکر دینی بدون اعتقاد به بعثت کامل نیست.

رحیم‌پور ازغدی، با اشاره به نزاع تاریخی بر سر تکلم خداوند و وجود بعثت، اظهار کرد: قرآن کریم خود را نازل شده از سوی خداوند معرفی کرده و وجود نبوت و بعثت را اثبات می‌کند.

وی، نبوت را امری معنوی خواند که هدف نهایی آن تربیت و تهذیت است و تصریح کرد: نبوت، معنویت را از دنیا تفکیک نمی‌کند.

عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی اذعان کرد: پیامبری که برای ایجاد معنویت آمده برای ایجاد قسط و عدلت اجتماعی نیز مبعوث شده و محدود به زمان و مکان خاصی نیست.

وی با بیان اینکه معنویت تبلیغ شده توسط پیامبر اکرم (ص) یک معنویت رمانیتک، شاعرانه و انتزاعی نیست، بیان داشت: معنویت تدریس شده از سوی پیامبر (ص) یک سرش نماز و روزه و سر دیگرش جهاد، انفاق و عقلانیت است.

این مدرس دانشگاه، با اشاره به همزاد بودن خدا دوستی و بشردوستی در تعالیم پیامبر اکرم (ص)، خاطر نشان کرد: پیامبر اکرم (ص) در عین اینکه منادی توحید بود، خوشخو، مهربان و مردم دار نیز بودند.

وی، دعوت برای خدمت به خلق را تاکید پیامبران همه ادیان الهی دانست و گفت: پیامبر اکرم (ص) به دنبال تامین زندگی حقیقی برای بشریت بودند.

رحیم‌پور ازغدی، به بررسی شناخت انسان‌های متفکر و منصف از سایر ادیان نسبت به پیامبر اکرم (ص) پرداخت و افزود: گوته و تولستوی، شیفته پیامبر اکرم (ص) بودند.

وی با اشاره به تبلیغ موج اسلام ستیزی در غرب از سوی حاکمان و کلیسا در قرون ۱۲ تا ۱۶ میلادی، اعلام کرد: گوته از طریق سفرنامه‌های مستشرقین با گلستان، بوستان و دیوان حافظ آشنا شد.

عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی، با بیان اینکه پندنامه عطار و مثنوی معنوی، گوته را با عرفان اسلام آشنا کرد، افزود: گوته در دیوان شرقی خود، دین اسلام را دین عقل و محبت معرفی می‌کند.

وی با اشاره به تاثیر تعلیمات پیامبر اکرم (ص) در گوته، اظهار کرد: گوته با نظر به آیه «فطرت الله التی فطر الناس علینا» همه بشریت را مسلمان می‌خواند.

این مدرس دانشگاه، درباره تاثیر اسلام و پیامبر اکرم (ص) بر تولستوی، گفت: تولستوی دین اسلام را آخرین و بر‌ترین دین معرفی کرده و می‌گوید هیچ یک از ابعاد و شاخه‌های مسیحیت با اسلام قابل مقایسه نیست.

وی اضافه کرد: تولستوی اسلام را دینی توصیف می‌کند که ابعاد مثبت دین فعلی مسیحیت را تایید کرده و خرافات و تحریفات آن را نفی می‌کند.

رحیم‌پور ازغدی، تاکید پیامبر (ص) بر فقر اختیاری، فرو خوردن خشم، مهربان بودن به مردم و رعایت عدالت اجتماعی را از مفاهیم مورد علاقه تولستوی در زندگی پیامبر اکرم (ص) خواند و خاطرنشان کرد: تولستوی معتقد است پیامبر اکرم (ص) جز به خدا و دوستی دعوت نمی‌کند.

عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به آسیب‌شناسی برادری و اخوت اسلامی پرداخت و گفت: در شیعه ممکن است کسانی به اهل بیت (ع) نگاهی افراطی داشته باشند، از عدالت و اعتدال خارج شوند، این جریان از صدر اسلام و در دوران اهل بیت (ع) نیز وجود داشته است.

وی اضافه کرد: این افراد با افراط در محبت، نسبت خدایی به اهل بیت (ع) می‌دهند.

این مدرس دانشگاه، با اشاره به حساسیت شیعه به غلات و افراطی‌گری در محبت به اهل بیت (ع)، اظهار کرد: در روایات و احادیث اسلامی غلات (غلو کنندگان در محبت اهل بیت) بد‌ترین خلق معرفی شده‌اند.

وی تاکید کرد: شیعه با جریانی که به نام شیعه، افراطی‌گری را ترویج دهد، مخالف است.

رحیم‌پور ازغدی، با بیان اینکه اعتقاد به شفاعت و علم مدنی در خصوص ائمه در آموز ه‌های شیعه وجود دارد، اذعان کرد: افراط کنندگان در محبت به اهل بیت (ع)، الوهیت و ربوبیت قائل شوندگان برای اهل بیت (ع) کافر هستند.

وی با اشاره به نگاه شیعه به اهل بیت (ع) در چارچوب قرآن و عقل، یادآور شد: شیعه نگاه غیر توحیدی به امامت ندارد و امامت را ذیل نبوت و نبوت را ذیل توحید تعریف می‌کند.

عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی، خاستگاه نسبت دادن عقاید افراطی به شیعه را امری سیاسی دانست و گفت: شیعه هموراه با حکومت‌های ظالم مخالف بوده و برچسب افراطی‌گری از سوی حاکمان جور و ظالمان به شیعه زده می‌شد تا برخورد با جریان شیعی را تسهیل کند.

وی با اشاره به سابقه جریان افراطی در اهل سنت، اعلام کرد: ناصبیان و وهابیت از فرقه‌های انحرافی اهل سنت هستند که در ابتدا به کشتار اهل سنت دست زدند و بعد‌ها به کشتار شیعیان روی آورند.

رحیم‌پور ازغدی خاطر نشان کرد: وهابیت در سال ۲۱۸ با همکاری انگلیس مکه را گرفت و بسیاری از علمای اهل سنت را کشت و کتابخانه بزرگ مکه را به آتش کشید.

وی، وهابیت را خشن مانند خوارج و تکفیر کننده مسلمانان معرفی کرد و گفت: وهابیت در برابر دشمنان اسلام متواضع است.

این مدرس دانشگاه به برخی از عقاید وهابیت اشاره کرد و اظهار کرد: وهابیت معتقد به جسم بوده و مخالف با محبت، عدالت، عقلانیت و وحدت گرایی است.

وی با تقسیم کردن اسلام گرایی به دو بخش اسلام گرایی انقلابی و طالبانیسم، ابراز داشت: اسلام گرایی انقلابی که در کشور‌های مصر، تئونس و اردن دیده می‌شود، برگرفته از انقلاب اسلامی ایران است.

رحیم‌پور ازغدی، با بیان اینکه اسلام گرایی طالبانیسم قدرت تمدن سازی و عقلانیت ندارد و اهل مبارزه جدی با استکبار نیست، گفت: وجود این جریان بیشتر به ضرر اسلام است.

وی با محکوم کردن فنتنه گران در ۲۵ بهمن، اظهار کرد: در حالی که دنیای اسلام و جهان عرب خود را متاثر از انقلاب ایران می‌دانند، فتنه گران با جمهوری اسلامی عناد می‌ورزند.

عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی، حرکت فتنه گران را خیانت خواند و گفت: آمریکا و رژِم اشغالگر قدس تنها حامیان فتنه گران هستند.

ثبت نظر

نام:
رایانامه: (اختیاری)

متن:

پربازدیدترین

Sorry. No data so far.

پربحث‌ترین

Sorry. No data so far.