تریبون مستضعفین- برگزاری جشن جهانی نوروز امسال حواشی فراوانی به همراه داشت؛ از سویی دعوت از دیکتاتور اردن و از سویی دیگر صحبتهای رئیسجمهور در این مراسم حرف و حدیثهای فراوانی ایجاد کرد.
در این میان دعوت از پادشاه اردن و اصرار رئیسجمهور بر پابرجا بودن این دعوت، مورد اعتراض به حق بسیاری از مراجع، مردم و دانشجویان قرار گرفت و جا دارد با توجه به حوادث منطقه و به نشانهی اعتراض عملی ایران به ظلم و ستم روا داشته شده به مردم مسلمان اردن، این دعوت لغو شود و دستگاه دیپلماسی کشور در دعوت از سران کشورهای مختلف هیچگاه سه شرط عزت، حکمت و مصلحت را فراموش نکند.
اگرچه اعتراض به تصمیم رئیسجمهور برای دعوت از دیکتاتور اردن منطقی و خیرخواهانه بوده است اما برخی انتقادات به جشن نوروز توسط برخی از افراد به نظر میآید از روی غرض ورزی و ایجاد یک جوسازی توخالی و بی ارزش علیه دولت و شخص رئیس جمهور باشد.
انتقادات به دیدگاههای رئیسجمهور در موضوع نوروز اغلب حول دو محور «ملیگرایی» و «تقدس بخشی» قابل دسته بندی است.
منتقدانی که به دلیل برگزاری جشن جهانی نوروز، اتهام ملیگرایی به دولت و شخص رئیسجمهور وارد میدانند جشن نوروز را در راستای همان تفکر مکتب ایرانی – که چندی پیش توسط برخی از نزدیکان رئیسجمهور مطرح شده بود – دانسته و از این جهت به انتقاد از این جشن پرداختهاند که به نظر میآید با توضیحات رئيسجمهور در این باره این انتقاد توهمی بیش نبوده و نباشد.
رییسجمهور در کنفرانس خبری خود در پاسخ به سوالی در مورد هجمههایی که علیه برگزاری جشن جهانی نوروز صورت گرفت و عدهای از آن به عنوان ملیگرایی نام بردند، اظهار داشت: «نوروز یک جشن جهانی و انسانی است و ملی گرایی در نوروز معنا ندارد. محبت و احترام نسبت به یکدیگر و امید به آینده و رفع ظلم و بیعدالتی و خالی کردن دلها از کینه و خودخواهی به معنای ملیگرایی نیست بلکه ارزشگرایی، عدالتگرایی و پاکیگرایی است.
دکتر احمدینژاد افزود: نوروز نقطه مشترک همه بشریت است و از اینکه خاستگاه آن ایران است به خود میبالیم.»
به نظر میآید با اظهارنظر صریح رئیس جمهور مبنی بر اینکه در نوروز ملی گرایی معنا ندارد و تنها از این بابت که خواستگاه نوروز ایران است و این باعث افتخار ما ایرانیان است، اتهام ملی گرایی توسط منتقدان توهینی بیش نباشد.
از سوی دیگر عدهای از منتقدان معتقدند رئيس جمهور درصدد بالاتر نشان دادن نوروز از اسلام و تقدس بخشی به آن است.
در این میان علی مطهری بعنوان یکی از منتقدان ثابت برنامههای رئيس جمهور، تا جایی پیش رفته است که مطالب کاملاْ کذبی را به امام خمینی (ره) منتسب کرده است! مطهری مدعی شدهاند که امام خمینی (ره) هیچگاه از کلمه «عید» برای نوروز استفاده نکرده است که با یک جستجوی ساده در صحیفه آن بزرگوار اشتباه بودن این ادعا ثابت میشود. به عنوان نمونه امام (ره) در پایانِ نامه به دانش آموزان دبستان سلمان فارسی مینویسند: «خداوند متعال پشت و پناه همگان باشد. پیروز باشید و عید نوروز بر شما مبارک باد.» و یا در پاسخ به نامه رئیس جمهوری خلق چین به صراحت از واژه «عید نوروز» استفاده می کنند و مینویسند: «حضرت آقای لی شیان نیان، رئیس جمهوری خلق چین پیام تبریک آن جناب به مناسبت عید نوروز واصل و موجب تشکر گردید … »
از سوی دیگر این منتقدان شاید صحبتهای رهبر معظم انقلاب در مورد نوروز رو نشنیدهاند یا خود را به فراموشی زدهاند که بارها از کلمه عید برای نوروز استفاده کردهاند.
منتقدان در حالی برای هجمه به رئيسجمهور متمسک به دلایل سطحی شدهاند که در کلام معصومین (علیهم السلام) عید به روزی گفته میشود که در آن بنده هیچ گناهی نکند خواه این روز، روز اول سال باشد یا روز آخر سال!
ایشان در حالی رئیس جمهور را به افراط در مورد تقدس بخشی به نوروز محکوم کردهاند که خود دچار تفریط در این زمینه شده و مدعی شدهاند نوروز فقط یک انتخاب خوب توسط ایرانیان باستان است و بهترین ايام سال از نظر اعتدال طبيعت را براي گردش و تفريح و ديد و بازديد و آنچه فقط ار نوروز به اذهان متبادر میشود همين مقدار است!
این درحالیست که نوروز در کلام معصومین نیز تجلی پیدا کرده است و روایات بسیاری در این مورد وجود دارد. در این میان رهبر معظم انقلاب در دیدار رؤسای جمهور کشورهای فارسی زبان که سال گذشته در جشن جهانی نوروز شرکت کرده بودند در مورد نوروز میفرمانید: «این جشن یك جشن ملى است؛ جزو اعیاد دینى نیست؛ لكن از سوى بزرگان شرع مقدس ما هم، نوروز مورد تأیید قرار گرفته. ما روایات متعددى داریم كه در آنها از نوروز تجلیل شده و روز نوروز گرامى داشته شده. این موجب شده است كه نوروز وسیلهاى بشود براى اظهار عبودیت انسانها در مقابل پروردگار و تواضع ما در مقابل پروردگار. در واقع فرصتى است براى اینكه انسان دل خود را با یاد خدا هم طراوت ببخشد.»
آنچه مهم است و باید هم منتقدان و هم رئيس جمهور محترم بدانند اینکه نوروز یک جشن ملی است و در عین حال جزء اعیاد دینی نیست و هرگونه افراط و تفریط در این باره انحراف و کج فهمی است.
Sorry. No data so far.