نوروزنامه تریبون مستضعفین – انقلاب مصر از تاریخ ۵ بهمن با قیام مردمی علیه حکومت ظالمانهی مبارک در نماز جمعه با شعار الله اکبر آغاز شد. مردم با ایمان الهی خود در این حرکت استقامت کردند و به صحبتهای فریبندهی مبارک و عمر سلیمان اعتنا نکردند. در این میان خطبهی عربی رهبر انقلاب در نماز جمعهی ۱۵ بهمن، اهمیت ویژهای یافت که بخشهایی از آن در پی میآید. پس از آن انقلاب مردمی مصرادامه یافت تا نهایتا در ۲۲ بهمن همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی ایران انقلاب مصر به پیروزی رسید.
وضعیت معیشت در مصر:
طی آمارهای بانک جهانی نرخ بیکاری در سال ۲۰۰۴، ۶/۴، و در سال ۲۰۰۵، ۹ بوده است و بعد از آن تاکنون روند صعودی داشته است.
در صحبتهای رهبری در نماز جمعه تهران ۱۳۸۹/۱۱/۱۵ اینگونه به وضعیت فقر اشاره شده است: «چهل درصد جمعیت هفتاد و چند میلیونى مصر زیر خط فقرند؛ در خود شهر قاهره، آنطورى که گزارشهاى مسلّم براى بنده وجود دارد، چند صد هزار – البته من تا دو سه میلیون هم شنیدم، اما قدر مسلّم چند صد هزار – از فقراى قاهره در قبرستانها زندگى میکنند! آواره، بیابانگرد، میروند به قبرستانها پناه میبرند.»
بیداری اسلامی و حضور مردمی:
مقام معظم رهبری در این نماز جمعه تاریخی اینگونه رابطه حکومت با مردم مصر را به تصویر کشیدند: « در تحلیلهاى جهانى سعى میکنند عامل اصلى این قیامها نادیده گرفته شود. اشاره میکنند به مسائل اقتصادى و غیر اقتصادى – که البته مؤثر است – اما عامل اصلى این حرکت عظیم مردم، اول در تونس و بعد اوج آن در مصر، احساس تحقیرى است که در مردم از وضعیت سران خود به وجود آمد. مردم تحقیر شدند، احساس کردند به آنها توهین شده است. این نامبارک مصر، ملت مصر را ذلیل کرد.
همچنین ایشان در دیداری که با اعضاى مجلس خبرگان رهبرى در تاریخ ۱۹/۱۲/۸۹ داشتند در خصوص بیداری اسلامی فرمودند:
«مسائل منطقه، مسائلى است که ابعاد آن از متعارف مسائل جارى بکلى بیرون است. آنچه دارد اتفاق مىافتد، خیلى ابعاد عظیمى دارد…. و دو شاخصهى بسیار مهم دارد، یکى حضور مردمى است، یکى شعار اسلام. این دو چیز، خیلى مهم است. حضور مردمى معنایش این است که ملتها با تن خودشان، با حضور شخصى خودشان در میدانهاى مبارزه حاضر شوند و خطرات را تحمل کنند؛ مثل آن چیزى که در ایران اتفاق افتاد. وقتى این شد، هیچ قدرتى در مقابل این نمیتواند بایستد؛ حالا آمریکا و اینها که سهلند. اگر همهى قدرتهاى عالم هم دست به یکى شوند، در مقابل ملتى که با همهى وجود وارد میدان شده است، نمیتوانند مقاومت کنند، ایستادگى کنند. جز دست قدرت الهى، کسى قادر نیست یک چنین وضعى را به وجود بیاورد. زمینهها فراهم میشود، افراد نقش ایفاء میکنند – در اینها شکى نیست – اما این دست قدرت خداوند است که مالک دلهاست؛ که «قلب المرء بین اصبعى الرّحمن». خداى متعال است که دلها را عازم میکند، جازم میکند، ارادهها را بسیج میکند و این اتفاق مىافتد. در این حوادث، دست قدرت خداوند محسوس است. چون دست قدرت الهى هست، بنابراین پیروزى هم در آن قطعى است.
نکتهى دوم در اینها، مسئلهى شعار اسلام است. خب، در این کشورها و در دیگر کشورهاى اسلامى، مردم، مردم مسلمانى هستند، جزو امت اسلامند. حتّى در آنجاهائى هم که مظاهر اسلامى محدود بوده است، همراه با فشار بوده است، مردم مؤمنند، مسلمند و اسلام ریشه دارد؛ این هم از خصوصیات اسلام است. در کشورهائى که مارکسیستها هفتاد سال با همهى توان سعى کرده بودند اسلامزدائى کنند، بمجرد اینکه رژیم کمونیستى شوروى ساقط شد، مردم بیرون آمدند؛ جوانهائى که دورهى اسلام را اصلاً درک هم نکرده بودند، شعار اسلام دادند. این، یک خصوصیت مربوط به عمق اسلام است در دلها.در اینجاها هم همین جور است. البته انگیزههائى وجود داشت، الان هم وجود دارد – انگیزههاى لیبرالیستى، شاید به نحو ضعیفترى انگیزههاى سوسیالیستى، قومیتگرائى یا امثال اینها – لیکن بدنهى مردم، مسلمانند و شعارها اسلامى است، بخصوص در کشورى مثل مصر که آنجا اسلام خیلى عریق است، عمیق است، قرآن آنجا حاکم است، محبت اهل بیت آنجا حاکم است.»
از سوی دیگر دکتر سعد الله زارعی در مورد آیندهی مصر و شاخصهای دولت آیندهی مصر چنین میگوید:
مجلس در زمان حکومت پیشین برقرار بوده است ولی نقش پارلمانی خود را از دست داده بود. به طور حتم نقش پارلمانی و قانونگذاری خود را در آینده بدست میآورد و دولت نیز با حزب اسلامگرا در انتخابات آینده وارد خواهد شد اگرچه عناصر وابسته به حکومت قبلی ممکن است به طور ضعیف در انتخابات شرکت کنند ولی با توجه به بیداری اسلامی مردم، این عناصر در انتخابات پیروز نخواهند شد.
نقش علمای الازهر در اعتراضات مردمی مصر
دانشگاه الازهر محل تربیت افرادی برجسته بوده است و ۳/۵ (سه پنجم) از نمایندگان مجلس را به خود اختصاص میدهد و نقش تعیین کننده در حرکت اسلامی مردم خواهد داشت و در آینده این نقش بیشتر خواهد شد.
زمینه شکل گیری هویت اسلامی انقلاب مردمی مصر
وزیر وقت امور خارجه رژیم صهیونیستی طی دیداری با حسنی مبارک از تاریخ دقیق آغاز جنگ ۲۲ روزه غزه و بستن گذرگاه رفح خبر داد و مردم هم به این حرکت واکنش نشان دادند. ولی تا امسال قبل از انقلاب مصر نیز همچنان رفح بسته ماند.
با فرار بن علی در ۵ بهمن مردم مصر به حرکت خود ادامه دادند. به طور کلی با همکاری انورسادات با رژیم صهیونیستی و اعزام یک میلیون کارگر به عنوان سرباز در ۸ سال جنگ تحمیلی علیه ایران و مخالفت حکومت با انتفاضهی اول مردم فلسطین در سال ۱۹۶۶ و انتفاضهی دوم در سال ۱۹۷۹ و مخالفت با حکومت مردمی حماس و حزب الله لبنان و مخالفت با انقلاب اسلامی ایران، باعث شد که مردم هویت وعزت اسلامی را از دست بدهند. در صورتی که مردم مصر از اولین موافقان انقلاب اسلامی ایران بودند و حوادث در کشورهای قیامهای مردم مسلمان طوری رقم خورد که در مجموع مردم هویت اسلامی خود را بدست آوردند و زمینهی شکل گیری این انقلاب شد.
نقش خطبهی عربی مقام معظم رهبری را در انقلاب مصر
خطبهی تاریخی مقام معظم رهبری تاثیر مهمی در انقلاب مصر داشت، به طوری که مردم این خطبه را در بین خود پخش کردند. همچنین بیانات رهبری در دیدار با شرکت کنندگان در کنفرانس وحدت اسلامی و مواضع قاطعانهی ایشان باعث شد که مردم به احساس عزت اسلامی رسیدند و با وجود فانتزی و فیس بوکی خواندن قیام بیان مشکلات اقتصادی به عنوان عامل اصلی از سوی رسانهها ی غربی و استکبار، مردم به قیام خود ادامه بدهند و به پیروزی برسند.
بنابراین بیداری اسلامی عامل اصلی این قیام است. برگزاری نماز شکر جنبش اخوان المسلمین در کنار تانکهای ارتش و تظاهرات دانشجویان دانشگاه الازهر در خیابانها و همچنین برگزاری نماز برای شهدا و برگزاری نماز جمعهها به طور وسیع و شهادت جوانان و مردم همچنین شعارهای مردم برای تغییر نظام و اقدامات ذکر شده، نشان از عمق بیداری اسلامی در کشور مصر است، که در صحبتهای مقام معظم رهبری به این موضوع اشاره شده است.
به نام خدا
سلام آقاي اكبري
مطلب جالب (و البته كمي هم تكراري) بود،البته به موضوع از دريچه ي تازه اي نگاه كرده بوديد.
به نظر ميرسد در صورت معرفي شخصي خاص ولو معروف، بهتر باشد يك عبارت مشخص كننده ي هويت فرد هم ذكر شود مثلا”دکتر سعد الله زارعي”،تحليلگر مسائل خاور ميانه يا استاد دانشگاه يا…
محتوا و سير موضوع هم خوب بود.
موفق باشيد التماس دعا
جاويد
بسم الله الرحمن الرحيم
سلام عليكم دوست عزيز
مطلب شما در اندازه و جاي خودش خوب بود اما بنده اي كه جاهاي ديگر مطلب خواندم در مورد مصر چندان جذاب نبود.
بنده هم با نظر برادرعزيزجاويد موافق هستم
مثلا بهتر بود مي نوشتي اقاي دكتر سعدالله زارعي ضمن مقاله اي كه در روزنامه كيهان داشتند اين را بيان كردند كه يا اينكه اقاي فلاني يكي از تحليلگران مسائل منطقه است /خوب بود يك جمله توصيفي از شخص مي امد اولش بعد مطلبش مي امد.
نه خيلي خوب بود نه خيلي بد متوسط.
ان شا الله موفق باشيد
التماس دعا
امير